Liityin Vela -ryhmään naamakirjassa ja onpas melkoista =D
Eli itseäni "hauskuuttaakseni" sen tein ja kun vielä esikoisen kummikin siellä on, niin kiinnostaa, mitä todella lapsista ajattelee. Olen siis toki keksityllä profiililla siellä.
Minä kyllä nyt ymmärrän, että nuo eivät lapsia halua: ovat uskomattoman vihamielisiä. Haukkuvat järkiään kaikki vieraat ja tutut lapset. Moni sanoo, ettei ole lapsivihaaja, mutta haukkuu silti. Jotenkin ristiriitaista. Ja toki vanhemmat ovat perseestä.
Oisko sitten vihassa kyse lähinnä vaan ajatusten purkamisesta, koska suurin osa teksteistä on sellaisia, ettei niitä tosiaan voi julkisesti sanoa.
Löytyisköhän "Positiiviset velat" -ryhmään yhtään jäseniä? ;)
Kommentit (110)
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 17:17"]
Välillä myös tuntuu, että ihmiset ovat unohtaneet, mikä on erilaisten tukien yms. perustarkoitus. Kyse ei ole ylimääräisen rahan jakamisesta, vaan niiden tukemisesta, jotka muutoin jäisivät muita huonompaan asemaan. Tuet ei "kuulu" kaikille!
[/quote]
Sepä se. Esimerkiksi lapsilisät eivät kuulu ns. hyvätuloisille. Kummasti vain Kokoomus-johtoinen hallitus ei saa tuohon mitään muutosta...
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 17:36"]
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 17:17"]
Niin, onhan se totta, että lapsiin liittyy sellaisia etuja, joita lapsettomat eivät saa. Nämä edut ovat kyllä yleensä tasoitusta lapsiperheille, eivät plus-etuja. Esimerkiksi tuon tuen toisella paikalla töissä käymiseen voi ajatella myös niin päin, että lapset haittaavat vanhemman vapautta valita työssäkäyntipaikkansa. Yksinään voi helposti tehdä pätkätyötä siellä sun täällä, viettää reissuelämää. Lasten kanssa se ei onnistu, ainakaan yhtä helposti, koska lapsi tarvitsee hoitopaikan/koulun, psykologien mukaan myös kiintopisteitä elämässään. Lapset kun eivät ole pienikokoisia aikuisia, niin heihin ei ihan samat säännöt päde.
[/quote]
Ja toisella paikkakunnalla työskentelevä aviopuolisoko ei sitten merkitse mitään?
[/quote]
Tässäpä on juuri se juttu, että tuet eivät "kuulu" kaikille, eivätkä ne ole mitään mukavuuden ylläpitorahoja. Sen tuen tarkoitus on ihan jotain muuta kuin "aikuisten ihmisten oikeus ylläpitää rakkaussuhdettaan".
Minä en pidä lapsista täsmälleen samalla tavalla kuin jotkut eivät pidä vaikkapa kissoista. Toiset ovat siedettävämpiä kuin toiset, mutta en varsinaisesti nauti yhdenkään seurasta.
Eikö se jo kerro tarpeesta, ettei tästä aiheesta saa vapaasti edes puhua? Joku rohkea kun kehtaa aukaista turpansa, se halutaan heti tukkia vähättelyllä ja naureskelulla. SE jos mikä kertoo, että on todellakin tarve yhdistykselle. Tämäkin kommenttiketju kertoo paljon velojen vähättelystä. Tuo kyseinen fb-sivu on aika huono otanta velaudesta. Sinne ilmeisesti pääsee suht helpolla sisälle, ettei tarvitse feikkiprofiiliakaan erikseen kyhätä. Pari perheellistä fb-tuttuanikin on siellä. Sinänsä hyvä, että on yksi sellainenkin sivu johon pääsee kuka vaan, mutta silloin se myös tarkoittaa sitä että siellä voi kuka vaan esittää olevansa vela. Ei siis mikään paras velasivu, mutta toisinaan käyn sielläkin kommentoimassa.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 14:44"]
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 13:46"]
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 13:35"]
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 13:31"]
Kiitos aloittajalle päivän nauruista :D. Nyt on taas hyvä jatkaa viikonloppua. Huomaa kyllä mitkä näistä vastauksista on myös aloittajan.
[/quote]
Juu ihan 9 ja 12 on mun <3 Olet melkonen Sherlock, onnea!
ap
[/quote]
Samaa voisi kysyä mammoilta: miksi siitä äpärästä täytyy tehdä numero? Miksi mammat olettavat että ihmisiä kiinnostaa heidän vesipäänsä?
