Kertokaapa että mitä tässä voi tehdä?!!
Aloitetaan sillä, että olen syrjitty osakas. Joudun jatkuvasti toistamaan useaan kertaan laissa lukevat oikeuteni ja vaatimaan, että niistä pidetään kiinni. Minä ja YKSI muu osakas asutaan isoissa asunnoissa. KAIKKI muut asuvat pienissä. Tiedän sen, koska olen nähnyt osakaslistan.
Nyt ovat pełłet hyväksyneet aivan järjettömän korkean rahoitusvastikkeen. Aivan satavarmasti kyseisillä henkilöillä ei ole lainaosuutta maksettavana, joten helppohan se on jaella tuollaisia määräyksiä, kun eivät koske itseä.
Nyt asumiskulut ovat sellaiset kuin Kampissa!!! Enkä todellakaan asu Kampissa!!
Ainoa syy miksi en haluaisi muuttaa on se, etten halua vaihtaa asumismuotoa. Muuten en jäisi kaipaamaan yhtään mitään täältä, sellainen hełvețți valloillaan nykyään. Vähänpä tiesin, kun tänne muutin. Alkuun kaikki oli täydellistä. Täydellinen vapaus. Sitten alkoi pas.ka.
Kommentit (212)
Oletko tyhmä vai idiootti, kun et pysty vastaamaan yksinkertaisiin kysymyksiin riehumatta? En edes tiedä miksi kysyn, kun taidan jo tietää vastauksen.
Olet siis ostanut uudiskohteen, jossa on suuri yhtiölainaosuus? Ettei vaan olisi käynyt niin ettet ole huomioinut ensimmäisinä vuosina maksettavan vain korkoja yhtiölainojen ollessa lyhennysvapaalla.. totta helvetissä rahoitusvastike silloin tulee nousemaan. Yhtiökokouksissa neuvotellaan x lainan nostamisesta ja osakkeisiin kohdistuvista neliömäärään perustuvista lainaosuuksista. Taloyhtiö ei todellakaan yksinvaltiaana päätä lainanlyhennystä ja laina-aikaa vaan tämä neuvotellaan rahoittavan pankin kanssa. Lainaa ei osakkaiden itkemisestä huolimatta voida vain jättää tulevaisuuteen, koska taloyhtiö on maksuvelvollinen pankille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AIVAN TAKUULLA KELPO LYHENNYS ON ESIMERKIKSI 400-450 € KUUKAUDESSA. SIIHEN PÄÄLLE HOITOVASTIKE.
Loistavaa argumentointia.
Mulla on pankin kanssa laina, josta on sovittu mun lyhentävän tonnin kuukaudessa. Mut mitäs hittoa, varmaan olis ihan kelpo lyhennys lyhentää sittenkin vaan viisisataa. Alankin tehdä niin, ja jos se pankille käy, niin ovatpa tyhmiä.
Eiku.
Miten v...ssa sinun henkilökohtainen lainasi liittyy taloyhtiön lainaan :'D Kuvitteletko tosissasi, ettei taloyhtiö voi pyytää paria lisävuotta maksuun :' D
RAHOITUSVASTIKKEEN MÄÄRÄ PÄÄTETÄÄN YHTIÖKOKOUKSESSA!!!!!!!
Jos et halua neuvotella pankin kanssa yhtiölainaosuuden liittämisestä omaan asuntolainaasi, toinen vaihtoehto on myydä asuntosi ja ostaa sellainen, johon sinulla on varaa. En jaksa uskoa, että teillä on kohtuuton yhtiöjärjestys. Toki voit vielä luetuttaa sen lakimiehellä mikäli haluat. Olen pahoillani puolestasi.
www.eduskunta.fi/FI/vaski/sivut/trip.aspx?triptype=ValtiopaivaAsiakirja…
Yhtiökokous teki päätöksen liikehuoneistojen osalta rahoitusvastikkeen laskemisesta kolmin-kertaisesta kaksinkertaiseksi. Asunto-osakeyhtiölain 42 §:n mukaan päätös yhtiöjärjestykseen otetun vastikeperusteen muuttamisesta jo annettujen osakkeiden osalta vaatii 40 §:n mukaisen määräenemmistön kannatuksen lisäksi niiden osakkeenomistajien suostumuksen, joiden maksuvelvollisuus muutoksen johdosta kasvaisi.
