Kertokaapa että mitä tässä voi tehdä?!!
Aloitetaan sillä, että olen syrjitty osakas. Joudun jatkuvasti toistamaan useaan kertaan laissa lukevat oikeuteni ja vaatimaan, että niistä pidetään kiinni. Minä ja YKSI muu osakas asutaan isoissa asunnoissa. KAIKKI muut asuvat pienissä. Tiedän sen, koska olen nähnyt osakaslistan.
Nyt ovat pełłet hyväksyneet aivan järjettömän korkean rahoitusvastikkeen. Aivan satavarmasti kyseisillä henkilöillä ei ole lainaosuutta maksettavana, joten helppohan se on jaella tuollaisia määräyksiä, kun eivät koske itseä.
Nyt asumiskulut ovat sellaiset kuin Kampissa!!! Enkä todellakaan asu Kampissa!!
Ainoa syy miksi en haluaisi muuttaa on se, etten halua vaihtaa asumismuotoa. Muuten en jäisi kaipaamaan yhtään mitään täältä, sellainen hełvețți valloillaan nykyään. Vähänpä tiesin, kun tänne muutin. Alkuun kaikki oli täydellistä. Täydellinen vapaus. Sitten alkoi pas.ka.
Kommentit (212)
YHTIÖVASTIKE = HOITOVASTIKE + RAHOITUSVASTIKE AKA PÄÄOMAVASTIKE.
M O L E M P I E N SUMMAT PÄÄTETÄÄN KOKOUKSESSA. YMMÄRRETTY??
AIVAN TAKUULLA KELPO LYHENNYS ON ESIMERKIKSI 400-450 € KUUKAUDESSA. SIIHEN PÄÄLLE HOITOVASTIKE.
Vierailija kirjoitti:
Joo ja se rahoitusvastikeen summa on päätetty jo silloin kun laina on nostettu. Eli todennäköisesti ennen kuin oot ostanut asuntosi. Et vaan ole tutustunut papereihin.
JA KUN SE RAHOITUSVASTIKKEEN MÄÄRÄ VAIHTELEE. KUKAAN MUU KUIN YHTIÖKOKOUS EI MÄÄRÄÄ, ETTÄ RAHOITUSVASTIKE TALOYHTIÖSSÄ X VUONNA Y ON TÄMÄ JA TÄMÄ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ja se rahoitusvastikeen summa on päätetty jo silloin kun laina on nostettu. Eli todennäköisesti ennen kuin oot ostanut asuntosi. Et vaan ole tutustunut papereihin.
Jessus kun EI OLE PÄÄTETTY!!!! Kuvitteletko ihan vakavissasi etten lue kauppakirjaa, kun ostan asunnon :'' D
Rahoitusvastiketta maksetaan just niin paljon, että pankin kanssa sovittu lyhennys ja korko katetaan. Aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jessus kun EI OLE PÄÄTETTY!!!! Kuvitteletko ihan vakavissasi etten lue kauppakirjaa, kun ostan asunnon :'' D
No mikä laina se on? Mitä sillä maksetaan? Tonttia? Remonttia? Mitä? Onko laina nostettu ollessasi osakas vai aiemmin?
Vierailija kirjoitti:
Niin. Ja ne summat päätetään menojen perusteella. Hoitovastikkeella katetaan kiinteistönhoitokulujen ja mahdollisten vuokratuottojen erotus (maksettavaksi jäävä osuus) ja rahoitusvastike määräytyy pankille maksettavien lainanlyhennysten ja korkokulujen perusteella. Taloyhtiö voi neuvotella pankin kanssa pitemmän laina-ajan tai yrittää sopia lainanlyhennysvapaasta, teillä todennäköisesti oli jo lyhennysvapaata ensimmäiset vuodet. Ei taloyhtiöillä yleensä ole suuria määriä rahaa varastossa, josta voitaisiin noin vain sopia halvemmat yhtiövastikkeet ja pystyttäisiin silti huolehtimaan kaikista menoista. Poikkeuksiakin toki voi olla, jos taloyhtiöllä on runsaasti vuokratuloja.
Kerro sun lainaosuus ja laina-aika. Mä lasken sulle lyhennyksen eli rahoitusvastikkeen.
Olisi mukava tietää, mistä tässä on oikein kysymys? Onko termit AP:lla ja kommentoijilla selvät ja yhteneväiset?
Vierailija kirjoitti:
Kerro sun lainaosuus ja laina-aika. Mä lasken sulle lyhennyksen eli rahoitusvastikkeen.
Minä olen niin taitava että laskin sen jo. Noin 500 euroa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Olisi mukava tietää, mistä tässä on oikein kysymys? Onko termit AP:lla ja kommentoijilla selvät ja yhteneväiset?
Kryptisestä aloituksesta voi vain päätellä ja arvata, että kyse on kohonneesta rahoitusvastikkeesta. Uudiskohde kyseessä, joten arvaan, että lyhennys on nyt lisätty aiemmin maksettuun korkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella taitava osaa laskea lyhennyksen ilman tietoa pääomasta ja korosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella taitava osaa laskea lyhennyksen ilman tietoa pääomasta ja korosta.
