Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kriittinen suhtautuminen aborttiin tosiaan täysin kielletty asia nykyään?

Vierailija
01.11.2020 |

Olen törmännyt tilanteisiin, joissa olen asiallisesti kertonut, miten ajattelen abortista ja siitä on joka kerta seurannut jäätävä paskamyrsky. Tästä olen tehnyt sen päätelmän, että aihe on täysin "kielletty".

En rehellisesti sanottuna ymmärrä, miksi näin on. Suhtaudun siis asiaan kriittisesti, mutta myös ymmärrän abortin joissakin tapauksissa. Enkä tosiaankaan ole mennyt ketään abortin tehnyttä ripittämään, vaan ihan normi keskusteluissa tästä on puhuttu.

Kertoisitteko, mikä seuraavassa mielipiteessäni on niin hirveää, että sen sanomisesta seuraa vihareaktio?

Minusta vauvan elämä on aina arvokas asia, jonka pitäisi mennä aivan etusijalle kun mietitään, jatketaanko raskautta. Esimerkki: jos on huono elämäntilanne, niin pitäisi laittaa vauva menee edelle ja muut asiat järjestetään sitten hänen ehdoillaan. Eikä niin, että vauvan ei anneta syntyä muiden asioiden takia. Tajuan kuitenkin, että äärimmäisessä hädässä voi olla vauvalle parempi, ettei hän synny. Esim. huumeongelma, vaikea sairaus, vaikea jaksamisongelma, elämänhallinta täysin hukassa. Lisäksi (tätä en ole sanonut juuri kenellekään ääneen) en hyväksy down-lasten abortointia sen enempää kuin terveiden.

Kommentit (1621)

Vierailija
161/1621 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole missään puhunut synnyttämään pakottamisesta. Teillä menee nyt puurot ja vellit sekaisin.

Ap

Jos aborttia ei saa, se pitää yrittää tehdä itse tai synnyttää lapsi. Jos olet aborttia vastaan, olet pakkosynnyttämisen puolella. Ei se sikiö mitenkään maagisesti kohdusta poistu.

Abortin vastustajilta unohtuu se, että naiset hankkiutuvat ei toivotuista raskauksista ja vauvoista eroon. Oli se laillista tai ei. Olen vierestä nähnyt miten paniikissa nainen voi olla kun on tahtomattaan raskaana. En itse pysty aborttia tekemään (ajattelen sen solumöykyn vauvana), mutta olen ehdottomasti sitä mieltä että abortti on saatava jos sen haluaa.

Toisaalta olen myös sitä mieltä, että tietyn määrän kun on tehnyt abortteja, pitäisi sterilisaatio tehdä. Jos naiselle on tehty esimerkiksi viisi aborttia, on selvä ettei pysty ehkäisystä huolehtimaan.

Pitää pureutua siihen, miten ei-toivotut raskaudet alkavat.  Jos avioliitossa,  pitää mies saada ojennukseen.  Valistustyötä. Jos naisen huolettomasta seksielämästä, niin sterilisaatio hänelle.  Miksi abortin kannattajat eivät ottaisi sterilisaatiota?  Yksi operaatio vs. useat abortit. 

Pitäisikö siis 17-vuotiaan tytön teettää sterilisaatio koska silloin raskaaksituleminen saattaisi pilata hänen elämänsä? Ihmisillä pitää olla mahdollisuus suunnitella omaa elämäänsä.

Itse tulin raskaaksi pillereistä ja miehen vasektomiasta huolimatta parikymppisenä. Ystäväni on ns kierukkalapsi. Ei vahinko suinkaan aina tarkoita ”huoletonta seksielämää”.

Sitä paitsi, sterilisaatiota ei saa alle 30v nainen millään.

Muilta osin täysin samaa mieltä, mutta alle 30v nainen saa todellakin sterilisaation. Nimim. Kokemusta on, olin 28v ja lapsia kolme

Sterilisaation jälkeenkin tulin vielä kertaalleen raskaaksi...

