Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asuntolainan saaminen sinkkuna on ihan naurettavaa!

Vierailija
05.11.2020 |

Ensin säästät vuosia aspia siinä uskossa, että se 10% asunnon hinnasta riittää ja säästellyt sitä 150-300€/kk ja samalla sijoitellut 0-100€/kk rahastoihin ja osakkeisiin. Komeat 20.000€ saatu tilille ja samaan aikaan olet maksanut 750€/kk kämäsestä yksiöstä Espoosta. Löydät asunnon jonka hintalappu on 190.000€. Lainalaskurin mukaan lyhennys olis 630€/kk järkevänä laskit myös sen, että vastike on 150€/kk ja vesi 20€/kk eli kuukaudessa menisi 800€. Eli 50€ enemmän, mutta nyt ei tarvitse säästää aspia enää sekä opintolainakin on 5v päästä maksettu! Menet pankkiin ja mitä se pankkitäti sanoo? Voidaan myöntää vaan 150.000€, koska 3100€/kk bruttopalkka ei riitä sulla. Samaan aikaan opiskelukaverisi on maksanut 6v vanhempien takaamaa asuntoa 800€/kk. Ei auta mennä kun kotia itkemään ja jatkaa säästämistä, jospa ne 5v päästä myöntää kun on opintolaina kuitattu, palkka noussut ja enemmän säästössä.

Kommentit (710)

Vierailija
221/710 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan nuoret aikuiset ovat ihme kermaperseitä kitisijöitå. Kaikkea ei saa heti käteen.

150 tonnilla saa sieltä Espoosta kyllä hyvin omistusasunnon, jopa kolmion.

Etuovessakin saa heti 37 ehdotusta hintahaitarilla 100-150 tonnia.

https://www.etuovi.com/myytavat-asunnot/espoo?haku=M1681778993

Mutta ei, pitäisi olla ilmeisesti kämppä stadin keskustasta? Ei minullakaan ole sieltä varaa kämppäå ostaa, vaikka olen viisikymppinen ja hyvätuloinen. Kestä se, pääkaupungeissa on aina korkea hintataso!

Vierailija
222/710 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai etsiä sellainen asunto, johon sinulla on varaa. : )

Onhan siihen varaa, jos yli 10% hinnasta on omia säästöjä.

Ei ole pankin mielestä. Pystytkö maksamaan lyhennyksen jos jäät työttömäksi?

Ihminen on pystynyt todistettavasti maksamaan aina tuon vuokran ja ne asp-säästötkin, miksei siis pystyisi tuon pienen summan maksamaan? Totta kai pystyy. Olennaisempaa kuin tulot, on se, mikä on henkilön maksuhistoria eli kuinka on laskunsa ja vuokransa ja lainansa hoitanut.

Olen aina maksanut vuokrani ajallaan vaikka tuloni ovat ollert runsaasti pienemmät. Luottotietohäiriöitä ei ole ollut koskaan, eikä mitään ulosottohäikkiä, mitään ongelmia. Opintolainat maksettu, ei velkaa. Silti olen ei-toivottu asiakas, vaikka on selvää, että maksan toivomani lainan kuluja suuremman Vuokran aina ja olen aina maksanut.

Vuokranmaksukyky ja asuntolainan maksukyky eivät ole sama asia. Jos jäät työttömäksi, kela maksaa vuokrasi (ainakin osittain). Kukaan ei jää nuolemaan näppejään, kun sinun rahavirtasi tyrehtyy.

Asuntovelalliselle työttömälle Kela ei kustanna omaa asuntoa, s.o. ei maksa lainaasi, ei edes korkoja. Pankille olisit riskiasiakas.

Lisäksi vuokra ei nouse vuosittain kuin enintään tietyn %-määrän. Asuntolainoissa käytetään markkinakorkoa, eikäkukaan tiedä, miten ne heittelevät tulevaisuudessa.

Omaa lainanmaksukykyäni testattiin pankissa 6%:n korolla. Ei tehnyt tiukkaakaan. Nyt siis korko 0,6%.

