Millainen mies on tunne-elämältään epävakaa persoonallisuus?
Luulen, että tapaamani mies on tunne-elämältään epävakaa persoonallisuus tai tunne-elämä häiriintynyt.
Mies on jo varhaisessa keski-iässä ja eronnut. Vetää puoleensa, mutta etääntyy. Kiivastuu pienestäkin asiasta, jota kukaan ei voisi edes loukkauksena ottaa, haluaa kiihkeästi olla yhdessä, mutta kun pitäisi tavata niin vetäytyy. Valehtelee ongelmistaa eli antaa hyvän kuvan itsestään, mutta taustalla on masennusta, yksinäisyyttä, lapsuusperheen rikkonaisuutta kenties jonkin verran alkon kanssa läträilyä. Keksii aina selityksiä miksei voinut soittaa tai kuinka ei nyt voikaan tavata. Ahdistuessaan laittaa tekstareita, vaikka keskellä yötä. Ei pysty puhumaan menneistään muuta kuin kaunistellen, muulta olen saanut tietää totuuksia. Valehtelee myös asioissa, joissa ei valehteleminen on ihan turhaa eikä valehtelulla ole mitään merkitystä, joka tuntuu kummalliselta. Antaa itsestään hauskan vaikutelman, mutta taipumusta synkkyyteen. Ei ole ystäviä, mutta antaa sen vaikutelman. Ei pysy ottamaan vastuuta elämästään kunnolla vaan tukeutuu vanhempiinsa. Välillä kertoo jotenkin tekohienosti elämästään eli lauseet erikoisen oloisia eli ei normaaleja ja mutkattomia vaan jollain tavalla hienostelevia ja parempaa kuvaa itsestään antavia kuin normaalia rentoa tekstiä.
Kommentit (28)
Hän luultavimmin roikkuu narun jatkona ennemmin tai myöhemmin joten kannattaa kiertää kaukaa moinen mies.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 19:31"]
Joku kirjoitti täällä joskus olleensa epävakaiden ryhmäterapiassa tai vastaavassa. Pointti oli, että kaikki ryhmäläiset olivat ihan erilaisia ihmisiä, vaikka heillä olikin sama diagnoosi. Eli ap:n kysymys "millainen on epävakaa mies" on tavallaan yhdentekevä: oli hän sitten epävakaa, bipo, neurootikko tai suhteellisuudentajuton ylijäämämies, hän joka tapauksessa ei vastaa ap:n toiveita.
[/quote]
Ja sinä tiedät, millaista miestä ap toivoo? Mielestäni se ei avauksesta paljastunut.:)
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 21:36"]
Joku kirjoitti täällä joskus olleensa epävakaiden ryhmäterapiassa tai vastaavassa. Pointti oli, että kaikki ryhmäläiset olivat ihan erilaisia ihmisiä, vaikka heillä olikin sama diagnoosi. Eli ap:n kysymys "millainen on epävakaa mies" on tavallaan yhdentekevä: oli hän sitten epävakaa, bipo, neurootikko tai suhteellisuudentajuton ylijäämämies, hän joka tapauksessa ei vastaa ap:n toiveita.
[/quote]
Ja sinä tiedät, millaista miestä ap toivoo? Mielestäni se ei avauksesta paljastunut.:)
[/quote]Avauksesta tuli kyllä ainakin minulle ihan selväksi, että ap ei ole onnensa kukkuloilla, vaan kovasti ihmettelee miehen kummallisia piirteitä. Oliko sinulla joku pointti tässä?
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 21:39"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 21:36"]
[/quote]
[/quote]Avauksesta tuli kyllä ainakin minulle ihan selväksi, että ap ei ole onnensa kukkuloilla, vaan kovasti ihmettelee miehen kummallisia piirteitä. Oliko sinulla joku pointti tässä?
[/quote]
Hän ei ole tyytyväinen suhteen nykytilanteeseen, mutta sinä näytit tietävän myös sen, millaisen miehen hän haluaa, vaikka se ei mielestäni avauksesta selvinnyt.
Kuulostaa exältäni...petti, jätti, mutta uudesta suhteestaan huolimatta vainoaa minua säännöllisesti.
Kuulostaa exältäni...petti, jätti, mutta uudesta suhteestaan huolimatta vainoaa minua säännöllisesti.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 13:46"]
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 20:03"]
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 18:04"]
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 17:10"]
Ehkä tällä miehellä on takanaan joku traumaattinen suhde naiseen tai jotain sen tapaista, ehkä hän pelkää vanhojen asioiden toistuvan jne. Tuo "kun pitäisi tavata, niin vetäytyy" voisi mielestäni viitata siihen, että joku asia on hänet vaan säikäyttänyt näiden tilanteiden edellä.
