Miksi kaurajuomaa kutsutaan kasvispohjaiseksi maitojuomaksi?
Sehän on vain kauravelliä. Ei mitään tekemistä maidon kanssa, proteiineja, kalsiumia ja vitamiineja on huomattavasti vähemmän. Tuntuu huijaukselta.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai lehmän maidon oikea käyttötarkoitus ei ole ruokkia vasikkaa, vaan palvella ihmisen makumieltymyksiä. Eh joo....oon mä aina vähän kummallisena pitäny sekasyöjien logiikkaa, mut ei ois tullu mieleen, että se on ihan noin ääriajattelua kuitenkaan.
Ihmisellä on sekasyöjän ruoansulatus. Sille ei voi mitään lyhyellä aikavälillä. Katsotaan uudestaan muutaman kymmenen tuhannen vuoden päästä.
Mitä tekemistä ihmisen ruoansulatuksella on nautaeläimen lisääntymisen ja jälkeläisen ravitsemuksen kanssa?
BTW, toisten lajien maito ei kuulu minkään sekasyöjäeläimen ruoansulatukselle sopivaan ravintoon, eikä mikään eläin ihmistä lukuunottamatta käytä toisen lajin maitoa (tai ylipäätään maitoa imeväisiän jälkeen, vaikka olisikin oman lajin maitoa). Suurin osa maailman ihmisistä ei kykene ruoansulatukseltaan käsittelemään vieraan lajin maitoa. Laktoosinsietokyky on suht tuore ja alueellinen mutaatio joka on syntynyt kai jossain nykyisen venäjän alueella, eli pohjoisessa, jossa ihmiselle luontaista ravintoa on ollut vaikeampi saada riittämään.
Laktoosin sietokyky on pohjoisilla alueilla ollut evoluutiossa voittava ominaisuus. Ne yksilöt on menestyneet paremmin ja jääneet useammin eloon, jotka on on sietäneet maidon laktoosia ja siksi ominaisuus on yleinen etenkin Euroopassa ja paimentolaisheimoilla eräissä muissa maailman kolkissa. Lisäksi juustoa, voita ja muita maitopohjaisia tuotteita käyttää laktoosi-intolerantitkin kansat, koska niissä tuotteissa laktoosia on vähemmän.
No niinhän mä tuossa just kirjoitin, että se on suht tuore mutaatio alueilla, joilla siitä on ollut etua. Suurin osa maailman ihmisistä on kuitenkin aina elänyt käyttämättä muiden lajien maitoa.
Suurin osa maapallon väestöstä elää ilman kaurajuomaa tai soijajuomaa. Se ei ole mikään perustelu välttää tai käyttää jotakin tuotetta.
En mä ole käyttänyt sitä minään perusteena yhtään millekään. Kommentoin vaan noihin aiempiin, epätosiin väittämiin.
Mikä on epätosi väittämä? Ihmiset ovat maitoa ja maitotuotteita kiistämättä käyttäneet tuhansia vuosia monissa osissa maailmaa, tämä on kiistämätön fakta.
Se on epätosi väittämä, että aikuisten sekasyöjänisäkkäiden ruoansulatus ois sellainen, että muiden lajien maito ois niille jotenkin luontaista ravintoa. Kun nimenomaan edes ihmisellä ei ole näin, vaan siihen on vaadittu tuo mutaatio, jota suurimmalla osalla ihmisistä ei ole. Kyky käyttää aikuisena maitoa on siis poikkeus sekasyöjän ruoansulatuksessa, eikä siihen kuuluva ominaisuus.
Samoin se, että lehmänmaidon "oikea" käyttötarkoitus ois ihmistä varten, eikä lehmän jälkeläisen ruokintaa varten.
Minkään eläimen tarkoitus ei ole olla ihmisen syötävä tai nahkana, turkiksina tai maitona tai luina hyödynnettävä. Tai lemmikiksi tai ihmisen seuralaiseksi tarkoitettu.