YHTIÖKOKOUS TEKI PÄÄTÖKSEN LIITTYEN RAHOITUSVASTIKKEESEEN. MENEEKÖ JO JAKELUUN?? Se summa päätetään yhtiökokouksessa!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi rahoitusvastike nousee?
Aiemmin maksettiin kuulemma vain korkoja. MUTTA KUN sitä rahoitusvastiketta ei määrää pankki eikä laki, vaan YHTIÖKOKOUS eli OSAKKAAT. Ja KUKAAN taloyhtiölainallinen ei todellakaan hyväksyisi noin korkeaa maksua.
Eli oletko mennyt halpaan ja ostanut tulotasoosi nähden liian kalliin UUDEN asunnon "alennettuun hintaan" jostain sellaisesta rivi- tai kerrostalosta, jota on myydessä mainostettu "ensimmäiset pari vuotta ilman rahoitusvastiketta"? Se asuntoyhtiön lainapääomahan ei ole vähentynyt laisinkaan, vaan kasvanut korkoa. Tuskin edes maksoit koko asunnon hintaa, vaan osa hinnasta jäi lainapääomaan? Nyt sitten uliset, kun ostit taloyhtiön isoimman asunnon tajuamatta, että yhtiön kulut jyvitetään asunnon pinta-alan mukaan ja rahoitusvastike lävähti parin vuoden "ilmaisen asumisen" jälkeen korkojen kanssa naamalle? Tyhmyydestä sakotetaan.
Voi jessus tätä jankutusta. IHAN KUIN EN OLISI TAJUNNUT. ÄÄŁIÖ!!!!!! :''DDD
SE MÄÄRÄ PÄÄTETÄÄN YHTIÖKOKOUKSESSA!!!!! MINULLA ON IHAN HYVIN VARAA 700 EURON VASTIKKEESEEN, SEN YLI MENEVÄ ON JO KOHTUUTON.
Vtttu kun ei mene mikään jakeluun!!
Hei, tampio, pankki antaa asuntoyhtiölle lainan esim. 20 vuodelle, sille lainalle voidaan sopia esim, että ensimmäiset vuodet maksetaan vain korkoja, kuten olet näköjään tehnyt. Se loppurahamäärä on silti se sama määrä, mutta laina-aika on enää 18 vuotta => tästä lasketaan kuukausittainen rahoitusvastike. Sen omaa osaketta koskevan koko lainasumman saa halutessaan maksaa pois kokonaan, tai sitten maksaa osuuttaan pankin kanssa sovitulla alkuperäisellä lainaohjelmalla. Yhtiö ei voi päättää, että jokainen asukas jatkaa vain korkojen makselua tai mitä huvittaa, koska laina pitää maksaa yhtiölainassa määrättyyn päivämäärään mennessä pois. Mitenkä olet onnistunut saamaan edes asuntolainaa, kun et näköjään ymmärrä taloudenpidosta yhtikäs mitään?
Minulla on ihan hyvin varaa tähän pas.kaan, jos rahoitusvastiketta lasketaan parilla hassulla eurolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi rahoitusvastike nousee?
Aiemmin maksettiin kuulemma vain korkoja. MUTTA KUN sitä rahoitusvastiketta ei määrää pankki eikä laki, vaan YHTIÖKOKOUS eli OSAKKAAT. Ja KUKAAN taloyhtiölainallinen ei todellakaan hyväksyisi noin korkeaa maksua.
