Mistä johtuu kun mikroaaltouuni lämmittää astian mutta ei siinä olevaa ruokaa?
Lautanen on tulikuuma, ruoka haaleaa. Eikö pitäisi olla päinvastoin?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Mikro on ihan uusi, tehot täysillä, keittoa on sekoitettu jne. Eli näin varmasti on että vika on astioissa. Kiitos, enpä olisi ajatellut että posiliinilta näyttävä ei olekaan posliinia. Ei kun lautasostoksille siis tai sitten ensi kerralla keiton lämmitys kattilassa. Ap.
Mutta myyjä ja valmistajakaan eivät anna sinulle tätä tietoa.
Kuten sanottu, mikronkestävyys on ihan eri juttu.
Mikronkestävyys tarkoittaa sitä, että astia ei mene rikki, syty palamaan tai aiheuta muuta tuhoa siellä mikrossa.
Mä olen huomannut että kun lämmitän halpismukissa veden mikrossa teetä varten, niin muki kuumenee älyttömästi, niin ettei siihen voi koskea ilman suojaa. Tosin niin kuumenee se vesikin. Mutta toisenlaisen mukin kanssa tuota ongelmaa ei ollut.
Mekin ostettiin joskus nätit koristekuvioidut lautaset. Virhe. Lautanen meni aivan tulikuumaksi vaikka ruoka oli vielä haaleaa. Laitanen oli oikeasti niin kuuma, että siitä olisi saanut palovamman jos pidempään olisi kiinni pitänyt.
Ikean lautaset toimii hyvin. Ei siis tarvitse olla kalliita. Ruoka lämpeää ja tietysti lautanen siinä sitten samalla. Aika mahdotontahan se olisi, että lautanen olisi kylmä ja ruoka kuumaa. :D
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yksi lautanen, joka tuolla tavalla kuumenee mikrossa. Muilla mikronkestävillä astioilla ruoka kuumenee ensin, ja sitten siitä kuumasta ruoasta leviää sitä lämpöä/kuumuutta myös astiaan. Mutta tuo yksi (niitä on ollut useampikin, mutta yksi jäljellä) lautanen kuumenee itse, ja ruoka jää kylmäksi.
Halpislautanen on kyseessä, mutta toinen, lähes samanlainen, mutta eri värinen halpislautanen toimii mikrossa niin kuin pitääkin. En sitten tiedä, onko valmistuksessa käytetty väriaine se, joka kuumenemisen aiheuttaa? Punainen on se "ongelmalautanen".
Voi olla, että niissä käytetään jotain sen tyyppistä maalia, joka ei päästä mikroaaltoja läpi. Noita mainittuja Villeroy & Boch lautasia kun googlasin niin tuli kyllä ensimmäisenä mieleen, että ehkä ne pintaan maalatut kuviot ovat syy. Posliinin itsessään pitäisi päästää säteily hyvin läpi, mutta pinnalla käytetty lakka ja maali voivat olla suurempi ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä merkki tai malli olisi siten käytännössä hyväksi havaittu mikroastia? Ettei tulisi uutta hutiostosta?
"Teema"t kuumenee.
Paskat kuumene. Teemat on ihan yhtä hyviä kuin kaikki muutkin astiat. Täällä nyt jaellaan jotain huuhaa-tietoa.
Minulla on Teeman näköisiä lasilautasia, Iittalaa, onko Verna.
Sain 2 rikki mikrossa ennen kuin ymmärsin olla laittamatta niitä mikroon.
Vierailija kirjoitti:
Mikrossa salamia käynnistäessä, onko syytä huoleen?
Lautaskuvioinnissa metallia, älä käytä.
Joku sanoi että vanhat Teema-lautaset ei kuumuisi. Uudet kyllä meilläkin kuumuu. Samoin Arabian 24h astiat kuumenee.
Laita soppa esimerkiksi kestokäyttöiseen pakastusrasiaan ja kuumennuksen jälkeen lautaselle. Posliinien värit sisältävät metallia, vaikkapa kulta ja sininen, eivätkä astiat sovellu mikroon. Metalli voi vahingoittaa mikroaaltosäteilijää.
Meillä on yksi lautanen, joka tuolla tavalla kuumenee mikrossa. Muilla mikronkestävillä astioilla ruoka kuumenee ensin, ja sitten siitä kuumasta ruoasta leviää sitä lämpöä/kuumuutta myös astiaan. Mutta tuo yksi (niitä on ollut useampikin, mutta yksi jäljellä) lautanen kuumenee itse, ja ruoka jää kylmäksi.
Halpislautanen on kyseessä, mutta toinen, lähes samanlainen, mutta eri värinen halpislautanen toimii mikrossa niin kuin pitääkin. En sitten tiedä, onko valmistuksessa käytetty väriaine se, joka kuumenemisen aiheuttaa? Punainen on se "ongelmalautanen".