Liityin Vela -ryhmään naamakirjassa ja onpas melkoista =D
Eli itseäni "hauskuuttaakseni" sen tein ja kun vielä esikoisen kummikin siellä on, niin kiinnostaa, mitä todella lapsista ajattelee. Olen siis toki keksityllä profiililla siellä.
Minä kyllä nyt ymmärrän, että nuo eivät lapsia halua: ovat uskomattoman vihamielisiä. Haukkuvat järkiään kaikki vieraat ja tutut lapset. Moni sanoo, ettei ole lapsivihaaja, mutta haukkuu silti. Jotenkin ristiriitaista. Ja toki vanhemmat ovat perseestä.
Oisko sitten vihassa kyse lähinnä vaan ajatusten purkamisesta, koska suurin osa teksteistä on sellaisia, ettei niitä tosiaan voi julkisesti sanoa.
Löytyisköhän "Positiiviset velat" -ryhmään yhtään jäseniä? ;)
Kommentit (110)
No yhteiskunta tukee jonkun verran lasten elättämistä, mutta niinkuin pitääkin, meillä keskituloisilla se jää suurimmaksi osaksi omalle kontolle. Kustannuksiin nähden halvahko päivähoito, josta kuitenkin maksettiin kalleimman taksan mukaan ja lapsilisät tuli meille, muuta en keksi. Moni on kateellinen asioista, joita ei ole. Kuten verovähennyksistä, jotka poistettiin jo joskus 90-luvulla. Koulutuksen en katso tulevan perheelle, vaan yksilölle itselleen. Sitäkin olen nähnyt, että väitetään jopa lomailun olevan halvempaa koulujen lomien aikaan, hah! Tuo on naurettavin väite ikinä.
Joskus 10 vuotta sitten mulle oli ihan sama, onko muilla lapsia vai ei. Itse olin aina tiennyt, etten niitä ikinä halua. Mutta nyt viimeisen kymmenen vuoden aikana kaiken maailman häiriintyneet hurmosmammat (kuten joku täällä osuvasti sanoi) ovat koko ajan äänessä ja koko maailmasta on tullut LAPSIKESKEINEN joka ikisen asian suhteen. Tästähän oli juuri Iltalehdessä tai Iltasanomissa, että esim. Ruotsi on pilannut jo yhden sukupolven lapsikeskeisyydellä. Että kun kysytään kakaralta KAIKKI, että mitäköhän se pikkupiltti tänään haluaisi syödä tai tehdä ja tämä näkyy sitten häiriintyneinä kakaroina, joita on joka paikassa. Tämä kaikki on saanut minut tuntemaan kuvotusta sekä lapsia että näiden pimeitä vanhempia kohtaan. Kuulen tätä hurmoksellisuutta jatkuvasti töissä työkaverien keskuudessa ja ei yksinkertaisesti jaksa enää. Että ihan teidän itsenne vika se mammat on. Itse olette vihat niskoillenne ansainneet.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 14:58"]
Tätä ei varmaan saisi sanoa ääneen, mutta omassa tuttavapiirissäni naiset, jotka "eivät halua lasta" ovat lähes poikkeuksetta jollain tapaa epäonnistuneita miesten suhteen. Sen lisäksi heillä on usein koira, jota he kohtelevat kuin lasta ja hössöttävät KUIN ÄIDIT.
[/quote]
Sulla sattunut tuollaisia tuttavapiiriin, mä en ole tavannut yhtäkään tuollaista.
Mä olen vela ja erittäin hyvässä ja onnellisessa parisuhteessa.
Pidän myös monista lapsista, esim. mun veljentytöt on ihan huipputyyppejä ja käyvät meillä myös yökyläilemässä aina silloin tällöin yms.
Eikä meillä ole edes lemmikkejä, minkäänlaista.
