Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omituinen perhedynamiikka

Orwokki
16.11.2022 |

Eli minä ja pikkuveljeni olemme lainanneet vuosien saatossa rahaa ja myyneet tavaroita (esim. vanhoja telkkareita jne). isoveljellemme, joka on meidän velipuolemme. Kumpikaan ei olisi ollut halukas tähän, mutta isoveljemme on käyttänyt aina jotain tekosyytä esim. "lapsilla on nälkä", "saadaan varmaan häätö", "tietokone hajosi", "telkkari hajosi", koska tietää että meillä molemmilla on joku herkkä kohta tätä tyyppiä kohtaan koska kasvoi ilman isää.

Lyhestä virsi kaunis. Jotain pieniä summia on saatu takaisin, mutta vuosien saatossa kaikki isoimmat summat ovat jäänet maksamatta takaisin. Tämä kaveri on meille molemmille velkaa varmaan yhteensä 2000 euroa. Kun rahoja pyysi takaisin tuli vain jotain "ei ole rahaa" ja lopulta homma muuttui siihen, että kielsi mitään lainanneensa tai ostaneensa.

Olemme arvelleet, että tämä kaveri on sosiopaatti. Mutta eniten olen ihmetellyt yhteisen äitimme käytöstä, joka ei koskaan tuominnut tätä touhua mitenkään. Hän on vain sitä mieltä, että ei voi mitään ja nuolee tämän tyypin persettä. Arvelen hänen hiljaisen hyväksyntänsä johtuvan siitä, että kokee huonoa omatuntoa koska tämä kaveri joutui kasvamaan ilman isää. On myös käyttänyt argumenttia, että ei voi ottaa mitään puolta asiassa, mutta eikö tuollainen hiljainen hyväksyntä nimenomaan ole aika selkeä puolen valitseminen.

Jos saisi kääntää kelloa taaksepäin, niin en antaisi säälille valtaa vaan löisin vaan punaista luuria kun tämä kaveri soittaa ja jatkaisin elämääni ilman häntä.

Onko kukaan ollut vastaavassa tilanteessa?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä lainata rahaa, jonka haluaa tai tarvitsee takaisin.

Vierailija
2/15 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noudattavatko pankit tätä kultaista ohjenuoraasi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai meillä sivullisilla ole tähän mitään sanottavaa. Ei yhtään kiinnosta teidän perheen sisäiset asiat. Muutenkin outo juttu ja avautuminen.

Vierailija
4/15 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orwokki kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt vertaisi pankkilainaa kokoinen kaverille viiskymppisen vippaamiseen.

Vierailija
5/15 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en vertaisi 2000 euroa -> 50 euroon. 50 euroa vipataan kaverilta, 2000 euroa pankista. 

Vierailija
6/15 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sinun ja veljesi asia korvata isättömyyttä isoveljelle.

Vierailija
7/15 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oletteko te kaikki alaikäisiä ja äidin pitää valvoa, jotta ette anna rahaa isoveljelle, joka sitä pyytää? Aikuinen ihminen osaa sanoa ei.

Vierailija
8/15 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orwokki kirjoitti:

Itse en vertaisi 2000 euroa -> 50 euroon. 50 euroa vipataan kaverilta, 2000 euroa pankista. 

Tuo 2000€ on kertynyt pikkuhiljaa, vuosien aikana, kun ap ja veljensä ovat näitä pieniä summia lainanneet.

Vierailija
9/15 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sinun tehtäväsi hyvittää ja jyvittää sitä, että "hän kasvoi ilman isää". Tottakai sisaruksia lähtökohtaisesti autetaan, mutta jos ja kun siinä on tuollainen dynamiikka takana, niin lopeta. Mitä sä olet muka velkaa. En tiedä, mikä kroisos teidän isä on ollut, mutta sä et varmaan ole voinut lapsuudessasi paljoa voinut vaikuttaa kuvioihin. Usein myös noilta uhriutujilta saattaa unohtua, että ei se elämä isänkään kanssa välttämättä ole täydellistä ollut. Niin siis, sä et ole velkaa mitään omantunnon tuskaa.

Vierailija
10/15 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tehdä lainoista ihan velkakirjat jos haluaa, että niitä voi helpommin alkaa periä takaisin.

Itse en ole tuossa tilanteessa ollut, mutta onhan noita kuullut, että perheessä on lapsi, jota vanhempi/vanhemmat jostain syystä kumartelee teki tämä mitä tahansa ja millään ei saisi olla mitään seurauksia.

Vierailija
11/15 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiset hoitaa raha-asiansa itse. Äiti ei ole vastuussa aikuisten lasten välisistä lainoista. En itsekään puutu aikuisten lasteni raha-asioihin. 

Jokainen aikuinen kantaa henkilökohtaisesti itse vastuun siitä, kenelle lainaa rahaa ja kenelle ei. Jos rahaa lainataan, tehdään ensimmäiseksi riskiarvio sekä tarpeen mukaan velkakirja. Jos aikaisemmat lainat ovat maksamatta, ottaa lainaaja tietoisen riskin lainatessaan lisää. Maksamattomuus on velallisen vastuulla. Riskin realisoituminen on sen vastuulla joka riskin otti lainatessaan rahaa tilanteessa, jossa aikeisemmatkin velat ovat jääneet maksamatta.

Vierailija
12/15 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orwokki kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä pankki muka lainaa hövelisti rahaa persaukisille?

Vierailija
13/15 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orwokki kirjoitti:

Siis lainaa on yhteensä 2000€, kahdelle henkilölle. Ja sekin oli "varmaan" eli totuus voi olla mitä vaan 100€ ja 2000€ välillä. Itse en ekan kerran jälkeen, kun takaisin maksua ei kuulu, lainaisi yhtään mitään. Mutta kukin toki tavallaan.  

Vierailija
14/15 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orwokki kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan varmasti. Juuri siksi veljesi on joutunut turvautumaan lähimmäisten hyväsydämisyyteen.

Vierailija
15/15 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette tule saamaan rahojanne takaisin, mutta ottakaa opiksenne älkääkä enää jatkossa lainatko tai muutenkaan rahoittako velipuolen elämää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kolme