Kävin puntarilla ja se näytti 137,7kg
Päätin (taas kerran) että nyt loppuu tää touhu, pakko saada laihdutettua.
Elän suklaalla ja jugurtilla, ja pitäisi niiden tilalle ostaa jotain muuta kun nyt lähden käymään kaupassa, en vaan tiedä mitä. Karppaaminen olisi varmaan mulle hyväksi kun olen niin pahassa sokerikoukussa. Vaikeus on siinä että on vaikea syödä normaalia ruokaa paljon, kasviksista menee maha kuralle, ja olen aina ollut tosi huono juomaan vettä. Tiedän kyllä kaikki ongelmani, olen tässä taistellut painon ja masennuksen kanssa koko aikuisikäni.
Pitäisi vaan päästä alkuun jotenkin helpolla, kun on niin väsynyt että tuntuu ettei jaksa edes pureskella mitään, tai hengittää. Jos olisin yksin, jäisin vaan makaamaan, ja joisin vaan vettä. Mutta lasten takia on pakko mennä kauppaan, ja syödä jotain järkevää että jaksaa hoitaa pakolliset.
Kommentit (54)
Mä olen saanut nyt pois yli 20 kiloa, painoin 127 lähtötilanteessa. Tai no sorruin mässäilemään välillä, sain painoni jo alle 100 kiloon, mutta siitä se sitten nousi ja helposti nousikin vajaa 10 kiloa pienessä ajassa. Eli tuttua touhua! Nyt olen taas saanut laihdutuksen vauhtiin, mulle auttaa kiloklubiin kirjaaminen. Tuo makeannälkä on mullekin se suurin ongelma, mutta mulla on siihen salainen ase: Valion mansikkakeitto, se alle 10 kalorinen! Sitä juon kun tekee suklaata mieli :D Mä syön normiruokaa, mitä teen perheelle, mutta leipä on nyt ruista ja muutenkin pullat ja muut hötöt pois. Ja annoskoot pienempiä kuin ennen, siitä se lähtee.
Lauantai-iltana sorruin syömään täytetyn patongin ja mulla oli ihan hirveä olo sunnuntaiaamuna, kroppa ei tykkää enää mättämisestä :) Tsemppiä sulle, ei ole helppoa puuhaa, mutta lujalla tahdolla ja sisulla se onnistuu :)
Mä aion painaa reilun vuoden päästä 80, tai mielellään vähemmänkin :)
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 20:04"]
Katsopas tämän blogin kirjoittajan onnistumistarina. Hän on toiminut minun innoittajana ja olen laihtunut noudattamalla samanlaisia elämäntapamuutoksia. Katso kuvat lähtötilanteesta. http://mayakuntoon.blogspot.fi
[/quote]
Kiitos tästä linkistä! Upea suoritus ja antaa potkua myös mulle, tätä on seurattava.
t. Se Mansikkakeiton kiskoja
Tsemppiä Aplle. En jaksanut lukea ketjua läpi, mutta hanki itsellesi hyvä ravitsemusterapeutti. Itselläni on sama tilanne, että painoa on puolet liikaa!! Olen laihduttanut lukemattomia kertoja elämäni aikana ja aina saanut kilot korkojen kanssa takaisin! Nyt päätin viime syksynä, että saa riittää. Sain lääkäriltä lähetteen Ravitsemusterapeutin vastaanotolle. Ja nyt on alkanut uusi elämä.
Tärkein neuvo mitä olen terapeutilta saanut on se, että painonhallinta ja laihduttaminen ovat ensisijaisesti taitolaji!!! Ja kaikki taito ei yleensä kerry hetkessä, vaan aikaa kuluu ja pitää olla pitkäntähtäimen suunnitelma. Tässä lajissa ei ole pikamatkaa. Ja matka pitää taittaa tarpeeksi hitaasti jotta uudet tavat selättävät vanhat tottumukset.
Itse olen tuon matkan alussa ja päättänyt kulkea sen loppuun asti samaa tyyliä noudattaen. Painoani olen saanut samalla alaspäin 5kg. Olen myös päättänyt etten mene mahalaukun pienennysleikkaukseen.
Ajattele, mitä syöt on aika hyvä ohje, voi unohtaa kaikki karppaukset sun muut dieetit.
Älä laita suuhusi mitään mistä et ajattele onko tämä hyvää vai pahaa, suklaan ja kaikkien muiden höttöruokien kohdalla hoet mielessäsi tämä on ällöttävän pahaa, tämä on ällöttävän pahaa, tämä on oksettavaa, ällöttävän makeaa, makea on pahaa, älä kuitenkaan pode huonoa omaatuntoa suklaankaan syönnistä.