Mua huvittaa suunnattomasti av-palsta. Luen sitä usein ihan hauskuuttaakseni itseäni :-) Joskus harvoin minulla on myös mielipide asiaan, aiheeseen tai kysymykseen. Joskus on kiva että muut on samaa mieltä tai voi olla reilusti erimieltä.. Mutta nää velat.. Vapaaehtoisesti saa olla lapseton, sellainen ei kärsi elämässä mistään toisin kuin lapseton joka haluaisi mutta ei saa lapsia. Vela taas, no, jätän henk koht mielipiteeni itselleni mutta kysyn mielessäni usein sitä että miksi ne tosiaan vauvattelee kissoja ja koiria, puhuvat lemmikki palstalla kuinka vievät saunan taakse jos joku satuttaisi omaa piskiä tai karvajalkaa. Se muistuttaa kyllä äidinvaistoa aika paljon, paitsi sillä oletuksellä että vela tietää että tuo lapsi elää max 5-20 vuotta. Ja sitten se on ohi. Lapsien kanssa taas kyseessä on loppuelämän asia joka ei pääty mihinkään ikinä. Eli velalla oli tavallaan se ekvyt versio äidinvaistoista jotka kiinnitetään eläimeen joka on täysin riippuvainen loinen ihmisestä, eläimeen joka ei ole ihminen missään muodossa vaikka he heitä inhimillistävätkin. Useilla veloilla on aina lemmikkejä, joskus ajattelen että koska he huolehtivat lemmikeistään sukupolvia kymmeniä vuosia, miksi he eivät huolehtisi lapsista/lapsesta? Mikä lapsessa on niin hirveää että haluaa aina kymmenen vuoden välein siivota koirankakkoja sängyn alta kun uusi pentu on tullut taloon.. Paitsi että sen lemmikin voi laillisesti jättää yksin, olet vastuussa vain minkä verran haluat lemmikkiisi panostaa. Lapsi taas. No ehkä on todellakin hyvä asia että kaikki eivät hanki lapsia ja heillä toden totta pitää olla siihen oikeus, kaikilla on valinnan vapaus.
Minulla on sekä eläimiä että lapsia, mutta iki kuuna päivänä ei eläin ole ollut lapseni, enkä ihnimillistä eläimiä, se on eläimen alistamista johonkin jota se ei ole, eläin on onnellisin kun saa olla miksi on luotu.
Lapset taas, minkään muun asian puolesta en olisi valmis kuolemaan kuin lasteni, montaa asiaa olen katunut mutta lapsistani olen kiittänyt vaikka ei ole ollut aina ihan ruusuista. Ihmisenä koen olevani parempi kun olen saanut olla äiti. Rakastan lapsiani enemmän kuin mitään, ja ehkä he saavat siitä jotain evästä maailmaan. Maailma vain odottaa heitä ja kaikki tiet ovat auki, teen mitä voin jos minusta on siihen apua. Se kissimirri taas elää pienen elämänsä tyytyväisenä lauman jäsenenä, viivähtää hetken jättäen vain tassunjäljen muistoihin, huolehdin että ruokaa on kupissa ja lekurilla säännöllisesti. Lapsien kanssa on elämä vähän enemmän. Mutta, kaikista ei siihen todellakaan ole, lapset saisivat syntyä vain onnelisiin perheisiin ja onnelliseen elämään, lapset eivät saisi syntyä kärsimään... Niinpä olkaa ilman lapsia jotka ette niitä halua ja antakaa niiden rakastaa lapsiaan jotka niitä haluavat ilman että tulette siitä vihaiseksi, on mun viesti vihaiselle velalle :-)
Minusta toimit väärin. Ei ole oikein julkisesti sallittua sanoa etten halua lapsia. Ja jos jossain on suljettu ryhmä jossa voi ja saa sanoa mitä ajattelee ja seuraavaksi asioita revitellään vauva.fi sivustolla... Me Velat ei olla lasten vihaajia, toki meitä kaupassa rääkyvät kakarat jotka ei saa ostaa puolta kauppaa tai resorireetat jotka on joka vuosi paksuna ja aina uudelle ukolle. Mutta kyllä naurava vauva on suloinen ja kavereitten lapset ihania. Mutta joskus on rohkeampaa olla olematta äiti
Minusta taas tämä aloitus kertoo enemmän sen kirjoittajasta kuin veloista. Että pitää ihan kirjautua "huvikseen" vela-ryhmään Facebookissa, ja tulla sen jälkeen tänne haukkumaan heitä.
Tätä ei varmaan saisi sanoa ääneen, mutta omassa tuttavapiirissäni naiset, jotka "eivät halua lasta" ovat lähes poikkeuksetta jollain tapaa epäonnistuneita miesten suhteen. Sen lisäksi heillä on usein koira, jota he kohtelevat kuin lasta ja hössöttävät KUIN ÄIDIT.
[/quote]
On sulla omituinen ystäväpiiri.