Miksi tähän alapeukku? =O

Palstamiesten mielestä sinä olet valehdellut miehellesi teettäneesi sterilisaation tai olet itse rassannut putket auki. Ne ei usko, että sterikin voi pettää, se on aina naisen syy.

Vierailija
162/1621 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole missään puhunut synnyttämään pakottamisesta. Teillä menee nyt puurot ja vellit sekaisin.

Ap

Jos aborttia ei saa, se pitää yrittää tehdä itse tai synnyttää lapsi. Jos olet aborttia vastaan, olet pakkosynnyttämisen puolella. Ei se sikiö mitenkään maagisesti kohdusta poistu.

Abortin vastustajilta unohtuu se, että naiset hankkiutuvat ei toivotuista raskauksista ja vauvoista eroon. Oli se laillista tai ei. Olen vierestä nähnyt miten paniikissa nainen voi olla kun on tahtomattaan raskaana. En itse pysty aborttia tekemään (ajattelen sen solumöykyn vauvana), mutta olen ehdottomasti sitä mieltä että abortti on saatava jos sen haluaa.

Toisaalta olen myös sitä mieltä, että tietyn määrän kun on tehnyt abortteja, pitäisi sterilisaatio tehdä. Jos naiselle on tehty esimerkiksi viisi aborttia, on selvä ettei pysty ehkäisystä huolehtimaan.

Pitää pureutua siihen, miten ei-toivotut raskaudet alkavat.  Jos avioliitossa,  pitää mies saada ojennukseen.  Valistustyötä. Jos naisen huolettomasta seksielämästä, niin sterilisaatio hänelle.  Miksi abortin kannattajat eivät ottaisi sterilisaatiota?  Yksi operaatio vs. useat abortit. 

Pitäisikö siis 17-vuotiaan tytön teettää sterilisaatio koska silloin raskaaksituleminen saattaisi pilata hänen elämänsä? Ihmisillä pitää olla mahdollisuus suunnitella omaa elämäänsä.

Itse tulin raskaaksi pillereistä ja miehen vasektomiasta huolimatta parikymppisenä. Ystäväni on ns kierukkalapsi. Ei vahinko suinkaan aina tarkoita ”huoletonta seksielämää”.

Muilta osin täysin samaa mieltä, mutta alle 30v nainen saa todellakin sterilisaation. Nimim. Kokemusta on, olin 28v ja lapsia kolme

Aivan, taitaa ollakin että kolme lasta riittää perusteeksi. Millainen sterilisaatio sinulle tehtiin? Oliko klipseillä?

Meillä miehellä petti klipseillä tehty vasektomia.

Klipseillä tehtiin ja uusintasterilisaation (ja samassa yhteydessä tehdyn abortin) jälkeen lääkäri totesi, että toinen klipsi oli alun perinkin asetettu ihan väärään paikkaan, joten ei siis ihme, ettei sterilisaatio pitänyt.

Tämä korjattu sterilisaatio onnistui ja on pitänyt - onneksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/1621 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä sinun kanssasi ap. Olen ihmetellyt, mistä tämä viha vähänkään "en rakasta aborttia"-mielisiä ihmisiä kohtaan kumpuaa. Joku ilmeisesti pelkää, et joku uhkaa jotain perustavaa omaa oikeutta? En minäkään aja abortin kieltämistä, mut en silti voisi ikinä sanoa, et abortti on ihana asia.

Tässä aiheeseen liittyvä tuore keskustelu, Timo Soini haastateltavana. 

Se viha aborttiin kriittisesti suhtautuvia kohtaan on sitä samaa vihaa, mitä nämä ihmiset tuntee vauvoja kohtaan. Rakkaus on kuollut... Surullista, mutta näin se on. Onneksi ei koskea sentäs kaikkia.

ps. minä en vihaa teitä, vaikka kuinka vihaisitte minua.

Ja ihanasti todistatte väitteeni oikeaksi alapeukuttamalla rakkaudellisen vimmaisesti :D

Kaikkea hyvää teillekin!

Siis ihmiset alapeukuttavat, koska ovat eri mieltä kanssasi. Ja sinun mielestäsi se todistaa mitä? Että rakkaus on kuollut? Ei v*ttu te olette ihan oikeasti sekopäistä sakkia. Minkäänlaista älyllistä keskustelua ei pysty käymään.

"Te"? En minä ole mikään me, olen ihan oma yksilöni :)

Se että alapeukutatte todistaa mielestäni sen, ettei saisi olla kuin yhtä mieltä tästä vaikeasta asiasta. Koen, että alapeukuttajat eivät todellakaan halua mitään älyllisen keskustelun yritystäkään, vaan teilataan suorilta.

No, eiköhän tää riitä, moro.

Vierailija
164/1621 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä sinun kanssasi ap. Olen ihmetellyt, mistä tämä viha vähänkään "en rakasta aborttia"-mielisiä ihmisiä kohtaan kumpuaa. Joku ilmeisesti pelkää, et joku uhkaa jotain perustavaa omaa oikeutta? En minäkään aja abortin kieltämistä, mut en silti voisi ikinä sanoa, et abortti on ihana asia.

Se viha aborttiin kriittisesti suhtautuvia kohtaan on sitä samaa vihaa, mitä nämä ihmiset tuntee vauvoja kohtaan. Rakkaus on kuollut... Surullista, mutta näin se on. Onneksi ei koskea sentäs kaikkia.

Minä tunnen kyllä surullisuutta että on ihmisiä jotka ovat valmiita ottamaan aikuisilta ihmisiltä päätösvallan omaan vartaloonsa pois. Rakastan vauvoja ja minulla on omiakin, ihania, rakkaita lapsia. Silti aborttioikeus on tärkeä ihmisoikeus.

Toisen ihmisoikeus on toisen elämän loppu.

Kunpa tämä edes myönnettäisiin. Abortit voi jatkua, mut kun edes sais sanoittaa tätä ikävää asiaa. Ei kaikki aborttiin päätyneetkään ole riemuissaan, niin miksi sitä ei saisi sanoa =(

Sinä voit hokea ihan mielinmäärin ihmiselämien lopettamisesta jne., mutta kenenkään muun suuhun ei tarvitse sanoja laittaa. Aika harva on varmasti riemuissaan aborttia tekemässä, ehkä ennemmin toivoisi, ettei raskaus olisi alkanutkaan, mutta abortti on tärkeä ihmisoikeus. Teille abortinvastustajille ei tarvitse antaa mitään ”myönnytyksiä”, saatte ajatella ihan siten kuin itse haluatte ja abortin puolustajat saavat ajatella asiat omalla tavallaan.

Btw kun mies laukeaa kondomiin niin onko sekin ihmiselämän loppu? Olisihan niillä siittiöilläkin ollut ”mahdollisuus” luoda elämää, ihan niinkuin sikiölläkin on mahdollisuus kehittyä joskus lapseksi.

Vierailija
165/1621 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ihanasti todistatte väitteeni oikeaksi alapeukuttamalla rakkaudellisen vimmaisesti :D

Kaikkea hyvää teillekin!

Siis ihmiset alapeukuttavat, koska ovat eri mieltä kanssasi. Ja sinun mielestäsi se todistaa mitä? Että rakkaus on kuollut? Ei v*ttu te olette ihan oikeasti sekopäistä sakkia. Minkäänlaista älyllistä keskustelua ei pysty käymään.

"Te"? En minä ole mikään me, olen ihan oma yksilöni :)

Se että alapeukutatte todistaa mielestäni sen, ettei saisi olla kuin yhtä mieltä tästä vaikeasta asiasta. Koen, että alapeukuttajat eivät todellakaan halua mitään älyllisen keskustelun yritystäkään, vaan teilataan suorilta.

