Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies on jatkuvasti stressaantunut lapsiperhearjessamme

Vierailija
16.02.2014 |

Meillä on kaksi pientä vilkasta lasta ja liian pieni asunto ja miehellä jatkuvasti hermoa kireällä.

Olen itse lasten kanssa kotona ja mies opiskelee ja käy osa-aika töissä, eli raha on tiukalla ja uuteen isompaan asuntoon ei tällä hetkellä ole varaa. Tuntuu siltä että täällä vaan huudetaan, joko mies tai lapset, ja meillä on kaikilla sen takia paha olla.

Käyn itse ulkona tuulettumassa ja harrastan mutta mies ei jaksa töiden ja opiskelun jälkeen tehdä muuta kun pelata. Olen kehoittanut häntä menemään ulos ja salille ja hoitamaan itseään mutta haluaisi vaan olla kotona mutta kun kotona ei ole koskaan rauhallista. Hän haluaisi olla vaan rauhassa.

Tukiverkkoja ei ole, tosin enkä kerran parissa kuussa pääsemme jonnekin kahdestaan.

Olen toki etsinyt töitä mutta viiden vuoden kotonaolon jälkeen töihinpaluu ei ole mikään itsestäänselvyys.

En kestä tätä enää, onko teillä neuvoja miten selvitä tästä tilanteesta?

Kommentit (100)

Vierailija
21/100 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 09:24"]

En oikein ymmärrä, etteikö AP voisi itse hankkiutua töihin? Lapset ovat jo sen ikäisiä, että hyvinkin voisivat jopa tykätä hoidossa olemisesta ja sen virikkeistä. Perheen taloudellinen tilanne helpottuisi eikä isääkään stressaisi enää niin paljon. 

Ymmärrän kyllä äitinä isääkin, joka tekee pitkää päivää ja lapset riehuvat illalla (kun eivät ilmeisesti ole saaneet päivän aikana tarpeeksi mieluista tekemistä ja ulkoilua). Voisi helpottaa teidän perheen elämistä kovastikin, jos AP olisi vaikka osa-aikaisestikin töissä. Mutta toki se on kivempi nostaa kotihoidontukea, oleilla rennosti lasten kanssa päivät ja käydä illalla lenkkeilemässä tai ystäviä tapaamassa ja silti valittaa, että rahat ei oikein riitä.

[/quote]

AP on nimenomaan sanonut että etsii töitä. Ja eipä taida kovin iloisena kotona kotihoidontuella löhoillä? Lue ketju (edes aloitus) ennen kun tulet tänne mollaamaan.

Monet suomalaiset perheet ovat juuri tällaisessa ikävässä tilanteessa ja maamme nykyisessä tilassa tämä voi tapahtua kenelle tahansa. Minäkin, niinkuin ap:n mies, sain viime viikolla potkut 15 vuoden jälkeen töistä. Mies oli ilmeisesti jo kouluttautunut kun ap sanoi että joutui kouluttautumaan uudelleen.

Itse en osaa muuta neuvoa antaa kun hoida miestäsi, todellakin hänellä voi olla itsetunto todella maassa kun ei pysty kunnolla elättämään perhettä. Jatka työnhakua, hoida lapsiasi, kanna vastuu perheesi hyvinvoinnista. Se on suuri vastuu johon mies ei tällä hetkellä pysty.

Voimia teidän perheelle!

