Suomi on maailman lapsivastaisin maa!
Kommentit (196)
Minä en todellakaan koe Suomea lapsivihamielisenä maana. Meidän vauvallemme leperrellään/hymyillään ihan poikkeuksetta aina, kun liikumme julkisilla tai käymme kahvilassa tms. Minä myös hymyilen ja vilkuttelen vieraille lapsille, enkä muista, että yksikään vanhempi olisi siitä ikinä pahastunut, päinvastoin.
Mitähän tästä pitäisi päätellä? Onko meidän vauvamme niin harvinaislaatuisen ihana, että edes jurot suomalaiset eivät voi olla hymyilemättä hänelle? Vai voisivatko minun ja mieheni välittömyys ja positiivinen asenne vaikuttaa siihen, että meidän vauvaamme uskalletaan ottaa kontaktia, kun ei tarvitse pelätä, että me vanhemmat vetäisimme siitä herneet nenään?
Englannissa hirveimmät lapsikidutukset ja tapot ovat sattuneet, ei suomessa
Eihän täällä uskalla hymyillä vieraalle lapselle, sen vanhemmathan hyökkää kimppuun. muuten kyllä hymyilisin tai jututtaisin
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 16:02"]
Kyllä naurattaa nämä "paljon matkustelleet", jotka tekevät johtopäätöksensä kansojen luonteista tai suhtautumisesta lapsiin matkojensa perusteella. Kun edes pari vuotta asuisitte jossain muussa maassa niin voisitte oikeasti olla jotain mieltä siitä, miten lapsiin ulkomailla suhtaudutaan.
t. 15 vuotta ulkomailla asunut ulkosuomalainen
[/quote]
No, minä olen kyllä sitä mieltä, että Suomessa ollaan aika lailla lapsivihamielisiä.
t. 7 vuotta ulkomailla
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 15:51"]
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 15:44"]
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 15:43"]
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 15:38"]
Suomi ei ehkä ole maailman lapsiystävällisin maa, mutta ehkä kärkikymmenikköön kuuluu kuitenkin. Lapsiystävällisyyttä ei mielestäni mitata sillä, kuinka paljon vieraille lapsille leperellään. Todellista lapsiystävällisyyttä on se, että imeväiskuolleisuus on maailman alhaisinta, lapsiin satsataan niin yhteiskunnan kuin perheidenkin taholta, on ilmaista päivähoitoa, toimiva neuvolajärjestelmä jne. Vähän suhteellisuudentajua kehiin, kiitos!
[/quote]
Nämä luettelemasi asiat eivät ole mielestäni mitään lapsiystävällisyyttä vaain sillä satsataan nimenomaan aikuisiin ja siihen, että näistä lapsista kasvaa niitä aikuisia jotka maksaa sitten veroja.
[/quote]
Ei jumalauta, mikä NUIJA! :DDD
[/quote]
Et vissiin sitten ymmärtänyt oikein lukemaasi? No väännetään rautalangasta sitten, niin kun yksinkertaisille ihmisille pitää.
Lapsiystävällisyys sanana kyllä kuvastaa nimenomaan sitä miten lapsiin suhtaudutaan ihan tässä arjessa ja miten lapset otetaan huomioon kanssakäymisissä jne. Nuo terveydenhuollot ja päivähoidot ovat kiistämättä erittäin hienoja asioita ja ne ovatkin hyvinvointivaltion merkki. Mutta eivät ne ole lapsiystävällisyyttä. Ne ovat ihan inhimmillistä käytöstä mitä hyvinvointivaltiossa ihmisiltä odotetaankin. Ei kukaan väitäkään, että jossain lähi-idässä tai afrikassa nämä asiat olisivat paremmin kuin meillä (ja tiedät sen itsekin,että tässä ketjussa pihutaan ihan toisesta asiasta) mutta silti siellä voidaan olla lapsiystävällisempiä.
Toisaalta en tiedä missä määritellään oikea termi sille mistä ap puhuu. Mutta jos nyt kuitenkin olet ihan normaalilla älyllä varustettu ihminen, niin varmasti tajuat hänen tarkoittavan juurikin sitä kanssakäymistä lasten kanssa, eikä näitä sinun luettelemiasi asioista, joista voit vaikka aloittaa sitten ihan oman ketjusi!
Ehkä oikein termi ap:llä olisi pitänyt olla lapsimyönteisyys? En tiedä onko siis alkuperäinen termi ollut oikein, mutta onko sillä väliä jos kaikki kuitenkin (paitsi sinä) ymmärsi mistä puhutaan?
[/quote]
Sinä et määrittele lapsiystävällisyyttä.
