Miksi toiset näyttävät vielä yli 30-vuotiaina parikymppisiltä, mutta toiset ovat jo pahasti tätiintyneet ja setääntyneet?
Ihmiset näyttävät kyllä vanhenevan niin eri tahtia. Väittäisin, että miehet naisia nopeammin.
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Mua luultiin 29v 2 lapsen äitinä lasteni siskoksi ja anoppini tyttäreksi:)
Toisaalta sitten työminäni oli todella tiukka: jakku- ja housupukuja, hiukset aina laitettuna, korkkarit jalassa. Juuri tuon babyfacen takia piti korostaa ikää ja pätevyyttä.
Vasta 40v jälkeen pystyi hellittämään ja pukeutumasn rennommin. Toki pukrutumiskulttuurikin muuttui
Mitä outoa on siinä että anoppi voisi olla äitisi? Yleensä kumppani on suunnilleen omaa ikäryhmää, jolloin myös kumppanin vanhemmat luonnollisesti ovat samaa ikäryhmää omien vanhempien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tätä ei kai saisi sanoa, mutta äitiys tuo naisille äkkiä ulkonäköön vanhentavia piirteitä.
Ei välttämättä tee epäviehättäväksi, tai mitään muuta sellaista, vain vanhentaa. Miehillä ei ole vastaavaa yhtä samanlaista vaikuttavaa asiaa.
Tämä on niin totta, vaikka jonkinlainen tabu onkin. Olen noin 40-vuotias mies, ja ainakin omasta ikäluokastani huomaa tinderissä jo yhdestä kuvasta onko toisella lapsia vai ei.
Lapsia saaneet ovat noin 5-10 vuotta vanhemman näköisiä ikätovereihinsa verrattuna. Poikkeuksen muodostavat kuitenkin ne naiset jotka ovat tehneet lapsensa nuorella iällä - heistä on hyvin vaikea huomata mitään vanhemmuuden tuomaa vanhenemista.
Vierailija kirjoitti:
Mua luultiin 29v 2 lapsen äitinä lasteni siskoksi ja anoppini tyttäreksi:)
Toisaalta sitten työminäni oli todella tiukka: jakku- ja housupukuja, hiukset aina laitettuna, korkkarit jalassa. Juuri tuon babyfacen takia piti korostaa ikää ja pätevyyttä.
Vasta 40v jälkeen pystyi hellittämään ja pukeutumasn rennommin. Toki pukrutumiskulttuurikin muuttui
anoppini tyttäreksi:) ??
Geenit ja elintavat. Mä näytän nuoremmalta. Samoin vanhemmat.
Geenit ja elämäntavat. Tupakointi, runsas alkon käyttö, kuivaihoisuus, epäterveellinen ruokavalio ja ihon hoitamattomuus nyt ainakin vanhentavat. Mutta osalla sitten huonoista elämäntavoista huolimatta on ikinuori pärstä ja terveellisesti elävillä on joillakin ryppyjä jo ennen kahtakymppiä.
Lapset. Jos vertaa vaikka nelikymppisiä, näkee heti kenellä on lapset ja kenellä ei. Miehet käppääntyvät ja naiset on tanttoja tai tätejä.
Minusta ei näe onko mulla lapsi vai ei. Monesti kysytään onko mulla lapsia. 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Geenit. Olen 45-vuotiaana vielä nuoren näköinen, hoikka ja urheilullinen. En juuri tee mitään ulkonäön eteen muuta kuin urheilen. Tämä kulkee suvussa.
Miehen suvussa taas kaikki kaljuuntuvat kolmekymppisinä.Miehesi suku on sitten mielenkiintoinen, koska kaljuusgeeni tulee aina äidiltä.
Ja miehen suvussa ei esiinny äitejä? Mitä tää kommentti tarkoittaa, menee elämä pilalle et sä osaat hengittää
Syön just cookie dough- jäätelöä. Pirun hyvää.
