*~*~* TaaperoEnskat Elokuussa *~*~*
Kommentit (70)
Mihin se mun otsikko nyt hävisi...
Kauheasti olitte kirjoitelleet, mutta ei mun päähän kyllä oikein mitään jäänyt ;)
Mammiksen neiti oli aloittanut pph:lla, olipas Oona jäänyt ekana päivänä reippaasti :) Hyvähyvä. Iltaisin saattaa olla luvassa kiukkua, kun hoidossa ei välttämättä nukuta niin hyviä päikkyjä kuin kotona. Nimimerkillä kokemusta on ;)
Mieleeni jäi Noelin metsäretket. Idakin jaksaa kyllä kävellä suhkot pitkiäkin matkoja, mutta kun se suunta ei edelleenkään ole sama kuin äiteellä tai isillä. Mummelin kanssa kyllä painottaa pitkin kyliä ilman rattaita ja anoppi oikein ihmetteleekin miksi raijaan aina rattaita puistoon. Eipä tuo lapsi aina ihan samalla tavalla käyttäydy vanhemmille kuin mummelille ;) Mut eihän anoppi sitä nyt tietenkään tajua vaikka onkin kaksi lasta kasvattanut! Lieneekö aika kullannut muistot...
Saiko Ykkösopen Aino jo uuden hoitopaikan?
Auroran poppoolle ihanaa matkaa, voi kun mullekin passaisi nyt oikein kunnon Etelän matka lämpimine ilmoineen :)
Jepsiksen kanssa mietittiinkin, että saakohan Idakin tarran aina kun tulee pissa tai kakka tarhassa. En ole kehdannut hoitajilta kysyä, kun meneeköhän ne vararikkoon jos Idakin aina saa ;) Neidillä kun ei ole tarhassa ollenkaan vaippoja, ei edes päikyillä. Ida höpötti kyllä nyt koko viikonlopun kotona tarroista että ehkä hänkin sitten kuitenkin saa?
Idalla on nyt tosiaan mennyt tuo tarhan aloitus paaaljon paremmin kuin keväällä. Neiti ei kuulemma itke yhtään tarhapäivän aikana ja on kuulemma oikein reipas. Vähän ehkä itkustaa kun jätän tarhaan, mut nukke tai nukenrattaat vievät kaiken huomion heti kun olen vetänyt oven perässä kiinni. Tarhassa ovat jopa saaneet Idan nukkumaan ihan tavallisessa sängyssä ja hyvin on vielä mennytkin :)
Mua vaan itseäni tällä hetkellä stressaa työasiat kun menee vähän lain väärälle puolelle tämän hetkisessä työpaikassa kaikki asiat. Noh, olen nyt siellä tämän kuun loppuun asti ja sitten toivottavasti muualla. Huomenna onkin jo vanhainkodille työhaastattelu, saas nähdä irtoaako muuta kuin keikkahommaa, siihen kun en millään tahtoisi Idan takia lähteä. Ehkä päädyn loppujen lopuksi ottamaan Idan pois tarhasta ja teen syksyn sitten viikonloppuisin keikkaa. Mielelläni kyllä töissä vielä olisin nyt kun tuo tarhakin luistaa neidillä hyvin.
Eipä tässä muuta, taidan mennä huilaamaan hetkeksi. Jotta jaksaa taas loppupäivän peuhata neidin kanssa kun mies jää tänään ja huomenna ylitöihin mun vapaapäivien kunniaksi :)
MiaMik rv 17+5 ja Ida 1v10kk+
Tervetuloa uudestaan tälle puolelle :) Piti oikein senkin takia tulla vielä kirjoittamaan, kun rakas siskoni soitti itku kurkussa kuinka hänen kaveri oli sanonut tänään ettei lasta kannata tutustuttaa päikkyyn etukäteen vaan suoraan vaan sinne 8h hoitoon. Siskon lapsilla (kohta 4v ja 10kk) alkaa kohta tarha ja sisko oli tuosta aivan järkyttynyt. Hän haluaisi tehdä jo kasvatussuunnitelman valmiiksi ja ottaa selvää tarviiko viedä tuttelit sinne ja kenties kertoa vähän tämän nuoremman päivärytmistä. Mutta tosiaan kaveri tyrmäsi hänet täysin ja sanoi että ihan turhaa hommaa, eiköhän ne siellä osaa hoitaa. Pyh sanon minä. Kyllä meillekin oli tosi tärkeitä ne tutustumispäivät silloin keväällä, varsinkin minulle ja meidän pk:n johtaja on kyllä niin loistava tapaus ja hän sitä suosittelikin!
Lukemassa oon toisinaan pistäytynyt, mutta muuten on kyllä ollut kaikenlaista puuhaa tässä ihan viime aikoina ;)
Mä oon siis ollut nyt viikon jo töissä, ja Aino aloitti tänään lähipäiväkodissa. Tosin hieman epäonninen aloitus, neiti kun oli jo yöllä tosi tukkoinen ja aamulla oli aavistus lämpöäkin, niin tokihan se kuumeeksi kehkeytyi illan mittaan :( Että huomenna ei sitten menekään taas päiväkotiin :( Mä en oo vielä nähnyt mitään mustaa valkoisella mun työpaikasta, joten en sen takia oikein itse halua vielä jäädä kotiin, mutta onneksi iskä jää nyt Ainon kanssa.
Viime viikon meillä olikin anoppi hoitamassa Ainoa, otti lomaa töistä että mä pääsin töihin =) Aino viihtyi mummin kanssa oikein mukavasti, vaikka ei aiemmin ole koskaan edes mummilla ollut koko päivää hoidossa (tai mitä koko päivää, mun päivät loppuu yhdeltä...). Päiväkotiin ei sattuneesta syystä meillä ihan kauheesti ehditty käydä tutustumassa, torstaina ja perjantaina käytiin ja tänään sitten iskä saattoi Ainon aamupalan jälkeen hoitoon, ja mä hain pois heti unien jälkeen, että ehkä tuo nyt ei ihan hirveitä traumoja siitä saa... En tiiä, tuliko Ainon flussapöpöt sitten jo siitä, kun loppuviikosta käytiin päiväkodissa, tai tuliko ne mun mukana koulusta... Nyt kumminkin tulee sitten pari kotipäivää ainakin, kivampi aloittaa hoito kun tyttökin on kunnossa ja jaksaa touhuta.
Noin muuten uskon kyllä, että alkukankeuden jälkeen Ainokin tulee PK:ssa viihtymään. Tosin pientä haastetta tässä on, kun Ainokin on nykyään vallan päivät ilman vaippaa, mutta pelkää yleisiä vessoja =D Kaupungillakin kun oon välillä yrittänyt käyttää jossain vessassa tai lastenhoitohuoneessa tms potalla, neiti huutaa vaan hädissään ja paniikissa kunnes vien sen pois ko. paikasta, ja nyt kun olin päiväkodilla vastassa kun Aino heräsi, ja vien potalle, sama juttu sielläkin. Vaikka oli äiti pitämässä kädestä, tutti vielä suussa ja unileijona kainalossa, ei neiti meinannut millään uskaltaa pissata, ja lopulta pissas vaan vähän, ja 10 min päästä kotona olikin jo kauhea hätä ja tuli iiiso pissa :) Mikähän noissa vessoissakin on niin pelottavaa, mitä ihmettä siellä pienessä päässä mahtaa liikkua...
Mulla on töissä "kaitsettavana" 19 ekaluokkalaista villikkoa, ääni on käheänä kun väkisin tulee vähän välillä korotettua ääntä, kun noilla kaikilla 19:llä on niin kovasti kanssa aina asiaa =D Aika sekalainen porukka ovat noin muutenkin, taidoiltaankin, joten töitä kyllä sen puoleenkin riittää. Ja vielä kun talo yms on mullekin ihan uusi paikka, on aika kaaosta toisinaan olla töissä ;)
Ja ettei elämä olis tylsää ja ykstoikkoista, meillä on nyt viikon ollut asunto myynnissa (ihan vaan ite on myyty) ja tällä viikolla on varmaan 5 välittäjää tulossa kämppää katsomaan... Raksalla riittäis tekemistä myös vaikka kuinka ja tosiaan Ainon hoidon aloituskin vaatii oman huomionsa... Mitähän tästä mahtaa tullakaan...