Silti niin tehdään ja se kasvattaa hyödyntäjien menestystä tai hyvinvointia.
On aivan älyvapaata väittää, ettei maito ja siitä valmistetut tuotteet ole ihmisen luontaista ravintoa. Yhtä hyvin voi väittää ettei hyönteisten syöminen tai perunan viljely ole luontaista ihmiselle. Ne on kaikki opittuja tapoja ja kuuluvat eri ihmisyhteisöjen ruokavalioon. Maitotuotteiden käyttö on yleistynyt ja laktoosi-intoleranssin harvinaistuminen tietyissä yhteisöissä jo vuosisatoja ja vuosituhansia sitten kertoo, että maito on ollut eloonjäämisessä etu eikä haitta.
Eihän täällä ole siitä puhuttu. Maito on yksi mahdollinen energianlähde ihmiselle, jos on oikea mutaatio taustalla, samoin kuin peruna on mahdollinen energianlähde, jonka mahdollistaa mutaatio hyödyntää tehokkaammin tärkkelystä (tää on koko ihmiskunnalla, oon käsittänyt). Hyönteiset taas on sekasyöjäeläimen elimistölle luonnollista ravintoa, jos niin halutaan sanoa.
Vaan kun väite siitä, että maito on tarkoitettu sekasyöjäeläimen ruoansulatukselle on ihan pötyä. Siitä oon yrittänyt keskustella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai lehmän maidon oikea käyttötarkoitus ei ole ruokkia vasikkaa, vaan palvella ihmisen makumieltymyksiä. Eh joo....oon mä aina vähän kummallisena pitäny sekasyöjien logiikkaa, mut ei ois tullu mieleen, että se on ihan noin ääriajattelua kuitenkaan.
Ihmisellä on sekasyöjän ruoansulatus. Sille ei voi mitään lyhyellä aikavälillä. Katsotaan uudestaan muutaman kymmenen tuhannen vuoden päästä.
Mitä tekemistä ihmisen ruoansulatuksella on nautaeläimen lisääntymisen ja jälkeläisen ravitsemuksen kanssa?
BTW, toisten lajien maito ei kuulu minkään sekasyöjäeläimen ruoansulatukselle sopivaan ravintoon, eikä mikään eläin ihmistä lukuunottamatta käytä toisen lajin maitoa (tai ylipäätään maitoa imeväisiän jälkeen, vaikka olisikin oman lajin maitoa). Suurin osa maailman ihmisistä ei kykene ruoansulatukseltaan käsittelemään vieraan lajin maitoa. Laktoosinsietokyky on suht tuore ja alueellinen mutaatio joka on syntynyt kai jossain nykyisen venäjän alueella, eli pohjoisessa, jossa ihmiselle luontaista ravintoa on ollut vaikeampi saada riittämään.
Laktoosin sietokyky on pohjoisilla alueilla ollut evoluutiossa voittava ominaisuus. Ne yksilöt on menestyneet paremmin ja jääneet useammin eloon, jotka on on sietäneet maidon laktoosia ja siksi ominaisuus on yleinen etenkin Euroopassa ja paimentolaisheimoilla eräissä muissa maailman kolkissa. Lisäksi juustoa, voita ja muita maitopohjaisia tuotteita käyttää laktoosi-intolerantitkin kansat, koska niissä tuotteissa laktoosia on vähemmän.
No niinhän mä tuossa just kirjoitin, että se on suht tuore mutaatio alueilla, joilla siitä on ollut etua. Suurin osa maailman ihmisistä on kuitenkin aina elänyt käyttämättä muiden lajien maitoa.
Suurin osa maapallon väestöstä elää ilman kaurajuomaa tai soijajuomaa. Se ei ole mikään perustelu välttää tai käyttää jotakin tuotetta.
En mä ole käyttänyt sitä minään perusteena yhtään millekään. Kommentoin vaan noihin aiempiin, epätosiin väittämiin.