Miksi ihmisellä ei ole oikeus sanoa ääneen ettei halua/pidä lapsista, ilman että hysteeriset äidit nousevat takajaloilleen tuomitsemaan? Te olette valinneet äitiyden ja pitäkää siitä ehdottomasti kiinni. Antakaa lapsettomien olla lapsettomia ja keskustella samanhenkisten kanssa ilman tätä lapsellista tuomitsemista ja hysteriaa! Jokaisella on oikeus omiin päätöksiinsä, teidän nyt vain täytyy hyväksyä se tosiasia.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 15:11"]
Minusta toimit väärin. Ei ole oikein julkisesti sallittua sanoa etten halua lapsia. Ja jos jossain on suljettu ryhmä jossa voi ja saa sanoa mitä ajattelee ja seuraavaksi asioita revitellään vauva.fi sivustolla... Me Velat ei olla lasten vihaajia, toki meitä kaupassa rääkyvät kakarat jotka ei saa ostaa puolta kauppaa tai resorireetat jotka on joka vuosi paksuna ja aina uudelle ukolle. Mutta kyllä naurava vauva on suloinen ja kavereitten lapset ihania. Mutta joskus on rohkeampaa olla olematta äiti
[/quote]
Miten vanhanaikaisia ihmisiä sulla oikein on tuttavapiirissäsi? Mulle ei ole ikinä tullut mieleenkään, että ei olisi hyväksyttyä sanoa, etten halua lapsia, eikä kukaan ole ikinä ihmetellyt asiaa. Aika harvan ihmisen kanssa on tullut yleensä puheeksi edes.
Olis kiva tietää, mistä velaryhmästä nyt on kyse. Itse kuulun useampaankin ja ne on lähes kaikki salaisia ryhmiä. Julkaisut on asiallisia ja keskustelut mielenkiintoisia. Asiattomat tyypit poistetaan. Julkisemmissa ryhmissä on vähän rajummat jutut koska niihin päästetään ketä tahansa hourupäitä, siksi en niissä ole oikein viihtynyt. Sitten on vielä ihan tosi häiriintyneitä sivuja (yleensä ulkomaisia) kuten se "Bann ALL kids from ALL public places" mistä ei kukaan velaystäväni tykkää. Siellä heitetään huumoria lasten murhaamisestakin.. Että kyllähän näitä kaikenlaisia sivuja löytää =D
Maailmahan ei tarvitse lisää lapsia. Siinä mielessä velat ovat hyvällä asialla.
Ja itse olisin varmaan ihan ok ilman kahta lastani. Mutta emme mitenkään suunnitelleet lapsia. Ehkä lapsettomuuden voi suunnitella, mutta itse en usko muutenkaan elämän "suunnitteluun".
No, antakaa liekkien nousta korkealle tässäkin keskustelusta. Lähden lasten kanssa luistelemaan.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 13:28"]
Vapaaehtoisesti Lapsettomat
[/quote]
kiitos. käyn varoittamassa ryhmän ylläpitäjiä stalkkerimammoista.
Itse asiassa minäkään en kauheasti pidä ylipainoisista teinipojista, sekavista tai äkäisistä vanhuksista, vammaisista, kaljuuntuvista naisista, juopoista, ylimeikatuista ihmisistä, amerikkalaisista turisteista, perussuomalaisista, karaoke-emännistä, fanaattisista uskovaisista, rivoista keski-ikäisistä miehistä, naapurista jonka koira kusee postilaatikon jalkaan, anopista, ylimielisistä lääkäreistä, kukkahattutädeistä, lipevistä mainosmiehistä, autokaupan myyjistä ja bodareista, muutama ihmisryhmä mainitakseni. Mutta olen silti näiden kaikkien kanssa tekemisissä, enkä oikeastaan koskaan edes ajattele, etten kauheasti pidä näistä ihmisistä. Mieleenkään ei tulisi haukkua ketään "vesipääksi", kuten tässäkin ketjussa joku velaksi itseään tituleeraava. Siinä se ero on normaaliin ihmiseen: normaali ihminen kestää epämukavuutta ja erilaisia ihmisiä, epänormaali ihminen alkaa suoltaa vihapuhetta ja osoittaa mielipiteensä käytöksellään.
Näin sitä avartuu ihmisen maailmankuva, enpä tiennyt, että tuollaisiakin Facebook-ryhmiä on. Kävin kurkkaamassa. Hiukan häiriintyneiltähän siellä osa touhusta vaikutti, mutta epäilemättä veloja on monenlaisia kuitenkin. Jos en olisi halunnut lapsia, en tietenkään olisi hankkinut lapsia, mutta hirveän vaikea olisi kuvitella, että olisin käyttänyt aikaani vela-aktivismiin kuitenkaan.