Tuo on muuten oikein, mutta asumistukea saa korkohin (73 prosenttia koroista) ja vastikkeeseen. Toki pelkkiä korkoja ei voi lyhentämättä hoidella kovin montaa vuotta.

https://www.kela.fi/osakeasunto

Kovin isoja korkomuutoksia tuskin tulee euroalueella enää vastaan 1990-luvun laman ja kelluvan markan tapaan. Korot eivät ole nousseet yli vuosikymmeneen. Jonkinlainen nousu toki on mahdollista, mutta EKP pyrkii ainakin nyt pandemian jälkeen tukemaan taloutta matalilla koroilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/710 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain 140000 lainaa ja tuloni on 2700 netto ei säästöjä eikä omaisuutta yhtään.

Mistä takuut?

Vierailija
224/710 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan nuoret aikuiset ovat ihme kermaperseitä kitisijöitå. Kaikkea ei saa heti käteen.

Mutta ei, pitäisi olla ilmeisesti kämppä stadin keskustasta? Ei minullakaan ole sieltä varaa kämppäå ostaa, vaikka olen viisikymppinen ja hyvätuloinen. Kestä se, pääkaupungeissa on aina korkea hintataso!

Ihan nuorten omaa syytä, että asunnot kallistuvat nuorten palkkojen nousua nopeammin. Suuret ikäluokat vaan olivat niin ahkeria, että ansaitsivat omakotitalot ja kesämökit käymättä edes kouluja. Nuoret vois lopettaa valittamisen ja painaa enemmän duunia, suurten ikäluokkien muhkeat eläkkeet eivät tule taikaseinästä. 

Vierailija
225/710 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen on pystynyt todistettavasti maksamaan aina tuon vuokran ja ne asp-säästötkin, miksei siis pystyisi tuon pienen summan maksamaan? Totta kai pystyy. Olennaisempaa kuin tulot, on se, mikä on henkilön maksuhistoria eli kuinka on laskunsa ja vuokransa ja lainansa hoitanut.

Olen aina maksanut vuokrani ajallaan vaikka tuloni ovat ollert runsaasti pienemmät. Luottotietohäiriöitä ei ole ollut koskaan, eikä mitään ulosottohäikkiä, mitään ongelmia. Opintolainat maksettu, ei velkaa. Silti olen ei-toivottu asiakas, vaikka on selvää, että maksan toivomani lainan kuluja suuremman Vuokran aina ja olen aina maksanut.

Vuokranmaksukyky ja asuntolainan maksukyky eivät ole sama asia. Jos jäät työttömäksi, kela maksaa vuokrasi (ainakin osittain). Kukaan ei jää nuolemaan näppejään, kun sinun rahavirtasi tyrehtyy.

Asuntovelalliselle työttömälle Kela ei kustanna omaa asuntoa, s.o. ei maksa lainaasi, ei edes korkoja. Pankille olisit riskiasiakas.

Lisäksi vuokra ei nouse vuosittain kuin enintään tietyn %-määrän. Asuntolainoissa käytetään markkinakorkoa, eikäkukaan tiedä, miten ne heittelevät tulevaisuudessa.

Omaa lainanmaksukykyäni testattiin pankissa 6%:n korolla. Ei tehnyt tiukkaakaan. Nyt siis korko 0,6%.

Tuo on muuten oikein, mutta asumistukea saa korkohin (73 prosenttia koroista) ja vastikkeeseen. Toki pelkkiä korkoja ei voi lyhentämättä hoidella kovin montaa vuotta.

Kovin isoja korkomuutoksia tuskin tulee euroalueella enää vastaan 1990-luvun laman ja kelluvan markan tapaan. Korot eivät ole nousseet yli vuosikymmeneen. Jonkinlainen nousu toki on mahdollista, mutta EKP pyrkii ainakin nyt pandemian jälkeen tukemaan taloutta matalilla koroilla.

