Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelija (harjoittelija) kieltäytyi tulemasta töihin hiihtolomalla

Vierailija
17.02.2014 |

Ärsyttää, kun just silloin olisi hänelle ollut tarvetta ja hänellä olisi ollut mahdollisuus opetella asioita rauhassa. Mutta ei, ei kuulemma voi tulla kun on sopinut omat työt tuolle viikolle. Keneltäkään tietysti kysymättä, vaikka hänen työssäoppimissopimuksessaan lukee että hiihtoloman ajankohta on erikseen työnantajan kanssa sovittava.

Kommentit (202)

Vierailija
121/202 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 09:05"]

Uskomatonta, että jotkut edelleen kuvittelevat harjoittelijan/opiskelijan olevan joku lomatuuraaja! Ei sen todellakaan niin pidä mennä, eikä varsinkaan missään palkattomassa harjoittelussa.

[/quote]

Itse olen aina pitänyt itsestään selvänä, että harjoittelija tuuraa muiden lomia, ainakin kun olen ollut itse harjoittelijana. Mielestäni harjoittelija on siinä asemassa, että hänen pitää uutena tulokkaana joustaa enemmän verrattuna muihin työntekijöihin, jos mielii jonkinlaisen tulevaisuuden itselleen ko. yrityksessä kehittää.

Vierailija
122/202 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen opiskelija ja en todellakaan tee harjoittelua loma-aikana. myös viikonloppuisin meidän ei ole pakko tehdä harjoittelua, kunhan vkossa tulee 38h täyteen.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/202 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoittelijan tehtävä ei ole tuurata vakituisia. Sitä varten on sijaiset. Heille maksetaan palkkaa ja heillä on työsopimukset. Harjoittelija on oppimassa ja hänen harjoitteluaan on jonkun ohjattava. Hän ei korvaa vakituista väkeä vaan on paikalla ylimääräisenä. Miten jarjoittelijaa ohjataan, jos vakituinen väki on lomilla? Ei mitenkään, joten se ei ole enää harjoittelua vaan työtä, josta kuuluu maksaa asianmukainen työehtosopimuksen mukainen palkka.

Vierailija
124/202 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö kun olin amiksessa 2002-2005, niin meillä oli pari kertaa vuodessa 2kk harjoittelua. Koulu hankki työpaikan ja maksoi harjoitteluvastaavalle. Opiskelija oli ruokapalkalla ja sai kelalta opintorahaa harjoittelunkin aikana. Oltiin harjoittelemassa loma-aikoinakin kesällä ja talvella, eli käytännössä meillä ei ollut edes lomia. Tietenkin pysty itsekkin hankkimaan sen duunin koulun puolesta ja silloin sai palkkaa, mutta silloin ei koulu maksanut työmatkoja, eli matkaa töihin ja takaisin koululle. Kun oltiin se 2kk töissä, niin silloin se oltiin poistumatta töistä. Eli se tarkoittaa sitä että asuttiin työpaikalla ja siellä vietettiin myös vapaa-aika, joka oli klo 17:00-08:00, ellei tullut tarvetta ylitöihin. Viikonloputkin oltiin siis töissä. Ala on kyllä sen verta erikoisala meillä, että harva nykynuorista edes pystyy siihen. Kyse siis on merenkulkualasta ja laivalla työskentelystä.

Vierailija
125/202 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 12:07"]

En kyllä katsoisi hyvällä, jos työntekijäni myisi itseään kilpailevalle firmalle minun kustannuksellani. Ei mitään kunnioitusta.

[/quote]

Et ymmärtänyt nyt tilannetta. Harjoittelija EI ole työntekijä. Työharjoittelu on koulua opiskelijalle. Oppilaitoksen lomaviikko on lomaa opiskelijalle, ellei harjoittelupaikan kanssa muuta sovita. Ahkera opiskelija menee töihin lomallaan niin kuin kuka tahansa pienituloinen tekisi.

Vierailija
126/202 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On pöyristyttävää, että julkisessa mediassa käydään edes tälläistä keskustelua, sillä luulisi olevan itsestään selvä, ettei työharjoittelijoita voi käyttää yrityksen työvoimana ja eikä myöskään lomien sijaisena, koska se vääristää MUIDEN YRITTÄJIEN KILPAILUKYKYÄ JA KANNATTAVUUTTA, jotka noudattavat työlainsäädäntöä ja yhteiskunnan muita velvoitteita. Sekin luulisi olevan päivänselvä, jos työharjoittelijat tekevät työt, työttömyys lisääntyy, koska vankituista kallista henkilökuntaa ei tarvita.