Koitetaan pehmittää kuitenkin tota hoidon aloitusta nyt niin, että mies ei nyt alkuun mee "normaaliin tapaan" kukonlaulun aikaan raksalle, vaan syö aamupalan Ainon kanssa kotona ja vie sitten rauhassa tytön hoitoon. Mulla taas kun on aamulla "minuuttiaikataulu", ei toi "rauhassa vieminen" oikein onnistu. Ehkä sitten viikon-parin päästä, pakko on Ainonkin siihen tottua, että hänet vaan jätetään päiväkotiin ja äiti lähtee siitä töihin.
Joo, en nyt pahemmin siis muita ehdi kommentoida, mutta luin kyllä kuulumiset. Möröttimelle tervetuloa "takaisin" ja Queenille iso voimahali! Sä jaksat aina suhtautua niin upeasti noihin ihaniin nukkumattomiin ipanoihisi ;)
Nyt kasa silitettäviä odottaa...
t. Ope ja Aino 1v 10kk
Nostan pinoa ja samalla keskityn omaan/Oonan napaan.. (Sorry tällä kertaa ei irtoa muuta - yritetään sit paremmalla mielellä uusiksi)
Oonalla on ollut tosi kivat hoitopäivät ph:lla ja tänään äiti itkua tihrustaen tuli töihin kun piti jättää Oona varakotiin (ph pois 2 pv). Ihan suht reippaana neiti sinne jäi, ensin vilkuttikin kivasti aamupalapöydästä, mutta sitten surullisena pudisti päätään että äiti älä jätä.. :( Buhuu.. Jos ei mies ehdi hakemaan neitiä viimeistään 15.30 niin sitten kyllä minä "karkaan" töistä aikaisin ja menen.. Tiedän kyllä että neiti siellä pärjää ja ei ole mitään hätää, mutta tuntui niin kurjalle jättää hänet sinne - outo paikka kuitenkin kun ei ole siellä käynyt kuin kerran aikaisemmin tutustumassa. Hoitajakin oli sen verran "apaattinen" - väsynyt kuin mikä ja jotenkin se 15min mitä siinä olin niin tuli sellainen fiilis että ottaakohan tuo edes syliin jos alkaa itkettää.. Blaah. Kiva yrittää tehdä sitten töitä tämmöisillä fiiliksillä.. Joops, hommat jatkukoon, ei kai se neiti pahempia traumoja tästä ja huomisesta päivästä saa.. :S
Mammis "sydän syrjällään" + Oona hoidossa
Jospas sitä pitkästä aikaa jotakin sepostelisi.
Aloitetaan vaikka Ronjan navasta. Tai ainakin tosi läheltä napaa;) Ronjalla oli meinaan nyt sitten kanssa se taapero-ripuli joka enska-taaperoita on vaivannut. Melkein kaks viikkoa kesti. Oli aika järkkyä kun yleensä neiti kakkaa kerran päivässä ja nyt tuli hyvänäkin päivänä neljät kakat, huonona useammat. No, neiti itse ei asiasta juuri stressiä ottanut, eikä muuten vaikuttanut kipeältä, paitsi vähän rätyinen, mutta osittain varmaan siksikin että oli väsynyt kun oli yölläkin heräillyt kakkaan.
Ronja on myös aloitellut hoitouraansa. Tänä syksynä on tarkoitus että jos mulla on töitä (oon viel virallisesti hoitovapaalla, ja teen sijaisuuksia tän vuoden loppuun) niin Ronja on hoidossa, mutta jos mulla ei oo töitä, niin silloin neiti ois vaan pari päivää viikossa päiväkodissa. Ronjahan on päiväkodissa myös kuntouttamassa kuuloaan, joten siksi on hoidossa vaikka mä olisin kotonakin. Hyvin on mennyt pari päivää jotka nyt on ollut. Aamuisin ei oo itkuja tullut, vain siinä vaiheessa kun äiti on hakenut hoidosta, että tälläinen neiti meillä:) No, huomenna isi vie ja hakee ja ma isi vie kun äiti on oikeesti töissä:)
Kuulon kanssa tuntuu menevän ihan hyvää vauhtia. Ronjallahan lasketaan että hällä on nyt kuuloikää reilut 3kk. Tosin kyllä Ronja on sillä perinteisellä laitteella jonkin verran kuullut ennen leikkaustakin. Kovasti on neidillä asiaa, äiti ja isi ei vaan saa selvää. Mutta esim "hau hau" on nyt alkanut matkien tulla, eilen saimme jopa "pyöä" (pyörä) tulemaan:) Noo, onpa tässä vielä aikaa saada ikätoverit kiinni ennen kouluikää:) Eihän kaikki kuulevatkaan puhu vielä 1v7kk ikäisenä...
Äidille ei kuulu kummempia. Innolla odotan syksyä jos vaikka töitä ois:)
Musta ois ihan kiva jos enskat ja tonskat kirjoittelis samassa pinossa:) Jos noi odotus-pulinat on omalla puolellaan, mut muuten musta vois olla yhteiset pinot.
No niin just... kerrankin aloin kirjotteleen. Mutta sitten meni aikaa kun piti mailien kätköistä metsästää tunnarit jne, eli siinähän se vastailu-aika sitten meni. No, kirjoittelen muille sitten toisella kertaa.
Terkkuja kuitenkin kaikille!
-tikru ja ronja 1v 7kk
Joo täällä sitä vaan netissä roikutaan, vaikka imurin pitäisi jo suihkia. No olen nyt hormoonihöyryissäni ollut koko viikon niin tehokas, että eihän sitä aina voi olla ;)
Ope on päässyt aloittamaan työt, hieno juttu. Kurjaa, että Aino tuli heti kipeäksi :( Alkuun saattaa sairastella tavallista enemmän, mutta kyllä se siitä sitten rauhoittuu vastustuskyvyn kasvamisen myötä. Meillä oltiin kanssa viime viikonloppuna kuumeessa, mutta nyt on poju ollut virkeänä. Isi vaan taitaa alkaa sairastaa samaa tautia :( Ja ihan hyvälle tuo teidän hoidonaloitus kuulostaa. Se hoitoon sopeutuminen riippuu tosi paljon lapsestakin, toiset vaativat pidemmän sopeutumisajan kuin toiset. Lähinnä yritin tuoda sitä esille, että sellainen mahdollisuus on olemassa. Niin kuin moneen muuhunkin asiaan, jokainen toimii tavallaan ja hyvä niin :)
Mammikselle halit, kurjaahan se on olla töissä jos on yhtään epävarma miten lapsi hoidossa pärjää. Oona kuitenkin varmasti reippaana tyttönä on nopeaan päässyt tutuiksi uuden hoitajan ja kavereiden kanssa. Yleensä me äidit huolehdimme ihan turhaan.
Sain muuten tässä välissä siivouksen suoritettua. Imuri ja pölyhuiska heilui yllättävän reippaasti Stellan tahtiin ;) Saa nähdä miten kipeä sitä on illalla, kun olisi tarkoitus vielä poika hakea rattailla hoidosta. On ollut nyt tosi monta iltaa ja päivääkin ihan napakoita supistuksia. Jos nyt saan vähän sivuta tätä tonskan odotusta niin miten tonskavauvansa saaneilla Queenilla, Larskulla, ja Q:lla, kiinnittyikö teidän vauvat ennen synnytystä? Mulla tämä vauva on tosi alhaalla, mutta ei vielä kiinnittyneenä. Poika oli kiinnittyneenä jo rv36. Ilmeisesti ne supistukset paremmin kypsyttäisi paikkoja, jos vauvan pää jo painaisi kohdunsuuta :/
Nyt syömään ja kohta poikaa hakemaan hoidosta!
Viikonloppuja!
Mörötin, pikku-mörkyli 1v9kk ja masumörkyli rv37+6
O zzzz ja mä koitan vähän maksella laskuja pois tän surffauksen ohella. Pitäis pikkuhiljaa alkaa laittamaan matkatavaroita kuntoon, kun olen tänään ja huomenna töissä. La ja su tulee vieraita eli ma ilta aina hetki jolloin enää aikaa pakkailla kun ti aamulla 05:30 lähdetään helsinki-vantaata kohti:)) Eli vähiin käy päivät täällä ja sata asiaa hoitamatta!
