Onko ihan tavallista että lääkäri kirjoittaa omia tuntemuksiaan potilaasta tämän tietoihin?
Onko tämä ihan normaali käytäntö että lääkäri päättelee tapaamisessa jotain jonka jälkeen hän kirjaa ne potilaskertomuksiin? Mulle oltiin kirjattu että "ei ole motivaatiota" ja "tuskin mitään tuloksia tulee" Aika kyynistä tekstiä enkä tunnista itseäni näistä.
Kommentit (25)
Miettikääpä kun potilastiedot myydään monikansallisille yhtiöille kuten puolustusvoimien pällitestien tulokset.
”Ei ole motivaatiota” voi olla asiallinen havainto ja hyvin tärkeäkin ja lain vaatima teksteihin kirjattava tieto tietyissä olosuhteissa, mutta ”tuskin tulee mitään tuloksia” ei kuulu asialliseen merkintään. ”Ei ole motivaatiota” tulisi kirjoittaa lähinnä siinä tapauksessa, jos potilas on itse kuvannut tilannettaan näin. Tai sitten tulee hyvin perustella mistä moinen käsitys on syntynyt ja mainita, että kyseessä on lääkärin itse tekemä päätelmä edellä mainituista syistä. Lain mukaan sinulla on oikeus korjaukseen, mutta varmaankin turha vaivautua, jos asia vain harmittaa/ärsyttää/v*tuttaa sinua. Jos kyseinen teksti voi vaikuttaa saamaasi hoitoon tai etuuksiin nyt tai tulevaisuudessa (esim. konsultaatiopyynnöt, lähetteet, lääkärintodistukset), kannattaa olla yhteydessä kyseiseen terveydenhuollon tahoon.
Tämä kommentti on vain väärä, enkä halua valheita potilaskertomuksiin. Se saattaa vaikuttaa myös hoitoihin. Ap
Lääkärit ja hoitajatkin satuilee kuule semmosia asioita mistä ei ole edes ollut puhe, muistavat kai toisen potilaan puheita, ei ymmärrä muuten asiaa. Vääristelevät myös. Kaikki pitäisi tarkistuttaa potilaan kanssa ennen kuin niitä kirjataan talteen.
Olet kiusaaja.