Yleensä työharjoittelijat ovat ilmaisia tai nimellistä korvausta vastaan, eikä heihin sovellata työlainsäädäntöä, eikä heille makseta lomakorvauksia, työeläkettä, arkip.vapaita, työterv.hoitoa jne. Jos työharjoittelijoita käytetään esim. lomien sijaisena, he ovat yrityksen orjatyövoimaa tai ainakin harmaata taloutta, joka ei ole missään muodossa hyväksyttävää, koska se vaarantaa suomalaisen elinkeinonelämän niiltä, jotka hoitavat yhteiskunnalliset velvoitteet.

Vierailija
127/202 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 10:25"]

Kyseessä on työharjoittelupaikka ja on sopimustyöharjoittelusta!

Työharjoittelussa opetellaan työntekoja ja työelämän pelisääntöjä; joista yksi on asioista sopiminen työnantajan kanssa ja toinen on työaikojen noudattaminen!

[/quote]

Pelisääntöjä noudatetaan pelikentillä, työelämässä noudatetaan työehtosopimuksia ja laissa säädettyjä asetuksia. Nämäkin opiskellaan oppitunnilla, niihin ei ole tarkoitus perehtyä työharjoittelun aikana.

Harjoittelussa ei ole kyse työntekemisestä vaan ammattitaidon opiskelusta ja sen käytännön soveltamisesta.

Vierailija
128/202 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mutta häntä olisi tarvittu juuri tällä nimenomaisella viikolla! Olisi voinut lomailla seuraavan viikon.

Minusta törkeää toimintaa kun erikseen sanotaan että työnantaja päättää lomista, ei silloin mitään omia menoja aleta sopimaan

Kuulostaa aikamoiselta hyväksikäytöltä.

Opiskelijalla on oikeus pitää lomansa silloin kun se koulunpuolesta on. Itse oon kyllä sopinut lomista "työpaikkojen" kanssa. Työnantaja on tässä vaiheessa vain ohjaaja, kerta ei palkkaakaan heru.

Vierailija
129/202 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea asenne, ei tartte persettä rueta nuolee. Lisäksi kouluissa on nyt hiihtolomaviikko, silloinki voi olla sovittu vaikka perheen kans jotain.

Vierailija
130/202 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 12:07"]

En kyllä katsoisi hyvällä, jos työntekijäni myisi itseään kilpailevalle firmalle minun kustannuksellani. Ei mitään kunnioitusta.

[/quote]

Eihän se olekkaan sinun työntekijäsi koska et ole tehnyt työsopimusta ja maksa palkkaa, toisin kuin se toinen firma jonka työntekijä sinun harjoittelijasi on.

Vierailija
131/202 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 12:16"]

Fiksu harjoittelija ottaa yhteyttä AVIin ja tekee ilmoituksen siitä, että firma kiertää sääntöjä pitämällä palkattomia harjoittelijoita sijaisina.

[/quote]

Kyseessä voi olla myös rikoksena petos jos henkilö on huijattu ilmaiseksi töihin ja ajalta voi ammattiliiton avustuksella vaatia palkkasaatavia myöhemmin mikäli työ on kuitenkin tehty.

Lähtökohtahan on se että jos joku töihin tahtoo niin on velvollinen siitä myös maksamaan, eikä asiasta voi mitenkään sopia työehtosopimuksen vastaisesti että töitä tehtäisiin ilmaiseksi. Minimipalkka on maksettava.

Vierailija
132/202 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrankin mielenkiintoinen keskustelu, olen usein miettinyt mitä ohjaajat esim. minusta ajattelee (nuoriso lh) Oli ensimmäisessä harjoittelussa vain yksi ohjaaja ja oli erimielisyyksiä yhdestä päivästä mikä oli koulussa lomaa ja olisin halunnut sen pitää, kun perheen kanssa suunnitelmia (asuvat 200km päässä) mutta tämä draamarouva julisti kovaan ääneen kuinka ei voi ohjata minua, jos en ole töissä.. Ja hän itse oli 1 viikon poissa ja tein töitä milloin kenenkin kanssa :/ välillä yksinkin, harmi kun en tajunnut sen olevan laitonta.

Vierailija
133/202 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nämä nykyajan nuoriso ajattele sitä että, mitä nopeammin saavat harjoittelut pois alta, niin sitä nopeammin valmistuvat ja pääsevät palkalliseen työhön. Siksi toisekseen työharjoittelu on näytönantoa työnantajalle. Kun hoidat harjoittelun kunnialla, niin voit saada vaikka palkallista työtä kyseisestä firmasta. Näin on monet tehneet ja saaneet sitten duunia harjoittelupaikasta, kuten esimerkiksi minä. Seuraavissa harjoitteluissa sain jo palkkaa yritykseltä ja kun koulu loppui, niin sain kyseisestä firmasta töitä. Nykyjunnut taitaa vaan polttaa sillat niihin vähäisiinkin firmoihin jotka ottaa harjoittelijoiksi. Se ei ole tulevaisuuden kannalta hyvä, koska työnsaanti tulee olemaan hankalaa. Ja firmathan keskustelevat keskenäön, joten voit olla varma että mokailusi harjoitteluaikana jossain firmassa, tulee eteen toisessa firmassa. Firmat ottavat harjoitteluihin ja lopulta töihin ahkerat työntekijät ja lusmuilijat, sopimusten rikkojat sun muut jäävät työttömiksi, huolimatta siitä millainen todistus on.

