Kotiäidin murtunut varvas, apua!
Mursin tänään varpaani enkä ole saanut aikaa päivystyksestä. Ensin se vain sattui, mutta nyt en voi enää varata painoa sille jalalle eli en voi liikkua muuten kuin hyppimällä yhdellä jalalla tai muuten vaikeasti ja hassusti. Miehen pitää käydä töissä eli ei voi auttaa (nukkuukin päivällä kun on yötöissä). Pyysin oman äitini pienen välimatkan takaa huomiseksi avukseni ja kylläpä otti päähän, kun piti anella. Ärsyttää olla näin avuton ja yksin! Kaikki tuntuvat väheksyvän (etkö muka yhtään voi kävellä sillä?) tai on niin kiireistä, ettei voi auttaa (ettei vaan jää opiston kurssi väliin!). Mulla sentään on "vain" kaksi lasta, joita tartteis hoitaa edes sen hetken, että pääsisin käymään sairaalassa ja jonkun tietysti pitää minut viedäkin sinne kun en voi jalka kipeänä ajaa autoa. Miksi kotiäidit on jätetty näin oman onnensa varaan? Eikö ajatella lapsia, jotka jäävät puutteelliseen hoitoon ellei kotiäiti saa sukulaisia tai ystäviä apuun? Onko kotiäidin sairaus tai tapaturma vain kyseisen henkilön laiskuutta? Hyi, yhteiskunta kun jätätte ihmiset pulaan!
Kommentit (40)
mitä te höpötätte ap älä missään nimessä kuuntele näitä neuvoja, lääkäriin ja heti aamusta tai puoliso voisi viedä jos on auto nytkin, murtunut luu voi tarvita leikkauksen, jos luu sirpaloituu luun pieni osa voi tukkia verisuonen ja voi tapahtua kuolio, on tärkeätä että lääkäri tekee röntgenin ja katsoo murtumaa, itselläni on ollut nyrjäytetty varvas ja tosiaankin se kipu on sitä luokkaa että kävelysauvat tarvitaan, mitä te teette kun ette mene lääkäriin jos jotain om kipeänä, maksatte verot ja ette mene lääkäriin kun luu on murtunut, mene ap huomenna lääkäriin, kaikkea hyvää sinulle
Voi kamalaa! Voithan soittaa itsellesi ambulanssin.
Mutta en kyllä ymmärrä, miten tämä kauhea vamma nyt liittyy kotiäitiyteen...
Kukaan muuten ei ole vielä tainnut neuvoa ap:lle kylmäpakkia jalkaan? Meillä pitkään raskauteni ja imetyksen aikana käyttämättä olleelle valkkaricoolerille löytyi uutta käyttöä, kun mursin jalan. Sujautin siis koko jalkaterän sinne sisälle, laitoin froteesukan terveen osan ja coolerin väliin. Tosi kätevää!
Voi vitsit, olin siihen aikaan töissä ihan lastenhoitajana, kun menin itse murtamaan varpaani. En viitsinyt lähteä lääkäriin ja jättää perhettä pulaan, joten linkutin menemään teipatun varpaan kanssa.
23, ei sille varpaalle lekurissa oikeasti mitään tehdä.
Et voi olla totta, että ihmiset ovat näin epäempaattisia!
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 21:52"]
Voi kamalaa! Voithan soittaa itsellesi ambulanssin.
Mutta en kyllä ymmärrä, miten tämä kauhea vamma nyt liittyy kotiäitiyteen...
[/quote]
Oi, sinä järjen jättiläinen! Et ilmeisesti ole ollut kotiäiti? Siinä työssä joutuu kävelemään, kantamaan, konttaamaan, nostelemaan jne. Kropan olisi syytä toimia. Toimistotyö on vähemmän vaativaa, ymmärrän, mutta hiukan voisi mielikuvitustaan käyttää ennen kuin laukoo tänne typeryyksiä.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 22:02"]Et voi olla totta, että ihmiset ovat näin epäempaattisia!
[/quote]
Eihän kukaan ole epäempaattinen. Mehän vaan yritetään tehdä kotiäidin elämästä helpompaa. Mutta rva kotiäiti ei haluu kuunnella neuvoja.
Varmasti myös hieman riippuu, mikä tai mitkä varpaat ovat murtuneet. Murtuneet isovarpaan ja pikkuvarpaan kanssa pääsee helppommin kävelemään kuin murtuneiden keskimmäisten varpaiden kanssa.
Murtuneen varpaan takia ei ole tarvetta mennä lääkäriin. Nappaa buranaa reilusti, vältä kävelemistä, syötä lapsille leipää, pyöritä lastenohjelmia ja pure hammasta pari päivää. Murtunut varvas on toki kipeä, mutta kipu lakkaa muutamassa päivässä paljon.
