Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asun Provencessa, haluatko kysyä jotain?

Vierailija
19.02.2014 |

Olen asunut täällä jo 10 vuotta.

Kommentit (113)

Vierailija
21/113 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatatko perheellesi hyötyvihanneksia tai oletko innostunut pihan/parvekkeen laittamisesta? Jos kyllä, niin kerro suosikeistasi.

Vierailija
22/113 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sä ny tiedät paljonko teidän asunno vastike on??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/113 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 13:17"]

Kasvatatko perheellesi hyötyvihanneksia tai oletko innostunut pihan/parvekkeen laittamisesta? Jos kyllä, niin kerro suosikeistasi.

[/quote]

Eikös ap jo vastannut tähän.

Vierailija
24/113 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 13:10"]

11: Asunto on 37 neliön kaksio, asumme siinä kahdestaan mieheni kanssa. Asunto on omistusasunto, mutta sen ostohintaa en tiedä, koska asunnon ovat ostaneet mieheni vanhemmat joskus 80-luvun alussa ja minä muutin tänne vasta 2003.

12: Vastasin tosiaan ranskaksi ammattiani koskevaan kysymykseen, mutta kuten 13 jo ehti vastata, olen johdon assistentti.

14: Täällä voi periaatteessa tehdä vaikka mitä: patikoida, käydä elokuvissa, ajella Alpeille katselemaan maisemia, shoppailla, käydä kesällä rannalla... Minä käyn viikonloppuisin usein elokuvissa ja silloin tällöin meillä on tapana viettää viikonloppu jossain pienessä kylässä tai kaupungissa n. tunnin ajomatkan päässä, vain kävelemme ja katselemme, otamme valokuvia ja syömme kivoissa ravintoloissa.   

[/quote]

Onko Ranskassa edelleen pääosin kaikki tv-ohjelmat (ulkomaiset) dubattuja? Entä amerikkalaiset elokuvat elokuvissa?

Millainen on se firma yrityskulttuuriltaan, jossa olet töissä? (muodollinen/ rento ym?), pukeutuminen (onko pukukoodi?)

Antavatko työkaverit toisilleen poskisuukkotervehdyksiä? Selitä vielä em. tekniikka ? (siinähän ei varsinaisesti "pussailla"?)

Vierailija
25/113 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

22: Haluaisin todella mielelläni pihan/parvekkeen, mutta toistaiseksi siihen ei ole mahdollisuutta. Jos piha olisi, voisin hyvinkin kasvattaa itse esim. tomaatteja ja salaatteja, ja itse kasvatettuja porkkanoitakin olisi kiva syödä. :) Pitäisi vaan opetella ensin viherpeukaloksi, mulla tuppaavat viherkasvitkin kuolemaan ihan liian nopeasti.

23: Ihan oikeasti en tiedä. Se ei ole mikään kiinteä summa kuukaudessa, vaan vaihtelevasti sen mukaan, kuinka paljon ja mihin tarkoitukseen asunto-osakeyhtiö milloinkin tarvitsee rahaa. Sähkölasku tulee jokaiselle erikseen, se ei kuulu vastikkeeseen. Meillä on erilliset tilit ja rahat ja mies maksaa vastikkeen, koska asunto on hänen, eikä mulla ole tapana tutkia hänen tiliotteitaan. Hän yleensä avaa laskutkin, koska hän pääsee töistä aikaisemmin kuin minä ja ehtii avata postin ennen kuin minä tulen töistä kotiin. Voin kysyä illalla, paljonko hän viimeksi maksoi vastiketta, ja kertoa huomenna.

Vierailija
26/113 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teillä ei ole lapsia ja ilmeisesti edes suunnitelmia niitä hankkia?

Vierailija
27/113 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko maksaa sähkö kwh ja siirto erikseen? Onko ydin vai tuulisähkö

Vierailija
28/113 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

25: Joo, kaikki tv-ohjelmat ovat dubattuja, mutta nyt digiboksien myötä saa onneksi yhä useamman ohjelman vaihdettua boksin asetuksista alkuperäisversioksi. Suuret Hollywood-leffat näytetään järjestään dubattuina, mutta pienemmissä teattereissa menevät eurooppalaiset + muut ulkomaiset, pienemmän yleisön leffat näytetään alkuperäisversioina. Parhaissa tapauksissa menee samassa kaupungissa sama leffa sekä dubattuna että alkuperäisenä, mutta ei läheskään aina.