Vierailija
134/202 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muahhah nauroin kyllä ap:lle! Tähän ei muuta sanoja tarvita, muut ovat tainneet tehdä asian aika selväksi .

Vierailija
135/202 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 09:28"]

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 09:11"]

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 00:01"]

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 08:47"]

Opiskelijalla on oikeus pitää lomansa, myös hatjoittelun aikana.

[/quote]

Ei muuten ole. Tuo on irtisanomisen paikka

[/quote]

Miten irtisanotaan henkilö, joka ei ole yrityksessä töissä?

[/quote]

Älä näsäviisastele. Tuolla tarkoitettiin sitä että opiskelija heitetään ulos eli sopimus iritsanotaan. 

[/quote]

No iiiik, varmaan on aika kova paikka jos opiskelija joutuu etsimään toisen harjoittelupaikan. :) Minä ainakin etsisin jos "pomo" vaatimalla vaatisi keskustelukanavia myöten minut tulemaan töihin sillä ainokaisella, hyvin kallisarvoisella lomaviikolla, jolla aikoisin muuten elättää itseni taas pari kuukautta eteenpäin.

Mulla oli työharjoittelu opiskeluaikoina ja pyysivät tottakai siellä töihin lomaviikoilla. Suostuin mutta PALKKAA vastaan ja heti suostuivat siihen. LOMAVIIKOT eivät kuulu opiskelijan kalenteriin, joten jos näillä viikoilla töihin harjoittelija tahdotaaan, siitä maksetaan myös palkkaa.

Vierailija
136/202 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen talous kaatuu useiksi kuukausiksi jonkun säälittävän satkun takia? En tajua mitä te vouhkaatte, sillä ei se opiskelija tuon enempää jostain viikon duunista voi saada. Ehkä maksimissaan vajaa 200€, ei kenenkään talous siihen kaadu.

Vierailija
137/202 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä viikon duunista opiskelija helposti 500 € ansaitsee ja sillä maksaa usean kuukauden ruuat. Miksi pitäisi alkaa hyväntekijäksi omaan napaansa tuijottavalle harjoittelun sääntöjä rikkovalle työnantajalle? Palkkatyöpaikalta keikat loppuvat, jos ei tulekaan sovittuna aikana töihin. Milläs sitten opiskelija jatkossa elää?

Vierailija
138/202 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 08:10"]Kenen talous kaatuu useiksi kuukausiksi jonkun säälittävän satkun takia? En tajua mitä te vouhkaatte, sillä ei se opiskelija tuon enempää jostain viikon duunista voi saada. Ehkä maksimissaan vajaa 200€, ei kenenkään talous siihen kaadu.

[/quote]

Missä työpaikassa viikon työstä maksetaan satanen? No ei minun ainakaan.. Kyllä mä saan ihan samaa palkkaa kun kaikki muutkin. Vai tienaatko itsekin 100e/vko?

T. Opiskelija

Vierailija
139/202 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 18:08"]

Ap:n pitäisi olla vain tyytyväinen, ettei harjoittelija ole paikalla lomaviikolla. Jos väkeä on muutenkin vähän, kenenkään vakityöntekijän aika ei mene harjoittelijan ohjaamiseen.

Itsekin olen nyt ammatillisen koulutuksen harjoittelussa ja meillä osuu koulun talviloma keskelle harjoittelujaksoa. Oletus on, että opiskelija lomailee silloin kun koululla on loma (paitsi itse halusin lomani vasta jakson jälkeen, tästä sovittiin jo ennen harjoittelua), mutta muuten toki toimitaan harjoittelupaikan käytäntöjen mukaan, esim. työaikojen suhteen.

[/quote]

Hiihtolomiahan on eri aikaan! Kyllä se opiskelija sinne ehtii.

Vierailija
140/202 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 08:45"]

Ärsyttää, kun just silloin olisi hänelle ollut tarvetta ja hänellä olisi ollut mahdollisuus opetella asioita rauhassa. Mutta ei, ei kuulemma voi tulla kun on sopinut omat työt tuolle viikolle. Keneltäkään tietysti kysymättä, vaikka hänen työssäoppimissopimuksessaan lukee että hiihtoloman ajankohta on erikseen työnantajan kanssa sovittava.

[/quote]No milloin te olitte sitten sopineet hiihtoloman pidettäväksi? Et kai kuvitellut että kun jätätte sopimatta, niin hiihtoloma jää pitämättä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kahdeksan