Suomi ei tarvitse korkojen nousua. Eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa. 10 vuoden sisällä asuntoja tyhjenee pilvin pimein ja työpaikkoja menetetään. Luuletko että työttömät menee parturiin eläkeläisen tilalle?

Vierailija
226/710 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan nuorten omaa syytä, että asunnot kallistuvat nuorten palkkojen nousua nopeammin. Suuret ikäluokat vaan olivat niin ahkeria, että ansaitsivat omakotitalot ja kesämökit käymättä edes kouluja. Nuoret vois lopettaa valittamisen ja painaa enemmän duunia, suurten ikäluokkien muhkeat eläkkeet eivät tule taikaseinästä. 

Teidän asuntojen arvo on todellisuudessa nolla, nuoret ei pysty maksamaan tulevaisuudessa teidän asunnoista mitään, kun he ei pääse töihin. Meidän lähellä olevassa marketissa on virolaisia myyjiä, kauniita kyllä.

Vierailija
227/710 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että kehtaan yli mediaanituloisena korkeakoulutettuna haaveilla lähiökaksiosta. Olen kai sitten ihan ahne paska, kun haaveilen omaisuuden kerryttämisestä, omasta kodista ja saman suuruisista asumismenoista kuin nykyinen vuokra.

Ei todellakaan nuoret helsinkiläiset enää haaveile mistään keskusta-asunnoista tai luksuskämpistä. Olen 26-vuotias ja samanikäiset tutut ovat kaikki asuntosäästämässä tai etsimässä asuntoa ja kuumeisesti selataan Oikotietä, mikä lähiö ei olisi ihan kauhea ja minne olisi vielä varaa. Ihan ihmeellinen olkinukke. Ja missä näkyy "kaikki tänne ja heti" -ilmiö? Ensiasunnon ostajien keski-ikä NOUSEE koko ajan, kun lainan saantia on vaikeutettu ja hinnat nousseet. 

Vierailija
228/710 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko kilpailuttanut useita pankkeja? PKS:llä suuria vaihteluita pankeilla ja virkailijalla. Itse eron jälkeen sinkkuna kaksi vuotta sitten kun ostin, niin silloinen oma pankkini olisi antanut 80 000€ vaikka oli aikaisempi asuntolaina ollut sieltä. Monet pankit ja lainaneuvottelut kiersin, saaliina tarjoukset:

60000€

80000€

115000€

170000€ ---> tämä vaati vaikka mitä korkokattoa, ostovakuudet, yms yms.

Monet ei tarjonnut ollenkaan.

Silloinen bruttopalkkani oli 2600€/kk

Tarjous jonka hyväksyin oli sellainen kun löysin 212000 hintaisen asunnon ja vähän heitin pankkivirkailijalle että onkohan tällainen mahdollista? Vaikka tiesin sen olevani mahdotonta. Virkailija sanoi että onnistuu jos haluat. "Lupaan sinulle 200000+€ lainaa jos haluat"

Lopuksi ostin 150000€ asunnon tikkurilasta ja maksan 540€+130€ vastiketta

Omia säästöjä aspilla 9000€, jota ei loppujen lopuksi käytetty, vaan minulle myönnettiin tavallinen asuntolaina paremman joustavuuden vuoksi (lyhennysvapaat yms.) Aspin rahat nostin pois ja käytin remonttiin.

Aluksi masennuin kun ei lainaneuvottelut ei tuottanut tulosta ollenkaan. 200000+ ja 170000 tarjoukset olivat viimeisimmät, joten monta kuukautta olin masentuneena ja ajatuksissa ettei sinkuille ole asuntolainoja tarjolla ja joudun asumaan vuokra-asunnossa siihen asti kunnes löydän uuden naisen kenen kanssa ostaa asunto

Vierailija
229/710 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on hyvä, että työttömyyskorvauksia leikataan. Puoliso on ainoa lapsi, ei voida osallistua hänen eläkkeellä olevien vanhempien hoitoon, kun autoilu on niin kallista. Minusta on hyvä, että eläkeläisten hoito jää kokonaan valtiolle, siellä on omakotitaloa ja mökkiä hoidettavana. Itse katson telkkaria, teen käsitöitä ja nukun.

