Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asun Provencessa, haluatko kysyä jotain?

Vierailija
19.02.2014 |

Olen asunut täällä jo 10 vuotta.

Kommentit (113)

Vierailija
41/113 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Mulla olis kysyttavaa. Asun pohjois-Ranskassa, mutta haluaisin muuttaa mieheni kanssa etela-Ranskaan, silla en pida ilmastosta enka paikallisista, tai siis ystavia on vaikea saada, vaikka tuttuja/tyokavereita onkin. Haluaisinkin muuttaa jonnekin turistirysaan, jossa asuu enemman ulkomaalaisia. Teen asiakaspalvelutehtavia, ja sielta varmaan saisinkin jotain, pitaisi vaan opiskella espanjaa/italiaa. Mutta minnepain sinne kannattaisi muuttaa/hakea toita jos haluaa olla mukavien ihmisten kanssa? Nizzaan pain, Biarritziin vai Marseilleen? Ja ranskalaisen poikaystavani mukaan etela-ranskalaiset ovat paljon sosiaalisempia ja mukavia Nizzan ja Biarritzin seudulla, mutta Marseillen seudulla taas kuulemma itsekkaita ja k***paisia. Onko se totta, vai vain legendaa? Miehen kanssa ollaan kayty Provencessa usein, kun siella on sukulaisia, mutta itse en ole saanut oikein niiden mielenlaadusta kunnon kasitysta.

Vierailija
42/113 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

55: Biarritzin seudulla en ole koskaan käynyt enkä tunne sieltä ketään, joten sikäläisten luonteesta en osaa sanoa juuta enkä jaata. Sen sijaan olen aika pitkälle samaa mieltä poikaystäväsi kanssa siitä, että täällä Marseillen ja Aixin tienoilla ihmiset eivät ole niitä kaikkein mukavimpia. En tiedä, mistä se johtuu, mutta hyvin moni tänne muualta muuttanut on valittanut, kuinka ihmiset ovat epäystävâllisiä, töykeitä ja kaikessa sellaisia "minä-ensin-ja-muista-viis" -tyyppisiä. Marseilleen en suosittelisi muutenkaan muuttamaan; vanha satama ja muu ydinkeskusta on kyllä ihan kaunista, mutta minusta kaupunki on muualta ruma ja likainen ja ennen kaikkea vaarallinen. Aseellisia, kuolemaan johtaneita välienselvittelyjä on ollut tänä vuonna jo 4-5 ja pari kertaa niihin on joutunut myös viattomia sivullisia. Minulla on Marseillessa käydessäni aina jotenkin turvaton olo, vaikka pysyttelenkin ns. hyvämaineisilla keskustan alueilla. 

Nizza voisi olla parempi vaihtoehto siksikin, että siellä turisteja riittää vielä paljon enemmän kuin Marseillessa. Nizza on THE turistikaupunki, joka tulee yleensä ihmisille ensimmäisenä mieleen, kun tulee puhe Etelä-Ranskasta. Toki Biarritzissakin varmasti on kivaa ja kaunista, mutta tosiaan en tiedä kaupungista kuin sijainnin. Kokeilkaa viettää vaikka pitkä viikonloppu näissä eri kaupungeissa ja tunnustelkaa, miten viihtyisitte niissä. Mielipiteet kun ovat aina kovin subjektiivisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/113 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, mäkin olen asunut muutaman vuoden Provencessa. Nyt jo muualla Ranskassa. Missäpain olet? 

Vierailija
44/113 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko nähny Andréta keräämäs rypäleitä?

