Oonko kohtuuton? (Toivon että mies menisi töihin)
Elikkä homma on tälleen, mä olen ollut jo yli 8 vuotta kotiäitinä ja mies on aiemmin käynyt töissä. Nyt kuitenkin käynnistyy jo kolmas vuosi kun mies on sairaslomalla ja kotona ja meinaan tulla hulluksi! Mies on siis madennusdiagnoosilla kotona, mutta oma kokemus on että pystyisi tehdä vaikka osa-aikaista työtä ja se auttaisi voimaan paremminkin.. Mutta mies ei halua. Mies ei tee kotona oikeastaan mitään (asutaan omakotitaloa maalla) ja huolehdin itse kaikesta, ja siis myös miehestä. Muuten mulla ei olis mitään ongelmaa asian kanssa mutta en saa hetken rauhaa miehestä. Mä en pääse yksin minnekään, aina lapset vähintään mukana ja muutenkin ei ole sama asia kuin olla hetken, edes kerran kuussa 8 tuntia yksin kotona. Mies ei halua lähteä minnekään, vaikka oisin maksanut hälle ja lapsille pitkän viikonlopun mökkivuokran ja valmiit ruuat jne! Mutta edes päiväksi ei halua lähteä..
Raha ei siis ole ikinä ollu ongelma, rahan takia ei töihin olis pakko mennä.. Eikä miehen ole tarvinut rahoittaa mun kotona oloa, ehkä enemmänkin päin vastoin. Mulla on siis passiivisia tuloja sen verran että eletään ihan kivaa elämää näinkin.
Ymmärrän että miehen sairaus vaikuttaa tietenkin, mutta tätä nyt tosiaan jatkunut yli kaksi vuotta. Mitään konkreettista apua ei halua, kokee että pärjää näin hyvin. Masennuslääkkeestä ei ole ollut apua. Oonko kohtuuton kun odotan että mies edes YRITTÄISI mun ehdottamia asioita?
Just nyt tätä kirjoittaessa mulla on sellainen olo että tekis mieli vuokrata kaikessa hiljaisuudessa asunto jostain ja yks kaks vaan häivyn...
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Kolmas vuosi? Eikö tuossa saa nykyään työkyvyttömyyseläkkeen vuoden jälkeen? Vuosien sairaslolia ei enää myönnetä.
No ei työkyvyttömyyseläkkeelle noin helposti pääse. Se on vuosi sairauslomalla, sitten vuosi vajaakuntoisena työnhakijana työkkärissä, taas vuosi sairauslomalla ja sitten taas työttömäksi.
Joo sen pitäisi olla vähintään kuntoutustuella jo. Passiivisuus myös masentaa. Tänne päin kuulostaa sille että mies on vain nyt heittäytynyt lapseksi muiden joukkoon ja tykkää lorvia avustettavana.
Voisitko itse lähteä säännöllisesti jonnekin "huilaamaan" esim. viikonlopuksi? Jätä mies kotiin ja lapset johonkin hoitoon jos eivät miehen kanssa pärjää.
No mies oli ensin vuoden saikulla, sitten vuoden jotenkin liitonkautta saikulla? Sitte sai loparit töistä ja nyt on taas kelan sairaspäivärahalla. Kuntoutustuki on sitte, työkyvyttömyyseläkettä tuskin saa kun ei suostu ottamaan apuja vastaan..
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmas vuosi? Eikö tuossa saa nykyään työkyvyttömyyseläkkeen vuoden jälkeen? Vuosien sairaslolia ei enää myönnetä.
No ei työkyvyttömyyseläkkeelle noin helposti pääse. Se on vuosi sairauslomalla, sitten vuosi vajaakuntoisena työnhakijana työkkärissä, taas vuosi sairauslomalla ja sitten taas työttömäksi.
Samasta sairaudesta ei saa kuin 300 päivää sairaslomaa ja sen jälkeen ei enää sitä tipu. Että tuo kuvio on mahdottomuus.