Vierailija
230/710 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi ei tarvitse korkojen nousua. Eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa. 10 vuoden sisällä asuntoja tyhjenee pilvin pimein ja työpaikkoja menetetään. Luuletko että työttömät menee parturiin eläkeläisen tilalle?

Vuosi sitten yksi parturi kirjoitti lehdessä, että 80% asiakkaista on eläkeläisiä. Omistusasunnot menee pankille 10 vuoden sisällä. Moni on vielä kova remontoimaan.

Vierailija
231/710 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritysten täytyisi alkaa nyt tekemään asiakkaistaan ikäanalyysiä, jotta tietää loppuuko yritys 10 vuodessa.

Vierailija
232/710 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritysten täytyisi alkaa nyt tekemään asiakkaistaan ikäanalyysiä, jotta tietää loppuuko yritys 10 vuodessa.

Myös pankkien pitäisi pyytää ikä analyysi työpaikasta, missä asiakas on töissä. Jotta tiedetään tulevat laina tappiot.

Vierailija
233/710 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis riittääkö 10% omarahoitusosuus? Olen pitänyt normaalina sitä että asunto kattaa 70% lainasta ja 30% täytyy hoitaa jotenkin.

Asunnon vakuusarvo on 70% hankintahinnasta, lopulle 30%:lle täytyy olla muut vakuudet ja säästöt.  Asuntolainaa myönnetään 85% asunnon hankintahinnasta. 10-15% omarahoitusosuus hankintahinnasta pitäisi olla rahoitettu omilla säästöillä. Henkilötakaajia pankit eivät nykyään suosi vaan silloin vakuutena on henkilötakaajan omaa omaisuutta.

Ap:lle, ennen vanhaan kiivettiin asuntoportaita. Nuoripari asui yleensä jossain halvassa yksiössä kitkutellen ja säästäen kaiken minkä pystyivät. Ostivat sitten oman pikkuyksiön, siitä sitten vaihdettiin kaksioon ja pikkuhiljaa asuntoportaita kiivetessä päästiin omakotitaloon. Ap sinun tulosi ja haluamasi asunto ei kohtaa, havittelet liian isoa harppausta. Saat lainaa, joten sinun kannattaa ostaa nyt asunto sen sijaan, että jatkaisit vuokralla asunmista. Maksa muut velat pois ja lyhennä niin paljon kun mahdollista. Sitten muutaman vuoden päästä, kun varallisuutesi riittää, vaihdat asuntoa. Voit myös opiskella lisää, jotta saat suurempituloisemman työn. Silloin sekä varallisuutesi että tulotasosi kasvavat.

Vierailija
234/710 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä en kehuisi muhkeiksi nykyeläkkeitä. Oletko edes tietoinen, että keskeläke on 1762 euroa? Koska suuret ikäluokat ovat nyt 70-75-vuotiaita, tuo ilmasee heidän eläkkeidensä tasoa varsin hyvin.

https://www.sttinfo.fi/tiedote/keskielake-1-762-euroa-kuukaudessa?publi…

Joten milleniaali, yrityksesi tehdä tästä nyt ikärasistista boomereiden haukuntaketjua on aika faktoihin perustumatonta mussutusta.

Vierailija
235/710 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis riittääkö 10% omarahoitusosuus? Olen pitänyt normaalina sitä että asunto kattaa 70% lainasta ja 30% täytyy hoitaa jotenkin.

Asunnon vakuusarvo on 70% hankintahinnasta, lopulle 30%:lle täytyy olla muut vakuudet ja säästöt.  Asuntolainaa myönnetään 85% asunnon hankintahinnasta. 10-15% omarahoitusosuus hankintahinnasta pitäisi olla rahoitettu omilla säästöillä. Henkilötakaajia pankit eivät nykyään suosi vaan silloin vakuutena on henkilötakaajan omaa omaisuutta.