Kandi, meillä kans duracell täällä. Ihmiset ihmettelee sen jaksamista, mutta kun O hereillä ollessaan EI ole paikallaan, vaan menee paikasta toiseen, puoli minuttia leikkii yhdellä lelulla, sit toisen kimppuun. Hienomotoriikka.... hmmm... mitä se on?!;) Eli ei toivoakaan palapeleistä eikä muusta näpertämisestä. Eli osaisi varmasti kyllä jos malttaisi. Osaa kyllä avata meidän traktorin hanskalokeron, ottaa avaimen sieltä ja työntää virtalukkoon. Eli sorminäppäryyttä on, mutta vain silloin kun kiinnostava kohde. O ei oikeastaan kävele vaan juoksee joka paikkaan. Tänään taas kaupungilla annoin kävellä (juosta) vierellä, mutta kun pysähtyy vähän minne sattuu kun jotain kivaa näkyy. Eli ei oikein ymmärrä että vieressä pitäisi kävellä. Sit onneksi innostui omia rattaitaan työntämään ja päästiin niitä työnnellen kaupasta toiseen:) Ja omaa tahtoa/temperamenttia on kuin pienessä kylässä!:( Toivotaan ettei tule ikäkauden uhmaa vaan tämä luonteenomainen temperamentti riittäisi. Kun sitä omaa tahtoa on 24/7. Iloinen ja nauravainen poika aina kun saa leikkiä ja touhuta omiaan vapaasti, eikä kahlita mihinkään. Ainoastaan kun joku ei mene miten haluaa tai on istuttava autossa/rattaissa niin silloin löytyy se luoteen "varjoisa" puoli;) Ja nukkuukin touhuamisen mukaisesti 20-07:30 yöllä + 12-15 päivällä.
Huh, tulipa pitkä sepustus. Laitanpa muuten muutaman lomakuvan kesäkuisesta reissusta:
http://s129.photobucket.com/albums/p221/Aurora-79/Poitsu/?action=view&c…
Tikru, kiva oli kuulla pitkästä aikaa teidän kuulumisia!=) Mihin kaikki Enskat ja Tonskat on muuten kadonneet???? Tonskien kuulumisia ja vauva-arkea ois kiva myös seurailla täälläkin palstalla. Mielenkiinnolla luen arjen menosta kahden pienen kanssa. Kun nyt piti alkaa yk1, mut sain lääkekuurin joka loppui vasta tiistaina ja se saattaa aiheuttaa sikiölle epämuodostumia, joten enpä uskalla tässä kierrossa vielä kun nyt vasta kp1 menossa. Eli ei ole varmastikaan poistunut muutamassa päivässä elimistössä.
Eipä muuta, nyt menen hakemaan matkalaukun varastosta ja sit hommiin...
Aurora & O 1v6kk zzzzzzzzzz
Olipa rankka päivä eilen. Ihan hirveästi harmitti ja suretti koko päivän. Kiitos kaikille tsempanneille! :) Mies kun haki neidin hoidosta niin oli ollut ihan aurinkoinen oma itsensä. Aamupala - ulkoilu - välillä oli vähän itkenyt äidin perään, mutta sitten oli leikkinyt iloisesti ulkona, syönyt reippaasti lounasta ja nukkunutkin jopa 1h40min.. Illalla oli kyllä tosi nariseva tapaus - normaaliin verrattuna - ja koko ajan äidin sylissä. Kovasti pussaili ja halasi, en kyllä yhtään pistänyt hanttiin. ;) Tänään sitten isi sai viedä neidin ja nyt oli jo ihan iloisena jäänyt sinne, antoi pusun ja vilkutti ja jatkoi leikkejään. Mitä ilmeisimmin sinne oli tullut toinen hoitaja aamupäivän jälkeen joka oli myös tänä aamuna, hän oli kuulemma ainakin tosi reipas ja otti neidin hienosti huomioon. Se mulla varmaan niin pahan mielen teki eilen että se hoitaja joka sinne lasten kanssa jäi, oli jotenkin niin "väsynyt" (haukotteli kyllä tosi ahkeraan) eikä oikein ollut sellainen täti jonka syliin menisi lapsi ihan itse jos iskee halipula tai harmitus.. No, mistäs sitä koskaan tietää. Karkaan tänään aikaisin töistä, jotta pääsen hakemaan neidin viimeistään 15.30. Rankka ilta on tiedossa, koska ollaan kahden - isi lähti päivän työmatkalle. Onneksi ruoat sun muut on valmiina, tarvitsee vain pikaisesti lämmittää.
Lauantaina onkin edessä uinti, jota odotan taas ihan hirmuisasti. Päivä/ilta meneekin häissä, Oona saa kummitätinsä (mun siskon) meille leikkikaveriksi koko päiväksi ja varmaan ihan yökylään asti. Jos sitten sunnuntaina voisi ainakin Oonan päiväuniaikaan levähtää, ottaa vaikka tirsat ihan itsekin, on jotenkin niin kamalan uupunut olo koko ajan. Ensi viikon olen lomalla! JEE! Maanantain vietän tyttöjen kesken (Oona menee normaalisti hoitoon 3,5 päivänä) shoppaillen, leffassa ja syömässä. Ette arvaakaan miten kovasti moista päivää odotan, tuntuu ettei ehdi näkemään ystäviä enää ikinä! Tiistai ja keskiviikko olisi tarkoitus vähän kilpailuttaa meidän asuntolainoja eri pankeilla ja järkkäillä vähän kotia uuteen uskoon. Jos saisi aikaiseksi vaikka maalata vähän ja lisäsisustaa esim. Oonan huonetta. Neiti on niin tykästynyt autoleikkeihin hoitopaikassa, että mietin ihan vakavasti ostavani sellaisen automaton + pikkuautoja. ;) Kovastihan tuo neiti on jo päristellyt n. 3kk iästä saakka, onko tuo automania sit ihmekään. Loppuviikko vietetäänkin mökillä koko perhe. Kerrankin isukki pääsee myös mukaan ja saa nähdä miten Oona nauttii mökkeilystä. Myös minun vanhemmat ja sisko ovat mökillä, joten riemua riittää 4 päiväksi varmasti vaikka kuinka! Jospa ensi viikon aikana saisi ladattuja akkuja niin että jaksaisi taas ahertaa töissä..
No se siitä omasta/Oonan navasta.. Kommentteihin.. :)
JEPSIS - töissä varmasti yksi 4kk hurahtaa tosi nopeasti. Ainakin niin "uskottelen" myös itselleni. ;) 17.12. alkaa mammaloma, joten eiköhän siihen asti jaksa ahkeroida töissä. Tuo tarrasysteemi kuulostaa tosi hyvälle! Siis pottailuun liittyen. Meidän neiti harrastaa nykyään sitä että joka kerta kun kakka pottaan vilahtaa (yleensä kerran päivässä), nousee potalta ylös, tarkistaa aikaansaannoksensa, sanoo "kakka" erittäin iloisella nuotilla ja sitten hihkuu + taputtaa käsiään yhteen! :) Mistä lie oppinut moisen..? hih! Ja potallahan neiti on käynyt jo 6kk iästä, toistaiseksi ei ole vielä mitään "kauhua" tullut.. Silloin kun ei itse halua potalle mennä, ei olla kyllä väkisin vietykään. Yleensä tosin potalla täytyy olla viihdyttäjä/viihdykettä, kirjaa, lelua tms.
QUEEN - ihanasti kirjoitit nauttivasti täysin rinnoin vauva-ajasta ja että Liian uhmahepulitkaan ei tunnu missään.. ;) voi kun mulla olis sit tovin päästä sama asenne!!!
OSSE - muovailuvahaa olen minäkin mielessäni miettinyt ostavani, vielä en ole saanut aikaiseksi toteuttaa.. Edelleen pelkään että suurin osa menee suuhun.
MÖRÖTINkin oli käynyt tällä puolen - ihana omituisten otusten kerho-biisi. Me aina Oonan kans pelleillään sitä biisiä! :) Ja kyllä, maanantait eivät myöskään minun suosikkeja ole.. Tuntuu että viikonlopun pitäisi olla viikon pituinen.. ;) Mutta mistäs mä saisin samanlaista siivousintoa kuin sulla??? Se puuttuu multa ihan tyystin tällä hetkellä..