Meillä on tosi pieni ja rento firma (alle 15 työntekijää) ja täällä on aika vapaa pukeutuminen. Useimmiten mulla on töissä suorat housut tai puolihame ja neule tai t-paita + jakku -yhdistelmä, kesällä polvipituinen kesämekko tai caprihousut ja t-paita. Kovin lyhyessä hameessa tai hihattomassa paidassa en tulisi töihin. Firman miehillä on yleensä farkut ja kauluspaita. 

Koko työporukka poskisuudellaan läpi aamuisin töihin tullessa. Ensimmäisenä tullut menee omaan työhuoneeseensa ja seuraavaksi töihin tuleva tulee tervehtimään ja poskisuutelemaan, sitä seuraava poskisuutelee kaksi edellistä jne. Huulilla ei kuulu koskea toisen poskea ollenkaan, vaan posket laitetaan kevyesti vastakkain ja tehdään sellainen kevyt "suukkoääni". Poskisuukkojen määrä vaihtelee alueittain ja jopa kaupungittain, meillä niitä on 2 eli yksi kummallekin poskelle.   

Vierailija
29/113 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat ap tutulta, onko sinulla kenties blogi? ;)

Vierailija
30/113 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

27: Emme pidä lapsista emmekä ole koskaan halunneet niitä. Mieheni aikaisemmalla naisystävällä oli silloin jo teini-ikäisiä tai sitä vanhempia lapsia ja hän vannoi, ettei ikinä enää ole naisen kanssa, jolla on lapsia. Emme koe tarvitsevamme lapsia mihinkään, vaan elämä on paljon helpompaa aikuisten kesken.

28: Ei aavistustakaan, pitää tarkistaa kotona sähkölaskusta. 

Vierailija
31/113 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

30: On joskus ollut, mutta se ei ole ollut aktiivinen enää aikoihin.

Vierailija
32/113 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
33/113 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten aikoinaan päädyit Ranskaan?

Vierailija
34/113 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

34: Lähdin opiskelemaan tänne, koska puhuin sujuvasti ranskaa ja olin aina ollut kiinnostunut tästä maasta ja kulttuurista. Sitten kävi vanhanaikaisesti eli rakastuin ja jäin tänne. 

Vierailija
35/113 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

41: Miehellä menee viinin hinnan kipuraja 4 eurossa :) Ravintolassa se tietysti maksaa enemmän, mutta ruokakaupasta hän ei suostu ostamaan tuon kalliimpaa. Pelkkää ruokajuomaahan se on, ja kun meillä ei kokata mitään hienoja gourmet-aterioita, riittää edullinenkin viini mainiosti arki-illallispöytään.

42: Asun kyllä, Aix-en-Provencen lähellä, n. 30 km Marseillesta pohjoiseen.

43: Täytyy tunnustaa, etten kovin usein edes kiinnitä huomiota lapsiin, jos ne eivät järjestä mitään valtavia kirkumiskohtauksia. Tuttavapiiriini ei kuulu lapsiperheitä, joten en tiedä ranskalaisten kasvatusmetodeista muuta kuin sen, mitä julkisilla paikoilla satun näkemään. Lyömistä ja muuta fyysistä kuritusta en missään nimessä hyväksy, mutta sitä kyllä kunnioitan, että huonosti käyttäytyvää lasta torutaan ja ojennetaan eikä anneta mellastaa vapaasti mielensä mukaan.

46: Ei, tuloveroja en ole vielä vähentänyt siitä syystä, että olen ollut töissä vasta vähän reilun vuoden enkä ole vielä ennättânyt maksaa veroja. Täällä tosiaan verot maksetaan kolmessa osassa tulojen ansaitsemista seuraavana vuonna, eli vuoden 2013 tuloista maksetaan verot tänä vuonna. Tiedän vasta toukokuussa tehtävän veroilmoituksen jälkeen, kuinka paljon veroja joudun maksamaan. Joka tapauksessa meille tulee miehen kanssa yhteisverotus, eli maksamme kumpikin vähemmän kuin jos olisimme sinkkuja.

47: Kiva! Asutko ehkä jossain Ranskan naapurimaista? :)

Vierailija
36/113 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kappas, fifi eli Annahan se täällä! Moi! Miksi valehtelit blogistasi?

Vierailija
37/113 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko lukenut kirjan Vuosi Provencessa?

Vierailija
38/113 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

50: No muutenhan tämä olisi ollut ihan liian helppoa, vähän pitää yrittää harhauttaa! :) (Tunnetaanko me muuten IRL? Tiedän, että pari tuttuani käy joskus tällä palstalla.)

51: Olen joskus kauan sitten. Sen voisikin lukea uudelleen, jos se vielä löytyy kirjahyllystä.

Vierailija
39/113 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä niminen blogisi on?

Vierailija
40/113 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

53: fifingradu.blogspot.com

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi