Liityin Vela -ryhmään naamakirjassa ja onpas melkoista =D
Eli itseäni "hauskuuttaakseni" sen tein ja kun vielä esikoisen kummikin siellä on, niin kiinnostaa, mitä todella lapsista ajattelee. Olen siis toki keksityllä profiililla siellä.
Minä kyllä nyt ymmärrän, että nuo eivät lapsia halua: ovat uskomattoman vihamielisiä. Haukkuvat järkiään kaikki vieraat ja tutut lapset. Moni sanoo, ettei ole lapsivihaaja, mutta haukkuu silti. Jotenkin ristiriitaista. Ja toki vanhemmat ovat perseestä.
Oisko sitten vihassa kyse lähinnä vaan ajatusten purkamisesta, koska suurin osa teksteistä on sellaisia, ettei niitä tosiaan voi julkisesti sanoa.
Löytyisköhän "Positiiviset velat" -ryhmään yhtään jäseniä? ;)
Kommentit (110)
Kuulkaas nyt, on tullut hyvin selväksi, että monen mielestä lastaan ei saisi kehua eikä tuoda minnekään. Kiitos, selvä homma, mielipide tuli selväksi.Kel onni on, se onnen kätkeköön, jos haluaa, minä en. Ja kuuntelen myös velojen juttuja ystävällisesti työpaikallani. Muualla en olekaan heidän kanssaan tekemisissä. Elän ja annan toisten elää.
Niin, onhan se totta, että lapsiin liittyy sellaisia etuja, joita lapsettomat eivät saa. Nämä edut ovat kyllä yleensä tasoitusta lapsiperheille, eivät plus-etuja. Esimerkiksi tuon tuen toisella paikalla töissä käymiseen voi ajatella myös niin päin, että lapset haittaavat vanhemman vapautta valita työssäkäyntipaikkansa. Yksinään voi helposti tehdä pätkätyötä siellä sun täällä, viettää reissuelämää. Lasten kanssa se ei onnistu, ainakaan yhtä helposti, koska lapsi tarvitsee hoitopaikan/koulun, psykologien mukaan myös kiintopisteitä elämässään. Lapset kun eivät ole pienikokoisia aikuisia, niin heihin ei ihan samat säännöt päde.
Voi tietysti keskustella siitä, tarvitseeko lastentekoa ylipäätään tukea. Kaikkien lapsiin liittyevien etuisuuksien poistaminen tekisi lasten hankkimisesta hyvin kallista ja hankalaa, varmasti moni jäisi lapsettomaksi tai hankkisi vähemmän lapsia, koska se olisi niin suuri huononnus verrattuna lapsettomaan elämään.
Välillä myös tuntuu, että ihmiset ovat unohtaneet, mikä on erilaisten tukien yms. perustarkoitus. Kyse ei ole ylimääräisen rahan jakamisesta, vaan niiden tukemisesta, jotka muutoin jäisivät muita huonompaan asemaan. Tuet ei "kuulu" kaikille!
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 14:34"]
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 13:27"]Harvoin törmää velaan, joka sanoisi pitävänsä lapsista ihan yleiselläkin tasolla, pitävänsä oikein kovasti läheisistä lapsista, mutta kuitenkaan ei omia vain halua.
Ei näin, kun lapsia pitää näemmä vihata.
[/quote]
Mä en ole ikinä ymmärtänyt ihmisiä jotka pitää lapsista. Siis yleisesti ilmaisee asian näin. Itse tykkään lapsista yksilöinä. Jotku on kovempia kuin toiset. Samalla tavalla kun aikuiset.
[/quote]
Se odn sellaista samanlaista alentumista kuin jos sanoisi pitävänsä mustaihoisista, alennetaan ylentämällä.
Hyi kauheaa :( En älyä lapsivihamielisyyttä alkuunkaan. Monta kertaa näin tahattomasti lapsettomana tullut huomattua että velat ei ymmärrä keskenmenon eikä lapsettomuuden surua. Ovat lisäksi aina ehdottomassa adoptiota, vaikka käytännössä pariskunnalla ei olisi mahdollisuuksia adoptoida.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 17:17"]
Niin, onhan se totta, että lapsiin liittyy sellaisia etuja, joita lapsettomat eivät saa. Nämä edut ovat kyllä yleensä tasoitusta lapsiperheille, eivät plus-etuja. Esimerkiksi tuon tuen toisella paikalla töissä käymiseen voi ajatella myös niin päin, että lapset haittaavat vanhemman vapautta valita työssäkäyntipaikkansa. Yksinään voi helposti tehdä pätkätyötä siellä sun täällä, viettää reissuelämää. Lasten kanssa se ei onnistu, ainakaan yhtä helposti, koska lapsi tarvitsee hoitopaikan/koulun, psykologien mukaan myös kiintopisteitä elämässään. Lapset kun eivät ole pienikokoisia aikuisia, niin heihin ei ihan samat säännöt päde.
[/quote]
Ja toisella paikkakunnalla työskentelevä aviopuolisoko ei sitten merkitse mitään?
itse kuulun selkeästi ryhmään velaton. tuntuu ihan hyvälle. en haluaisi kuulua velallisiin.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 13:24"]
Tuollaisilla kuvailemillasi lapsivihamielisillä ihmisillä ei taida olla ihan "kaikki kotona", joten on vain todella hyvä juttu, etteivät lapsia hommaa, ja tee jonkun pikkuisen elämästä kärsimystä.
[/quote]
Tuli vain mieleen ohimennen, että tosiaan on hyvä juttu että monet vapaaehtoisesti lapsettomat eivät lapsia hanki jos eivät niitä kerran halua. Nimittäin niitä lapsivihamielisiä taitaa olla ihan tarpeeksi jo niissä vanhemmissa, jotka tekevät lastensa elämästä kärsimystä. Velat eivät sentään ole syypäitä lasten huonoon kohteluun ja kasvatukseen, eli he eivät valinnallaan satuta ketään siinä missä toiset vanhemmat tekevät lastensa elämästä hel*ettiä. Eli aika moni muukin kuin vain velat voisivat miettiä kahteen kertaan sitä lisääntymistä...
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 13:27"]
Harvoin törmää velaan, joka sanoisi pitävänsä lapsista ihan yleiselläkin tasolla, pitävänsä oikein kovasti läheisistä lapsista, mutta kuitenkaan ei omia vain halua.
[/quote]
No hohhoijaa, kuinka monta velaa tunnet ja olet keskustellut heidän kanssaan aiheesta? Esim. minä pidän kyllä joistain lapsista ja minulla on kummilapsi josta luonnollisesti pidän myös, en siis ole lapsivihaaja. Vaikka minusta jotkut lapset ovatkin rasittavia (tai oikeastaan vanhemmat jotka eivät saa opetettua alkeellisiakaan käytöstapoja) niin en nyt herranjestas lapsia vihaa. En minä kaikista aikuisistakaan pidä, mutta en ole aikuisten ihmisten vihaajakaan.
Tiedä sitten mikä tuo ryhmä on kun ei ole tarvetta liittyä enkä ole facebookissa, mutta ihmettelen kyllä myös tuota vihamielisyyttä vapaaehtoisesti lapsettomia kohtaan ja sitä, miksi moni haluaa urkkia jonkun tuttunsa sanomisia jossain keskustelussa? En ihan ymmärrä mitä tuollaisesta saa irti :D
Miksi niputtaa joku ihmisryhmä tietyn piirteen perusteella samanlaiseksi kuin jotkut yksilöt? Pitäisikö itsekin alkaa yleistämään, että kaikki äidit ovat kuten tämän palstan ilmeisesti pimahtaneet äidit jotka jauhavat vain alapäästään ja sen tuotoksistaan? Hupinsa kullakin :)
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 18:05"]Minä en pidä lapsista täsmälleen samalla tavalla kuin jotkut eivät pidä vaikkapa kissoista. Toiset ovat siedettävämpiä kuin toiset, mutta en varsinaisesti nauti yhdenkään seurasta.
[/quote]
Tykätä ei tartte, mutta kyllä siinä silti se ero on, että sillä lapsella on ihan sama ihmisarvo kuin silläkin.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 01:01"][quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 18:05"]Minä en pidä lapsista täsmälleen samalla tavalla kuin jotkut eivät pidä vaikkapa kissoista. Toiset ovat siedettävämpiä kuin toiset, mutta en varsinaisesti nauti yhdenkään seurasta.
[/quote]
Tykätä ei tartte, mutta kyllä siinä silti se ero on, että sillä lapsella on ihan sama ihmisarvo kuin silläkin.
[/quote]
Mitä?
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 13:32"]
Heh, naurettavan usea noista veloista on sinkkuja (mutta ei vapaaehtoisesti =D pariutumisvinkkejä kovasti kaivataan ja esitellään =D ).