Ap:lle, ennen vanhaan kiivettiin asuntoportaita. Nuoripari asui yleensä jossain halvassa yksiössä kitkutellen ja säästäen kaiken minkä pystyivät. Ostivat sitten oman pikkuyksiön, siitä sitten vaihdettiin kaksioon ja pikkuhiljaa asuntoportaita kiivetessä päästiin omakotitaloon. Ap sinun tulosi ja haluamasi asunto ei kohtaa, havittelet liian isoa harppausta. Saat lainaa, joten sinun kannattaa ostaa nyt asunto sen sijaan, että jatkaisit vuokralla asunmista. Maksa muut velat pois ja lyhennä niin paljon kun mahdollista. Sitten muutaman vuoden päästä, kun varallisuutesi riittää, vaihdat asuntoa. Voit myös opiskella lisää, jotta saat suurempituloisemman työn. Silloin sekä varallisuutesi että tulotasosi kasvavat.

Juuri näin. Saamastasi alapeukusta päätellen tuollainen vaivannäkö ei nykynuoria hotsita. Kaikki pitäisi saada heti-mulle-käteen. Kato kun somessa jollain on papan maksama kolmio Kampissa, niin tottahan se mullekin kuuluu ja jos ei onnistu, niin kyllä se varmana on boomereiden salaliitto nuoria kohtaan!!!

Vierailija
236/710 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten meidän nuorten realiteetit:

1. Halpoja vuokrayksiöitä, missä kitkutella ei ole. Me ei makseta jättivuokria huvikseen.

2. Myöskään halpoja yksiöitä ei enää ole. Helsingin seudulla halvimmat ovat +100 000e ja tuleva putkiremontti. Kaukaisiin lähiöihin tarvii oman auton, eikä meillä ole varaa. 

3. Nykyään opiskelu ei johda suurempiin tuloihin. AP on jo suurituloinen nuoreksi aikuiseksi korkeakoulutetuksi. 

4. AP on sinkku

t. ei-AP 

Vierailija
237/710 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en nyt ihan hahmota, mikä tuossa on se huutava vääryys, ap?

Ei kenellekään anneta ylisuuria asuntolainoja suhteessa heidän maksukykyynsä. Palkasta on jäätävä rahaa elämiseen ja siihenkin pitää varautua, että korot nousevat.

Jos korot lähtevät nousuun ja myyntiin tulee paljon asuntoja sen takia, niiden hintataso laskee ja silloin et saisi enää ostohintaa takaisin - mikä merkitsisi luottotappioita pankille ja valtiolle verotuloista maksettavaksi tukiaisia.

Jotain on onneksi opittu 1990-luvun lamasta ja 2008-2010 finanssikriisistä.

Ei se ensiasunto kenelläkään pk-seudulle muuttaneella heti ole ollut hulppea keskustakämppä, paitsi jos takana on perintövarallisuutta. Kuten moni on jo todennutkin tässä ketjussa, asunnot ovat oikeastaan globaalisti aina pääkaupunkiseudulla kalliita, eikä keskituloisilla ole varaa asua väljästi hyvillä alueilla. Joko ostat neliöt lähiöstä tai tyydyt todella pieneen kämppään - tai asut vuokralla.

Vierailija
238/710 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fistasin pankinjohtajaa ja sain laitoshuoltajan palkalla 4h+k+khh+th+s. Master bed roomissa on oma kylpyhuone.

Vierailija
239/710 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö vanhempia saisi esimerkiksi takaajiksi, ap? Se, mitä pankki tuossa varmaan haki, oli riskien minimointi.

Vierailija
240/710 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:na ostaisin sitten parhaan asunnon, johon 150 000 riittää. Silloin alkaisit heti lyhentää sitä vuokranmaksun sijaan. Kartta käteen ja arviot parhaista tuonhintaisista alueista julkisen liikenteen, esim junaratojen varrella. Kyllä se siitä! Jos a-suunnitelma ei toimi, sitten siirrytään B:hen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän