Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

9-vuotiaan järkyttävä kiroilu ja raivarit

Vierailija
02.11.2020 |

Kiroileeko teidän 9-vuotiaat? Entä saako raivokohtauksia? Meillä tuo tyttö on suustaan ihan ruokoton ja kiroilee sekä vihaisena että ärsyttääkseen. Välillä saa myös kovia itkupotkuraivareita, jos on väsynyt / nälkäinen. Näitä ehkä kerran / 3 kk, lievempiä kuukausittain. Tavarat lentää ja tönii, kielenkäyttö semmoista että uskovaiset naapurit varmaan kuuntelee korvat punaisina. Kaikki tää kotona, koulussa on kuin enkeli.

Kavereiden kanssa myös ollut ongelmaa, etenkin yhden saman tytön kanssa kiusaamista puolin ja toisin. On töninyt myös sitä toista tyttöä.

Liian varhainen murrosikä on jo todettu ja hoidot alkamassa. Murrosikään toi käytös liittynee, mutta silti mietin onko normaalia. Koulupsykalla on käyty pari kertaa.

Mietin, että onko toi normaalia esiteineilyä vai kohta osastokamaa.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No keneltähän hän on kiroilun oppinut? Mä opin sen omilta vanhemmiltani.

Mä olin ikävuosina 9-19 samanlainen kuin lapsesi, mutta ilman varhaista murrosikää. Olen autismin kirjoilla mutta ilman varsinaista aspergerin tai autismin diagnoosia. Tarpeeksi elämää vaikeuttava asia sekin ja yhä joudun taistelemaan kiroilukohtauksia vastaan, käyn terapiassa. 

Vierailija
2/8 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli stimuloiva ympäristö häiritsee kehitystä ja keskittymiskykyä, sekä lisää ahdistusta. Tytöltä älypuhelin pois jos sellainen on - ihan rangaistuksenakin käytöksestä. Jos ette ryhdy oikeasti toimiin ette saa lasta pian enää hallintaan, mikä haitaksi myös lapsen omalle mielenterveydelle. Nyt tiukat rajat. Tsemppiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireet voi helpottaa hoidon myötä, tuo käytös on murrosikään liittyvää, kun se alkaa liian varhain niin ei lapsella ole yhtä kehittyneet taidot kommunikoida kun vaikkapa 13vuotiaalla, lapsen kehityksessä jo vuosi on huomattavasti aikaa oppia uusia asioita.

Vierailija
4/8 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha kunnon tukkapölly kitkee tuollaisen käytöksen kyllä.

Mikäli lapsi on saanut elää ns. ”kuin sika pellossa”

(lue: keinoa ei ole aiemmin käytetty vaikka aihetta olisi ollut) , saattaa lapsi aluksi olla hiukan hämillään ja itkeskelläkin, mutta tätä ei pidä säikähtää

Vierailija
5/8 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko joskus nähnyt tai edes kuullut tuollaisesta lapsen käytöksestä kun kysyt, onko normaalia? Oletko sinä itse ollut tuossa iässä tuollainen?

Onhan lapsi tutkittu muutenkin perusteellisesti? En halua pelotella, mutta ainoa tietämäni tuollainen tapaus oli sairas. Hänellä todettiin aivokasvain, joka vaikutti käyttäytymisen muutokseen. Voit vain kuvitella vanhemman tunteen siinä vaiheessa, kun tuli diagnoosi ja siihen saakka hän oli kohdellut huonosti käyttäytyvää lasta jokseenkin 4:n neuvojen mukaan.

Vierailija
6/8 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä olet hakenut apua teille, hienoa. Ylilyöntejä sattuu kaikille lapsille, kun ne suuttuu. Kiroiletteko te vanhemmat? Lapsi, kun oppii ruman kielenkäytön kotipiiristä. Usein vanhemmilta ja sisaruksilta.

Vierailija
7/8 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä samanlaista. Poika 9v, toki hänellä on autisminkirjo ja add. Suosittelen tutkimuksia.

Vierailija
8/8 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä koulupsykologilta testit. Voi olla oppimisvaikeutta (jonka etenkin tytöt voi osata peittää hyvin), autisminkirjoa, itsesäätelyn ongelmia, tunne-elämänhäikkää... ne ei ilman asiantuntijoiden apua selviä ja ne on tärkeää poissulkea että tyttö saa oikeanlaista apua. Älä kuuntele palstaneuvojia, pliis... tilanne voi pahentua ja välit tyttöön rikkoontua kokonaan.

Sanoisin että tuo käytös ei ole täysin normaalia ja asia pitää tutkia. Mutta toisaalta muista että lapsesi ei todellakaan ole ainoa jolla on käytösongelmia. Omalla pojalla (8v) on myös, ja jonot kaikkeen on pitkät koska huonostivoivia lapsia on niin paljon (etenkin korona pahentanut tilannetta joka tavalla; lasten tilanteita sekä jonot ruuhkautuneet että apua saisi).

Ja itse en kiroile IKINÄ. Silti lapseni on viehättynyt kirosanoista ja kiroilee. Ja se tulee nimenomaan koulusta ja kavereilta. Älä syyllisty jos itse tiedät toimivasi parhaalla mahdollisella tavalla. Aina se ei riitä vaan tarvitaan ammattiapua.