[/quote]
Pliis, olethan provo?
[/quote]
En ole. Haluan oikeasti tietää miksi sitä penikkaa saa hehkuttaa ja tyrkyttää kaikille mutta ei saa sanoa että ei halua lapsia koska ei pidä niistä.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 01:22"]
Miksi lasten vihaajia pitäisi ymmärtää?
[/quote]
Miksi lastenvihaajien vihaajia pitäisi ymmärtää?
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 01:13"]
Ja vielä, sori vaan mutta kirjoituksestasi kuulostaa katkeruus. Usein se katkeruus ilmenee vihana veloja kohtaan jotka valitsivat toisin, joilla on onnellinen parisuhde, vapaus tehdä mitä haluavat milloin haluavat ja hyvä elämänhallinta. Jos äitiys tekee kaikki naiset niin onnellisiksi, mistä kumpuaa viha veloja kohtaan? ;)
[/quote]
Jep, juuri näin.
Vois melkein kohta liittyä tuohon ryhmään, ihan vaan että näkis mitä sontaa siellä kirjotellaan. Itse olen vela, mutta tykkään lapsista. Ne on ihmisiä joita maailma ja kyynisyys eivät ole vielä pilanneet. Loistavaa seuraa -pieninä annoksina toki ;) Odotan innolla että minusta tulee toukokuussa täti. Olen ammatiltani kouluterveydenhoitaja enkä vaihtaisi yhtäkään työ päivää pois. Ei me kaikki velat ihan kammottavia olla.
Miksi velat haluavat omia keskusteluryhmiä, facebook-ryhmiä, yhdistyksiä? Ehkäpä juuri sen takia mikä tässäkin keskustelussa jo on käynyt ilmi. Jotkut lisääntyneet pitävät meitä alempiarvoisina, surkimuksina, epäonnistujina, epäkypsinä, itsekkäinä tai muuten vaan hirveinä ihmisinä, vain sen takia ettemme ole siittäneet tai synnyttäneet jälkikasvua. Jos otatte ne pinkit lasit päästänne ja katsotte ympärillenne niin ei se lisääntyminen anna ylempiarvoisuutta, kypsyyttä, paremmuutta, epäitsekkyyttä tai muutenkaan parempaa ihmisyyttä.
Kuinka paljon löytyy niitä vanhempia jotka eivät välitä jälkikasvustaan tuon taivaallista? Entä niitä vanhempia jotka kohtelevat jälkikasvuaan huonosti? Vanhempia joiden jälkikasvu joudutaan ottamaan huostaan kun eivät pysty niistä huolehtimaan? Vanhempia jotka kasvattavat jälkikasvustaan itsekkäitä pikku hirviöitä? Vanhempia jotka eivät kasvata jälkikasvuaan ollenkaan? Niin kauan kun tuolla on lapsia jotka käyttäytyvät kuin siat pellossa, niin kauan on lapsia vihaavia. Vaikka oikeamminhan sen vihan pitäisi kohdistua niihin kädettömiin vanhempiin jotka eivät osaa lastaan kasvattaa. Eihän se lapsen vika ole että vanhemmat eivät osaa olla vanhempia vaan pyrkivät olemaan lapsen kavereita tai jopa palvelijoita. Hieno karhunpalvelus lapselle tulevaisuutta ajatellen.
Puhumattakaan lapsia tehneistä henkilöistä jotka ovat muuten vaan kamalia ihmisiä; ilkeitä, itsekkäitä, häirikköjä, katkeria, kateellisia, pahansuopia. Löytyyhän tällaisia toki lapsettomistakin, mutta myös lisääntyneistä. Ei se lisääntyminen tee jollain mystisellä tavalla ihmisestä hyvää jos ei sitä ole ollut ennestään.