Aivonyrjähdys kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Geenit. Olen 45-vuotiaana vielä nuoren näköinen, hoikka ja urheilullinen. En juuri tee mitään ulkonäön eteen muuta kuin urheilen. Tämä kulkee suvussa.
Miehen suvussa taas kaikki kaljuuntuvat kolmekymppisinä.Miehesi suku on sitten mielenkiintoinen, koska kaljuusgeeni tulee aina äidiltä.
Ja miehen suvussa ei esiinny äitejä? Mitä tää kommentti tarkoittaa, menee elämä pilalle et sä osaat hengittää
Tuossa implikoitiin, että MIEHEN SUKU kantaa kaljuusgeenejä, vaikka ne tulee aina äidiltä.
Tarvitsetko rautalankaa?
Muistan ikuisesti kun eräs nainen täytti kolmekymmentä me kaikki miehet toimistolla olimme kiinnostuneita hänestä. Hänellä oli syntymäpäivät lauantaina ja kun hän palasi töihin hän näytti nelikymppiseltä ja askel oli kuin mummollani.
Sara Sieppi on ainakin paljon kauniimpi nyt vajaa kolmekymppisenä kuin mitä oli missivuosina parikymppisenä!
Vierailija kirjoitti:
Tätä ei kai saisi sanoa, mutta äitiys tuo naisille äkkiä ulkonäköön vanhentavia piirteitä.
Ei välttämättä tee epäviehättäväksi, tai mitään muuta sellaista, vain vanhentaa. Miehillä ei ole vastaavaa yhtä samanlaista vaikuttavaa asiaa.
On olemassa tieteellistä näyttöä siitä, että lastensaanti vanhentaa naista solutasolla 11 vuotta.
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/201803092200800199
"Yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan synnyttäneiden naisten telomeerit ovat lyhyempiä kuin sellaisten samanikäisten naisten, jotka eivät ole synnyttäneet.
Kromosomien päissä sijaitsevien telomeerien lyheneminen liittyy vanhenemiseen.
Tutkimuksen julkaisi Human Reproduction -lehti.
Tutkimuksen mukaan synnyttäneiden ja synnyttämättömien naisten telomeereissa oli ero, joka ajassa tarkoittaa noin 11 vuotta synnyttäneiden tappioksi."
Vierailija kirjoitti:
En tunne ketään itseni ikäistä, eli nelikymppistä, jossa ikä ei näkyisi. Nyt tarkkana, tarkoitan livenä näkyisi. En seuraa somekuvia, koska en niissä kuvasomeissa ole, joten en tiedä miten paljon silottelevat itseään sinne, mutta livenä kaikki nelikymppiset näyttävät kyllä noin nelikymppisiltä ;)
Nelikymppisiltä, usealta eri henkilöltä, on viime vuonna ja tänä vuonna pyydetty todistamaan ikä ravintolassa, baareissa ja klubeilla, että onko täysi-ikäisiä. On kysytty papereita kaupassa alkoholiostoksilla, on kysytty henkkareita Alkossa. Yhdeltä nykyään nelikymppiseltä on on kysytty viimeisen kymmenen vuoden aikana useita kertoja, että lastenlippuko junalippua tai bussilippua ostaessa. On ollut ikäkeskusteluja työpaikoilla ja opikelujen parissa ja toiset ovat arvioineet iäksi korkeintaan 25 v. Halusin vain kertoa, että mitä todellisuudessa tapahtuu. Ei kauneusleikkauksia vaan ihan normaaleja omia itsejään. Sitä paitsi hyvännäköisiä kyllä ja urheilullisia. Ne on ne geenit ja elämäntapa. Ei siitä tarvitse kenenkään ahdistua tai suuttua. Eikä olla kateellinen.