MIAMIK - toivottavasti ne ressaavat työasiat vähän ratkeaisi parempaan suuntaan! Oikein vihaksi pistää moiset jutut.. :( Mites se työhaastattelu meni?
OPE on myös aloittanut työt ja Aino hoidon. Onhan Aino jo parantunut? Harmittavaa kun juuri "hoitouran" alkamisen kynnyksellä iskee pöpöt..
TIKRUkin oli piipahtanut pitkästä aikaa! Kiva kuulla Ronjan ja sun kuulumisia! Huiskutukset!
AURORA - oli siis niin hyväntuulisia ja ihania kuvia O:sta!!! :))) Nauttikaahan taas reissusta!
Ok, taas ois parempi jatkaa hommia. Mukavaa viikonloppua kaikille!
Mammis + Oona hoidossa (O rv 17+4)
...eikös tuo Amyn ehdotus saanut jo riittävästi kannatusta... =) Kevyehkön tauon jälkeen palailen langoille kuikuilemaan, tai ainakin näin satunnaisesksi matkailijaksi. Mahtavaa lukea kaikkien teidän pikku taaperojen tempuista ja taidoista! Täytyy todeta että vaikka se vauva-aikakin on ihanan suloista, itse nautin jopa enemmän tästä ajasta kun toinen osaa jo kommunikoida ja oppii niin paljon koko ajan. No... meillä se vauva-aika alkaa taas kakkosen kanssa alkuvuonna, mutta mietitään sitä sitten. Oikeastaan oon halunnut olla ajattelematta toistaiseksi koko asiaa. Roopen vauva-aika oli todella haastavaa, ja jos tämä toinen on vähänkään samanlainen, en tiedä miten selviän siitä täyspäisenä... Mutta, kuten todettu, ei kannata etukäteen miettiä! =)
Mykis oli myös tehnyt comebakin myös =) Moi vain, meillä nuo enskat onkin lähes saman ikäisiä. Teillä meneekin kehitys just päinvastoin kuin meillä. Roope ei osaa oikein vieläkään sanoa kunnolla sanoja... äiti tulee, ja jotakin sellaista kuin tomboo -joka tarkoittaa että tommonen :) ja yritystä löytyy muuhunkin, esim. pari kertaa tullut että 'putos' kun joku tavara tippuu tai 'auto' on tullut vähän vahingossa. Kävelemään alettiinkin jo 10,5 kk ikäisenä ja nykyään kaveri juoksee jo kovaa. Liikkuminen on muutenkin niiin pop! =)
Osse, teillä on nuo unipussit olleet käytössä. Voisit antaa niistä pusseista vähän vinkkejä tuota kakkosta ajatellen, mitkä on olleet hyviä ja miten pienestä saakka ootte käyttäneet?
Viipero, Aleksi kovapäisyys kuulostaa omiin korviin todella tutulta, jos yhtään lohduttaa... Meillä saa useimmiten vain unelmoida että toinen jaksaisi kovinkaan pitkään ilman viihdyttämistä. Roopehan on aina ollut aika haastava tapaus, ei yhtään kärsivällisyyttä, ihan huippu sisukas ja omaa tahtoa vaikka muille jakaa. Siihen kun yhdistetään vielä valtava uteliaisuus ja extrovertti luonne, on pakka aika valmis... Oltiin just eilen yhden porukan kanssa tutustumassa Vantaankosken palolaitoksella ja olin siellä Roopen kanssa. Oikeesti.. meinasin ekan 15 min jälkeen että nyt riitti, lähdetään kotiin! Roope ei jaksanut yhtään kun piti pienen hetken olla sellaisessa luokkahuoneessa ja katsoa video. Se ravasi ympäriinsä, kiljahteli ja repi kaikkea mistä sai kiinni. Paloautot oli Roopenkin mielestä tosi mageita, mutta sen perään piti vahtia ihan koko ajan kun ei tiedä mihin rasvapurkkiin tai pakoputkeen tökkää kätensä. Hyvä ettei se saanut revittyä ison vesipostin hanaa auki... Poika juoksi isoa autohallia ympäri jalkapallon perässä ja kävi nykimässä välillä palomiesten pukuhuoneessa haalareista kaikenlaista kamaa taskuista. Koita siinä itse pitää maltti ja olla kärsivällinen... Onhan se ihanaa että on reipas poika, mutta toisinaan kyllä haaveilee että voi kun olis vähän hillitympi ja hiljaisempi tapaus...
Aurora perheineen lähtee Epsanjaan. Kiva! Saako kysyä minnepäin menette? Kysyn ihan siksi, kun mekin lähdetään syyskuun lopussa, ihan viikoksi tosin, mutta jonnekin Fuengirolan lähelle. Paikkavalinta oli hyvin Roope-lähtöinen, lähellä kun on vesi- ja eläinpuistoa ja kaikenlaista aktiviteettiä pienillekin. Ja siitä ikäerosta, meille tulee Roopelle ja kakkoselle 1v.10kk. Itseä jännittää eniten, jos tämä toinen on yhtä vaativa vauva kuin mitä Roope oli ja miten Roope reagoi. Se on niin mun perään edelleen, hyvin mahdollista että mustasukkaisuutta tulee olemaan ilmassa. Itselläni on 1v.6kk nuorempi sisko ja suureksi osin sen takia olen aina ollut sitä mieltä että pieni ikäero on lasten kannalta hyvä asia.
Nyt kauppaan ja pakkaamaan, lähdetään illalla J-kylään sukuloimaan vkl:ksi.
Leenis & Roope 1,4v. & Hattivatti 15 viikolla
Ihanaa kun on perjantai! Viikonloppuna kun mies on vapaalla niin minullakin on jokin hetki päivästä aikaa tehdä ehkä jotain omia juttuja... Parasta on kuitenkin se, että pappa puolisoineen tulee meille huomenna ja hoitavat tyttöstä, kun miehen kanssa lähdetään ulos syömään ihan kahdestaan. =)
Mun on pakko omanapaisesti purkaa harmistusta tänne. Ollaan käyty tyttösen kanssa ahkerasti puistossa ja eilen sekä tänään paikalla on ollut muutama minulle vieras äiti lapsineen. Ja kumpikin äiti on kysellyt tyttösen ikää seurattuaan hetken meidän touhuiluja. Kuullessaan sen ovat suureen ääneen ihmetelleet, että "Onpas isokokoinen tyttö", "Eikö tosiaankaan osaa kävellä vielä" ja pitkät katseet perään. Harmittaa, kun en ole saanut sanotuksi mitään takaisin. =( Minulle kun tuo oma rakas lapsi on sopiva juuri sellaisena kun on. Ja ventovieraille en halua alkaa selostamaan kuinka tyttösen isäkin on pitkä jne. Tunteet on toki erittäin pinnassa raskauden myötä, mutta silti mulla on tosi paha mieli. Kyllä itsekin tiedän, että tyttönen on ikäisekseen pitkä mutta ei mulla ole tapana taivastella toisten lasten ulkomuotoa varsinkaan täysin tuntemattomille vanhemmille. Hitsi, taas alkaa itkettämään kun asiaa ajattelen. No, onneksi tyttönen ei vielä ymmärrä kaikkea mitä ympärillä puhutaan.
Leenis, Aurora ja Viipero ainakin kirjoittelitte lasten vahvasta omasta tahdosta ja temperamentistä. Meidän tyttönen liittyy poikien joukkoon. ;) Neiti on sisukas ja hyvä juttuhan se on, mutta kun välillä sinnikkyys kohdistuu ihan pöllöihin asioihin. Joudun tosi, tosi monta kertaa päivässä käyttämään ei-sanaa ja muutaman kerran tyttönen on ollut omassa sängyssä "jäähyllä" jos muuten ei ole hommat sujuneet. Esimerkiksi että saan käytyä vessassa, jos neiti on päättänyt että haluaa istua keittiön pöydällä... Suurimmaksi osaksi tyttönen on kuitenkin ihanan hymyileväinen ja aurinkoinen lapsi.
Uusimpina juttuina tyttöselle on tullut tosi ihanat hellyydenpuuskat. Haluaa silitellä toisia lapsia, varsinkin pieniä vauvoja, hellii pehmolelujaan ja tietysti äitiä ja isää.