Jotkut lisääntyneet kokevat tarpeelliseksi myös arvostella ja haukkua meidän lapsetonta elämäntapaamme. Jotkut jopa yrittävät väen väkisin tuputtaa meille omaa lapsia sisältävää elämänmalliaan. Eikö ole parempi että lapset syntyvät perheisiin missä niitä oikeasti halutaan? Miksi joillekin vanhemmuudesta tulee kuin joku uskonto mitä pitää väen väkisin tyrkyttää kaikille joilla ei sitä vielä ole? Että he pelastuisivat? Pääsisivät paratiisiin? Saisivat jotain ylitsevuotavan ihanaa? Vai onko kyse siitä että kun lyö kätensä paskaan niin pitää esittää muille että tää on taivaallista mannaa, lyö sinäkin kätesi tähän! (Enpä ole sitten ainoa jolla on käsi paskassa.)? Ainakin joitakin vanhempia kuunnellessa se lapsiarki kuulostaa olevan kamalaa, hirveää, tuskaa, kärsimystä. Mutta silti seuraavassa lauseessa sanotaan että miksi et sinäkin tee lapsia? :D
Niille jotka kummastelevat vapaaehtoisesti lapsettomia jotka kuitenkin huolehtivat eläimistä. Voihan meilläkin olla hoivavietti mutta se vaan ei välttämättä kohdistu lapsiin. Eläimet ovat kiva harrastus. Niitten kanssa voi touhuta kaikenlaista ja ne ovat kuitenkin huomattavasti helpompia kuin lapset ikinä. Eikä niitä tarvitse itse synnyttää. Lemmikin voi valita, lastaan ei.
Itse liityin vela-ryhmää jutellakseni ajatuksistani muiden samanhenkisten kanssa.
Alan olla siinä iässä, että kaikki koulukaverini hankkivat lapsia. Sosiaalinen paine pistää välillä ihmettelemään, pitäisikö minunkin lisääntyä, vaikka en edes halua. En ole koskaan halunnut. Silti vanhemmat toivovat lapsenlapsia ja kaverit oikealla ja vasemmalla työntävät lastenrattaita. On ihan ok etsiä itselleen joku foorumi, jossa on samalla tavalla tuntevia ihmisiä. Edes joku. Se ei ole mitään omahyväistä räyhäämistä tai halua nimenomaan mollata muiden elämäntapaa.
Seksuaalivähemmistöillä on omat tukiryhmänsä, ihmisoikeusaktivisteilla, koiraharrastajilla ja kasvissyöjillä omat kuppikuntansa. Miksi lapsista pitävän pitäisi tulkita asia sillä tavalla, että ihan vain heidän kiusakseen on tällainen lapsistakieltäytyjien sivu perustettu? Pöh. Kukin tulkoon onnelliseksi omalla tyylillään. Ylilyöntejä toki sattuu kaikissa keskusteluryhmissä, koska ihmiset ovat erilaisia ja joidenkin ihmisten tapa kommunikoida ei ole yhtä harkittua kuin toisten.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 13:15"]
Eli itseäni "hauskuuttaakseni" sen tein ja kun vielä esikoisen kummikin siellä on, niin kiinnostaa, mitä todella lapsista ajattelee. Olen siis toki keksityllä profiililla siellä.
Minä kyllä nyt ymmärrän, että nuo eivät lapsia halua: ovat uskomattoman vihamielisiä. Haukkuvat järkiään kaikki vieraat ja tutut lapset. Moni sanoo, ettei ole lapsivihaaja, mutta haukkuu silti. Jotenkin ristiriitaista. Ja toki vanhemmat ovat perseestä.
Oisko sitten vihassa kyse lähinnä vaan ajatusten purkamisesta, koska suurin osa teksteistä on sellaisia, ettei niitä tosiaan voi julkisesti sanoa.
Löytyisköhän "Positiiviset velat" -ryhmään yhtään jäseniä? ;)
[/quote]
Kauheasti olet nähnyt vaivaa, ap.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 13:40"]
En oikein ymmärrä tuota itseään "hauskuuttaakseen"? Siin jos on esikoiseensa ja elämäänsä tyytyväinen, miksi kiinnostaa velojen purkautumiset. Why?
Jotenkin ristiriitaista.
[/quote]
Näinpä.
Jos heittäytyisin ap:n tasolle, niin sanoisin hänen olevan kateellinen veloille ja katuvan omaa päätöstään hankkia lapsia.
Minun veikkaukseni lapsettomana ihmisenä (ehkä vela, ehkä ei) on se, että lapselliset ihmiset (tässä tapauksessa ap) etsivät kynsin hampain vihaa ja katkeruuta sieltä, missä sitä ei oikeasti ole. Sitäpaitsi mikään ei ole idiootimpaa kuin hankkia lapsi haluamatta sellaista. Jotkut kehtaavat tehdä oman valintansa ja myöntää, ettei hänestä ole äidiksi/isäksi, ja sekös muita sitten korpeaa ja pelottaa.
Terkuin: Päättämätön ehkä-vela, jolle ystävän lapsi sanoi juuri, että "sä oot mun varaäiti".
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 13:21"]
Olen vela, mutta en ymmärrä, miksi liittyä johonkin velaryhmään tai -yhdistykseen. Jos on itse valintansa kanssa sinut, niin ei kai sitä ajatusmaailmaa tarvitse jakaa muiden kanssa.