Mikä on epätosi väittämä? Ihmiset ovat maitoa ja maitotuotteita kiistämättä käyttäneet tuhansia vuosia monissa osissa maailmaa, tämä on kiistämätön fakta.
Se on epätosi väittämä, että aikuisten sekasyöjänisäkkäiden ruoansulatus ois sellainen, että muiden lajien maito ois niille jotenkin luontaista ravintoa. Kun nimenomaan edes ihmisellä ei ole näin, vaan siihen on vaadittu tuo mutaatio, jota suurimmalla osalla ihmisistä ei ole. Kyky käyttää aikuisena maitoa on siis poikkeus sekasyöjän ruoansulatuksessa, eikä siihen kuuluva ominaisuus.
Samoin se, että lehmänmaidon "oikea" käyttötarkoitus ois ihmistä varten, eikä lehmän jälkeläisen ruokintaa varten.
Minkään eläimen tarkoitus ei ole olla ihmisen syötävä tai nahkana, turkiksina tai maitona tai luina hyödynnettävä. Tai lemmikiksi tai ihmisen seuralaiseksi tarkoitettu.
Silti niin tehdään ja se kasvattaa hyödyntäjien menestystä tai hyvinvointia.
On aivan älyvapaata väittää, ettei maito ja siitä valmistetut tuotteet ole ihmisen luontaista ravintoa. Yhtä hyvin voi väittää ettei hyönteisten syöminen tai perunan viljely ole luontaista ihmiselle. Ne on kaikki opittuja tapoja ja kuuluvat eri ihmisyhteisöjen ruokavalioon. Maitotuotteiden käyttö on yleistynyt ja laktoosi-intoleranssin harvinaistuminen tietyissä yhteisöissä jo vuosisatoja ja vuosituhansia sitten kertoo, että maito on ollut eloonjäämisessä etu eikä haitta.
Eihän täällä ole siitä puhuttu. Maito on yksi mahdollinen energianlähde ihmiselle, jos on oikea mutaatio taustalla, samoin kuin peruna on mahdollinen energianlähde, jonka mahdollistaa mutaatio hyödyntää tehokkaammin tärkkelystä (tää on koko ihmiskunnalla, oon käsittänyt). Hyönteiset taas on sekasyöjäeläimen elimistölle luonnollista ravintoa, jos niin halutaan sanoa.
Vaan kun väite siitä, että maito on tarkoitettu sekasyöjäeläimen ruoansulatukselle on ihan pötyä. Siitä oon yrittänyt keskustella.
Mäti on tarkoitettu joidenkin lajien lisääntymiseen, samoin lintujen munat. Silti jotkut ihmiset syövät niitä. Turkki on tarkoitettu suojaamaan eläintä, mutta ihminen pukeutuu niihin. Puu on tarkoitettu kasvamaan metsässä, mutta niistä valmistetaan lautoja, puuhelmiä ja soutuveneitä.
Tuo sun "on tarkoitettu" -puhe on aivan tarkoituksetonta. Jos jotain asiaa käytetään jotain tarkoitusta varten, se on silloin sen tarkoitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monet vegaaneille suunnatut tuotteet ovat pahanmakuisia väärennöksiä.
Jos todella haluaa luopua eläinperäisistä tuotteista, sen voi tehdä syömättä feikkilihaa, feikkijuustoa tai juomatta feikkimaitoa vallan mainiosti. Esimerkiksi juustoa jäljittelevät vegetuotteet ovat lähinnä kumimaisia klönttejä.
Tämä. Itse olen sekaani, mutta osaan laittaa hyvää ruokaa myös puhtaasti kasviksista ilman noita feikkituotteita. Kuten myös osaan käyttää luontaisesti gluteenittomia jauhoja. En vaan tajua jotain härkistä ,kasvispekonia jne
Et varmaan tajua muitakaan eineksiä sitten? Ei se sen kummepaa ole, joku haluaa päästä helpommalla, joku toinen tekee alusta asti itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosisadan vedätys. Yhtä hyvin voi liottaa kaurahiutaleita vedessä 0.001% hinnalla.