Eli oletko mennyt halpaan ja ostanut tulotasoosi nähden liian kalliin UUDEN asunnon "alennettuun hintaan" jostain sellaisesta rivi- tai kerrostalosta, jota on myydessä mainostettu "ensimmäiset pari vuotta ilman rahoitusvastiketta"? Se asuntoyhtiön lainapääomahan ei ole vähentynyt laisinkaan, vaan kasvanut korkoa. Tuskin edes maksoit koko asunnon hintaa, vaan osa hinnasta jäi lainapääomaan? Nyt sitten uliset, kun ostit taloyhtiön isoimman asunnon tajuamatta, että yhtiön kulut jyvitetään asunnon pinta-alan mukaan ja rahoitusvastike lävähti parin vuoden "ilmaisen asumisen" jälkeen korkojen kanssa naamalle? Tyhmyydestä sakotetaan.
Voi jessus tätä jankutusta. IHAN KUIN EN OLISI TAJUNNUT. ÄÄŁIÖ!!!!!! :''DDD
SE MÄÄRÄ PÄÄTETÄÄN YHTIÖKOKOUKSESSA!!!!! MINULLA ON IHAN HYVIN VARAA 700 EURON VASTIKKEESEEN, SEN YLI MENEVÄ ON JO KOHTUUTON.
Vtttu kun ei mene mikään jakeluun!!
Hei, tampio, pankki antaa asuntoyhtiölle lainan esim. 20 vuodelle, sille lainalle voidaan sopia esim, että ensimmäiset vuodet maksetaan vain korkoja, kuten olet näköjään tehnyt. Se loppurahamäärä on silti se sama määrä, mutta laina-aika on enää 18 vuotta => tästä lasketaan kuukausittainen rahoitusvastike. Sen omaa osaketta koskevan koko lainasumman saa halutessaan maksaa pois kokonaan, tai sitten maksaa osuuttaan pankin kanssa sovitulla alkuperäisellä lainaohjelmalla. Yhtiö ei voi päättää, että jokainen asukas jatkaa vain korkojen makselua tai mitä huvittaa, koska laina pitää maksaa yhtiölainassa määrättyyn päivämäärään mennessä pois. Mitenkä olet onnistunut saamaan edes asuntolainaa, kun et näköjään ymmärrä taloudenpidosta yhtikäs mitään?
WOW, onpa ennenkuulumatonta juttua!!! :'DD v..u mikä ääłiö.
Vierailija kirjoitti:
Rahoitusvastikkeen määrä päätetään yhtiökokouksessa siinä tapauksessa jos rahaa kerätään etukäteen jotain remonttia varten, eli vaikka pihan asfaltointiin. Silloin rahoitusvastike tallentuu yhtiön tileille. Koita ymmärtää, että se rahoitusvastike, jolla maksetaan talon rakennusta, on velkaa pankille, joka maksetaan rakennuttajan kanssa sovitun maksuohjelman mukaisesti. KAKSI ERI ASIAA!!!!! PITÄÄ VARMAAN KIRJOITTAA CAPSEILLA; NIIN TUOLLAINENKIN TONTTU TAJUAA!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AIVAN TAKUULLA KELPO LYHENNYS ON ESIMERKIKSI 400-450 € KUUKAUDESSA. SIIHEN PÄÄLLE HOITOVASTIKE.
Mulla on pankin kanssa laina, josta on sovittu mun lyhentävän tonnin kuukaudessa. Mut mitäs hittoa, varmaan olis ihan kelpo lyhennys lyhentää sittenkin vaan viisisataa. Alankin tehdä niin, ja jos se pankille käy, niin ovatpa tyhmiä.
Eiku.
Miten v...ssa sinun henkilökohtainen lainasi liittyy taloyhtiön lainaan :'D Kuvitteletko tosissasi, ettei taloyhtiö voi pyytää paria lisävuotta maksuun :' D
Pyytää voi aina, mutta ei niitä noin vain jaeta kun teillä ilmeisesti niitä lyhennysvapaita vuosia on jo ollut. Vaikka lisävuosia myönnettäisiin niin silloin korot nousevat. Taloyhtiö tekee enemmistöpäätökset, sinä et voi yksin päättää taloyhtiönne puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiku.