Jos diagnoosi on oikea, niin sanoisin että nämä asiat ovat täysin voitettavissa, ilman terapeuttiakin.:)
[/quote]Mies on ap:n kuvauksen perusteella kova valehtelemaan ja puhuu hienostelevasti itsestään ja elämästään. Eivät nuo asiat minusta kyllä ole niin vain voitettavissa, terapeutilla taikka ilman. Ovat myös erittäin vastenmielisiä piirteitä. MInulla on kokemusta pompöösistä tärkeilijästä, jolla on myös pahaa psyyken problematiikkaa, mutta epäilen katoaisivatko kaikki ällöttävät ominaisuudet vaikka tyyppi joskus vaivautuisikin terapiaan.
[/quote]
AP ei käsittääkseni syyttänyt miestä suoranaisesta valehtelusta, vaan siitä että hän on "kaunistellut asioita" (kenties vaan jättänyt rumimmat asiat mainitsematta) ja "antanut vaikutelmia", mikä on voinut olla täysin tahatonta.
[/quote] Sinulla näkyy olevan kova tarve puolustaa tätä ap:n miesystävää. Ehkäpä tunnistat itsesi tuosta kuvauksesta ja se tuntuu sinusta pahalta. Ehkäpä siihen on syytäkin.
[/quote]
Tuossa kuvauksessa oli joitakin piirteitä, joihin samaistuin, ja on hyvinkin mahdollista, että jonkun silmissä olen joskus näyttänyt tuollaiselta ihmiseltä. Mutta en esimerkiksi ymmärrä, että miksi heti tuttavuuden alussa (mistä ymmärtääksen tässäkin oli kysymys) pitäisi kertoa kaikki ikävät asiat menneisyydestään, ainakaan jos niillä ei ole itselle enää mitään merkitystä?
"True love never runs smooth", sanotaan yhdessä laulussakin. Sellainen henkilö, jolle näitä vahvoja tunteita syntyy harvoin, voi olla tässä tilanteessa vähän neuvoton, mikä saattaa näkyä myös tämän käytöksessä. Ei se tee hänestä välttämättä "epävakaata persoonallisuutta".
No hän kuulostaa monessa kohtaa ihan tarkalleen exältäni. En tiedä diagnoosia (eikä se tiedä itsekään koska ei hakeudu avun piiriin), enkä välitä, mutta jos kyseessä on sama case niin todella kannattaa pysyä loitolla. Terveitä ja normaalejakin miehiä kun kuitenkin on.
Olen kohdannut samanlaista käytöstä, mutta mies on paljon nuorempi. Hän inttää tapaamisesta, mutta peruu aina, huutaa (kännissä) esimerkiksi kuinka haluaa olla kanssani, vaikka tiedän, että ei halua, on aggressiivinen ja arvostelee paljon muita, käyttää alkoholia niin paljon, että se haittaa hänen elämäänsä, on kiinni vanhemmissaan, valehtelee myös asioista, joilla ei ole mitään merkitystä, kehittää uskomattomia negatiivisia teorioita siitä, millainen minä olen... Olen tuntenut hänen kaltaisiaan ennenkin, joten osaan jo olla välittämättä. Hän on kai niin itseinhoinen, ettei voi päästää ketään lähelleen. Mutta tuo on vain arvaus.
Mitä muita kummallisuuksia hänessä oli? Tajusiko itse, että oikeasti olisi avun piirissä? Asuuko tämä mies rannikolla? Milloin nuo oireet ilmenivät vai oliko alusta asti? Olitteko kauan yhdessä? Oliko lapsuusperheessä ollut hyväksikäyttöä?
ap
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 13:20"]
Mitä muita kummallisuuksia hänessä oli? Tajusiko itse, että oikeasti olisi avun piirissä? Asuuko tämä mies rannikolla? Milloin nuo oireet ilmenivät vai oliko alusta asti? Olitteko kauan yhdessä? Oliko lapsuusperheessä ollut hyväksikäyttöä?
Tämä siis kakkoselle ap:lta
ap
[/quote]
ap
[/quote] Asuu rannikolla, ei halua myöntää tarvitsevansa psyykenapua, yhdessä reilu puoli vuotta, ja en tiedä lapsuusperheen hyväksikäytöstä. Kuulemma sadistinen isä ja näkee saman sadismin itsessäänkin ( ja varmaan pian omissa lapsissaankin......). t. 2 (joka ei voi jatkaa pidempään koska on töissä)
mulla on diagnosoitu epävakaa persoona, mutta olen nainen. en suosittelisi suhdetta itseni kanssa.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 13:28"]
ap
[/quote] Asuu rannikolla, ei halua myöntää tarvitsevansa psyykenapua, yhdessä reilu puoli vuotta, ja en tiedä lapsuusperheen hyväksikäytöstä. Kuulemma sadistinen isä ja näkee saman sadismin itsessäänkin ( ja varmaan pian omissa lapsissaankin......). t. 2 (joka ei voi jatkaa pidempään koska on töissä)
[/quote]
Kuulostaa myös mun exältä...
