paras raparperipiirakan ohje?
Kommentit (4)
Raparperihyve vaikka tällä ohjeella: http://www.k-ruoka.fi/reseptit/raparperihyve-eli-marenkitorttu/
Tuo kakkosen laittama on myös varmasti hyvää, itse saatan tehdä myös jugurtista, kananmunasta, sokerista ja vaniljasokerista vastaavan sekoituksen piirakan päälle. Eikä huono ole raparperimuru-piirakkakaan, varsinkaan kunnon vaniljajäätelön tai -vaahdon kanssa.
Söin tätä juuri tänään, todella hyvä ohje, ollut Hesarin ruokasivuilla joskus:
2 munaa
2 dl sokeria
100 g voisulaa
2 dl kermaa
1tl leivinjauhetta
4 dl vehnäjauhoa
Päälle:
1,5 l raparperipaloja
Muruseos:
50 g voita
1,5 dl vehnäjauhoja
1dl sokeria
Ei tarvitse edes vatkata, riittää että sekottaa munat ja sokerin.
Pohjataikina vuokaan, raparperipalat päälle, sitten muruseos. 200 astetta n 25 min.
Itse teen sellaisen superhelpon jutun että voideltuun piirakkavuokaan laitan raparperipaloja niin että pohja peittyy, päälle sekoitus perunajauhoja ja sokeria (imee nesteet) ja sitten päälle taikinaa johon tulee sokeria, kaurahiutaleita, vehnäjauhoja ja voita, voi nypitään kuvien aineste sekaan että tuloksen muroinen seos jota vain ripotellaan pinnalle, ja sitten uuniin.
Antaisin ohjeen jos olisi, määrät laitan aina vähän "sinnepäin"...Tarjoile lämpimänä jätskin, vaniljakastikkeen tai kermavaahdon kanssa.
SUPERhelppo ohje:
Pohjaksi murotaikina (tee itse tai hae kaupan pakastealtaasta). Vuokaan painellun murotaikinan päälle viipaloitua raparperia ja mansikkaa. Raparperin ja mansikoiden päälle seuraava seos:
- 1 prk kermaviili
- 200 g maustamatonta tuorejuustoa
- 1 kananmuna
- 0,5 dl sokeria
- 1 tl vaniljasokeria
Sotke yllämainitut sekaisin ja lusikoi piirakan päälle. Jos sulla on pieni vuoka niin kermaviilin ja tuorejuuston määrän voi puolittaa.
Sit vaan piirakka 200-asteiseen uuniin 25 min!