Tyttönen nukkuu, joten minäkin käyn hetkeksi pitkälleen. Päikkäreiden jälkeen lähdetään hoitamaan asioita keskustaan.
Ihanaa viikonloppua kaikille!
T: iida-linnea, tyttönen 1v 3kk ja "klasu" 21+5
mulla meinaa hajota pää töissä, kun työt vaan kasaantuu ja aikaa tuntuu olevan päivä päivältä vähemmän... No, valitus ei auta, mutta kuitenkin. :(
Mammis - meillä typy on nyt jonkin aikaa jo osannut leikkisyönnin, eli muka mutustaa hiekkaa, kiviä, muovailuvahaa jne. Totta on, että aiemmin varmaan suurin syy siihen, ettei vahaa otettu leikkeihin, oli tuo syömisaspekti, se vaan on jo unohtunut, kun ei ole tarvinnut hetkeen enää muistuttaa tyttöä siitä, mitä voi syödä ja mitä ei. (Tosin aina silloin tällöin innostuu mutustamaan kiviä, kun suuttuu pihalla, tai hiekkaa, kun haluaa olla vitsikäs tai kun naapurin pienemmät lapset tekevät niin.)
leenis - meillä typy nukkui ekat n.2-3kk äitiyspakkauksen peittoon käärittynä, sitten peitto alkoi käydä pieneksi käärimiseen ja otettiin käyttöön eka unipussi (Sucre d'orge tjms. merkkinen topattu alle 6kk-kokoa). Kesäksi (eli kun typy oli puolisen vuotta) hankittiin Hollannista vähän isompi flanellinen pussi, syksyllä taas isommat toppa- ja flanellipussit, molemmat Hollannista. Missään ei ole ollut hihoja, koska meillä tytöllä on käytetty normaalia pyjamaa pussissa, kun ei ole kova hikoamaan (ja meillä on pidetty makkarit muuta kämppää viileämpinä). Nyt tosiaan noi pussit alkaa olla miehen mielestä pieniä, ja tyttö hyväksyy jo peitonkin (aiemmin ei suostunut millään olemaan peiton alla). Tulevalle kakkoselle olen hankkinut jo Lindexistä ihan pienen koon unipussin, joka on ehkä enemmän siis yöpuku, jonka alaosaan saa pussin (suljetaan narulla, avonainen alhaalta vaipanvaihdon helpottamiseksi).
Muutama juttu, mitä voisi miettiä:
-millainen lämpötila on kotona, topattu on helposti kuuma, jos on kuumaverinen vauva tai kotona on lämmintä
-jos ei halua käyttää yöpukua alla, hihat voi olla hyvät. yleensä hihat kyllä on vetoketjulla, eli saa myös pois.
-kesäksi kannattaa olla ohuempi pussi ilman hihoja
-iso pussi ei vauvaa häiritse, liian pienessä ei ole kiva nukkua, eli meillä on siirrytty aika nopeasti aina isompaan kokoon.
iida-linnea - mua niin hymyilyttää nuo teidän puistotuttujen kommentit... siis ymmärrän, että ne voi sua harmittaa, mutta en todellakaan usko, että ovat tarkoittaneet niitä pahalla, vaan ehkä pikemminkin hyvällä ihastelleet lapsen pituutta. Meillä on suvussa paljon näitä pitkiä lapsia, joita sitten monet hämmästelevät, mutta ota ne hämmästelyt ylpeänä vastaan, sinun lapsesi on komea ja terve ja hyvin kasvanut! Ne kävelemättömyyden hämmästelyt liittyvät siihen, että ihmisten on vaikea ymmärtää tytön ikä, ja siksi he voivat olettaa olevan vanhempi. Tyhmäähän se äimistely on, mutta sillä tuskin pahaa tarkoitetaan, jutellaan vaan jotain jutellakseen... :)
Jeps, mutta nyt niihin hommiin, että pääsen mokkapaloja leipomaan.
-Osse ja änkä-vänkä-aamuinen typykkä 1v9kk pph:lla
Mammis, hyvä että päivä hoidossa oli mennyt hyvin! Kyllä mullakin ois varmaan työpäivä mennyt "pilalle" kun oisin miettinyt lapsen pärjäämistä. Yleensä me vanhemmat stressataan vaan enemmän kuin lapsi:) Mä kun en anna edelleenkään O:ta hoitoon kun mun äidille,en siis yöksi mutta päivisin muutamaksi tunniksi. Yön kyllä mummin kanssa varmaan pärjäisi, mutta eipä ole tullut mieleen vileä antaa yökylään meidän "pikkuista":=)
iidalinnea, mun kummityttö oli toooosi pitkä pienenä. Edelleenkin pitkä ja hoikka, käyttää nyt 128cm vaatteita ja on 5v2kk vanha (eikös tuo ole 7-8vuotiaan koko). Kaikki luulleet pienstä asti häntä vahemmaksi ja sitä ihmetelty, mut ei kukaan ole pahalla kysellyt. Onkos teidän neiti muuten minkä pituinen nyt? Ja niinkuin Osse sanoi, tuo pituus hämää sitä kävelyn oppimista. Ihmiset mieltää hänet vanhemmaksi ja siksi ehkä ihmettelevät. Älä siis murehdi, jokainen kasvaa ja kehittyy omaa tahtiaan eikä teilläkään vielä mikään kiire ole!:)
Leenis, VALTAVASTI onnea teillekin masuasukista!!!=) Ja kiva kuulla pitkästä aikaa, koitahan myös aktivoitua. Mäkin kirjoittelen vain ehkä kerran viikossa tai vähän harvemmin, mutta luen pinon päivittäin. Niin ja siihen espanjaan, lennetään noin 400km päähän sieltä mihin menette. Mun isällä asunto espanjassa ja sinne siis mennään. Siksi ollaan aina pidempiä aikoja kun siellä O:lla oma huone, syöttötuoli, lelut ym ja meillä auto siellä eli koti valmiina:) Pieni paikallinen kyläpahanen kyseessä jossa ei ainakaan vielä hotelleja eikä edes ruokalistoja englanniksi... Tuo costa del sol hyvää aluetta lapsiperheelle minne menette, olin fuengirolassa joskus -86 kun olin pikkuinen:)
Jokos otetaan ens viikon pinoon Vantut käyttöön?
O zzzz ja mä menen jatkamaan keittiön siivousta, mukavaa viikonloppua kaikille!
Aurora & O linjoilla varmastikin vikaa kertaa ennen reissuun lähtö
Osselle ja Auroralle kiitokset kauniista sanoista. Päivän mittaan oma olo parani ja päätin olla ajattelematta muiden puheita tyttösen koosta. Jotenkin vaan silloin aamusta tuntui tosi pahalta, mutta nyt jo vähän hymyilyttää omat tunteenpurkaukset kotiin päästyämme...
Aurora, tyttönen oli 1-v neuvolassa 82,5 cm ja n. 13 kg. Ja kun noita mittoja aina kysellään, niin kyllä kai meidän neiti on ikäisekseen pitkä, kun jo syntyessään mittaa oli 54 cm. =)
Mammikselle piti toivotella hyvää lomaa ja mökkeilyä!
Auroralle mukavaa matkaa Espanjan lämpöön.
Voikaa hyvin!
T: iida-linnea, unten mailla tuhiseva tyttönen ja mahassa möykkäävä klasu
Edelleen tulee enempi kirjoteltua tonne odotuspuolelle, kun elämä pyörii vieläkin ton oman mahan ympärillä. Sais jo pikkuhiljaa alkaa pyörimään mahan ulkopuolella ;) .
Meille ei kummempia kuulu. Odotellaan vaan, että pikkuinen suostuisi jättämään yksiönsä. Meidän neiti jästipää on päättänyt tulla maailmaan pylly edellä. Menen siis Naistenklinikalle synnyttämään perätilavauvaa. Onkos täällä kellään kokemusta asiasta? Olisin erittäin kiinnostunut lukemaan.
Jonskulla on edelleen ihana 2-v uhma. Mä oon silti aika varma, että toi uhma liittyy paljon myös vauvan tuloon. Jonsku puhuu jo tosi paljon vauvasta. Monesti heti aamusta alottaa jutut selittämällä jotain vauva-asiaa. Hän siis tietää, että kohta jotain tapahtuu ja se varmaan on pienelle miehelle aika stressaavaa.