Että se siitä vapaaehtoisuudesta? ;)
[/quote]
Niin joo, kukaan jätetty yh ei koskaan etsi uutta miestä... :D Otithan huomioon että miehissä on enemmän vapaaehtoisesti lapsettomia kuin naisissa, sekä useat vapaaehtoisesti lapsettomat elävät parisuhteissa ja useat vanhemmat eivät. Ei ehkä kannattaisi yleistää ;)
(t: vapaaehtoisesti lapseton pitkässä parisuhteessa)
Ja vielä, sori vaan mutta kirjoituksestasi kuulostaa katkeruus. Usein se katkeruus ilmenee vihana veloja kohtaan jotka valitsivat toisin, joilla on onnellinen parisuhde, vapaus tehdä mitä haluavat milloin haluavat ja hyvä elämänhallinta. Jos äitiys tekee kaikki naiset niin onnellisiksi, mistä kumpuaa viha veloja kohtaan? ;)
Miksi lasten vihaajia pitäisi ymmärtää?
Tämäkin ketju taas todistaa hauskalla tavalla sen, kuinka äitiys tekee ihmisen epäitsekkääksi ja empaattiseksi. Niinhän äidit aina kehuvat.
Ja tosiaan, naurettavaa on tämä äitien parisuhteiden onnistuminen, yh-tilastoista ja uusperheistä päätellen :D Uutta miestä ja lasta vaan etsimään, kun entiseen kyllästyttiin.
Tosiaankin ton mamman kommentista huokuu katkeruus.
Hlökoht en siedä tätä lapsiperheiden asettamista jalustalle, äitien asettamista jollekin jalustalle, jos ainoa aikaansaannos on jalkojen levittäminen jollekin ukolle ja sitten seuraavalle, niin ei hyvin mene.
Itse olen lapseton siksi, että mulla on ollut täydellinen lapsuus ja olen varma, että en jaksaisi tarjota samanlaista omalle lapselleni, joten olisi väärin hankkia lapsi.
Tunnen kaksi velaa ja voinkin nyt lapsen saamisen jälkeen todeta, että minä olen se itsekkäämpi.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 14:23"]
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 17:27"]
Minä olen vapaaehtoisesti lapseton ja liityin kyseiseen naamakirjaryhmään. Lähdin sieltä kyllä aika nopsaan, kun ajatukseni siellä kirjoittavien kanssa eivät oikein kohdanneet. Ihmisvihamielistä kirjoittelua minun mielestäni. En ollut ikinä ajatellut kenenkään olevan vela siksi, että inhoaisi jotakin tiettyä ikäryhmää. Lähenee pelottavasti jo rasismia. :(
[/quote]
Tässäpä meillä täyspäinen vela. Kiitos kirjoituksestasi.
Monella hurmosvihamielisellä velalla näyttää unohtuneen se tosiasia, että lapset ovat ihmisiä. Nuoria sellaisia, mutta ihmisiä yhtä kaikki. Jos vihaa lapsia, vihaa ihmisiä.
Yhtälailla voisi perustaa vaikkapa vanhusten tai 20-30 -vuotiaiden vastaisen liikeen. Syitä vihata ja kadehtia löytyy kyllä kyllä. Nämä molemmat ryhmäthän saavat paljon enemmän etuja yhteiskunnalta kuin moni muu ikäryhmä; vanhukset saavat nauttia kaikenmaailman terveydenhoito ja -hoivapalveluista ja eläkeläisalennuksista, monet 20-30 -vuotiaat taas nauttivat ilmaisia koulutuspalveluita, saavat opintotukea ja vielä opiskelija-alenuksiakin. Mitäs siitä, että moni meistä on itsekin ollut 20-30 -vuotias ja tulee todennäköisesti olemaan vanhus; kyllä nämä tämän hetken 20-30 -vuotiaat ja vanhukset silti ovat vastenmielistä ja vihattavaa porukkaa...
[/quote]
Ei vela ole synonyymi lastenvihaajalle. Olen itse vela, mutta pidän lapsista.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 13:27"]Harvoin törmää velaan, joka sanoisi pitävänsä lapsista ihan yleiselläkin tasolla, pitävänsä oikein kovasti läheisistä lapsista, mutta kuitenkaan ei omia vain halua.