Vierailija kirjoitti:
Minusta ei näe onko mulla lapsi vai ei. Monesti kysytään onko mulla lapsia. 😄
Kaikkia äitejä omat lapset eivät vanhenna. Joillekin vanhemmille, iskälle ja äiskälle, lapset voivat aiheuttaa nuorennusruiskeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tunne ketään itseni ikäistä, eli nelikymppistä, jossa ikä ei näkyisi. Nyt tarkkana, tarkoitan livenä näkyisi. En seuraa somekuvia, koska en niissä kuvasomeissa ole, joten en tiedä miten paljon silottelevat itseään sinne, mutta livenä kaikki nelikymppiset näyttävät kyllä noin nelikymppisiltä ;)
Nelikymppisiltä, usealta eri henkilöltä, on viime vuonna ja tänä vuonna pyydetty todistamaan ikä ravintolassa, baareissa ja klubeilla, että onko täysi-ikäisiä. On kysytty papereita kaupassa alkoholiostoksilla, on kysytty henkkareita Alkossa. Yhdeltä nykyään nelikymppiseltä on on kysytty viimeisen kymmenen vuoden aikana useita kertoja, että lastenlippuko junalippua tai bussilippua ostaessa. On ollut ikäkeskusteluja työpaikoilla ja opikelujen parissa ja toiset ovat arvioineet iäksi korkeintaan 25 v. Halusin vain kertoa, että mitä todellisuudessa tapahtuu. Ei kauneusleikkauksia vaan ihan normaaleja omia itsejään. Sitä paitsi hyvännäköisiä kyllä ja urheilullisia. Ne on ne geenit ja elämäntapa. Ei siitä tarvitse kenenkään ahdistua tai suuttua. Eikä olla kateellinen.
Niin se on katsojan silmissä. Itse olen todella huono arvioimaan kenenkään ikää ja usein arvioin alakanttiin eli nuoremmaksi kuin on. Eikä perustu siihen että näyttäisi nuoremmalta ikätovereihinsa verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se totuuus on se, että saunapuhdas ihminen näyttää lähestulkoon aina ikäiseltään. Meikillä pystyy niin uskomattomasti muokkaamaan sitä naamavärkkiä, että monikaan ei edes tajua (varsinkaan miehet). Kun jätetään kaikki pidennykset ja meikit ja härpättimet pois, niin taatusti se 50v. näyttää tasan siltä 50 v:ltä eikä nuoremmalta.
Tässä tullaan siihen, että oikeasti aidot kauniit ihmiset näyttävät kauniilta ja ikäistään paljonkin nuoremmilta myös ihan luomuna. Siis näitä tarinoita siitä, miltä minkäkin ikäinen ihminen nyt sitten näyttää, siihen verrattuna. Sitten mulla on liuta esimerkkejä 50-vuotiasta ja 60-vuotiasta ketkä näyttävät kauniilta ja "ikäistään" nuoremmilta. Eivät kaikki näytä, ei tietenkään. Pokkeuksia on 70-vuotiaissa ja 80-vuotiaissakin. Ei silloin tarvitse näyttää alle 22-vuotiaalta. Voi olla kaunis ja terve. Ja jos itseän vähän fiksaa, se on ihan hyvä niinkin. Ja nelikymppisiä on turha yrittää laittaa minnekään eri laariin kaksikymppisiin verrattuna. Ihan samaa tavaraa ovat hyvässä ja pahassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Genotyypin vaikutusta ei sovi väheksyä, silti ruokavalio on sitäkin suurenmassa roolissa. Elastaanin, kollageenien, glykoaminoglukaanin uusiutumisesta on pitkälti kiinni se, miten kasvot vanhenevat. Näitä aineita degeneroi korkean glykeemisen indeksi ruokatuotteet (jauhot, leivät, hedelmät, sokerit yms hiilarihöttö). Ne siis luovat inflammaatiota, ja sen aiheuttaman oksidatiivisen stressin kautta ihon vanheneminen nopeutuu. Lisäksi koliinin ja eläinrasvan välttely edistävät vanhenemisprosessia, koska solukalvoilla ei ole riittävästi rakennuspalikoita uusiutumiseen.