Pottailu meillä ei ota sujuakseen. Ollaan yritetty kaikkea, mutta Jonsku selkeesti protestoi koko hommaa vastaan. Ei ole ollenkaan halukas menemään potalle. Sekin voi johtua tästä stressaavasta elämäntilanteesta. Täytyy varmaan pitää taas hetki taukoa ja yrittää sitten, kun tän vauva-asian kanssa ollaan rahoituttu.
Jonsku puhuu musta jo yllättävän hyvin. Jonskuhan ei puhunut paljon mitään, kun täytti 2. Nyt tulee jo pitkiä lauseita ja osaa hienosti taivutella sanoja ym. Turhaan siis olin huolissani, kun ei aikasemmin alkanut puhumaan. Sanat on mun mielestä tosi selkeitä. Muutamia sanoja vaan joutuu muille selittämään, kun ovat vähän epäselviä.
Nyt tuli pelkkää omaa napaa, mutta parantelen tapani sitten, kun pääsen teidän juttuihin kiinni. Oon kyllä ahkeraan tätäkin pinoa käynyt lukemassa. Ja toi Vantut on ehdottomasti aivan loistava nimi pinolle :)
Auroralle oikein hyvää reissua! Toivottavasti saadaan teistä puistoseuraa sitten, kun kotiudutte. Mä oon toivottavasti silloin jo poksahtanut :)
pesukarhu, Jonsku 2v4kk ja Kirppu rv 39+1
Mepäs lähdetäänkin huomenna aamulla Samokselle :D 34 astetta näytti olevan luvattu lämpöä, eiköhän siellä tarkene ;) Tällaisen kesän päätteeksi tekee kyllä hyvää päästä ihan oikeasti lämpimään.
Noel tietenkin sai viime yönä itselleen nuhakuumeen - olisihan tämä matkalle lähtö ollutkin ihan liian helppoa muuten... Anoppi on tulossa meille iltapäivällä, saa lähteä kuskaamaan lasta autolla päivystykseen. Pakko tarkistuttaa korvat ja ottaa varmuuden vuoksi ab-resepti, jos yhtään näyttää siltä. Noel on tosi harvoin oikeasti kipeä ja vielä harvemmin kuumeinen, mutta parempi ottaa varman päälle. No, toivotaan että menee ohi pienellä lämmöllä ja räkäisellä nenällä. Samahan tuo missä maassa se räkä valuu, kunhan ei kova kuume nouse.
Iida-Linnea, olen pahoillani kun ei saatu puistotreffejä aikaiseksi tälle viikolle. Mulla oli ihan mieletön stressi siitä rakenneultrasta, ja jotenkin viikko vain meni... No, syyskuussa varmasti onnistuu treffit - Noelhan on vain neljä päivää viikossa hoidossa useimpina viikkoina.
Ja tuosta tytön koon kommentoinnista... Musta tuntuu, että iso koko on useimmiten enemmänkin ihanne kuin paheksuttava asia. Suurikokoisia lapsia kehutaan, ja mitä pulleampi vauva, sen söpömpi. Jotenkin kuvittelisin, että se suurikokoisuuden ihmettely on ehkä ollut puoliksi kateellisten panettelua. Jos niillä kyseisillä äideillä on jotain komplekseja siitä, ettei oma lapsi ole kasvanut toivotulla tavalla. Jokainen tunnollinen äiti toivoisi, että hänenkin lapsensa olisi suurin ja kaunein :)
Ja onhan se ihan luonnollista, että suurempaa kroppaa on vaikeampi saada liikkeelle kuin pienempää. Kun miettii vaikka sitä, miten juoksu sujuu raskaana ollessa vs. normaalisti :) Mutta toki tuollainen jää vaivaamaan. Voin kertoa, että ihan samalla lailla hieman vaivaa Noelista saadut pienikokoisuuskommentit, varsinkin silloin, kun niiden sanoja ei ole kovin hienotunteinen. Ei haittaa jos joku sanoo vaikka pieneksi ja vikkeläksi, mutta jos joku kauhistelee suureen ääneen miten lapsi on "niin kauhean pieni", niin vähän se toki ärsyttää. (Noelin mitat 1v6kk neuvolassa 79cm ja 9,9kg...)
Nyt pitää lähteä pakkailemaan. Hauskaa lomaa myös Auroralle perheineen, teillä onkin oikein luksusta tiedossa kun kaikki tarvittava löytyy paikan päältä. Ei tarvitse pakata ihan kaikkea mahdollista mukaan, toisin kuin meidän :)
Kandi & Noel
Minä vietän nyt sitten sairaslomaa, en saa tehä juuri mitään, muutakuin olla vaan... Tylsää! Mulla oli keiltana ja toaamuna vuotoa ja kävin toiltapäivällä lääkärissä ja määräs ens ti saakka lepoon, ti uudestaan lääkäriin, ja toivottavasti saan mennä ke töihin... Alkaa muuten pänniä!
Eetun napaan ei kovin kummoista kuulu, mitä nyt pientä on/off vaihdetta on nuhan kanssa, mutta ei muuta. Sanoja ei kovin montaa tulee, ja useempi niistäkin mitä tulee on "omaa kieltä" mutta eiköhän se sieltä ala tulemaan, joskus... Eetu on nyt ollu mun isällä (vaarillansa) hoidossa muutaman päivän, kun mä sillon keväällä laskin väärin niitä Eetun hoitopäiviä, ja Eetu kun on menossa vaarille, niin paras juttu mitä siellä on ekka-auto ja tuutuut! (rekka-autot ja juna) Käyvät niitä kattomassa joka kerta, mutta ei se haittaa, kun molemmat siitä tykkäävät! Vauvasta ollaan puhuttu Eetulle muttei hää taida siitä paljoakaan perustaa... Mahdottomia raivareita saa harvase päivä, KOTONA, mutta hoidossa on kuin pieni enkeli. Toisaalta hienoa, että osaa näyttää tunteensa sitten täällä kotona, missä tuntee olevansa turvassa! Mutta välillä se on tosi raivostuttavaa. Niin ja pari autoa ainakin pitää olla mukana kun mennään käymään pissalla, mistähän senkin "taidon" ottanut...
Kandin Noel oli saanut terveen paperit, hienoa!
Quun, Queenin ja Burden kuulumisia odottelen!!!
Open Aino oli saanut uuden hoitopaikan, kiva! Ja kivalta kuulosti sinun luokkasikin... Toivottavasti saat heidät "ruotuun"!
Ronjakin aloittanut hoitotaipaleen! Ja kyllä ne sanat sieltä alkavat tulla selvempinä pikkuhiljaa.
Auroran ja Kandin perheille antoisaa matkaa! Ihanaa kun pääsette lämpimään! Ja Aurora pääsee vielä "valmiiseen kotiin".
Iida-linneaa oli satuttaneet toisten äitien kommentit! Musta on ihanaa kun kaikki lapset ei ole samankokoisia, vaan kaikki ovat oman kokoisiaan jo pieninä taaperoina/vauvoina! Kyllä se teidän tyttö lähtee kävelemään ennenkuin huomaatkaan, ja kohta saat juosta hänen perässään!
Pesukarhu, täältä KAIKKI myötätunnot sulle Jonskun uhmikseen!!! Täällä meinaan kanssa yksi riiviö!!!
Mutta joo, enpä muista enää mitä piti kirjoittaa, jotain varmaan unohdin, mutta ens viikolla sitten... Niin sen verran on pakko kertoa, että ens lauantaina lähetään miehen kanssa kaksin Helsinkiin (tai no kaksin ja kaksin...), mennään miehen kahden kaverin + heidän yhden kaverin 30kymppisille... Saa nähä miten jaksetaan kotiin ajella yöllä, kun Tessa jää kuiteskin kotiin... Eetu viedään mun vanhemmille tai mun veljelle+vaimolleen hoitoon.
napero ja Eetu 2,5v sekä eemeli 26+4
Tunnollinen työntekijä sitten sairastaa viikonloppuna ;) Taisi se Ainon pöpö iskeä tai sitten sain jo koulusta ihan omat pöpöt, nuhaisena täällä nyt kuitenkin viikonloppua vietellään :/
Ainon ura päiväkodissa pääsi loppuviikosta jo paremmin käyntiin, ja tyttö tuntuu ihan viihtyvän, oli jopa to-pe jutustellut hoitajille ja nukkunut ja jotain jopa syönytkin ;) Maitoa tosin ei ollut juonut, mutta ihmekö tuo, kun kotonakin sitä menee lähinnä, jos äiti juottaa... Kai sitä täytyy katsoa, jos hoidossa kohta siirtyvät vaikka veteen ruokajuomana, kun hyvähän se olisi kuitenkin jotain juoda, eikä Aino ole koskaan oikein hyvin maitoa juonut. Liekö sitten nuo allergiat syynä, jos on jo pienestä saakka mieltänyt, että valkoisesta juomasta tulee paha olo?!