Halusit tietää mitä esikoisesi kummi oikeasti lapsista ajattelee. Tuota, et sitte viitsinyt ihan vaan...kysyä?
Nooh, toivottavasti tykkäät jutuistamme, nautinnollisia lukuhetkiä vaan.
Velat valittavat vauvapalstalla, että mammat eivät kuulu heidän palstalleen? Hih...
Olen nuori nainen, jolla ei ole pienintäkään aikomusta lisääntyä. Tämä kumpuaa lapsena kokemastani tunteesta, että lastensaanti on tehnyt vanhempieni elämästä liian rankkaa. Olen sen verran itsekäs, että haluan omistaa elämäni niille asioille, joita haluan itse tehdä. Mielestäni lapsen saaminen estää tämän. Koen lisäksi itseni niin huonosti itsenäistyneeksi, etten voi kuvitella olevani ikinä valmis ottamaan vastuuta toisesta ihmisestä. Eläimestä kyllä. Toisten ihmisten lapset ovat mielestäni oikein söpöjä ja tulen pienten lasten kanssa hyvin toimeen. Tämä kuitenkin johtuu enemmän omasta lapsenomaisuudestani, kuin siitä että osaisin suhtautua lapsiin kypsällä tavalla. Eli lapsettomuushaluni kumpuavat pitkällisestä harkinnasta ja siitä, että olen todennut olevani sopimaton vanhemmaksi. Mielestäni on ihan fiksua jättää lapset hankkimatta, jos ei siihen koe olevansa valmis.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 13:21"]
Olen vela, mutta en ymmärrä, miksi liittyä johonkin velaryhmään tai -yhdistykseen. Jos on itse valintansa kanssa sinut, niin ei kai sitä ajatusmaailmaa tarvitse jakaa muiden kanssa.
[/quote]
Ei tarvitse. Ja minä en ole koko Facebookissa. Se on myös sellainen asia, siis koko Facebook ideana, jota en ymmärrä yhtään sen paremmin kuin lapsia haluavia ihmisiäkään.
Kummallekaan minulla ei ole tarvetta, ei lapsille eikä Facebookille.
Luettuani viestiketjun läpi ni totesin,että kaikissa on vikaa,ihan yhtä lailla mammoissa sekä Veloissa.Itse olen ihminen,joka ei missään nimessä halua omia lapsia,enkä ensisijaisesti halua olla tekemisissä lasten kanssa,joille vanhemmat ei ole opettanut mitään kuria kotona,silloin kun minä olin lapsi ni sait selkääsi jos et käyttäytynyt kunnolla ja saan tästä nytten vihat niskoilleni,mutta olen sitä mieltä nyky lapsia katsoessani et kyllä joidenkin lasten olis oikeesti pitäny saada piiskaa,eikä kohdella vanhempiaan kuin rukkasta.Lapsi on ottanut sen vallan kodissa ja vanhemmat ovat täysin avuttomia.Silloin lapsi ei opi sitä mikä on oikein ja väärin ja käyttää sitä bossin asemaa hyväkseen aina ja kaikkialla.Ja jos ajatellaan näitä huostaanottoja tai vanhempien burn up tilanteita niitä on valtavasti,kun vanhemmat lyö hanskat tiskiin ja sanoo,etteivät jaksa enää.Eli on aihetta miettiä myös lapsia tehneitten sitä lapsen koulutusta miten lapsen opettaa eri tilanteisiin.Antaako vanhempi aina periksi,jos lapsi laittaa itkupotku raivarit vaikka kauppa reissulla,ne mitä olen nähnyt niin aina vanhemmat antaa periksi,jotta pääseevät ikävästä tilanteesta pois.Mielestäni olen ennemmin lapseton,kun en saisi opettaa lapselle mikä on oikein tai väärin.
Tätä ei varmaan saisi sanoa ääneen, mutta omassa tuttavapiirissäni naiset, jotka "eivät halua lasta" ovat lähes poikkeuksetta jollain tapaa epäonnistuneita miesten suhteen.
[/quote]
Ihan totta, yksinhuoltajatilastoistakin näkee, että lapsen tehneet ovat yleensä todella onnistuneita miesasioissa. Tätäkään ei varmaan saisi sanoa ääneen :)