Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tupakointi raskaana

Vierailija
19.02.2014 |

Tupakoitko tai tupakoiko ystäväsi?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän erään lapsuudenkaverini tupakoineen raskaana. En ole nykyään hänen kanssaan tekemisissä enkä välitä ollakaan.

Vierailija
2/37 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin kesällä erään raskaana olevan ystäväni luona parin päivän kyläreissulla (asumme siis useamman sadan km päässä toisistamme). Tiesin että hän on aikanaan ollu hurja "biletyttö", käyttänyt jopa huumeita jonkin verran. Silti järkytyin kun hän posket lommolla veti tupakkaa suunnilleen kahden tunnin välein. Lapsi syntyi tammikuussa ja on kai ihan terve...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viikolla 33 ja tupakoin edelleen. Muutaman päivässä, takana miljoona lopetus yritystä ja paha mieli. En vaan parempaan pysty.

Vierailija
4/37 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tupakoi. Tiedän joitakin raskaana tupakoineita, ei vaan kuulema pysty ja heidän mielestään on parempi tukehduttaa sikiötä muutama minuutti päivässä kuin stressata lopettamisesta. No, jokainen tyylillään mutta en kyllä käsitä miten se voi olla niin vaikeaa. Ja poltin kyllä itsekin 10 vuotta ja lopetin kun tulin raskaaksi.

Vierailija
5/37 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakointi, ja muiden myrkkyjen käyttö, raskausaikana on mielestäni asia josta tulisi voida ns ennakoiva lastensuojeluimoitus. Tarkoittaa sitä, että odottava äiti joka sillä tavoin pahoinpitelee lastaan jo sikiöaikana, olisi "heikommassa" asemassa tulemaan äidiksi niin että hänelle tulisi lapsensa myrkyttämisestä jotakin lastensuojelulain mukaista seuraamusta. Hänen oikeuttaan äidiksi tuloon jollakin tavoin kyseenalaistettaisiin.

Mutta kosk elämme hyshys-yhteiskunnassa jossa ei ole kunnon vankeustuomioita edes raiskaajille tai tappomiehille/naisille ja jossa vanhemman etu menee lähes aina lapsen edun edelle niin mitään sellaistahan ei tapahdu vaan paska roiskuu ja karavaani kulkee.

Terv.lasten parissa työskentelevä ja perhe/lastensuojelutyötä jatko-opiskeleva.

Vierailija
6/37 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin sinä päivänä kun tein positiivisen raskaustestin, 5vuoden polttamisen jälkeen. Tunnen muutamia raskaana tupakoineita, osalla vauvat olleet pieniä syntyessään

Vierailija
7/37 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes kaikki tuttuni, jotka raskautuivat 17-20-vuotiaana, tupakoivat koko raskausajan. Monilla ei tullut edes mieleen lopettaa, selittivät vain että "Ei se tupakointi lapseen vaikuta.", "Jos lopettaisin niin stressi olisi vaarallisempaa" jne. Kyllä teki pahaa...

Vierailija
8/37 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekan kohdalla poltin kun tulin raskaaksi vähensin nopeasti, mutta saatoin ottaa joskus muutamat savut jos lähdin jonkun kanssa kaveriksi käymään tupakilla.

synnytin 41+ 2 ison 4 kg vauvan.

tässä toisessa raskaudessa en ole polttanut, lopetin ennen kuin tulin raskaaksi.

Vierailija
9/37 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Röökit lensi roskiin heti, kun testi näytti positiivista.

Päivääkään en ole katunut, eikä tee mieli yhä . Itseasiassa, paljon parempi olla näin ilman :) niin ja kunnon ketjupolttaja olin n. 5vuotta.

Itsekuria hyvät naiset. Vähintä mitä voit lapsesi hyväksi tehdä.

Vierailija
10/37 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 16:20"]Lähes kaikki tuttuni, jotka raskautuivat 17-20-vuotiaana, tupakoivat koko raskausajan. Monilla ei tullut edes mieleen lopettaa, selittivät vain että "Ei se tupakointi lapseen vaikuta.", "Jos lopettaisin niin stressi olisi vaarallisempaa" jne. Kyllä teki pahaa...

[/quote]

Tuota selitystä kuulee usein, jopa niin että neuvolassakin ihan on kuulema sanottu että stressi lopettamisesta on haitallisempaa lapselle kuin tuoakointi. Joopajoo...

Vierailija
11/37 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä häpeäkseni polttelin salaa esikoista odottaessa. Siis en kovin isoja määriä ja salasin sen enimmäkseen jopa mieheltä. Mies tiesi, että joskus poltin yksittäisen, mutta välillä poltin kyllä miehen työpäivän aikanakin. Mies itse poltti, joten ei haistanut.