No, eiköhän tää riitä, moro.

Sinähän teet sitten ihan omia johtopäätöksiä. Miksi luulet tietäväsi mitä alapeukuttajat ajattelevat? Jospa et tekisi heistä mitään oletuksia. Minä alapeukutan kommentteja, joista olen eri mieltä. Jos kommentissa ei ole mitään järkeä edes niin en vaivaudu edes kommentoimaan ja tuhlaamaan sen enempää aikaa. Tähän nyt tuhlasin, vaikka tuskin perille menee.

Ohis

Vierailija
166/1621 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että viet naiselta kehollisen itsemäärämisoikeuden on vihaa, ei mitään muuta.

Sinä haluat viedä saman oikeuden siltä lapselta tulevalta naiselta tai mieheltä. Ootpa kiva.

Vierailija
167/1621 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tunnen kyllä surullisuutta että on ihmisiä jotka ovat valmiita ottamaan aikuisilta ihmisiltä päätösvallan omaan vartaloonsa pois. Rakastan vauvoja ja minulla on omiakin, ihania, rakkaita lapsia. Silti aborttioikeus on tärkeä ihmisoikeus.

Kunpa tämä edes myönnettäisiin. Abortit voi jatkua, mut kun edes sais sanoittaa tätä ikävää asiaa. Ei kaikki aborttiin päätyneetkään ole riemuissaan, niin miksi sitä ei saisi sanoa =(

Sinä voit hokea ihan mielinmäärin ihmiselämien lopettamisesta jne., mutta kenenkään muun suuhun ei tarvitse sanoja laittaa. Aika harva on varmasti riemuissaan aborttia tekemässä, ehkä ennemmin toivoisi, ettei raskaus olisi alkanutkaan, mutta abortti on tärkeä ihmisoikeus. Teille abortinvastustajille ei tarvitse antaa mitään ”myönnytyksiä”, saatte ajatella ihan siten kuin itse haluatte ja abortin puolustajat saavat ajatella asiat omalla tavallaan.

Btw kun mies laukeaa kondomiin niin onko sekin ihmiselämän loppu? Olisihan niillä siittiöilläkin ollut ”mahdollisuus” luoda elämää, ihan niinkuin sikiölläkin on mahdollisuus kehittyä joskus lapseksi.

Miksi oman lapsen mu rhaaminen on tärkeä ihmisoikeus? Entäs sen vauvan oikeus...?

Vierailija
168/1621 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollei kyseessä ole ra is  kaus tai erittäin vakava terveydellinen syy, niin minusta naisella ei pitäisi olla oikeutta yhteiskunnan maksamaan a borttiin.

Monet käyttävät a borttia ihan vaan ehkäisynä ja minusta se on hirveän väärin ja tulee kalliiksi meille kaikille.

Ei ole väärin vaatia naisilta vastuullisuutta ja järkevyyttä lisääntymiseen ja seksiin liittyvissä asioissa. Nykyään vaaditaan, että ihmisten pitäisi saada elää kuin siat pellossa ja yhteiskunta vaan korjaa virheet ja maksaa. 

Seksiä voi muuten harrastaa muutenkin kuin vain yhdyntäkeskeisesti.

Vierailija
169/1621 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

NAL(sinkut palsta) kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki nämä abortinvastustajat mussuttavat, että "elämä on pyhää. ja jokaisella on oikeus elämään. KUkaan näistä ei koskaan vastaa siihen, että miten he aikovat varmistaa sen, että lapsella on HYVÄ elämä?  Lapsella on oikeus hyvään elämään, ei siihen että he syntyvät raiskauksen uhrille, narkomaanille, alkoholistille, mielisairaalle... 

Eli siis haluat, että perustamme kuolemanpartioita, jotka käyvät ampumassa em. ihmisryhmien lapset koska näillä ei ole"hyvä elämä"? Tapetaanko myös liian köyhien lapset? Liian tyhmien lapset yms? Suomessa on noin 600 000 alkoholistia, pitäiskö näiden lapset käydä mielestäsi ampumassa?

Jos nainen päättää antaa reikäänsä niin nainen on myös vastuussa tulevasta syntyvästä elämästä. Jos nainen ei halua lasta niin ei anna kenekään jynssätä reikäänsä paljaalla. Yksinkertaista, eikö? Nainen siis itse päättää haluaako tulla raskaaksi vai ei. Lapsensa murhaamista haluavan naisen ei siis pitäisi olla raskaana missään olosuhteissa.

On hyvin ironista, että abortin kannattajat huutavat naisen oikeudesta omaan kehoonsa, vaikka kyseessä on lapsen keho ei naisen keho. Eroa ei ole siihen, että vaadittaisiin äidille oikeutta tappaa vaikka 4v lapsensa kun huomaa, että tällä ei ollutkaan "hyvä elämä"kun äiti jäi juuri työttömäksi tai isäpuoli paljastui narkiksi.

Ehkäisy voi pettää.

Ja ero on suuri siinä että 4v lapsen adoptio ei vaatisi naista vaarantamaan omaa terveyttään ja henkeään, toisin kuin synnyttämiseen pakottaminen. Mielestäni se on yhtä merkittävä ero kuin verenluovutus ja se että ihmisiltä pakolla vietäisiin toinen munuainen jos joku sellaista tarvitsee.

Älä kierrä kysymystä, kysyin, että pitäiskö mielestäsi em. ihmisryhmien lapset tappaa samalla logiikalla jolla juuri perustelit aborttia eli"huono elämä"? Jos pelkää ehkäisyn pettävän vaikka kumi ehkäisee noin 99% varmuudella, niin sitten ei jaa reikäänsä, yksinkertaista eikö? 

Tässä ei ollut kyse myöskään siitä, että nainen pakotettaisiin synnyttämään silloin kun synnytys uhkaa henkeä vaan kyse oli terveistä aivan hyvin synnyttämään kykenevistä naisista.

Vierailija
170/1621 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Abortti eli raskaudenkeskeytys (indusoitu abortti, abortus arte provocatus eli aap) tarkoittaa raskauden keinotekoista päättämistä poistamalla alkio tai sikiö kohdusta silloin, kun abortoitavan ei tiedetä kuolleen kohtuun ennen keskeytystä.

Miettikääpä sitä.

Vierailija
171/1621 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi oman lapsen mu rhaaminen on tärkeä ihmisoikeus? Entäs sen vauvan oikeus...?

Se ei ole vauva tai lapsi. Älä leiki tyhmää. Abortinvastustajat taitavat järjestäen olla vähän yksinkertaisempaa porukkaa. Sellainen kuva teidän keskustelutaidoista tulee. Sitten ihmettelette kun ihmiset ei jaksa käyttää aikaa aiheesta keskusteluun. Ja yhyy ei saa sanoa mielipidettä.

Vierailija
172/1621 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

NAL(sinkut palsta) kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sulla ap ole kriittinen suhtautuminen aborttiin. Sulla on "kriittinen" suhtautuminen siihen että naiset saisivat itse päättää jatkavatko raskautta ties minkä uhalla.

Näin juuri.

Itselläni on kriittinen suhtautuminen aborttiin ja en osaa kuvitella tilannetta jolloin itse siihen turvautuisin.  Samalla kuitenkin minulla on erittäin kriittinen suhtautuminen siihen, että ulkopuoliset tahot (kuten ap) puuttuvat toisten naisten itsemääräämisoikeuteen omasta kehostaan.

Se ei ole naisen keho, typerys. Se on lapsen keho ja on hyvin huvittavaa, että abortin kannattajat huutavat oikeudesta omaan kehoonsa ja samalla haluavat päättää lapsensa kehosta näiden puolesta.

Tässä kohtaa repesin... :D :D... Kyllä se kuules on tasan niin kauan naisen kehosta kyse, kun sikiöt naisen kohdussa kehittyvät ja kasvavat. Sitten kyse on toinen, jos sikiöt joskus kasvatetaan robottien toimesta jonkinlaisissa hautumoissa. :) 

Vierailija
173/1621 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos abortti kielletään, pitää sterilisaatio antaa nykyistä aikaisemmin ja helpommin.

Itse sain melko kivuttomasti kun olin 31, synnyttänyt kaksi lasta, perheessä neljä alaikäistä lasta (myös aviopuolison alaikäiset lapset huomioidaan), hormonaalinen ehkäisy ei sovi ja lisäksi raskaus on riski terveydelle.

Niin, ja mies oli mukana lääkärissä. Tätä ei erikseen pyydetty/ toivottu, mutta lääkäri sanoi että "Hyvä kun mieskin on mukana, niin saa kysyttyä myös häneltä mielipiteen."

Veti aika sanattomaksi. Jos mies olisi vastustanut, mitä sitten? Tai jos ei olisi sitä miestä edes ollut? Jos olisin sinkkuna hakenut? Neljä syytä joilla voisi yksinään saada sterilisaation ja vielä kysellään miehen mielipidettä?

Oletteko naiset olleet mukana, kun miehelle on haettu lähetettä piuhojen katkaisuun? Kysytäänkö vaimon lupa?

Kysyttiin mielipidettäni. En ollut mukana vastaanotolla. mies oli yli 30v ja hänellä on 2 lasta, minulla yksi lapsi, ja ikää yli 30. Mitään lupahan ei tarvita, eikä sitä sinultakaan kysytty, mielipidettä vain.

Jos mielipidettä kysytään, sillä on jotain vaikutusta myös päätökseen. Mitä jos puoliso vastustaa? Käytännössä varmaan ero tulee jos asiasta ei päästä yhteisymmärrykseen, mutta se ei käsittääkseni ole lääkäreiden murhe?

Ehkä kirjoitin epäselvästi. Lekuri siis oli kysynyt mieheltäni mitä mieltä vaimo on asiasta. Mies oli vastannut että samaa mieltä kuin hänkin. Puolison esiinnostamisella on tarkoitus että puolisokin on tietoinen asiasta, siksi sitä kysytään. Vasektomiahan on miehen oma asia, eikä sitä kielletä siksi ettei vaimo anna lupaa. Sama koskee sterilisaatiota naiselle tietenkin myös. Syy siihen että mielipidettä kysytään ei siis ole se että se vaikuttaisi lääkärin lähetteen kirjoittamiseen, vaan se että kaikki osapuolet ovat asiasta tietoisia. Mieheni olisi hyvin voinut esim. sanoa ettei ole puolisoa, tai että hyväksyn vasektomian vaikka en sitä tekisikään. Ymmärrät varmaan ettei lääkäri voi perustaa tällaiselle päätöstään koskien ihmisen seksuaaliterveyttä.

Kaiken järjen mukaan sillä ei pitäisi olla vaikutusta. Yhtä hyvin voisi kysyä vain sitä, että onko puoliso tietoinen asiasta. Ehkä vähän turhaan jäin miettimään asiaa, mutta ei olisi mikään ihme vaikka osa lääkäreistä ei suostuisi lähetettä kirjoittamaan jos ei ole puolison suostumusta. Aina voi käydä toisella lääkärillä. Tämän pitäisi kuitenkin olla jokaisen henkilökohtainen asia, oli naimisissa tai ei.

Ja tiedän että lähetettä ei aina saa (ainakaan nainen, en ole kuullut miesten vaikeuksista), vaikka ehdot täyttyisivät.

Minä taas en käsitä miksi kenenkään terveystiedot _automaattisesti_ kuuluvat puolisolle? Kyllä, pitäisin itse todella epämoraalisena ettei kertoisi puolisolleen vasektomiastaan/sterilisaatiostaan, mutta pitäisin myös epämoraalisena ettei kertoisi vaikka MS-taudistaan tai aivoaneurysmastaan. Silti lääkärit eivät niitä saa puolisolle kertoa.