Illat on täälläkin olleet kyllä varsin vinkuisia (ja yöt myös!!) ja tänääkin lähes koko aamupäivän neiti vinkui ja tahtoi sitä sun tätä. Ja pussit silmien alla on moiset, taitaa tuo päiväkodin aloitus olla aika raskasta! Kotona Aino nukkuu useimmiten päiväunia sellaset 2+ -3 tuntia, niin toi n. 2h päiväkodissa ei tahdo oikein riittää, ja tietysti tässä on vielä muutenkin uuteen rytmiin ja muuhun uuteen totuttelemista. Päiväkotiin meno on sujunut nyt alkuun kivasti, kun iskä on Ainon saattanut sinne, ja miehellä on tosi joustava työ, eli voi rauhassa olla vaikka mukana alkuun, että Aino pääsee leikissä "vauhtiin" yms. Saa nähdä, kun mun pitäis varmaan jatkossa hoitaa sekä vienti että haku, että mies voi mennä raksalle aamulla aikasin ennen töihin menoa... Voi olla, että "äitin tyttö" nostaakin metelin vielä ;)
Ai niin, oli pakko käydä ostamassa toinen turvaistuin mun autoon tänään... Meillä on nykyisestä kodista matkaa päiväkotiin ehkä 500m, mutta ei mulla ole aamulla aikaa "juoksennella" sitä edestakaisin, eli mieluitenm tiputan Ainon matkalla, ja jatkan suoraan töihin. Ja uudesta kodista matkaa tuleekin jo useampi km, niin olishan se kuitenkin tarvittu, jos ja kun sitten taas iskä vie ja äiti hakee Ainoa.
Porukkaa on lähdössä lomalle lämpimään... Multa vähän meni "ohi" koko kesä, kun lähinnä on kotona oltu :) Ehkä sit ens tai seuraavana kesänä ehditään reissatakin, kun on talo valmis...
Laskin tuossa eilen, että mun 19 oppilaasta 5 on "täysin ulkomaalaisia" eli molemmat vanhemmat muualta, sitten pari on "puoliksi" eli toinen vanhempi muualta. Tuolla alueella kuitenkin kun on paljon noita maahanmuuttajia, on lapset ihanasti niihin "tottuneet" pienestä pitäen. Kiva katsoa pihalla ym, kun eivät mitenkään erottele kavereitaan syntyperän tai ihonvärin perusteella tai puutteellisen suomen kielen takia!
Iida-Linnella piti vielä sanoa, että meidän Ainohan on aina ollut ikäisekseen pienemmästä päästä, ja siitä huolimatta lähti kävelemään vasta 1v 4kk. Teidän tyttönen sentään "etenee" kuitenkin puistossakin, Aino ei koskaan pahemmin vaivautunut puistossa konttaamaan tms, vasta sitten lähti liikkeelle ulkona, kun pääsi kävellen ;) Ehkä siinä oli tosin syynä se, että tuo lapsi osaa kyllä kaikessa muussakin vaatia Palvelua, jos sitä tahtoo... Mutta komeet mitat on teidän tyttösellä!
Toinen muuten mistä lapsen ikää tahtoo vieraat arvioida väärin, on tukka. Meidän Ainolla kun ei sitä vieläkään ole liiemmin, ja on niin vaaleaa, että hyvä kun erottuu, niin näyttää kyllä päiväkotiryhmässäkin paljon "vauvamaisemmalta" kuin muut lapset ;) Ja isommat lapset, tyyliin alakouluikäisetkin, sanovat esim. kaupassa Ainoa vauvaksi :DD Onneksi neiti ei vielä ymmärrä loukkaantua moisista kommenteista, ja itseäkin ne vain huvittavat :) Sit taas Ainon ryhmässä on poika, en tiedä tarkaa ikää, mutta +/- pari kuukautta meidän Ainoon, mutta hän ei vielä sano sanoja oikeastaan lainkaan, ja mä väittäisin ulkomuodon perusteella helposti kolmevuotiaaksi ;) Tukka on pitkä ja kihara ja pitkähkö poika muutenkin, kun Ainoon vertaa ;) Niin ne vaan on erilaisisia nuo muksut jo pieninä.
Iltapäivä näyttää lupaavalta, Aino on nukkunut jo kohta kolme tuntia, jospa se vinkumäärä olisi uniin verrannollinen ;)
Aurinkoista loppukesän viikonloppua "vantuille"!
t. Ope ja Aino 1v 10kk
p.s. Emmille onnittelut tän päiväsen "synttärin" johdosta ;)
Kuulumisia sen veran että maanantaina alkoi taas perhekahvila, käytiin siellä ja kappas vaan, tyttö oli heti seuraavana päivänä kipeä, sitten minä, no meillä se jo helpottaa mutta nyt Eeka raasukin on nuhainen ja yskii, taitaa raukalla olla lämpöäkin hiukan.Ääh.Koko viikko onkin sit menny ihan pyllylleen kun Liian unistakaan ei ole kipeänä tullut mitään, mullakin oli varsinkin öisin kurkku ihan törkeän kipeä joten en ihmettele jos lapsikin siihen heräilee.Oma lepo nyt on tietysti ollut ihan nollissa.
No jotain hyvääkin taas, Eekalle on nyt viikon aikana muodostunut jonkinlaiset syöttövälit, kun sehän on tähän asti ollut tissillä melkein tauotta, nyt poika saattaa olla yli puolikin tuntia tyytyväinen tissittelyjen välissä ja voi miten ihanaa on lykätä poika ruokailun jälkeen miehelle ja puuhata hetken aikaa jotain ihan rauhassa tytön kanssa tai tehdä kotihommia:) Muutenkaan poika ei ole enää ihan yhtä kova karjumaan vaan niitä tyytyväisiäkin hetkiä tosiaan jo on!Kun nyt ei vaan pahemmin enää sairastuisi:(
Liia sai tänään mun huuto.netistä ostaman leikkikeittiön oheistarvikkeineen ja vitsi että neiti on onnellisena sillä kokkaillut:D Noi keittiöleikit on ollu jo pitkään lemppareita pihalla leikkimökissä.
Eipä muuta, omanapaisesti taas.
Queen Liia 2vee ja Eeka 2kk
Mun tapauksessa ainakin vois sanoa Vantut, elin VANhat TUTut, kun niin harvoin olen linjoille ehtinyt. Tai ehtinyt ja ehtinyt, eipä tämä elämä nyt niin kiireista ole, mutta mutta... :)
Pitää kuitenkin aina välillä "kynäillä" tännekkin jotain kun mulla on niin lämpimiä ajatuksia tätä vanhaa enskapalstaa kohtaan, eniten siis siksi, että ole täältä löytänyt hyviä ystäviä itselleni. Vilkutukset Kesikselle ja Mammikselle! :)
Ihana lukea kaikkien teidän lasten juttuja ja kehitystä, menee se sitten hitaamman tai nopeamman kaavan mukaan, kaikki kuitenkin kehittyvät ja kasvavat omia polkujaan.
Tikrulle piti sanoa tuosta puheesta... että Ellihän tosiaan on saman ikäinen Ronjan kanssa ja on ollut koko ikänsä periaatteesa kuuleva (paitsi korvien putktuksessa huomattiin liimakorvat jotka on saattaneet heikentää kuuloa), muttei sanoja ole paljon enempää kuin teilläkään, eli toooosi hyvinhän Ronjalta jo tulee sanoja. Puheen kehitystä kyllä odotan malttamattomana, koska meidän neiti on kovin voimakastahtoinen ja olisi kiva jo pystyä perustelemaan ja neuvottelemaan asioista. E kyllä ymmärtää oikein hyvin melkein kaiken, mutta sanoja ei tule monia, omaa kieltä kyllä paljon ja kokoajan.