[/quote]
No nyt törmäsit yhteen. Ammatiltani olen terveydenhoitaja ja työskentelen esikoulu-kutosluokkalaisten parissa. Aiemmin olen ollut hoitotätinä päiväkodissa. Kummilapsia minulla on useampi. Jokaisen kanssa käydään tasapuolisesti ulkoilemassa, leffassa, eläinpuistossa, shoppailemassa jne. Mieheni kanssa olemme olleet samoilla linjoilla omien lasten saannista siitä asti kun tapasimme 18v.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 11:40"]
Tunnen kaksi velaa ja voinkin nyt lapsen saamisen jälkeen todeta, että minä olen se itsekkäämpi.
[/quote]
Sehän on vaan hyvä, sillä lapset pitää hankkiakin itsekkäistä syistä, toisin sanoen siksi että niitä haluaa, ihan omaksi ilokseen.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 13:35"]
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 13:31"]
Kiitos aloittajalle päivän nauruista :D. Nyt on taas hyvä jatkaa viikonloppua. Huomaa kyllä mitkä näistä vastauksista on myös aloittajan.
[/quote]
Juu ihan 9 ja 12 on mun <3 Olet melkonen Sherlock, onnea!
ap
[/quote]
Mihin mahtaa tämä aloitus ja ketju perustua...
Hei vaan kaikille.
Tässä on kolmekymppinen vapaaehtoisesti lapseton. En tullut tänne hyökkäämään ketään vastaan, kuten tuolla jossain jo oletettiin. Aloitetaan nyt heti ensin siitä, että en vihaa lapsia enkä ole muutenkaan rasisti. En suhtaudu lapsiin vihamielisesti, kuten en muihinkaan ihmisiin tai muihin eläviin olentoihin. Olen vela, koska en itse halua lapsia. Mielestäni oma lapsettomuuteni ei ole keltään lapsia hankkivalta pois, joten velojen syyttely tai leimaaminen ihmisvihaajiksi on aika turhaa. Pyrin kohtelemaan kaikkia ihmisiä ystävällisesti riippumatta siitä, ovatko he samanlaisia kuin minä.
Mikäli haluatte tietää, miksi jotkut kokevat lapsiperheiden saavan enemmän etuja kuin lapsettomat perheet, kannattaa kurkata esimerkiksi sivustoa
https://www.facebook.com/pages/Vapaaehtoisesti-Lapsettomat-ry/116849415106614
Sinne on kerätty mm. artikkeleita, joista käy ilmi lapsellisten perheiden suosiminen tietyissä asioissa. Mitä tulee ajatukseen yhdistyksen perustamisesta juuri vapaaehtoisille lapsettomille, yhdistyksiä on tässä maassa niin moneen lähtöön, että tuskinpa kenenkään ei-velan elämä siitä muuttuu. Emme ole tekemässä vallankumousta, vaan pohdiskelemme sitä, kuinka aikuiset ihmiset voivat olla joissakin asioissa eriarvoisessa asemassa.
Itse en koe olevani syrjitty, mutta asunkin kaupungissa lähellä työpäikkaa ja näin ollen elämäni on ihan mukavasti. Jos joutuisin käymään töissä 300 kilometrin päässä, en saisi tukea oman asuntoni pitämiseen täällä, koska lapsettomalla ei voi olla ns. kiintopistettä elämässään muualla kuin siellä, missä käy töissä. Perheelliset saavat tähänkin tukea. Tällaisesta tapauksesta löytyy lehtijuttulinkki yllä mainitulla sivustolla.
Kaikkien ihmisten joukossa on niitä, jotka haluavat sanoa asiat suoremmin ja tylymmin. Myös lapsellisten joukossa. Sen tähden on hyvä perustaa vaikkapa sivusto, jossa kaikki saavat tuulettaa ajatuksiaan ja ärtymystään, jos siltä tuntuu. Parempi ns. omien joukossa kuin jokaisessa kahvipöytäkeskustelussa. Kyseinen parjattu Facebook-sivusto lienee juuri sitä varten. En ihan ymmärrä, miksi kellään on halua mennä suljetulle sivustolle vakoilemaan ja levittämään asioita, varsinkin, kun siellä ei ole mitään karseaa tai vihamielistä tai lapsirasistista edes sanottu. Diplomaattisuus varmasti unohtuu joskus muillakin. Ehkäpä jos aloittaja seuraa aikansa sivua lampaiden vaatteissa, huomaa hän velojenkin olevan ihan tavallisia ihmisiä, joista jotkut ovat sinkkuja ja jotkut vaikkapa lemmikkien omistajia. Näissäkään piirteissä tuskin on mitään pahaa, monet äidit ja isätkin ovat sellaisia.