Moni tekeekin näin. Helppoa ja halpaa. Suosittelen. Netistä löytyy paljon ohjeita, kokeilemaan vaan.
Niin mutta miksi tahvanat maksaa tuotteesta jonka saa käytännössä ilmaiseksi?
Miksi se sinun napaasi kaivelee? Miksi joku maksaa ravintola-annoksesta, vaikka voisi kotona laittaa samaa paljon halvemmalla? Miksi joku ostaa puolivalmisteita tai valmisruokia? Mitä se sulle kuuluu? Ei varmaan ole sinun pussistasi pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi maito? No siksi, kun käytetään samalla tavalla. Enkä puhu mistään maidon juomisesta, vaan ruoanlaitosta.
Siis miksi et puhu juomisesta, kun maitoa nimen omaan myös juodaan?
Tätä oon aina ihmetellyt, että miks helvetissä aikuiset ihmiset juo maitoa? Kuvottavaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisellä on sekasyöjän ruoansulatus, mikä tarkoittaa että ihmiselle sopivat myös eläinkunnasta saatavat tuotteet kuten maito.
Koira on imettänyt kissan pentuja.
Kissa on imettänyt koiran pentuja.
Kissa on imettänyt kaniinin poikasia.
Sika on imettänyt tiikerin pentuja.
Kissa on imettänyt oravan poikasia.
Peura on imettänyt koiranpentuja.
jne....
Pig and tiger cubs
Ja lehmät imettävät aikuisia ihmisiä? Okei.
Mulle ihan sama mitä juotte, mut kaurajuomaan tehty puuro on ihan parasta. 😋
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisellä on sekasyöjän ruoansulatus, mikä tarkoittaa että ihmiselle sopivat myös eläinkunnasta saatavat tuotteet kuten maito.
jne....
Pig and tiger cubs
Ihminen osaa lypsää. Maitoa saa purkista.
Minä maitoallergikkona olen todella iloinen näistä maidottomista tuotteista, joiden avulla voin tehdä perheen tykkäämiä ruokia muodossa, jossa itsekin voin niitä syödä. Loppui se erikseen itselle omien ruokien tekeminen, kun näitä alkoi olla markkinoilla. Kiitos kasvissyöjät ja vegaanit! Tuskin pelkästään meidän maitoallergikkojen vuoksi kukaan olisi viitsinyt nähdä tuotekehittelyn vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jne....
Pig and tiger cubs
Ihminen osaa lypsää. Maitoa saa purkista.
Kaura- ja soijajuomaakin saa purkista. Miksi se on maidonjuojille ongelma?
Miksi täällä on vähän väliä ketjuja, joissa maidonjuojat vouhkaavat kaura- ja soijajuomista? Miksei mehu ole ongelma? Tai vesi?
Ällöttää koko koohotus, kun ei tajuta, että monille nuo tuotteet ovat oikeasti iso apu - meitä maitoproteiiniallergikkoja on kuitenkin aika paljon. Miksi meillä ei saisi olla maitoa korvaavia tuotteita? Aika paljon supistaa ruokavalikoimaa, jos pitää jättää tyystin pois kaikki maitotuotteita sisältävät reseptit.
Miten tää on keltään pois? Onko nää kaikki valittajat jotain lehmätilallisia vai mitä hemmettiä?
Omalta osaltani osaan vain tarkentaa muutamassa lähi-idän maassa asuneena, että kasvipohjaisia maitoja tai juomia ei löydy mistään muualta kuin rikkaiden erikoisruokakaupoista ns paikallisista stokkan herkuista. Ovat siis eliitin luksusta kuten veganismi sielläpäin. Toki olen lukenut jä ymmärtänyt, että esim Aasiassa soijajuoma ihan perusjuttu ja makeutettuna jälkiruokanakin nautitaan