Vierailija
22/100 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on samankaltainen elämäntilanne kun ap:lla, tai ei ihan sama. Minä olen meillä se joka tarvitsisi omaa aikaa ja rauhaa. Viimeisen neljän vuoden aikana meillä minä olen opiskellut ja saanut mieheni kanssa kaksi lasta. Molemmat teemme kolmivuorotyötä, ei lastenhoitotukiverkkoja. Rahat on tiukilla kun ollaan matalapalkka-allalla. Olen satoja kertoja katunut sitä että tehtiin lapsia. Haluttaisiin olla vain rauhassa. Onneksi nyt lapset ovat päiväkodissa ja me töissä, mutta yhteistä aikaa ei töiden vuoksi ole ja koskaan ei saa olla kaksin. Se tässä elämässä on niin hirveää, kun koskaan ei saa tehdä mitään rauhassa. Kuulostaa hirveältä. Minä halusin aina lapsia ja olin todella onnellinen heistä. Kun nuorempi täytti 3 kk ja vanhempi oli 1v 10kk, siitä asti elämä on tuntunut aivan kauhealta. Ehkä tämä joskus helpottaa! onneksi mentiin naimisiin niin eroaminen on vaikeampaa ja se on yksi syy miksi ollaan edelleen yhdessä. Nyt tätä ollaan jo kestetty kaksi vuotta.. ehkä se parin vuoden päästä helpottaa. Ymmärrän hyvin miltä AP:n miehestä tuntuu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/100 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin moni mies haluaisi vain olla yksin, omassa rauhassa. Vastuu perheestä on liikaa. Ei ole ymmärrystä lapsille tai naiselle, koska ei aidosti viihdy seurassa. Ei toista voi muuttaa. Syynä voi olla myös masennus mutta jos masennus johtuu siitä, että ei viihdy omassa elämässään, niin sen hoitamiseen ei auta muu kuin muutta elämänsä haluamakseen. Mies muuttaa omaan asuntoon ja tapaa lapsiaan viikonloppuisin, jos tapaa. Arki on monille miehille liikaa!

Vierailija
24/100 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:23"]

Niin moni mies haluaisi vain olla yksin, omassa rauhassa. Vastuu perheestä on liikaa. Ei ole ymmärrystä lapsille tai naiselle, koska ei aidosti viihdy seurassa. Ei toista voi muuttaa. Syynä voi olla myös masennus mutta jos masennus johtuu siitä, että ei viihdy omassa elämässään, niin sen hoitamiseen ei auta muu kuin muutta elämänsä haluamakseen. Mies muuttaa omaan asuntoon ja tapaa lapsiaan viikonloppuisin, jos tapaa. Arki on monille miehille liikaa!

[/quote]

Ap kertoo että mies viihtyy hänen seurassaan ja vaikuttaa onnelliselta kun heillä on ollut yhteinen ilta. Eli ap:lle ehdotus että järjestätte pakostakin sitä aikaa. Tämä on oikeasti tärkeää monelle miehelle.

Ja tuli myös mieleen että voisiko sitä teidän päivärytmiä jotenkin muuttaa että lapset menisivät aikaisemmin nukkumaan niin että teillä on aikaa yhdessä/ miehellä rauhaa aina iltaisin. Ihan kamalaa jos lapset on aina hereillä riehumassa pienessä tilassa ...

Jotkut ihmiset tarvitsevat sitä rauhaa ja paljon että jaksavat. Ja jos elämä on erityisen stressaavaa, niin sitäkin enemmän. Järjestä se miehellesi.

Vierailija
25/100 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toista voi muuttaa. Syynä voi olla myös masennus mutta jos masennus johtuu siitä, että ei viihdy omassa elämässään, niin sen hoitamiseen ei auta muu kuin muutta elämänsä haluamakseen.

[/quote]

Tämä on totta ja sopii moneen, moneen muuhunkin tilanteeseen.

Vierailija
26/100 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toista voi muuttaa. Syynä voi olla myös masennus mutta jos masennus johtuu siitä, että ei viihdy omassa elämässään, niin sen hoitamiseen ei auta muu kuin muutta elämänsä haluamakseen.

[/quote]

Tämä on totta ja sopii moneen, moneen muuhunkin tilanteeseen.

Vierailija
27/100 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vimma oli lisääntyä ennen työtä ja toimeentuloa? HÄH?

Vierailija
28/100 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu tuo on ehdottoman tärkeää.

[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 07:22"]

[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 07:16"]

Voisitko toisinaan lähteä lasten kanssa vaikka ulos toviksi, jotta miehesi saa hetken olla kotona yksin?

[/quote]

Tuo on hyvä ajatus. Tapahtuu välillä mutta ehkä sen pitäisi tapahtua päivittäin. Kiitos.

ap

[/quote]

Vierailija
29/100 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 15:08"]

Mikä vimma oli lisääntyä ennen työtä ja toimeentuloa? HÄH?

[/quote]

Hohhoijjaa, se sisälukutaito.