Eipä tuolle mitään diagnooseja kannata alkaa miettimään vaan suosittelen pysymään erossa. Mitä kaikkea ikävää löytyykin paremmin tutustuttaessa jos jo tapailun aikana olet päässyt noista asioista selville.
Vaikuttaa hyvin samanlaiselta kuin oma exäni ja voin kertoa että 2 vuoden yhdessäolo oli semmoista vuoristorataa hänen kanssaan että huh huh... Ikinä ei tiennyt miten olla tai mitä sanoa, koko ajan sai olla varuillaan. Ex ei ollut väkivaltainen, mutta koko ajan miettiä mistä puolikkaasta sanasta hermostuu ja lähtee vetämään ovet paukkuen. Ja just tuo typeristä asioista valehtelu. En edelleenkään ymmärrä mitä merkitystä on valehdella esim. musiikkimausta, tyyliin kuuntelen Katri Helenaa vaikka kuuntelis Paula Koivuniemeä. ??
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 13:09"]
Luulen, että tapaamani mies on tunne-elämältään epävakaa persoonallisuus tai tunne-elämä häiriintynyt.
Mies on jo varhaisessa keski-iässä ja eronnut. Vetää puoleensa, mutta etääntyy. Kiivastuu pienestäkin asiasta, jota kukaan ei voisi edes loukkauksena ottaa, haluaa kiihkeästi olla yhdessä, mutta kun pitäisi tavata niin vetäytyy. Valehtelee ongelmistaa eli antaa hyvän kuvan itsestään, mutta taustalla on masennusta, yksinäisyyttä, lapsuusperheen rikkonaisuutta kenties jonkin verran alkon kanssa läträilyä. Keksii aina selityksiä miksei voinut soittaa tai kuinka ei nyt voikaan tavata. Ahdistuessaan laittaa tekstareita, vaikka keskellä yötä. Ei pysty puhumaan menneistään muuta kuin kaunistellen, muulta olen saanut tietää totuuksia. Valehtelee myös asioissa, joissa ei valehteleminen on ihan turhaa eikä valehtelulla ole mitään merkitystä, joka tuntuu kummalliselta. Antaa itsestään hauskan vaikutelman, mutta taipumusta synkkyyteen. Ei ole ystäviä, mutta antaa sen vaikutelman. Ei pysy ottamaan vastuuta elämästään kunnolla vaan tukeutuu vanhempiinsa. Välillä kertoo jotenkin tekohienosti elämästään eli lauseet erikoisen oloisia eli ei normaaleja ja mutkattomia vaan jollain tavalla hienostelevia ja parempaa kuvaa itsestään antavia kuin normaalia rentoa tekstiä.
[/quote]
Moni noista asioista on sellaisia, joihin on olemassa ihan hyväksyttäviäkin selityksiä.
- Mielestäni useimmat ihmiset antavat menneisyydestään vähän kaunistellun kuvan (elleivät tee sitten aivan päinvastoin, eli liioittelevat kurjuuskokemuksiaan). Sen voin oman kokemukseni perusteella sanoa, että jos elämässä on ollut joku hyvin kaoottinen vaihe, niin siitä on jälkikäteen vaikea puhua yhtään mitään, saati sitten ihan kaikesta tapahtuneesta. (Ihminen voi myös ihan aidosti unohtaa asioita.) Muilta kuulemasi "totuudet" voivat olla myös perättömiä juoruja tai mielivaltaisesti valikoituja faktoja.
- Hänen ei välttämättä tarvitse tukeutua vanhempiinsa, vaan kyse voi olla esimerkiksi siitä, että hän silloin tällöin suostuu ottamaan heiltä apua vastaan, koska ei halua loukata.
- Joidenkin seurassa voi olla helpompaa hauska kuin toisten. Ei se tarkoita sitä, että silloin tietoisesti antaisi itsestään jonkun "vaikutelman", jolla sitten peittää sen todellisen persoonansa.
- Ihmissuhteessa on aina kaksi osapuolta. Mieti oletko ehkä itse voinut vaikuttaa siihen, että hän käyttäytyy em. tavalla.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 13:32"]
ap
[/quote]
[/quote] Niinkö? Jokainen detalji?
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 14:33"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 13:32"]
ap
[/quote]
[/quote] Niinkö? Jokainen detalji?
[/quote]
Kyllä. Ainoa ero vain että minun tietääkseni ei tällä hetkellä ole kenenkään kanssa
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 13:31"]
mulla on diagnosoitu epävakaa persoona, mutta olen nainen. en suosittelisi suhdetta itseni kanssa.
[/quote]
En väheksy sinua ihmisenä vaan kysyn onko sinulla joskus sellaisia omia tuntemuksia, että koet olevasi vain haittana toiselle, jos olet parisuhteessa, haluat olla ja rakstat, mutta koet että toinen vain kärsii suuremman osan ajasta?