Oi, paras makaronilaatikko ikinä
-ainakin mulle :)
Gluteenittomia kierremakaroneja
Jauhelihaa
Punasipulia
Valkosipulia
Chiliä
Kananmuna
Kasvislientä
Pippurista ruokakermaa
Kommentit (49)
Herkkusienet nyt on aika tyhjän kanssa sekä ravintoarvolta että maulta. Paprika on hyvä c-vitamiininlähde mutta me syödään se raakana. Paprikaa meillä on pöydässä melkein joka ruoan lisukkeena. Muuten en ymmärrä miten kakkosen jauhelihapasta olisi jotenkin parempaa kuin hyvin maustettu makaronilaatikko.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 13:52"]
Kakkoselle: Jos käyttää aina paljon mausteita niin makuaisti turtuu ja sitten joutuu vaan aina lisäämään enemmän ja enemmän. Mun kaveri syö nykyään jo chilejä paljaaltaan kun ei maistu kuulemma muuten miltään. Kumpi sitten on parempi: se että lievästi maustetut ruoat maistuu hyvältä vai että joutuu tunkemaan jokaiseen ruokaan tuhottomasti mausteita jotta sitä voi syödä. En usko että vatsa ja suolisto ainakaan pidemmän päälle tykkää kauheasta maustekuormasta.
[/quote]
Höpönlöpö.
Monet mausteet ovat varsinaisia lääkkeitä ja ehkäisevät monia sairauksia. Tärkeimpinä kurkuma, chili ja inkivääri.
Kurkuman kurkumiini, chilin kapsaisiini ja inkiväärin gingeroli ehkäisevät syöpää ja infektioita.
Esimerkiksi Intiassa, jossa syödään päivittäin runsaasti kurkumaa, on puolet vähemmän syöpiä kuin länsimaissa. Ja Intiasta löytyy osavaltioita, joissa ei ole lainkaan rintasyöpää, vaikka se on lännessä naisten yleisin syöpätyyppi. Kurkuma ehkäisee myös Alzheimerin tautia.
Kurkuma pitää nauttia yhdessä mustapippurin ja rasvan, mieluiten oliiviöljyn kanssa, koska mustapippurin peperiini tuhatkertaistaa kurkuman kurkumiinin tehon ja kurkumiini on rasvaliukoinen antioksidantti.
Tutustupa mausteiden terveysvaikutuksiin:
http://www.greenmedinfo.com/blog/turmeric-produces-remarkable-recovery-alzheimers-patients
http://www.richardbeliveau.org/en.html
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 13:52"]
Kakkoselle: Jos käyttää aina paljon mausteita niin makuaisti turtuu ja sitten joutuu vaan aina lisäämään enemmän ja enemmän. Mun kaveri syö nykyään jo chilejä paljaaltaan kun ei maistu kuulemma muuten miltään. Kumpi sitten on parempi: se että lievästi maustetut ruoat maistuu hyvältä vai että joutuu tunkemaan jokaiseen ruokaan tuhottomasti mausteita jotta sitä voi syödä. En usko että vatsa ja suolisto ainakaan pidemmän päälle tykkää kauheasta maustekuormasta.
[/quote]
Olisiko mitenkään mahdollista, että "kauhean maustekuorman" ja täysin mauttoman Suomi-pöperön välistä löytyisi vaihtoehto? Joku sellainen, jota varmaankin yli 80 % maailman ihmisistä syö tänäänkin.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 14:53"]
Eli kakkonen lisäisi kasviksia ja yrttejä laatikkoon. Meillä makaronilaatikon kanssa syödään salaattia ja raastetta eli ravintoarvo on täsmälleen sama, jollei jopa parempi. Herkkusienet on aika mautonta mössöä.
[/quote]
Onko sulla luetun ymmärtämisessä jotain vikaa? Eihän mun ohjeessani ruoka mene uuniin (laatikko on uuniruoka) jähmettymään munamaidon tai muun liemen kanssa mössöksi. Jos mun ruokani oli makaronilaatiikko yrteillä ja kasviksilla, niin tuolla logiikalla kaikki pastat ovat mielestäsi muunnoksia makaronilaatikosta.
Ja herkkusienet ovat erittäinkin maukkaita, kun ne imevät makua muista aineksista. Pelkälteen ei niinkään. Ja ei se salaatti tai raaste tee sun makaronilaatikostasi yhtään parempaa maultaan, vaikka annoksen ravintoarvoja kohottaakin.