Mielenkiintoista!!! Selittääköhän tämä sen, miksi minä - ystäväpiirini ainoana "lihansyöjänä" -, näytän paaaljon nuoremmalta kuin ikäiseni tuttavat? :D Vegaanius kun on nykyään niin IN. Ainakin omassa ikäluokassani. Ja hei, olen sentään saanut kaksi lasta, silti ei ylipainoa, iho ei roiku, ei selluliittia.... Toki urheilen säännöllisesti ja eritoten hyötyliikun joka päivä! Enkä tupakoi tai käytä överisti alkoholia...
N33
Kaikki näyttää omasta mielestään nuoremmilta eli jos joltain ystävältäsi kysyttäisiin samoin niin hänen vastaus olisi tuo sama. Eli se että näyttää nuoremmalta kuin vaikka sinä.
30-vuotiaaksi asti ei nainen hirveästi vanhene kun ei vielä ole ryppyjä mutta sen jälkeen niitä alkaa hiljakseen tulla ja ero 30- ja 40-vuotiaan välillä on hurjempi. Nelikymppisenä se varsinainen alamäki alkaa. Itse olen 38-vuotias ja huomaan että muutoksia on alkanut tulla. Kiva ajatella että näyttää nuoremmalta kuin on mutta veikkaan että oikeasti näytän ihan ikäiseltäni. Tuskin hirveästi vanhemmalta mutta ihan 38-vuotiaalta. Ei me 38-vuotiaat nyt muutenkaan vielä ihan kovin vanhoilta näytetä muutenkaan. Ja jos joku luulee vaikka 35-vuotiaaksi niin ihan ikäiseltäni näytän silloinkin.
Ja olen itsekin sanonut 50-vuotiaalle että näyttää ikäistään nuoremmalta. Ei ehkä ole näyttänyt mutta kohteliaisuudesta sanonut. Nämä "arvaa minun ikäni" tyypit luulee olevansa aina nuoremman näköisiä niin heille vastaan joitakin vuosia alakanttiin arvioni. Eikä hekään vanhoilta näytä vaan ikäiseltään.
Mä olen tavannut pari ihmistä jotka aivan oikeasti näytti itseään nuoremmalta. Olin yllättynyt kun kuulin harjoittelunohjaajani iän, hän oli yli 50 ja hänellä oli minun ikäiseni lapsi. Olin itse tuolloin ehkä 22-23 ja häntä luulin 30-35v ikäiseksi. Hän sanoi että monet luulivat hänen harmaita raitojaan kampaajalla tehdyksi.
Pukeutumistyyli oli nuoren oloinen, hän myös käytti paljon aurinkolaseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin se on katsojan silmissä. Itse olen todella huono arvioimaan kenenkään ikää ja usein arvioin alakanttiin eli nuoremmaksi kuin on. Eikä perustu siihen että näyttäisi nuoremmalta ikätovereihinsa verrattuna.
Nyt tossa ei ole mitään järkeä. Turha yrittää kieltää, että jotkut nyt vaan näyttävät aidosti paremmalta kuin toiset ja huomattavasti ikäistään nuoremmalta. Eikä siinä mitään, joku nelikymppinen voi ihan rauhassa näyttää jonkun mielestä ikäiseltään, mutta näyttää erittäin kauniilta ja terveelta nuorelta ihmiseltä. Se ei ole mitenkään yleistä kuitenkaan. Kuten ei sekään pidä paikkansa, että nelikymppiset olisivat kulahtaneita, jos kerran niin ei ole. Esimerkkejä löytyy kuule pitkä liuta! Silti joku inttää ja inisee, että nelikymppiset ovat kaikki just ikäisensä näköisiä. Mitä se tarkoittaa? Ihan sama kuin jos sanotaan, että kaksikymppisen näköinen, heitä löytyy laidasta laitaan, ei suinkaa kaikki ole nuoren, kauniin tai terveen näköisiä ja menevät ihan viisikymppisistä. Fakta!
Ja miehesi löytyy suurituloisimpien listalta. Blaa blaa sama virsi kuultu palstalla jo miljoona kertaa.