Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asun Provencessa, haluatko kysyä jotain?

Vierailija
19.02.2014 |

Olen asunut täällä jo 10 vuotta.

Kommentit (113)

Vierailija
101/113 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

23: Otin eilen selvää vastikkeestamme. Se kuulemma maksetaan 3 kk välein ja on hiukan yli 200 euroa. Vastikkeen suuruus määräytyy asunnon koon mukaan, eli meidän vastikkeemme on pienempi kuin isompien asuntojen. En tiedä, minkä suuruisia vastikkeita Suomessa yleensä maksetaan, joten minulla ei ole käsitystä, onko vastikkeemme kallis vai edullinen. 

Vierailija
102/113 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistutko Suomi-kerhoihin tai srk-toimintaan? Oletko saanut ranskalaisista todellisiä ystäviä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/113 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitten sähkölaskusta ottanut samalla selvää

Vierailija
104/113 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ranskalaisilla rakastajia/rakastajattaria enemmän kuin muilla kansallisuuksilla?

Vierailija
105/113 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

37: En osallistu mihinkään kokoontumisiin tms. "ohjattuun" toimintaan. Tunnen tältä alueelta muutamia suomalaisia ja silloin tällöin lounastamme yhdessä, mutta useimmiten yhteydenpito rajoittuu Facebookiin, koska jokaisella on eri elämäntilanne (lapsiperhe vs. lapseton, työssäkäyvä vs. työtön vs. kotiäiti jne.) ja siitä johtuen eri tavalla aikaa käytettävissä. Läheisiä ranskalaisia ystäviä minulla ei myöskään ole, pelkkiä tuttavia ja työkavereita vain. 

38: Pahus, unohdin kokonaan sen sähkölaskun! Vastike palasi sattumalta mieleen, koska puhuimme miehen kanssa yhtiökokouksesta. Kyllä mä senkin vielä selvitän, kun kiinnostus on noin kova. :)

39: Henkilökohtaisesti en tunne ketään, jolla olisi rakastaja(-tar), mutta se ei toki tarkoita sitä, etteikö sellaisia olisi. Uskoisin, että pettämistä tapahtuu täällä suunnilleen yhtä usein ja laajasti kuin missä tahansa muussakin Euroopan maassa ja siihen suhtaudutaan tuomitsevasti. Ne ajat, jolloin jokaisella itseään kunnioittavalla miehellä oli rakastajatar jonka luokse mentiin työpäivän jälkeen virkistymään ennen paluuta kotiin vaimon ja lasten luo, kuuluvat menneisyyteen.

Vierailija
106/113 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 12:59"]

7: Ei käy. Vanhempani ovat käyneet täällä kerran ja he asuivat hotellissa. Meillä ei muutenkaan ole isoa ystävä- ja tuttavapiiriä, viihdymme parhaiten kotona omassa rauhassa. Asunto on velaton omistusasunto ja sijaitsee ihan lähellä työpaikkaani, joten ei kannata muuttaa kaummas ja vuokralle, vaikka siinä saisikin ylimääräisiä neliöitä. Asunnot ovat täällä niin kalliita, ettei isompaan omistusasuntoon olisi varaa emmekä halua vuosikymmenien asuntovelkaa.

8: Kuukausinettopalkkani on muutaman euron yli 2000 €/kk, brutto vuodessa 32 000 €. Asumiskustannuksia minulla ei henk.koht. ole, koska meillä on omistusasunto, josta ei ole velkaa, ja mieheni maksaa yhtiövastikkeen (asunto on virallisesti hänen nimissään). Asumisen hinta riippuu valtavasti siitä, millaisessa paikassa asuu: minä asun kalliissa kaupungissa, joten vuokrat ovat korkeita (esim. eräs kaverini maksaa pienestä keskustayksiöstä n. 700 €/kk), mutta kylissä ja pienissä kaupungeissa asuminen on edullisempaa. Muut elinkustannukset, kuten ruoka, ovat mielestäni melko samaa tasoa kuin Suomessa. Viini on kyllä halvempaa :)

9: Hyvin usein! Samoin kuin sen, etteivät kaikki ranskalaiset syö etanoita ja hanhenmaksaa arkiruoaksi tai etteivät aivot ja sisälmykset ole mitään yleistä kotiruokaa. Useammin saan kuitenkin selittää, ettei Provencessa todellakaan ole ikuinen kesä. 

[/quote]

Enemmän sulla sitten jää suhteessa käteen - mulla samasta hommasta brutto oli 42000€/v mutta käteen nettona 2400€/kk. Tuossa taas näkee tän Suomen ihanuuden.... Ruoka on muuten 20-30% halvempaa siellä kuin täällä! Erittäin hyvää perusviiniä saa jo 2€/pullo, meillä 5x kalliimmalla....

Ce'st la vie...

Vierailija
107/113 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että tää kiinnostaa monia. Asutko Provencessa??

Vierailija
108/113 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys:

Eiko sua koskaan kauhistuta se miten ranskalaisvanhemmat kasittelee lapsiaan?

Itsekin asun Ranskassa ranskalaisen aviopuolison kanssa ja olla myos vapaaehtoisesti lapsettomia ainakin toistaiseksi mutta mua allottaa katsoa miten ranskismammat kohtelee lapsiaan. Eilen aamusta kavin postissa ja seisoin jonossa ja katselin samalla ihmisia.. siinakin yksi aiti avokammenella loi lasta naamalle ja huusi minka jaksoi, kun lapsi nyt oli vahan villina mutta ei nyt mitaan hirveaa tehnyt. Muutenkin tuntuu etta monessa kodissa nahkaruoska laulaa vahan liian tiheaan :(

Vierailija
109/113 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys:

Itsekin asun Ranskassa ranskalaisen aviopuolison kanssa ja olla myos vapaaehtoisesti lapsettomia ainakin toistaiseksi mutta mua allottaa katsoa miten ranskismammat kohtelee lapsiaan. Eilen aamusta kavin postissa ja seisoin jonossa ja katselin samalla ihmisia.. siinakin yksi aiti avokammenella loi lasta naamalle ja huusi minka jaksoi, kun lapsi nyt oli vahan villina mutta ei nyt mitaan hirveaa tehnyt. Muutenkin tuntuu etta monessa kodissa nahkaruoska laulaa vahan liian tiheaan :(

Vierailija
110/113 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys:

Vierailija
111/113 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuosta ilmoittamastasi nettopalkasta vähennetty siis vielä tuloverot? Nehän maksetaan Ranskassa vielä erikseen, palkasta vähennetään suoraan vain jotain sosiaalimaksuja ja vastaavia.

Vierailija
112/113 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen ketju! Asun itsekin ulkomailla, Etelä-Euroopassa :)

Vierailija
113/113 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 13:30"]

Kysymys:

Espanjassakin lapsi saa parkua niin paljon sielu sietää yleisillä paikoillakin, kukaan ei lohtuta häntä, läppästään vaan lisää. Äiti jatkaa shoppailujaan, aivan kuin mitään ei olisi tapahtunut.

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kuusi