Vierailija
45/113 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa, Aixissä, anteeksi, en heti lukenut kaikkia viestejä. Mäkin olen asunut siellä. 

t. 57

Vierailija
46/113 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksestasi, ap! T.55

Vierailija
47/113 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliks se andré bretagnessa vai provencessa? T.55

Vierailija
48/113 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei 55, mä luulen että sä voisit tykätä Montpellieristä :) Siellä on rento ja kiva meininki. Avignon on kans kiva, mutta ei yhtä kansaivälinen ehkä. Paitsi kesällä, jolloin festarit. Itse tykkään Avignonista eniten, mutta se johtuu varmaan siitä, että olen asunut siellä.

t.57/59

Vierailija
49/113 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ja minkä välittäjän kautta ja milloin sieltä kannattaisi vuokrata talo? Kesä ajankohtana. Kaksi alle kouluikäistä lasta.

Vierailija
50/113 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten  voi olla mahdollista, että et ole koskaan käynyt esim. Biarrizissa vaikka asut Etelä-Ranskassa? Ettekö matkustele "kotimaassa" lainkaan? Atlantin rannat ja vanhat charmantit lomakohteet koluaisin ekana, jos sielläpäin asustelisin.

Vierailija
51/113 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koetko itsesi kovasti suomalaiseksi siellä sirojen ranskattarien keskellä vai onko tuntunut, että sulaudut jo paikallisiin. Entä onko esim. tapakulttuuriin ollut helppo tottua? Tunnetko että haluat jäädä Ranskaan ns. pysyvästi?

Vierailija
52/113 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkistä, 57! Jotenkin se on jäänyt huomiotta. En ole ikinä käynyt kunnolla, ohi ollaan vaan ajettu ja ne maisemat kun lähtee sieltä montpellieristä motaria clermont-ferrandiin, ne vuoristomaisemat on niiiin upeat :) pitänee tehdä ensi kesänä ihan kunnon etelä-Ranskan kiertue. T.55

Vierailija
53/113 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

58: Kuka ihmeen André? Ainoa André, jonka minä tiedän, on kenkäkauppaketju. 

63: Kokeile Airbnb:ta! Itse olen vuokrannut sen kautta asunnon sekä Berliinistä että Pariisista ja molemmilla kerroilla homma onnistui loistavasti. Kesä on näillä seuduilla huimaa sesonkia, joten kannattaa olla hyvissä ajoin liikkeellä.

64: Matkustelemme jonkin verran, mutta emme suinkaan jatkuvasti. Molemmilla on pitkät työpäivät (minä tulen töistä yleensä klo 19, mies vähän aikaisemmin), joten viikonloppuisin on usein tehtävä kaikki ne kotityöt, joita viikolla ei ehdi tehdä, ja nukuttava univelkoja pois. Mies on vielä paljon pahempi "kotikissa" kuin minä eikä valtavasti tykkää lietsoa pitkin maailmaa, vaikka voisi olla rauhassa kotona. Minulla taas on ollut auto vasta muutaman kuukauden, sitä ennen olin täysin (huonon) julkisen liikenteen varassa. Biarritziin on sitä paitsi melkein 700 km, joten ei sinne viitsi vain yhdeksi yöksi lähteä. Pidämme molemmat enemmän vuoristosta kuin merestä, joten olemme käyneet paljon useammin vuorilla.

65: Tähän on itse asiassa vähän hankala vastata. Koen ehdottomasti sulautuvani paikallisiin, ts. olen ehdottomasti enemmän aixilainen kuin ulkomaalainen/turisti, mutta en myöskään koe olevani ranskalainen. Jossain yhteydessä määrittelin itseni adoptioprovencelaiseksi: olen peräisin muualta, mutta juurtunut tänne. 

Arkipäivän tapakulttuuri ei ole oikeastaan koskaan tuottanut vaikeuksia. Lähinnä minun on pitänyt opetella sosiaalisemmaksi ja muistaa esim. lääkärin odotushuoneessa tervehtiä kaikkia siellä istuvia ja sinne tulevia, tai kysellä työkavereilta aamuisin myös näiden perheen kuulumisia. Joskus tietysti tulee tilanteita, joissa en ole aiemmin ollut ja joiden korrektia toimintatapaa en tunne: juuri tänä aamuna pyysin miestä selittämään, miten äänestäminen täällä konkreettisesti tapahtuu, sillä kunnallisvaalit ovat ensi kuussa ja saan ekaa kertaa äänestää niissä. 

