Miksi toiset näyttävät vielä yli 30-vuotiaina parikymppisiltä, mutta toiset ovat jo pahasti tätiintyneet ja setääntyneet?
Ihmiset näyttävät kyllä vanhenevan niin eri tahtia. Väittäisin, että miehet naisia nopeammin.
Kommentit (151)
Minä olen kai kolmekymppisenä kahden lapsen äitinä edelleen aika babyface, tätä sanoivat viimeksi uudet työkaverit. Baariin mennessäkin saatetaan edelleen kysyä paperit. Omasta mielestäni näytän kyllä ihan ikäiseltäni, pukeudun tavistylsästi ja käsissä ja silmien ympärillä näkyy pieniä ikääntymisen merkkejä jo. Mutta kai geenit vaikuttaa, kasvonpiirteet on sellaiset ja sekin että olen pienikokoinen ja hoikka. En ole myöskään koskaan tupakoinut, en ota aurinkoa ja pyrin elämään terveellisesti muutenkin. Uskoisin, että nuorekkuuden salaisuus on nämä kaikki yhteensä, eli hyvät geenit ja terveelliset elämäntavat.
Huvittavaa, miten täällä kaikki näyttävät 10 vuotta nuoremmilta ja omaavat mahtavat geenit. No, menepä Prismaan tai uimahalliin, niin missä ovat kaikki nämä geneettiset ihmeet?
Läskejä, harmaita muumimammoja kyllä näkyy.
Monen sukupolven eines-syönti näkyy. Ja geenit.
Vierailija kirjoitti:
Ylipaino, täti/setämäinen pukeutuminen ja hiustyyli, keskinkertaisuus ajattelussa ja elämäntavoitteissa, nämä mielestäni selittävät sitä, miksi jotkut vanhettuvat aikaisemmin.
Näin sen pitää ollakin. Kuka aikuinen ihminen haluaa kulkea nilkat paljaana pakkasessa, piirrellä naamaan kamalia karvamatokulmakarvoja, jne. jollei sitten ole pelkoa siitä että näyttäisi ikäiseltään eikä teiniltä? Ei ainakaan itsensä kanssa sinut oleva hyvällä itsetunnolla varustettu aikuinen nainen.
Itsevarmuus on kaunista ja hottia. Teineillä on vain suuret luulot itsestään, jolla eivät aikuisten läsnäollessa saa peitettyä epävarmuuksiaan. Kun aikuinen pukeutuu ja käyttäytyy kuin teini, se kertoo meille muille että hän ei koe omaa itseään hyväksi. Näin se vain on.
Älkää käsittäkö väärin, teinit on ihania. Ei vain enää kolmekymppiset teinit. ;)
Vierailija kirjoitti:
Genotyypin vaikutusta ei sovi väheksyä, silti ruokavalio on sitäkin suurenmassa roolissa. Elastaanin, kollageenien, glykoaminoglukaanin uusiutumisesta on pitkälti kiinni se, miten kasvot vanhenevat. Näitä aineita degeneroi korkean glykeemisen indeksi ruokatuotteet (jauhot, leivät, hedelmät, sokerit yms hiilarihöttö). Ne siis luovat inflammaatiota, ja sen aiheuttaman oksidatiivisen stressin kautta ihon vanheneminen nopeutuu. Lisäksi koliinin ja eläinrasvan välttely edistävät vanhenemisprosessia, koska solukalvoilla ei ole riittävästi rakennuspalikoita uusiutumiseen.
Geneettisen ja ruokavaliosta/elintavoista johtuvan vaikutuksen erottamisessa on sellainen haaste, että myös ne ruokailutavat "periytyvät" suvuissa aika vahvasti. Eli jos on lapsena tottunut, ettei aterialla ole kasviksia, ei niitä itsestään tule lautaselle aikuisenakaan, vaan pitää olla vahva oma päätös ja motivaatio opetella syömään kasviksia, jotta niitä tulisi syöneeksi riittävästi. Jos taas on lapsesta asti tottunut, että joka aterialla on kasviksia, ateria tuntuu vajaalta ilman kasviksia.
Diabetes tai metabolinen oireyhtymä tekee vanhan näköiseksi.
Maksan sokeroituminen on nykyään monella nuorella ja lapsellakin
Vierailija kirjoitti:
Diabetes tai metabolinen oireyhtymä tekee vanhan näköiseksi.
Maksan sokeroituminen on nykyään monella nuorella ja lapsellakin
Maksa ei "sokeroidu". Se rasvoittuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipaino, täti/setämäinen pukeutuminen ja hiustyyli, keskinkertaisuus ajattelussa ja elämäntavoitteissa, nämä mielestäni selittävät sitä, miksi jotkut vanhettuvat aikaisemmin.
Näin sen pitää ollakin. Kuka aikuinen ihminen haluaa kulkea nilkat paljaana pakkasessa, piirrellä naamaan kamalia karvamatokulmakarvoja, jne. jollei sitten ole pelkoa siitä että näyttäisi ikäiseltään eikä teiniltä? Ei ainakaan itsensä kanssa sinut oleva hyvällä itsetunnolla varustettu aikuinen nainen.
Itsevarmuus on kaunista ja hottia. Teineillä on vain suuret luulot itsestään, jolla eivät aikuisten läsnäollessa saa peitettyä epävarmuuksiaan. Kun aikuinen pukeutuu ja käyttäytyy kuin teini, se kertoo meille muille että hän ei koe omaa itseään hyväksi. Näin se vain on.