Vierailija
30/100 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa voi muta tehdä kun odottaa että tilanne parantuu. Jossain vaiheessa mies valmistuu ja sinä työllistyt, lapset kasvaa vaikeimmasta iästä pois. Tuo taaperovaihe on kaikista rasittavin, kouluikäiset ovat paljon helpompia. Hyväksyt vaan että elätte nyt vaikeaa vaihetta mutta sinnittelemällä pääsette siitä varmasti yli. Hyvä että hoidat itseäsi, tarvitset voimia kestääksesi tilannetta. Tsemppiä! 

Vierailija
31/100 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmista ainakin, että ehkäisy on kunnnossa. Mieltä huojentaa tieto siitä, ettet aina kaan pahenna tilannetta.

Vierailija
32/100 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko toisinaan lähteä lasten kanssa vaikka ulos toviksi, jotta miehesi saa hetken olla kotona yksin?

Vierailija
33/100 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkäjänteisyyttä toivottelen. Eivät lapset ole ikuisesti pieniä.

Vierailija
34/100 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä on vuokra-asunto, niin heittäytykää ihan reilusti sossun asiakkaiksi. Mies lopettaa ne osa-aikatyöt ja keskittyy opiskeluun ja perheeseen ja itseensä. Varaatte aina ajan virkailijalle sinne sossuun. Sossu maksa vuokranne ja näin elätte stressittömämmin. Voitte hakea isompaa asuntoakin kaupungilta. Sitten kun mies on valmistunut ja saanut töitä muutatte halvempaan asuntoon.

Näin on moni tuttuni toiminut. Sossusta saa opiskelia perhekin rahaa, jos menee sinne virkailijalle selittämään tilannetta, eikä vain jätä hakemusta.

Vierailija
35/100 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tuo on hyvä ajatus. Tapahtuu välillä mutta ehkä sen pitäisi tapahtua päivittäin. Kiitos.

ap

Vierailija
36/100 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti selviätte tuosta ennen pitkää, mutta ihmetyttää sinänsä, miten jotkut pääyyvät tuollaisiin tilanteisiin ja toiset eivät. Ihmisten elämänhallintataidoissa taitaa olla suuria eroja.

Vierailija
37/100 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmista ainakin, että ehkäisy on kunnnossa. Mieltä huojentaa tieto siitä, ettet aina kaan pahenna tilannetta.

[/quote]

Joo, vaikka olen tunnetasolla kuumeillut kolmatta, tiedän että sen toteuttaminen olisi täyskatastrofi tässä tilanteessa, eli ehdottomasti järjellä mennään.

ap

Vierailija
38/100 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 07:24"]

Varmasti selviätte tuosta ennen pitkää, mutta ihmetyttää sinänsä, miten jotkut pääyyvät tuollaisiin tilanteisiin ja toiset eivät. Ihmisten elämänhallintataidoissa taitaa olla suuria eroja.

[/quote]

Toivon että et koskaan menetä pitkäaikaista hyväpalkkaista työpaikkaa niinkun kävi miehelleni juuri kun minä olin jäänyt hoitovapaalle omasta työstäni, jonka jälkeen firma jossa olin töissä meni konkurssiin. Mies joutui kouluttautumaan uudestaan. Joskus voi olla huonoa onnea matkassa. Mutta kuitenkin yritämme. Säästöillä elettiin jonkun aikaa kunnes rahat loppuivat. Sossun asiakkaaksi mies ei kuitenkaan suostu, on liian ylpeä. Vaikka työn yhdistäminen opiskeluun ei ole helppoa, hän kuitenkin saa siitä omatoimisuuden tunnetta, joka on hänelle todella tärkeää.

ap

Vierailija
39/100 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkeämpää rytmitystä arkeen niin, että kummallekin vanhemmalle jää omaa aikaa.  Opiskeleeko mies kotona? Voisi opiskella kirjastossa. 

Vierailija
40/100 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 07:24"]

[/quote]

Älä nyt ainakaan hanki lisää lapsia, kun nytkin ottaa noin koville!

Joo, vaikka olen tunnetasolla kuumeillut kolmatta, tiedän että sen toteuttaminen olisi täyskatastrofi tässä tilanteessa, eli ehdottomasti järjellä mennään.

ap

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän