Paljonko säästössä rahaa pahan päivän varalle?
Ole itse aina ollut kädestä suuhun tyyppiä. Mitään ei ole jäänyt säästöön. Onneksi korona-aikakaan ei ole vielä vaikuttanut, mutta olen alkanut miettimään pitäisikö sitä olla joku tonni säästössä, jos tulee joku odottamaton tapahtuma eteen.
Mites muilla? Kuinka paljon sinulla tai perheelläsi on rahaa tilillä nopeasti käytettäväksi? Onnistuuko se vai kuluuko rahat kuitenkin säästöaikeista huolimatta.
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä olette rikkaita.
Mammapalstalla 90% on isorintaisia/isokullisia, rikkaita, hyvissä töissä, upea puoliso, älykkäät ja muita paremmat lapset, ovat korkeakoulutettuja sekä hoikkia.
Eiköhän ole päinvastoin. 90% pienirintaisia/pienikullisia, köyhiä, työttömiä, parina äijä/eukko, kaukukakarat ja läskejä
Vajaan parin tonnin bruttopalkasta vaan ei jää mitään säästöön kun maksaa asuntolainan, yhtiövastikkeen, auton ylläpidon sun muut laskut ja menot. Lienen huono ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä olette rikkaita.
Mammapalstalla 90% on isorintaisia/isokullisia, rikkaita, hyvissä töissä, upea puoliso, älykkäät ja muita paremmat lapset, ovat korkeakoulutettuja sekä hoikkia.
Eiköhän ole päinvastoin. 90% pienirintaisia/pienikullisia, köyhiä, työttömiä, parina äijä/eukko, kaukukakarat ja läskejä
Ei tuo mun sarkasmi sitten päässyt puremaan?
Vierailija kirjoitti:
Vajaan parin tonnin bruttopalkasta vaan ei jää mitään säästöön kun maksaa asuntolainan, yhtiövastikkeen, auton ylläpidon sun muut laskut ja menot. Lienen huono ihminen.
Ajattele asuntolainan maksamista myös säästämisenä. Noin, saat itse asiassa ihan hyvin säästöön joka kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Perustoimeentulotuella säästäminen on vain kaukainen haave. Silti en ole huono ihminen!
Rahaa ei ole kuin joku 1500. Kaikkea muuta on sitten yli viisisataakertainen määrä. Raha on ihan paska säästökohde, se on luotu käytettäväksi eli on vain väline. Käyttämätön raha on käyttämättömiä mahdollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Rahaa ei ole kuin joku 1500. Kaikkea muuta on sitten yli viisisataakertainen määrä. Raha on ihan paska säästökohde, se on luotu käytettäväksi eli on vain väline. Käyttämätön raha on käyttämättömiä mahdollisuuksia.
Mitä muuta? Saako ne rahaksi tarpeen vaatiessa?
-reilu 6000e rahastoissa
-20 000e säästötilillä (osa menee tänä talvena mökin laittoon)
-5000e luottokorttiluottoa
-asuntolainan lyhennysvapaat pitämättä, lyhennysmäärää on varaa pienentää
-opintolainat maksettu ensi vuonna, sitten alamme sijoittaa summan joka meni aiemmin lyhennyksiin
Ollaan miehen kanssa laskettu menot niin, että selvittäisiin, vaikka toiselta menisi työt tai terveys.
Nettotulot 4500e, yksi lapsi, asuntolainaa jäljellä 115t, mökkilainaa 15 000. Asuntolainan kokonaisaika tällä lyhennystahdilla on 15v, eli siinä siis varaa venyttää ja laskea lyhennyssummaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä muuta? Saako ne rahaksi tarpeen vaatiessa?
Osan saa, mutta isoin osa on asunnoissa, joita vastaan saa lähinnä nopeasti lainaa.
Mulla oli vielä kolme vuotta sitten 0 euroa. Pienet tulot. Sitten sain hyväpalkkaisia töitä ja aloin säästää. Nyt säästössä 18 000 euroa.
Pystyn säästämään n. 200 euroa/kk eli n. 2400 euroa/vuosi. Aloittanut 3 vuotta sitten eli nyt n. 7000 euroa säästössä. Vielä en ole ajatellut sijoittaa niitä vaan ovat puskuri, kun työtilanne epävarma.
No sillei heti käytettävissä 20 000€. Sit sijoitukset erikseen.
T.pienituloinen
Pätkätyökierteessä pienipalkaisella alalla ei vaan pysty säästämään.
Olenhan minä keräillyt niitä vuosien aikana verottomina päivärahoina ja 90 luvulla oli verottajalla sellaiset säännöt kun oli vähintään 6 kk ulkomailla töissä niin sai kaikki palkkatulot verovapaana puhtaana käteen. Tuollaisia 6 kk jaksoja tein siihen aikaan ainakin 7 vuotena joten kyllä niistä jäi ihan kivasti sukan varteen. Kateellisia tuntuu täällä olevan aika paljon mutta mitäs se minua haittaa. Mukavaa kun ei tarvitse murehtia taloudellisista asioista vaikka ensi viikolla pörssikurssit laskevatkin. Ei muuta kuin lisää ostamaan Fortumia, Nestettä ja Keskoa kun halvalla saa.