Esikoinen on nyt 11-vuotias ja alan uskoa, ettei vahinkoa tullut. Ainoa pieni pelko on vielä lapsien saantiin liittyvät asiat. Muuten on fiksu, keskittyvä, urheilullinen lapsi. Ei yhtään korvatulehdusta, ei allergioita yms. Itseasiassa hassua on, että nuoremmalla lapsella on ollut kaikkea ongelmaa lähtien puheesta päättyen keskittymiseen, vaikka lopetin jo ennen raskautta kuten mieskin. Mä vähän luulen, että liittyy siihen, että poltin aika vähän esikoisen raskausaikana, joten haitat ei tullut niin pahoina kuin monilla muilla ja se on tuuriakin. Riskihän se on lapselle ja typerä riski.

Vierailija
12/37 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on pakko polttaa suosittelen sähkötupakkaa.

Vierailija
13/37 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sillä loppujen lopuksi väliä, että tuliko vahinkoa vai ei? Periaatteessa raivostuttaa tämä lapsen vaaraan saattaminen oman heikkouden vuoksi. Itse lopetin jo kun yritimme ja olin kova tupakoimaan 13 vuotta.

Kun sanotaan, että lopettaminen ei ole helppoa.. EI NIIN mutta se on silti tehtävä.

Vierailija
14/37 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 16:41"]Jos on pakko polttaa suosittelen sähkötupakkaa.

[/quote] EI EI JA EI!!!

Eihän tupakan tullessa markkinoille tiedetty miten se vaikuttaa 20 vuoden päästä, eikä tiedetä nytkään !

Vierailija
15/37 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin tupakoinnin odottaessani esikoistani. Ensin onnistuin vähentämään puolikkaaseen askiin päivässä ja sen jälkeen nikotiinilaastareiden avulla lopettamaan kokonaan.

Vierailija
16/37 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 16:35"]

Mä häpeäkseni polttelin salaa esikoista odottaessa. Siis en kovin isoja määriä ja salasin sen enimmäkseen jopa mieheltä. Mies tiesi, että joskus poltin yksittäisen, mutta välillä poltin kyllä miehen työpäivän aikanakin. Mies itse poltti, joten ei haistanut.

Esikoinen on nyt 11-vuotias ja alan uskoa, ettei vahinkoa tullut. Ainoa pieni pelko on vielä lapsien saantiin liittyvät asiat. Muuten on fiksu, keskittyvä, urheilullinen lapsi. Ei yhtään korvatulehdusta, ei allergioita yms. Itseasiassa hassua on, että nuoremmalla lapsella on ollut kaikkea ongelmaa lähtien puheesta päättyen keskittymiseen, vaikka lopetin jo ennen raskautta kuten mieskin. Mä vähän luulen, että liittyy siihen, että poltin aika vähän esikoisen raskausaikana, joten haitat ei tullut niin pahoina kuin monilla muilla ja se on tuuriakin. Riskihän se on lapselle ja typerä riski.

[/quote]

tuota, syöpäriski on korkeammalla, keuhkojen heikkous, masennusalttius, ahdistusalttius, keskittymiskyvyn puute, adhd jne jne. Nämä kaikki näkyvät yleensä vanhempana. Ei kannata vielä nuolaista.. 

Vierailija
17/37 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä käytin huumeita esikoista odottaessani, vaikka tiesin raskaudesta. En pystynyt heti lopettamaan, mutta sitten omatunto alkoi soimamaan ja lopetin kokonaan.

Vierailija
18/37 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten se lapsesi on joku adhd tai vastaava...kulut vaan yhteiskunnalle....

Vierailija
19/37 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 18:03"]

Ja sitten se lapsesi on joku adhd tai vastaava...kulut vaan yhteiskunnalle....

[/quote]

Kuluja tyhjästä yhteiskunnalle? Adhd:ta ei ole olemassakaan, se on täysin keksitty. On tosi pöllöä uskoa tuollaiseen.

Vierailija
20/37 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poltin n. 6 v ja lopetin viikko plussan jälkeen, ihan seinään. Ei se lopettaminen ole vaikeaa, jos sitä oikeasti haluaa!! kyllä se tupakka on sitä stressiä vaarallisempaa.

Kaverini poltti koko raskauden, jopa enemmän kuin normaalisti ( oli raskaana ennen minua) ja sitten sanoi mulle että ei hänenkään lapselle siitä mitään tullut, ihan tyhmää lopettaa.(sama kaveri kyllä joi raskausaikana aina "muutamat" saunakaljat, koska se oli kuulemma ihan ok.) En vaan olisi kestänyt sitä, että pelkästään omaa itsekkyytäni olisin aiheuttanut lapselleni jotain pahaa. 

Tietty, jokaisen oma valinta...