Älkää käsittäkö väärin, teinit on ihania. Ei vain enää kolmekymppiset teinit. ;)
Ai, yli 30+ pitäisi jämähtää samaan tyyliin mikä oli 20-vuotiaana. 30+ ovat edelleen nuoria eikä pelkällä pukeutumisella edes saa nuorekkuutta, se lähtee ihan muista asioista. Pidän selkeästä skandinaavisesta sportisesta tyylistä miehillä ja naisilla, se vaan näyttää hyvälle kaiken ikäisillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, yli 30+ pitäisi jämähtää samaan tyyliin mikä oli 20-vuotiaana. 30+ ovat edelleen nuoria eikä pelkällä pukeutumisella edes saa nuorekkuutta, se lähtee ihan muista asioista. Pidän selkeästä skandinaavisesta sportisesta tyylistä miehillä ja naisilla, se vaan näyttää hyvälle kaiken ikäisillä.
VAstasin lainaamaani tekstiin, en tuohon sinun purkaukseesi joka ei liity mihinkään.
Moni täällä mainitsee ylipainon, mutta pieni pyöreys kasvoissa tarkoittaa usein vähemmän ryppyjä ja sitä kautta nuorekkaampaa ilmettä.
Osa porukasta ei näe tätä, koska "hyi kauheaa, tuolla on ylipainoa".
Vierailija kirjoitti:
Moni täällä mainitsee ylipainon, mutta pieni pyöreys kasvoissa tarkoittaa usein vähemmän ryppyjä ja sitä kautta nuorekkaampaa ilmettä.
Se tarkoittaa myös kaksaria, hamsterinpusseja ja turvotusta, mikä ei ole kovin nuorekasta.
Geenit. Olen 45-vuotiaana vielä nuoren näköinen, hoikka ja urheilullinen. En juuri tee mitään ulkonäön eteen muuta kuin urheilen. Tämä kulkee suvussa.
Miehen suvussa taas kaikki kaljuuntuvat kolmekymppisinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tarkoittaa myös kaksaria, hamsterinpusseja ja turvotusta, mikä ei ole kovin nuorekasta.
Ja jos joskus laihtuu, niin naamassa on vielä enemmän ryppyjä.
Vierailija kirjoitti:
Geenit. Olen 45-vuotiaana vielä nuoren näköinen, hoikka ja urheilullinen. En juuri tee mitään ulkonäön eteen muuta kuin urheilen. Tämä kulkee suvussa.
Miehen suvussa taas kaikki kaljuuntuvat kolmekymppisinä.
Jos jämähtää tuijottamaan hiuksia tai hiuksettomuutta, niin ilmeisesti ei näe sen ohi, eikä huomaa muita seikkoja, jotka tekevät nuorekkaaksi.
Monelle jää se nuoruuden tyyli päälle, ja se vanhentaa.
Toki jos tyyli on ns. klassinen se kestää paremmin aikaa, musta villakangastakki on aina muodikas jne. Mutta usein törmää ihmisiin joilla on ns. "vanhat" vaatteet päällä ja hiustyyli "menneisyydestä", ja nuo piilottavat sen fyysisen nuorekkaan olemuksen alleen.
Enkä tarkoita nyt jokaisen trendin perässä juoksemista, mutta välillä kannattaa ns. freesata omaa olemusta, vähän katsoa miten muut pukeutuvat ja päivittää omia vaatteita, hiusten leikkausta jne.
Meillä on isän puolen miehillä sellaiset geenit, että 30-60v välillä ei tapahdu oikein mitään näkyvää ikääntymistä, mutta sen jälkeen pappautuvat aika vauhdilla. 94v isänisä näyttää silti vielä hänkin huomattavasti ikäistään nuoremmalta ja on muutenkin täysin terve ja toimintakykyinen. Vähän käy veljeä kateeksi, minulla kyllä kilometrit näkyy siinä missä suurimmalla osalla muistakin nelikymppisistä, hän taas näyttää pikemminkin 25-30-vuotiaalta vaikka on pari vuotta minua vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos joskus laihtuu, niin naamassa on vielä enemmän ryppyjä.
Tai iho alkaa roikkumaan kasvoissa. Ja pyöreys peittää kasvojen luuston, kasvot taikinaa.
Se on muuten jännä että äitiys vanhentaa. Olen itse kahden lapsen äiti jotka ovat syntyneet isolla ikäerolla. Esikoisen jälkeen ei tullut mitään muutoksia mihinkään, kun olin niin nuori (19 v). Mutta kun kuopus syntyi kun olin 27 v, niin johan tuntui että naamakin rupsahti. Pienempi tosiaan valvotti ekat 2 vuotta, monta kertaa yössä. Kai se verottaa. Myös huono parisuhde vei voimaa ja energiaa.
Ohis. Minulla on huono iho ja ajattelin jos kokeilisin jättää sokerin, leivän, pastan yms. Haitanneeko silti jos syö joskus perunaa? Tykkään lohikeitosta niin mietin vaan.. :D
Sama mulla, sun iässä mua luultiin aina 10 v nuoremmaksi ja papereita kysyttiin 43-vuotiaana. Vasta nyt 48-vuotiaana alan näyttämään ikäiseltäni.