T: 2
Makaronilaatikko on hyvä alusta ketsupille, tuolle herkkujen herkulle joka kruunaa makuelämyksen.
Ei ole luetun ymmärtämisessä ongelmia mutta minusta makaronilaatikko ei ole mitään mössöä ja ei se sinun "mössöttömyyyesi" niitä ravintoarvoja paranna. Vihannekset ja kasvikset voi aivan hyvin syödä aterian lisukkeina. Ei se minun ateriastani tee huonompaa. Ja makuasioista on aika hedelmätöntä kinastella.
Kukaan ei ole vielä kertonut miksi makaronilaatikko on hyvä ruoka. Ainoa kuka edes yrittää argumentoida on kakkonen. Tosin tämä se vauvapalstan henki yleensäkin on: argumentointi on turhaa ja mielipiteen voi esittää faktana.
Makaroonilaatikko on siksi hyvää, että se maistuu hyvälle. Helppo tehdä ja maistuu koko perheelle.
Nämähän on ihan makuasioita. Itse pidän kovasti makaronilaatikosta mutta minulle maistuu myös vahvemmin maustettu ruoka. Syön sitä, mitä milloinkin tekee mieli.
Eikös kakkosen argumentointi ole ihan samanlainen mielipide kuin meillä muillakin. Hänestä laatikko on mauton. Se on mielipide ei fakta.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 15:24"]Makaroonilaatikko on siksi hyvää, että se maistuu hyvälle. Helppo tehdä ja maistuu koko perheelle.
[/quote]
Korjaan; maistuu koko wt-perheelle, joka ei osaa laittaa ruokaa, ja joka ei ole koskaan päässyt tottumaan laadukkaan ruuan makuun. Makaroonia ja jauhelihaa vaan ketsupin kanssa wt-mamman wt-perheen lautasille. Ja seuraavana päivänä HK:n uunimakkaraa, seuraavana saarioisten janssoninkiusausta...
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 15:24"]
Makaroonilaatikko on siksi hyvää, että se maistuu hyvälle. Helppo tehdä ja maistuu koko perheelle.
[/quote]
Loistava lisäominaisuus on myös se, että sitä voi mättää naamaansa valtavalla nopeudella. Eikä tarvitse kermaperseillä veitsen ja haarukan kanssa. Eikä pureskella, niin on helpompi puhua kännykkään samalla kun syö. Kasassa ovat kaikki Suomi-gourmetin perusainekset!
Miksi jokaiseen keskusteluun pitää väkisin tunkea tuo naurettava wt-vouhotus? Eikö ole oikeita argumentteja esitettäväksi? Täh?????
Makaronilaatikko on hyvää, kun se tehdään hyvistä aineksista maustaen ja asiaan vähän paneutuen (silti tosi helppoa). Mun mielestä tuo tyypillisten suomalaisten kotiruokien haukkuminen on itse asiassa huomattavasti enemmän "wt" ja merkki aika ankeasta maailmankuvasta. Ihme tyyppejä, kun täällä pitää koko ajan dissata sitä omaa kulttuuria.
On totisesti huvittavaa, kun suomalaiset haukkuvat milloin mitäkin suomalaista asiaa. Muuttakaa pois, jos noin isänmaa tympäisee.
Vaihtelua ja makua makaronilaatikkoon saa laittamalla purkillisen paseerattua tomaattia ja reilusti porkkanaraastetta jauhelihan/soijarouheen joukkoon. Munamaidon voi tehdä vaikka kookosmaitoon tai jättää kokonaan pois ja laittaa tilalle koskenlaskijaa. Juu, ei ehkä ole konservatiivisesti ajateltuna makaronilaatikkoa, vaikka tosiasiassa onkin; makaronia paistettuna uunivuoassa.
Kakkonen julistaa sipulijauheen pannaan, mutta käyttää itse paprikajauhetta. Onko se parempaa?
Kakkonen on puhdasverinen hienostelija ja suhtautuu alentuvasti lähimmäisiinsä. Ja makaronilaatikko on hyvää.
Välillä tulee tehtyä makaronilaatikkoa. En syö nautaa ja sikaa, joten teen boksin porojauhelihasta - tulee kivasti riistan makua. Paketillinen Koskenlaskijaa kruunaa setin.
Eli kakkonen lisäisi kasviksia ja yrttejä laatikkoon. Meillä makaronilaatikon kanssa syödään salaattia ja raastetta eli ravintoarvo on täsmälleen sama, jollei jopa parempi. Herkkusienet on aika mautonta mössöä.