Entä jos sinä menet töihin. Saisit olla siellä rauhassa ja erossa miehestä ja lapsista
Jos ei ole rahasta pulaan, niin yksityisen psykiatrin puheille, ja terapiaan tai muuhun hoitoon, ja samoin masennuslääkkeet tulisi tarkistaa. Eivät selvästikään pelitä.
Vierailija kirjoitti:
No mies oli ensin vuoden saikulla, sitten vuoden jotenkin liitonkautta saikulla? Sitte sai loparit töistä ja nyt on taas kelan sairaspäivärahalla. Kuntoutustuki on sitte, työkyvyttömyyseläkettä tuskin saa kun ei suostu ottamaan apuja vastaan..
Ap.
Kuulostaa nyt lähinnä sille, että sinua huijataan.
itse olen ollut duunissa koulun ohella 15v asti, työttömänä pahimman laman aikaan -93 kuukauden. Pikku saikkuja työuupumuksesta, mutta en vaihtais päivääkään. Masennusdiagnoosikin saatu ja selätetty. Lääkkeiden lopettaminen oli vaikeinta. En olis varmaan hengissä ilman duunia.
Ukko liikkeelle sieltä sohvalta, se auttaa että on paljon tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samasta sairaudesta ei saa kuin 300 päivää sairaslomaa ja sen jälkeen ei enää sitä tipu. Että tuo kuvio on mahdottomuus.
Kyllä tippuu, kun siinä välissä on vuoden jollain muulla rahalla. Käytännössä silloin ollaan työttömyyspäivärahalla.
Masennusdiagnoosi taitaa tässä tapauksessa olla peitenimi laiskuudelle. Onko mies niin perin pohjin masentunut, että ei kykene edes huolehtimaan lapsistanne sillä aikaa kun olet töissä vaan he ovat päivähoidossa?
Totta kai hän pärjää hyvin, kun ei ole rahahuolia, ei tarvitse tehdä mitään vaan vain oleskella. Kyllä oletkin varsinaisen Uuno Turhapuron löytänyt elätettäväksi.
Eikö mies suostu tai pysty jäämään kotiinkaan lasten kanssa, jos itse menisit välillä jonnekin tuulettumaan?
Miksi et itse lähde johonkin yksin? Annat miehen ja lasten olla kotona sitten. Tai sitten vaikka sinun ei tarvitsisi töitä tehdä niin hanki työpaikka ikään kuin harrastukseksi? Niin minä ainakin tekisin. Vaikka olisi kuinka masentunut niin hänellä pitää olla vastuuta elämässä, tämä on niin naisilla kuin miehillä. Jokaisella on vastuu omasta elämästään. Miksi olet edes suostunut tuohon?
Mikset ole jo lähtenyt. Hoidat lapset ja miesvauvan.
Mitä jos menette molemmat töihin? Näytätte vähän aikuisen mallia niille lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tippuu, kun siinä välissä on vuoden jollain muulla rahalla. Käytännössä silloin ollaan työttömyyspäivärahalla.
Ei. Se ei mene niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Se ei mene niin.
Oletko töissä Kelassa vai työeläkeyhtiössä?
Mun mies oli myös pitkään masennuksesta kotona. Oli ihan liian raskasta aikaa.
Ei käynyt missään, eikä hoitanut kunnolla mitään, vaan synkkänä makasi sängyllä.
Minä olin ihan liian reipas, hoidin laskut, työt, ruuat, siivoukset, lapset ja mitä ikinä tulikaan.
Sain lopulta patistettua miehen terapiaan ja jaloilleen, mutta kun sain hänet sellaiseen kuntoon, että pärjäsi itsekseen, oli pakko vaan erota. Ihmettelen, miten selvisin tuosta edes täysipäisenä, oli kamalaa aikaa ja olisin tarvinut apua.