Kunnon tavallista ruokaa syöt vatsan täyteen hyvällä mielin, hoet mielessäsi voi miten olen taitava ruuanlaittaja, ihanaa ruokaa, ihanaa kun vatsa tulee täyteen, olenpa hyvä ihminen kun syön näin terveellistä ja hyvää ruokaa.
Ainakin minun päässäni on vika miksi olen ylipainoinen ja en todella muista, joka suupalasta miettiä onko se hyvää vai huonoa´, mutta kuitenkin olen joulusta laihtunut pelkästään tuolla metodilla 3kg, 93-90kg
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 18:01"]
Sokeririippuvuus saattaa olla yhtä voimakas kuin alkoholiriippuvuus. Ja alkoholisteillekin sopii vain täysi absolutismi. Olen itsekin sokerikoukussa ja parempi on lopettaa kokonaan. Pari päivää on ihan tuskaa, mutta kun on täysin ilman pari päivää, niin tuska helpottaa. Eikä väsytä enää! Syö vaan oikeaa ruokaa niin paljon kuin haluttaa ja koita päästä tuosta sokeririippuvuudesta. Se voisi jo pudottaa painoasi ja tuoda energiaa.
[/quote]
Tämä on muuten ihan totta.
Addicted to Pleasure - Sugar (BBC Documentary)
Mä kävin ravintoterapeutillakin jonkun kerran, mutta en mä siitäkään saanu oikein mitään hyötyä. Minä olen kokeillut kaikkea hypnoosista lähtien, jopa sellaista hoitoa jossa koko kroppa käärittiin kelmuun :) Piti laittaa aineenvaihdunnan käyntiin...
Voihan se olla että pitäis mennä joneki psykologille kertomaan lapsuuden ja nuoruuden traumoista.
ap
Niin, kyllähän suurin osa ylipainoisistakin jotka haluaisivat laihtua tietävät tasan tarkkaa miten pitäisi syödä. Jokainen osaisi luetella nää "puoli kiloa kasviksia päivässä, vähärasvaista lihaa ja maitotuotteita, kalaa pari keraa viikossa" jne. Mutta Käytännön toteutus on vaikeaa, sillä vanhoihin tapoihin on jumiuduttu. Ja vaikka noudattaisi lounaalla lautasmallia, voi ongelmana olla vaikkapa liiallinen juusto-makkara-voileipien syöminen muina päivän aikoina.
Mä oon pari kertaa aiemminkin kirjoittanut tähän ketjuun, ja halusin vielä lisätä että yksi juttu miten oon itse saanut tasapainotettua mun syömisiä, on se että mulla on aika selkeät ruokailurutiinit. Eli aina sama aamupala (puuroa, raejuustoa, siemeniä, hunajaa, marjoa), lähes aina sama iltapala (porkkanoita dipattuna). Pientä variaatiota. Kun näitä kahta ei tarvitse miettiä (tietää siis esim paljonko kaloreita näissä on), jää ainoastaan kahden aterian suunnittelu (kun itse syön noin 4 kertaa päivässä). Nämä kaksi lämmintä ateriaa ovat itselläni usein samaa ruokaa, koska asun yksin ja syön siten samaa ruokaa monta päivää. Joten jos onnistun tästä yhdestä ruoasta tekemään ravitsevaa, niin hyvää että sitä on ilo syödä, ja tarpeeksi kevyttä, on painonhallintani (tai tällä hetkellä laihdutus) onnistunut.
Tämä oli tietysti esimerkki vain. Mutta pointti oli se, että jokainen löytää ne omat rutiininsa. Esimerkiksi lounaaksi erilaisia keittoja ja raejuustoa. Aamupalaksi jotain mieleistä, se voi olla munakas, smoothie, puuroa, riippuen siitä oletko suolaisen vai makean perään. Päivälliseksi voi olla kiva saada jotain ruokaisampaa, ihan perusruoka ja salaatti käy. Ja illaksi taas jotain mieleistä ja ravitsevaa (dippikasviksia, smoothie, iltapuuro, munakas). Kokeilemalla löytää kivoja ruokia. Ja usein toki kaikki terveellinen maistuu aluksi laimealta tai pahalta jos on tottunut syömään vain suklaata, mutta tottumuskysymys sekin vain on.