Mieleen jäi myös iida-linnean mielen pahoitus muiden äitien kommenteista. Mulle tuli sama mieleen mitä kandikin jo sanoi, että eivät välttämättä tarkoittaneet sillä mitään pahaa, mutta kuulostaa kyllä tökerösti sanotulta. Paras tapa suhtautua sihen onkin vaan ylpeästi todeta että "niin onkin, meidän lapsi on kyllä hyvin kasvanut" tms :) Ellihän oli kanssa vauvana aika pullea ja monet sitä kommentoivat, mutta mä olin vaan ylpeenä että "joo, mulla on hyvää maitoa :)"
Niin ja tuo mitä Ope sanoi iän arvioimisesta pitää kyllä niin paikkansa meilläkin! Siis kun E on kanssa semmoinen valkoinen ohuthahtuvatukka eli aika vauvan näköinen ja kaikki isommat lapset sanoo sitä vauvaksi kokoajan! Ja tänään kävi hauska juttu kun oltiin Korkeasaaressa ja menin vaihtaan ellin vaippaa sinne lastenhoitohuoneeseen heti päikkäreiden jälkeen ja Ellillä ei ollut kenkiä jalassa niin kannoin sita ja vaihdoin sylissä seisten vaipat. Sinne tuli joku äiti imettämään ihan pientä vauvaa ja kauhisteli että "onpa sulla iso poika!" varmaan siis ajatteli tukasta ja siitä että oli sylissä että E olis vielä nuorempi vauva ja samasta syystä kai pojaksi luuli. Päällä ellillä oli oranssiraidallinen paita. hihi. Vähän mua nauratti ja sanoin että kyllä hän on aika normaalikokoinen yli puolitoistavuotias tyttö :) Mutta sanoin sen niin iloisesti että sitä toistakin äitiä alkoi naurattamaan.
Vähän ajan päästä kyllä huvitti sit sitä toista äitiä kun huomasi ulkona että ellillä oli farkkuhame ja huivi päässä ja se juoksi.
Mutta joo.... mua ei oikeestaan haittaa mitä muut ajattelee tai sanoo, kun oikeesti itse tietää oman lapsensa iän, sukupuolen ja kasvun ja kehityksen syyt :)
Noin muutenkin Elliä on kyllä sanottu puistoissa usein pitkäksi (1v6kk neuvolassa oli 83cm ja 11,5kg eli käsittääkseni aika normaalikokoinen).
Elli onkin aikamoinen menijä ulkona, kiipee ja juoksee ja hyppää minkä ehtii, joten voihan se olla ettei oo aikaa oikein jutella :)
Sillai on kyllä ihan hauska kun on lähipiirissä näitä aika samanikäisiä, kuten vaikka mammiksen ihanainen Oona ja Kesiksen hurmuri-Lenni ja meillä on muitakin samanikäisiä tuttavalapsosia niin seurata niiden juttuja, kuinka kaikilla on omat kuvionsa ja kehityksensä mutta kuinka paljon on myös samanlaisia vaiheita meneillään.
Ihanaa kun on jo tonskavauvoja syntynyt ja iso pino tuloillaan! meille ei ole vielä ainakaan tulossa mutta toivottavasti jossain vaiheessa.
Tosi hyvä idea kaikin puolin on perustaa se Vantut -pino, koska se kattaa hyvin oikeestaan kaikki enskat ja tonskat ja toisaalta katkaisee johonkin tän taaperoenska pinon niin sit vaikka seuraavat vauvapuolelta tulevat voivat perustaa oman enskataaperopinon ja jutella taas "tutut" keskenään... Laitetaanko ensi viikolle jo Vantut pystyyn?
Miehelläkin on loma lopuillaan (vielä ma lomaa jolloin mulla onkin vp tyttöjen kanssa, jee!) ja sit alkaa mullakin kohta jatkoopinnot ja Ellillä hoitojärjestelyt Kesiksen kanssa. :)
Nyt vois huomioida miestä vielä kun jaksaa ja painua sit pehkuihin.
Hauskaa iltaa kaikille!
t. iiris ja elli 1v7kk
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=b4b57fbb-713d-11dd-8cf8-…!
Heipä vaan!
Paljon on täällä tuttuja esikoisen odotusajalta enskoissa ja kovasti olen seuraillut kirjoituksianne ja enskalapsosten ja ehkä siinä sivussa äitienkin kasvamista. Mulla tuo kirjoittelu K:n syntymän jälkeen jäi. Ensin kiireen vuoksi ja sitten lastani alettiin tutkia kehitysviivästymän takia :( Mulla oli siinä alkukriisissä sellainen vaihe, että tuntui pahalta lukea, mitä kaikki muut sen ikäiset ja K:a nuoremmatkin jo osasivat ja saada jatkuvia muistutuksia siitä, että oma lapsi on erilainen. Nyt alan hyväksyä, että meidän lapsi tosiaan kehittyy ja kasvaa ihan omia polkujaan, eikä muiden lasten oppiminen ja oivallukset ole meiltä mitään pois tai tee meitä jotenkin huonommaksi. Röllin laulun (Omituisten otusten kerho) sanoin "Niinhän se on, että jokaista maailmassa. Joku toinen voi pitää omituisena. Silloin kannattaa liittyä kerhoon tähän, meitä ei olekaan aivan vähän." Jos vaan tällainen omalaatuinen kaksikko, kohta kolmikko, mahtuu mukaan, niin olisin todella iloinen :)
Täällä oli enskataaperoita aloittamassa/aloittanut päivähoidon. Meillä K oli keväällä puoli vuotta hoidossa kokopäiväisenä, kun kävin töissä saadakseni vähän muutakin ajateltavaa. Tuolloin K:n hoito sujui tosi hyvin ja siitä oli myös kehitykselle paljon apua. Nyt me ollaan oltu kotona toukokuun alusta lähtien, mutta viime viikolla aloiteltiin hoitoa pehmeästi harjoitellen. Meillä poju siis palaa päiväkotiin, jotta saisi sieltä muilta lapsilta tukea kehitykselleen. Tarkoituksena on, että K:lla on 10 hoitopäivää/kk ja tuolloinkin äiti hakee välipalan jälkeen pois. Viime viikon harjoituspäivät sujuivat hyvin, kun hain pojan kotiin päiväunille. Huomisesta alkaen olisi tarkoitus nukkua niitä unia siellä hoidossa ja vähän äitiä jännittää miten sujuvasti se Nukku-Matti löytää lapseni luokse siellä vieraammassa paikassa. Kaikille hoitoaan aloittaville suosittelen panostamista siihen hoidon aloitukseen eli käykää monta kertaa lapsen kanssa tutustumassa ja jos vaan on mahdollista niin aloittakaa muutamalla sellaisella harjoittelupäivällä, että lapsi on sen pari tuntia hoidossa. Tällaisia neuvoja äidiltä ja alle 3-vuotiailla työskennelleeltä lastentarhanopettajalta ;)
Onko teillä muilla enskaemoilla välillä vaikeuksia käynnistyä uuteen viikkoon? Mulla yleensä maanantait on aina vähän sellaisia "voi kun olisi jo tiistai"-päiviä ja varsinkin jos sataa. Yllättävän mukavasti ollaan kuitenkin saatu pojan kanssa tämä maanantai päivä kulumaan. Aamu alkoi pojan fysioterapialla, sitten käytiin vähän ulkoilemassa kärryttelemällä ja nyt äiti saa hetken levätä, kun poju nukkuu uniaan. Iltapäivästä pojalla on vielä toimintaterapia ja sitten kohta saadaan isikin jo mukaan vahvuuteen. K onkin nyt ihan täysin isin poika, eikä äitistä ole niin väliä sen jälkeen kun saadaan iskä töistä kotiin.
Tällaiset jorinat tällä kertaa, huomenna onkin pojalla hoitopäivä ja äidillä neuvola.
Terkuin,
Mörötin, Mörkyli 1v.9kk ja masumörkyli rv37+3 ;)