Nämä on niitä kotiäitinä olemisen varjopuolia, kun itse olet sairas ja lapset on terveinä. Olen itsekin kinkannut murtuneen varpaan kanssa kotiäitinä, hoitanut pari päivää 39 asteen kuumeessa yksin lapsia kun mies ollut työmatkalla ja selkäkrampeissani työnnellyt lastenrattailla vauvaa ja taaperoa huoneesta toiseen kun en saanut selkää suoraksi. Tsemppiä!
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 22:02"]
[/quote]
Tämä on hei av-palsta. Ihmisten syvimmät tunnot julki. Todella oksettavaa. Hitto kun oottekin urheita kun pärjäätte aina ilman apua. Tsemppiä sulle ap! Tosi kurja tilanne.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 22:02"]
[/quote]
Tää on tätä nykyajan Suomea... Sitten ihmetellään, miksi nuoriso oireilee...
Mitä ihmeen epäempatiaa tässä nyt on, kun lukemattomat ihmiset on neuvoneet ap:lle miten se varvas hoidetaan? Jos ap:ta stressaa hulluna se lääkäriin pääsy, niin luulisi olevan helpotus kuulla ettei sinne ole mitään tarvetta mennä?
Multa on murtunut kaksi kertaa varvas, ja kyllähän ne oli pitkään kipeitä. Teippi ja kipulääke on tosiaan ainoat avut.
Kyllä se ap:n varvas jo on varmasti kunnossa, on sen verran vanha ketju. Ihan hyviä ohjeita täällä oli. Itse en kehtaisi lekurille mennä murtuneen varpaan takia. Kaksi kertaa olen itse teipannut sen viereiseen varpaaseen. Kuusi viikkoa kestää parantua, kuten luunmurtumat yleensä.
Jos välttämättä haluaa lääkäriin mennä, niin hänelle voi soittaa ja pyytää lähetteen röntgeniin. Itse tein niin viime kesänä. Murtunut jalkapöytä. Lääkäri soitti että siisti murtuma, käytä kuusi viikkoa sauvoja niin ei tarvi kipsaillakaan. Hyvin parani ilman lääkärillä juoksuja. Ihmiset ovat nykyään aika avuttomia ihan simppeleissä jutuissa.
Heh, multa murtui selkä... Teippaa se varvas viereiseen kiinni. Ja menkää taksilla jos pitää päästä sairaalaan - mitä en kyllä usko.
Mun lapsi kävi noemisti koulussa murtuneen varpaan kanssa - ja minä kuskasin kotiin keskellä päivää kesken töiden, koska ei voinut kävellä. Eipä tullut kukaan apuun siinäkään! Kaverinsa mursi reisiluunsa ja ihan ite senkin yh-äiti tilanteen hoiti, mm. palkkaamalla hoitajan koulumatkoille.
5/5 varvaslanka. Apua todellakin löytyi netistä :)
Mursin pikkuvarpaani oven karmiin kun potkaisin vahingossa ovenkarmia. Lääkärille en mene koska varvas teipattuna naapurivarpaaseen ja heti tuntuu jo paremmalta ja burana otettu pahimpaan kipuun.
No mun pikkuveli mursi mun iso varpaan ja lääkäri vaa teippas ja anto kepit ja se ei taivu ollenkaa enää
Mulla on kans murtunut varvas ja kyllä lääkärissä kannattaa käydä. Se vääntyi vielä vinoon ja teippasin sen sukkahousulla toiseen varpaaseen ja kiduin yönyli että pääsi aamulla työpaikkalääkäriin. Ensin sitä katsoi vain hoitaja ja vähätteli ja sitoi varpaan. Ja antoi päivän saikkua. No kipu vain yltyi ja seuraavana päivänä menin takaisin ja pyysin lääkäriä. Sain panacode-reseptin ja viikon saikkua. Ja määrättiin käyttämään paksupohjaisia kenkiä ettei mennyt pahemmaksi. Vieläkään en voi kyyristyä varpaiden päälle ilman että se murtunut pikkuvarvas turpoaa.
Teippaat sen viereiseen varpaaseen ja vältät pitkiä kävelyjä. Kaksi viikkoa.
Itselläni oli sama tilanne joulun jälkeen sylivauvan kanssa. Olimme juuri tulleet kotiin sukulaisreissulta, jolla automme moottori sanoi itsensä lopullisesti irti. Leveälestisemmissä kengissänikin kävely otti varpaaseen aika h**vetisti ensimmäiset kaksi viikkoa, mutta pari kertaa oli pakko klenkata ulos, koska oli vauvan neuvoloita ja muita lääkärikäyntejä. Mies, joka teki loppiaisenakin etätöitä kymmenestä aamulla kolmeen yöllä, haki ruokaa lähikaupasta.
Ihan normaalia meillä, nyt sitten taas olen penisiliinikuurilla streptokokkipohjaisen angiinan takia. Johan tässä kaksi sellaista viikkoa oli, kun en särkylääkkeitä tarvinnut ollenkaan. :-D