Ehkä tärkeintä sulle olisi nyt löytää se lopullinen motivaatio ja saada vähän itseluottamusta. Ei ole mitään syytä mikset sinä onnistuisi laihdutuksesta, jos nyt vain muutat elintapojasi! Tsemppiä :)
Mä en osaa edes kuvitella minkälaista olis olla 52 kiloa kevyempi taas, näihin läskeihin on toisaalta niin tottunut. On se mahtava saavutus, ei voi kuin ihmetellä. Toivottavasti se olen minä joka tulen sanomaan vuoden päästä samoin, ja kehun että oli ihan helppoa kun alkuun pääsi, olisi aikaisemmin pitänyt aloittaa. ap
En kyllä tuohon ehdotettuun kituruokavalioon lähtisi. Pudota hiilarit(sokeri) niin minimiin kuin pystyt, puolen vuoden päästä vaaka palkitsee. Karppauksen hyvä puoli on se, ettei kaloreita tarvitse laskea, ruokavalio säätää sen puolestasi muutamassa viikossa.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 23:11"]
MItähän tuosta listasta mahtaa tulla kaloreita? ap
[/quote]
1900, mutta onhan sulla peruskulutus 140-kiloisena aika korkea, t. listan tekijä
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 23:04"]
Minä syön suurinpiirtein noin, enkä laihdu. Painan 115 kiloa.
[/quote]
Et syö. Syöt ainakin 2 x enemmän että olet paisunut yli satakiloiseksi. Noissa ruuissa on alle 2000 kaloria. Mittaappas annoskokosi 2,5 desiin ja tarkista että suklaapatukkasi on sen 50 grammaa eikä 150.
Sinun kannattaa hakea apua lääkäristä. Myös mieltä kannattaa huoltaa. Tsemppiä!
Maitohappobakteerit kehiin ja heti. Ne tasapainottaa vatsantoiminnan. Äläkä nyt heti muuta kaikkea sillä sitten toi homma kusee varmasti. Vauvan askelin eteen päin.
Ensiviikolla sinä rupeat juomaan vettä. Ennen kuin laitat suuhusi mitään juot ainakin 3dl vettä aina!
Seuraavalla viikolla lisäät syömistesi kylkeen kuitupitoista leipää ja sen päälle kasviksia sekä vähennät jogurtin syömistä.
Taas seuraava viikko ja uusi tapa aloita vaikka lenkit. Eka lenkki voi olla vain 10minuuttia tai 20 sen verran kuin jaksat mutta hiki pitää saada. Ja käyt sillä lenkillä joka päivä kunnes se on helppoa sitten nostat aikaa 5minuuttia jne. Jossain vaiheessa alat nauttia siitä!
Uusi viikko uudet kujeet, voi mennä kaksikin viikkoa uudella tavalla mutta aina kun olet oppinut uuden asian niin otat seuraavan. Parin kuukauden päästä puolitat syömäsi sokerit ja sen jälkeen puolitat jäljellä olevat viikon päästä. Ja taas viikko ja sitte stoppi KOKONAAN vähintään kuukauden jätät kaikki sokerit syömättä niin saat sen sokeririippuvuuden kuriin. Itse olin lähes 3kk sokeritta ja sitten uskaltauduin aloittelemaan varovasti. Nykyään voin syödä ihan mitä vaan ilman että se jää päälle. Kaapissani on avattuja suklaalevyjä ja karkkeja mutta ne pysyy ja harvoin niitä sieltä otan.
Et sä sillä tuosta pääse että rupeat väkisin syömään asioita joista et tykkää vaan sun pitää tehdä elämäntaparemontti. Helppo sitä on huudella sivusta mitä pitää tehdä jos ei ole tehnyt mutta minä olen tehnyt. Yli 55kg on tiputettu ja hikeä vuodatettu varmaan satoja litroja ;)
Kaikki kaloripitoiset ruoat pois. Keittoja ja liikuntaa.
Kannattaa aloittaa pienillä askeleilla jugurtin voi vaihtaa maitorahkaan siis pelkkään rahkaan ei mitään kermaa siihen rahkan kanssa jos haluu jotain maku niin marjoja hedelmiä sekaan tai niitä piltti purkki ruokia niitähän on monia erin makusia mangoa , päärynää,persikkaa ,omenaa ja monia muita ja et maha toimii niin jotain pellava rouhetta tai siemeniä ja suklaan voi korvata esim niillä alppi patukoilla ne ei oo niin raskaita ja jos käsvikset ei maistu nii. Syö niitä kasviksia jotka menee parhaiten alas ja tottele eri kasviksiin :) kyllä se siitä lähtee
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 22:59"]
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 18:18"]
Ei pahalla mutta miten voi lihoa tuollaisiin mittoihin pelkällä suklaalla ja jugurtilla. Paljonko kaloreita syöt päivässä? Itsekin olen ylipainoinen (85kg) ja vedän kyllä lähemmäs 3000kaloria päivässä.