Eihän ne kuulukaan, mistä nyt sellaisen käsityksen sait? Lääkäri nyt vain kuitenkin vasektomiaan haluavalta naisen kanssa yhdessä olevalta mieheltä kysyy mitä mietlä se puolsiko on. Ei tämä nyt pitäisi näin vaikea olla ymmärtää. 

Vierailija
174/1621 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Abortti eli raskaudenkeskeytys (indusoitu abortti, abortus arte provocatus eli aap) tarkoittaa raskauden keinotekoista päättämistä poistamalla alkio tai sikiö kohdusta silloin, kun abortoitavan ei tiedetä kuolleen kohtuun ennen keskeytystä.

Miettikääpä sitä.

Niin? Mitä ajatuksia tuosta nyt sinun mielestäsi pitäisi herätä?

Vierailija
175/1621 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Aivan, taitaa ollakin että kolme lasta riittää perusteeksi. Millainen sterilisaatio sinulle tehtiin? Oliko klipseillä?

Meillä miehellä petti klipseillä tehty vasektomia.

Klipseillä tehtiin ja uusintasterilisaation (ja samassa yhteydessä tehdyn abortin) jälkeen lääkäri totesi, että toinen klipsi oli alun perinkin asetettu ihan väärään paikkaan, joten ei siis ihme, ettei sterilisaatio pitänyt.

Tämä korjattu sterilisaatio onnistui ja on pitänyt - onneksi.

Mieheltä ei löytynyt klipsiä enää uusintaoperaation yhteydessä, että liekö päätynyt jo ensimmäisen lääkärin lattialle.

Vierailija
176/1621 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos abortti kielletään, pitää sterilisaatio antaa nykyistä aikaisemmin ja helpommin.

Itse sain melko kivuttomasti kun olin 31, synnyttänyt kaksi lasta, perheessä neljä alaikäistä lasta (myös aviopuolison alaikäiset lapset huomioidaan), hormonaalinen ehkäisy ei sovi ja lisäksi raskaus on riski terveydelle.

Niin, ja mies oli mukana lääkärissä. Tätä ei erikseen pyydetty/ toivottu, mutta lääkäri sanoi että "Hyvä kun mieskin on mukana, niin saa kysyttyä myös häneltä mielipiteen."

Veti aika sanattomaksi. Jos mies olisi vastustanut, mitä sitten? Tai jos ei olisi sitä miestä edes ollut? Jos olisin sinkkuna hakenut? Neljä syytä joilla voisi yksinään saada sterilisaation ja vielä kysellään miehen mielipidettä?

Oletteko naiset olleet mukana, kun miehelle on haettu lähetettä piuhojen katkaisuun? Kysytäänkö vaimon lupa?

Kysyttiin mielipidettäni. En ollut mukana vastaanotolla. mies oli yli 30v ja hänellä on 2 lasta, minulla yksi lapsi, ja ikää yli 30. Mitään lupahan ei tarvita, eikä sitä sinultakaan kysytty, mielipidettä vain.

Jos mielipidettä kysytään, sillä on jotain vaikutusta myös päätökseen. Mitä jos puoliso vastustaa? Käytännössä varmaan ero tulee jos asiasta ei päästä yhteisymmärrykseen, mutta se ei käsittääkseni ole lääkäreiden murhe?