Ööö :'D Enköhän minä tiedä asuntoni lainaosuuden 😂
Vierailija kirjoitti:
KUN SE PÄÄOMAVASTIKE AKA RAHOITUSVASTIKE ON PÄÄTETTY SIELLÄ KOKOUKSESSA. SEN MÄÄRÄ. SITÄ EI KERRO PANKKI EIKÄ LAKI, SEN PÄÄTTÄÄ YHTIÖKOKOUS. KUN EI MENE JAKELUUN EI SITTEN MILLÄÄN.
Joo, ja se on kyllä päätettävä sellaiseksi, että taloyhtiö pystyy maksamaan lainansa pankin kanssa sovitun mukaisesti.
Ellei osakkaat suostuisi tällaiseen esitykseen, hallitus eroaisi saman tien. Enkä näe yhtään syytä, miksi osakkaat eivät suostuisi maksamaan lainaa, johon on yhdessä sitouduttu.
Vaikuttaa siltä, että aloittajalla on alkuaankin jäänyt aika paljon oleellisia asioita taloyhtiön taloudenpidosta ja rahoituksesta tajuamatta. Ap ei ole esittänyt mitään, minkä perusteella häntä kohdeltaisiin epäoikeudenmukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi rahoitusvastike nousee?
Aiemmin maksettiin kuulemma vain korkoja. MUTTA KUN sitä rahoitusvastiketta ei määrää pankki eikä laki, vaan YHTIÖKOKOUS eli OSAKKAAT. Ja KUKAAN taloyhtiölainallinen ei todellakaan hyväksyisi noin korkeaa maksua.
Eli oletko mennyt halpaan ja ostanut tulotasoosi nähden liian kalliin UUDEN asunnon "alennettuun hintaan" jostain sellaisesta rivi- tai kerrostalosta, jota on myydessä mainostettu "ensimmäiset pari vuotta ilman rahoitusvastiketta"? Se asuntoyhtiön lainapääomahan ei ole vähentynyt laisinkaan, vaan kasvanut korkoa. Tuskin edes maksoit koko asunnon hintaa, vaan osa hinnasta jäi lainapääomaan? Nyt sitten uliset, kun ostit taloyhtiön isoimman asunnon tajuamatta, että yhtiön kulut jyvitetään asunnon pinta-alan mukaan ja rahoitusvastike lävähti parin vuoden "ilmaisen asumisen" jälkeen korkojen kanssa naamalle? Tyhmyydestä sakotetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Ja ne summat päätetään menojen perusteella. Hoitovastikkeella katetaan kiinteistönhoitokulujen ja mahdollisten vuokratuottojen erotus (maksettavaksi jäävä osuus) ja rahoitusvastike määräytyy pankille maksettavien lainanlyhennysten ja korkokulujen perusteella. Taloyhtiö voi neuvotella pankin kanssa pitemmän laina-ajan tai yrittää sopia lainanlyhennysvapaasta, teillä todennäköisesti oli jo lyhennysvapaata ensimmäiset vuodet. Ei taloyhtiöillä yleensä ole suuria määriä rahaa varastossa, josta voitaisiin noin vain sopia halvemmat yhtiövastikkeet ja pystyttäisiin silti huolehtimaan kaikista menoista. Poikkeuksiakin toki voi olla, jos taloyhtiöllä on runsaasti vuokratuloja.
Juuri näin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi rahoitusvastike nousee?
Aiemmin maksettiin kuulemma vain korkoja. MUTTA KUN sitä rahoitusvastiketta ei määrää pankki eikä laki, vaan YHTIÖKOKOUS eli OSAKKAAT. Ja KUKAAN taloyhtiölainallinen ei todellakaan hyväksyisi noin korkeaa maksua.
Eli oletko mennyt halpaan ja ostanut tulotasoosi nähden liian kalliin UUDEN asunnon "alennettuun hintaan" jostain sellaisesta rivi- tai kerrostalosta, jota on myydessä mainostettu "ensimmäiset pari vuotta ilman rahoitusvastiketta"? Se asuntoyhtiön lainapääomahan ei ole vähentynyt laisinkaan, vaan kasvanut korkoa. Tuskin edes maksoit koko asunnon hintaa, vaan osa hinnasta jäi lainapääomaan? Nyt sitten uliset, kun ostit taloyhtiön isoimman asunnon tajuamatta, että yhtiön kulut jyvitetään asunnon pinta-alan mukaan ja rahoitusvastike lävähti parin vuoden "ilmaisen asumisen" jälkeen korkojen kanssa naamalle? Tyhmyydestä sakotetaan.
Voi jessus tätä jankutusta. IHAN KUIN EN OLISI TAJUNNUT. ÄÄŁIÖ!!!!!! :''DDD
SE MÄÄRÄ PÄÄTETÄÄN YHTIÖKOKOUKSESSA!!!!! MINULLA ON IHAN HYVIN VARAA 700 EURON VASTIKKEESEEN, SEN YLI MENEVÄ ON JO KOHTUUTON.
Vtttu kun ei mene mikään jakeluun!!
Jessus sentään kun KYSE ON KOHTUUTTOMAN SUURESTA YHTIÖVASTIKKEESTA. JA SEN MÄÄRÄ PÄÄTETÄÄN YHTIÖKOKOUKSESSA. EIKÖ MENE YMMÄRRYKSEEN??