[/quote]
Mulla on peruskulutus mittauksen mukaan 2000 kaloria, ja varmaan en syö keskimäärin paljon sen yli, mutta liikun tosi vähän, ennen tein kesäisin puutarhahommia, mutta enää en oikein jaksa niitäkään. Talvella paino aina vähän nousee ja kesällä laskee. En vaan ole osannut koskaan laihduttaa. Kaksosraskauden jälkeen 5 vuotta sitten on kunto mennyt kovaa alaspäin, sen takia olen käynyt verikokeissakin, kun tämä olo ei tunnu enää normaalilta läskiololta.
Nyt en ostanut suklaata kun kävin kaupassa, ja nyt mulla on sellanen olo että ei helkkari, miksi mulla ei ole mitään hyvää syötävää, oikeesti viiksettää, joku oli syöny mun loputki suklaat sillä aikaa kun olin kaupassa, joskus olen tässä tilassa lähtenyt vaikka ABC:ltä hakemaan suklaata kun on lujaa ottanut päähän. Tähän aikaan päivästä tuntuu aina että peli on jo menetetty, kuolen kohta, ihan sama vaikka syön vähän suklaata.
ap
[/quote]
Aika raju peruskulutus kun normipainoisella (esim n 165cm/62kg) se on n 1300 kaloria päivässä!!
Laittaakaa se linkki josta voi katsoa tietyn painoisten ihmisten kuvia?
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 11:51"][quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 22:59"]
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 18:18"]
Ei pahalla mutta miten voi lihoa tuollaisiin mittoihin pelkällä suklaalla ja jugurtilla. Paljonko kaloreita syöt päivässä? Itsekin olen ylipainoinen (85kg) ja vedän kyllä lähemmäs 3000kaloria päivässä.
[/quote]
Mulla on peruskulutus mittauksen mukaan 2000 kaloria, ja varmaan en syö keskimäärin paljon sen yli, mutta liikun tosi vähän, ennen tein kesäisin puutarhahommia, mutta enää en oikein jaksa niitäkään. Talvella paino aina vähän nousee ja kesällä laskee. En vaan ole osannut koskaan laihduttaa. Kaksosraskauden jälkeen 5 vuotta sitten on kunto mennyt kovaa alaspäin, sen takia olen käynyt verikokeissakin, kun tämä olo ei tunnu enää normaalilta läskiololta.
Nyt en ostanut suklaata kun kävin kaupassa, ja nyt mulla on sellanen olo että ei helkkari, miksi mulla ei ole mitään hyvää syötävää, oikeesti viiksettää, joku oli syöny mun loputki suklaat sillä aikaa kun olin kaupassa, joskus olen tässä tilassa lähtenyt vaikka ABC:ltä hakemaan suklaata kun on lujaa ottanut päähän. Tähän aikaan päivästä tuntuu aina että peli on jo menetetty, kuolen kohta, ihan sama vaikka syön vähän suklaata.
ap
[/quote]
Aika raju peruskulutus kun normipainoisella (esim n 165cm/62kg) se on n 1300 kaloria päivässä!!
[/quote]
No täällä moni tarkoittaa kokonaiskulutusta mutta puhuu tuosta peruskulutuksesta.
Joo, kyllä mun pelkkä hengissä pysyminen kuluttaa kaloreita, minähän kannan mukanani toista ihmistä koko ajan, ja sydän joutuu tekemään kaksinkertaisen työn, ei ihme että väsyttää :( Kun odotin kaksosia laihduin 15kg, mutta olen saanut ne takaisin korkojen kera 5 vuoden aikana. Tuntuu että kroppa ei ole toipunut siitä raskaudesta vieläkään.
ap
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 20:38"]
Ei kyllä käy kateeksi - anteeksi, mutta sanon suoraan. Ymmärrän kyllä masennuksesi. : / Koita jaksaa ja tsempata, vaikka lasten takia.
[/quote]
Kiitos. Kyllähän näin kova lihavuus on yleensä masennuksen kaveri, samoin kuin esim. alkoholismi. Alkoholismiahan on tutkittu että jotkut alkaa juomaan masennuksen takia, mutta myös se alkoholi aiheuttaa masennusta, eli viinalla ei masennusta paranna, eikä kyllä suklaallakaan sen puoleen. Mulle se suklaa on parannuskeino kaikkiin vaivoihin, se on mun paras ystävä joka ei koskaan jätä yksin, silti se aiheuttaa niin paljon pahaa mulle. Onneton rakkaus, ja kaikki sanoo että mikset sä jätä sitä, mä tiedän että pitäis jättää, mutta silti en pysty.
ap