Ehdottomasti uskon jääväni Ranskaan pysyvästi. On vaikea kuvitella, mikä saisi minut lähtemään täältä; korkeintaan ehkä miehen kuolema, koska hän on työpaikan ohella pääasiallinen siteeni tänne.   

Vierailija
54/113 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 14:26"]

27: Mieheni aikaisemmalla naisystävällä oli silloin jo teini-ikäisiä tai sitä vanhempia lapsia ja hän vannoi, ettei ikinä...

[/quote]

Ap, kuinka monta vuotta sinua vanhempi tämä E on? N. 20? Tai 30?

Vierailija
55/113 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauratti tuolla blogissa seikkaperäinen selostus siitä kuinka koneessa itkevä lapsi huusi ;)

Vierailija
56/113 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 17:02"]

Miten  voi olla mahdollista, että et ole koskaan käynyt esim. Biarrizissa vaikka asut Etelä-Ranskassa? Ettekö matkustele "kotimaassa" lainkaan? Atlantin rannat ja vanhat charmantit lomakohteet koluaisin ekana, jos sielläpäin asustelisin.

[/quote]

En ole ap mutta Biarritz on kaukana eteläranskasta!! Se on Atlantin rannalla Espanjan ja Ranskan rajalla:) melkein 700 km Aixista:) Kuinka usein stadilainen piipahtaa viikonloppulomalle Ouluun tai Sotkamoon??

Sinänsä ihan kiva paikka tuo Biarritz mutta itse pidän enemmän St-Jean-de-Luzizta ja Espanjan puolen kaupungeista. Ja tietty sitten Bretagnesta siitä ylöspäin...

Vierailija
57/113 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 16:59"]

Mistä ja minkä välittäjän kautta ja milloin sieltä kannattaisi vuokrata talo? Kesä ajankohtana. Kaksi alle kouluikäistä lasta.

[/quote]

abritel.fr, homelidays.com, ownersdirect.co.uk

Vierailija
58/113 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pääsi kestää hajoamatta asua tuollaisessa paikassa. Kuolisin tylsyyteen ja jäykkyyteen. Lomalla varmaan kiva viikon mutta asuinpaikkana kuin vankila. Ilmastokin aivan hirveä, pitkä talvi ja tunkkainen pitkä kesä

Vierailija
59/113 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 10:40"]

70: Jotain tuolta väliltä. En E:n omasta toiveesta kerro mitään tarkempia yksityiskohtia hänestä, en blogissani enkä muualla.

[/quote]

Miksei?

Muuten blogissasi et anna kovin imartelevaa kuvaa hänestä. Jos se on oikea kuva, sanoisin että JSSAP.

Historiaa tuntematon, ksenofobinen, tapojensa orja, ei ole oikein mistään kiinnostunut ja hirveä siivousfriikki joka haluaa vain olla kotona ja nukkua pitkiä päiväunia. Tämä on saamani kuva. Ikävä kyllä en osaa nimetä juurikaan positiivisia puolia lukemani perusteella.

Vierailija
60/113 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 13:43"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 17:02"]

[/quote]

En ole ap mutta Biarritz on kaukana eteläranskasta!! Se on Atlantin rannalla Espanjan ja Ranskan rajalla:) melkein 700 km Aixista:) Kuinka usein stadilainen piipahtaa viikonloppulomalle Ouluun tai Sotkamoon??

Sinänsä ihan kiva paikka tuo Biarritz mutta itse pidän enemmän St-Jean-de-Luzizta ja Espanjan puolen kaupungeista. Ja tietty sitten Bretagnesta siitä ylöspäin...

[/quote]

Eikos Biarritzkin ole etela-Ranskaa? Ei etela-Ranska ole sama asia kuin Provence.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yksi