Vierailija kirjoitti:
Rahoitusvastikkeen määrä päätetään yhtiökokouksessa siinä tapauksessa jos rahaa kerätään etukäteen jotain remonttia varten, eli vaikka pihan asfaltointiin. Silloin rahoitusvastike tallentuu yhtiön tileille. Koita ymmärtää, että se rahoitusvastike, jolla maksetaan talon rakennusta, on velkaa pankille, joka maksetaan rakennuttajan kanssa sovitun maksuohjelman mukaisesti. KAKSI ERI ASIAA!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiku.
Liittyvät toisiinsa siltä osin, että yksityishenkilö tai sitten vaikka taloyhtiö ovat molemmat VELVOLLISIA suorittamaan lainan takaisin pankille velkakirjassa sovittujen ehtojen mukaisesti. Ei ole ollenkaan tavatonta, että laina-ajat sovitaan jo valmiiksi pitkiksi Ja tappiinsa, jotta osakkaille lopulta maksettavaksi tuleva rahoitusvastike saadaan mahdollisimman pieneksi. On täysin oma vikasi, että olet ostanut omaan tulotasoosi nähden aivan liian kalliin asunnon, kun et tajunnut tarkistaa koko rahoitusvastikkeen suuruutta. Voit pienessä päässäsi miettiä mitä tapahtuisi korkojen noustessa. Olisit kusessa, kun olet sitä jo nähtävästi nyt.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, mutta sen määrän on oltava riittävän suuri kattamaan pankille lyhennettäväksi sovittu määrä. Joten liikkumavaraa ei juuri ole.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ihan hyvin varaa tähän pas.kaan, jos rahoitusvastiketta lasketaan parilla hassulla eurolla.
Eli ostit jo lähtökohtaisesti asunnon mihin sinulla ei ole varaa! Idiootti.
AP:n kämppä on varmaan myös vielä kaupungin vuokratontilla, että siitä sitten seuraava hinnannousu lähitulevaisuudessa kehkeytyy, kun hallitus antaa luvan tonttivuokrien korotukseen kesken vuokrakautta.
Tää on oikeastaan aika viihdyttävää...
Öööö no ei ole vuokratontti ja te i.d.i.ootit ette ole näköjään koskaan ostaneet asuntoa :'DD MISSÄÄN EI OLE SANOTTU ETUKÄTEEN ETTÄ RAHOITUSVASTIKE ON TÄMÄ JA TÄMÄ MÄÄRÄ JA PISTE!! Idi.ootit :DDD
Kauheaa riehumista. Yhtiökokous tosiaan päättää vastikkeet, mutta on siinä reunaehdot. Mistä AP kuvittelet, että vaikkapa hoitovastikkeen summa lasketaan? Se summa lasketaan niin, että se kattaa kulut. Ihan samalla tavalla rahoitusvastike lasketaan jokaiselle niin, että se kattaa lainan lyhennyksen. Kun laina on sovittu maksettavaksi, ei voi maksaa yhtään vähempää. Yhtiökokouksen on päätettävä perittäväksi juuri niin summa, kuin tarvitaan lyhennyksiin.
Ap nyt taisi toivoa, että yhtiö olisi neuvotellut lyhennysvapaalle jatkoa? Tällaisen ehdotuksen olisi tosiaan AP voinut yhtiölle tehdä. Ehkä neuvotteluehdotus olisi mennyt läpi, ehkö ei. Ehkä pankki olisi suostunut, ehkä ei. Ei AP voi kuitenkaan olettaa, että muut lukisivat hänen ajatuksensa ja tekevät hänen aivoitustensa mukaisia esityksiä yhtiökokoukseen tai hallitukselle.
Eiku.