[/quote]
Taidat juu olla vela.... veikkaan että olet wannabe vela joka pamahtaa vahingossa tiineeksi ja alkaa sitten moralisoimaan OIKEASTI vapaaehtoisesti lapsettomia. Suurin osa oikeasti veloista haluaa keskustella asioista samanhenkisten kanssa, ilman häiriintyneitä hurmosmammoja.
[/quote]Joillekkin ihmisille se vaan on hyvin luonnollinen ja helposti hyväksytty asia, ettei halua lapsia. Ei siitä sitten tule sellaista asiaa, jota pitäisi jauhaa jonkun kanssa. Ei kaikki äiditkään koko ajan jauha lapsistaan...
Mikä ihmeen vela-ryhmä? En ole koskaan törmännyt yhteenkään...
Niin ap, mitäs mieltä olet Äitylit-ryhmästä Facebookissa? Et sitten siihen ole viitsinyt "huvikseen" liittyä, että näkisit miten äidit siellä sekoilee keskenään, ja sen jälkeen pääsisit haukkumaan heitä tänne Vauvalle?
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 13:21"]
Olen vela, mutta en ymmärrä, miksi liittyä johonkin velaryhmään tai -yhdistykseen. Jos on itse valintansa kanssa sinut, niin ei kai sitä ajatusmaailmaa tarvitse jakaa muiden kanssa.
[/quote]
Taidat juu olla vela.... veikkaan että olet wannabe vela joka pamahtaa vahingossa tiineeksi ja alkaa sitten moralisoimaan OIKEASTI vapaaehtoisesti lapsettomia. Suurin osa oikeasti veloista haluaa keskustella asioista samanhenkisten kanssa, ilman häiriintyneitä hurmosmammoja.
[/quote]
"Wannabe-vela?" Onko sinulle tullut mieleen koskaan, että velakin voi - ja saa - muuttaa mielensä siinä missä muutkin? Jotkut vela-palstat ovat täynnä jankutusta siitä, kenellä on oikeus kutsua itseään velaksi tai millainen "aito ja oikea" vela on.
Olen itse vapaaehtoisesti lapseton, mutta sinunlaistesi fanaatikkojen takia en mielelläni kutsu itseäni velaksi.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 17:27"]
Minä olen vapaaehtoisesti lapseton ja liityin kyseiseen naamakirjaryhmään. Lähdin sieltä kyllä aika nopsaan, kun ajatukseni siellä kirjoittavien kanssa eivät oikein kohdanneet. Ihmisvihamielistä kirjoittelua minun mielestäni. En ollut ikinä ajatellut kenenkään olevan vela siksi, että inhoaisi jotakin tiettyä ikäryhmää. Lähenee pelottavasti jo rasismia. :(
[/quote]
Tässäpä meillä täyspäinen vela. Kiitos kirjoituksestasi.
Monella hurmosvihamielisellä velalla näyttää unohtuneen se tosiasia, että lapset ovat ihmisiä. Nuoria sellaisia, mutta ihmisiä yhtä kaikki. Jos vihaa lapsia, vihaa ihmisiä.
Yhtälailla voisi perustaa vaikkapa vanhusten tai 20-30 -vuotiaiden vastaisen liikeen. Syitä vihata ja kadehtia löytyy kyllä kyllä. Nämä molemmat ryhmäthän saavat paljon enemmän etuja yhteiskunnalta kuin moni muu ikäryhmä; vanhukset saavat nauttia kaikenmaailman terveydenhoito ja -hoivapalveluista ja eläkeläisalennuksista, monet 20-30 -vuotiaat taas nauttivat ilmaisia koulutuspalveluita, saavat opintotukea ja vielä opiskelija-alenuksiakin. Mitäs siitä, että moni meistä on itsekin ollut 20-30 -vuotias ja tulee todennäköisesti olemaan vanhus; kyllä nämä tämän hetken 20-30 -vuotiaat ja vanhukset silti ovat vastenmielistä ja vihattavaa porukkaa...
Ei ne kaikki Velat lapsia vihaa tai niiden vanhempia hauku.
Minä olen vapaaehtoisesti lapseton ja liityin kyseiseen naamakirjaryhmään. Lähdin sieltä kyllä aika nopsaan, kun ajatukseni siellä kirjoittavien kanssa eivät oikein kohdanneet. Ihmisvihamielistä kirjoittelua minun mielestäni. En ollut ikinä ajatellut kenenkään olevan vela siksi, että inhoaisi jotakin tiettyä ikäryhmää. Lähenee pelottavasti jo rasismia. :(