Ehkä kirjoitin epäselvästi. Lekuri siis oli kysynyt mieheltäni mitä mieltä vaimo on asiasta. Mies oli vastannut että samaa mieltä kuin hänkin. Puolison esiinnostamisella on tarkoitus että puolisokin on tietoinen asiasta, siksi sitä kysytään. Vasektomiahan on miehen oma asia, eikä sitä kielletä siksi ettei vaimo anna lupaa. Sama koskee sterilisaatiota naiselle tietenkin myös. Syy siihen että mielipidettä kysytään ei siis ole se että se vaikuttaisi lääkärin lähetteen kirjoittamiseen, vaan se että kaikki osapuolet ovat asiasta tietoisia. Mieheni olisi hyvin voinut esim. sanoa ettei ole puolisoa, tai että hyväksyn vasektomian vaikka en sitä tekisikään. Ymmärrät varmaan ettei lääkäri voi perustaa tällaiselle päätöstään koskien ihmisen seksuaaliterveyttä.

Kaiken järjen mukaan sillä ei pitäisi olla vaikutusta. Yhtä hyvin voisi kysyä vain sitä, että onko puoliso tietoinen asiasta. Ehkä vähän turhaan jäin miettimään asiaa, mutta ei olisi mikään ihme vaikka osa lääkäreistä ei suostuisi lähetettä kirjoittamaan jos ei ole puolison suostumusta. Aina voi käydä toisella lääkärillä. Tämän pitäisi kuitenkin olla jokaisen henkilökohtainen asia, oli naimisissa tai ei.

Ja tiedän että lähetettä ei aina saa (ainakaan nainen, en ole kuullut miesten vaikeuksista), vaikka ehdot täyttyisivät.

Niin...

-Onko  vaimosi tietoinen siitä että olet vasektomiaan hakemassa lähetettä?

-Mitäs mieltä vaimo on tästä vasektomiaan hakeutumisesta?

Ehkä se on enemmän semantiikkaa.

Vierailija
177/1621 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aborttiin voi suhtautua kriittisesti sillä tasolla, ettei itse koskaan sitä tekisi, mutta sitä ei ole oikeutta määrätä mitä joku toinen tekee omalle kropalleen.

Vierailija
178/1621 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas en käsitä miksi kenenkään terveystiedot _automaattisesti_ kuuluvat puolisolle? Kyllä, pitäisin itse todella epämoraalisena ettei kertoisi puolisolleen vasektomiastaan/sterilisaatiostaan, mutta pitäisin myös epämoraalisena ettei kertoisi vaikka MS-taudistaan tai aivoaneurysmastaan. Silti lääkärit eivät niitä saa puolisolle kertoa.

Eihän ne kuulukaan, mistä nyt sellaisen käsityksen sait? Lääkäri nyt vain kuitenkin vasektomiaan haluavalta naisen kanssa yhdessä olevalta mieheltä kysyy mitä mietlä se puolsiko on. Ei tämä nyt pitäisi näin vaikea olla ymmärtää. 

No siksi että mitä se kuuluu sille miehelle? Naisen terveysasiat, sterilisaatio mukaanlukien ei ole hänen puolisonsa asia, eikä hänen mielipiteensä pitäisi kuulua asiasta lääkärille.

Vierailija
179/1621 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettikääpä sitä.

Niin, eli ei koske sitä jos sikiö on kuollut kohtuun omillaan, jolloin tämän poistaminen kohdusta ei ole abortti. Ymmärrätkö?

Vierailija
180/1621 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelu on mielestäni vähän väärillä urilla, kun mietitään, pitäisikö abortti sallia vai ei. Tärkeintä olisi vähentää turhien aborttien määrää. Eli että aborttia ei käytettäisi ehkäisykeinona, vaan käytössä olisi muut erittäin tehokkaat tavat ehkäistä raskaus. Tällä hetkellä yhteiskunta mielestäni jo vähän kannustaa aborttien tekemiseen, koska minkäänlaista kyseenalaistamista tai kritisoimista ei saisi tehdä. Joskus voi olla ihan hyväkin esimerkiksi nuoren ihmisen saada herätys tapaansa toimia ja pohtia asioiden seurauksia. Lopulta tämä on myös naisen etu. Esimerkiksi lukuisat abortit tuskin kenenkään mielenterveyttä parantavat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kaksi