Kun puhutaan yhteiskunnan tasolla, niin silloin pitää huomioida myös yhteiskunnan tarjoamat palvelut. Näin ollen Suomi on lapsiystävällinen maa. Täällä syntyvä lapsi saa aivan käsittämättömän hyväät eväät itselleen. Joku Bangkokin lapsihuora ei osaa edes uneksia sellaisesta hyvästä, mitä täällä pystytään lapsille tarjoamaan.
[/quote]
Yhteiskunnalla ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa. Yhteiskunta ei ole sille lapselle ystävällinen ja hymyile vaunuun. Yhteiskunta ei juttele sen lapsen kanssa mukavia.
Tässä on kyse ihan ihmisten henkilökohtaisista suhteista ja niitä ei voi ulkoistaa yhteiskunnalle.
Ja näiden asioiden perusteella Suomi on melko lapsivihamielinen.
Täytyy olla melko valopää jos tätä ei ymmärrä.
suomalaisilla nyt on ongelmia vähän joka asiassa, naapurit, grillaus, ruohonleikkuu, koiranpaska, korvike, tatuoinnit, liikenne, ylipainoiset... you name it.
Se on lottovoitto syntyä Suomeen. :)
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 17:41"]
Yhteiskunnalla ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa. Yhteiskunta ei ole sille lapselle ystävällinen ja hymyile vaunuun. Yhteiskunta ei juttele sen lapsen kanssa mukavia.
Tässä on kyse ihan ihmisten henkilökohtaisista suhteista ja niitä ei voi ulkoistaa yhteiskunnalle.
[/quote]
Totta kai yhteiskunnalla on tämän asian kanssa tekemistä. Jo aloitusviestissä määritellään, että kyse on yhteiskunnasta nimeltä Suomi. Tällöin asiaa voidaan tarkastella laajemmassa kontekstissa kuin pelkästään hymyilyllä.
Suomessa lapsi saa huomiota jo ennen syntymäänsä kattavan neuvolajärjestelmän avulla, saa turvallisen syntymän, saa hyvän terveydenhuollon, koulutuksen, jne. Ei puhettakaan, että lapsi laitettaisiin töihin, huoraksi tai katulapseksi. Ei tarvitse alkaa huumeilla kyllästetyksi lapsisotilaaksi eikä tarvitse alapäätä silpoa. Lasten asemaa ajavat järjestötkin ajavat em. asioiden poistamista maailmasta, eikä mitään hymyilemistä.
Et ole muuten esittänyt yhtään asiaa, miksi Suomi olisi lapsivihamielinen. Olet vain pieneen päähäsi saanut sen pakkoajatuksen, että kun täällä ei hymyillä tuntemattomille, niin tämä on lasten maanpäällinen helvetti.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 15:02"]
Minä tykkään hymyillä vauvoille, mutta teen sitä vain silloin kun vanhemmat eivät huomaa. Minulle on nimittäin joskus tullut palautetta vauvalle hymyilystä, kun vanhemmat ovat huomanneet (" Mitä sä siinä virnuilet/irvistelet mun lapselle?!" " Lopeta se tuijottaminen!!")
Ja ei, minulla ei ole mikään hirviön pelottava hymy, yleensä lapsia alkaa hymyilyttämään/naurattamaan kun hymyilen heille, en vain tiedä miksi jotkut vanhemmat eivät tykkää.
[/quote]
Sama juttu. Lapsiystävällisyys näkyisi varmaan aika paljon selkeämmin, jos kulttuuri ei olis tällänen "älä puhu mulle, älä katso muhun, älä hymyile mulle, jätä mut rauhaan" -tyylinen.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 18:04"]
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 17:41"]
[/quote]
Totta kai yhteiskunnalla on tämän asian kanssa tekemistä. Jo aloitusviestissä määritellään, että kyse on yhteiskunnasta nimeltä Suomi. Tällöin asiaa voidaan tarkastella laajemmassa kontekstissa kuin pelkästään hymyilyllä.
Suomessa lapsi saa huomiota jo ennen syntymäänsä kattavan neuvolajärjestelmän avulla, saa turvallisen syntymän, saa hyvän terveydenhuollon, koulutuksen, jne. Ei puhettakaan, että lapsi laitettaisiin töihin, huoraksi tai katulapseksi. Ei tarvitse alkaa huumeilla kyllästetyksi lapsisotilaaksi eikä tarvitse alapäätä silpoa. Lasten asemaa ajavat järjestötkin ajavat em. asioiden poistamista maailmasta, eikä mitään hymyilemistä.
Et ole muuten esittänyt yhtään asiaa, miksi Suomi olisi lapsivihamielinen. Olet vain pieneen päähäsi saanut sen pakkoajatuksen, että kun täällä ei hymyillä tuntemattomille, niin tämä on lasten maanpäällinen helvetti.
[/quote]
Hoh hoijaa, kusisessa betonikuutiossa ei ystävällisyyden valo kovin loista.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 18:09"]
[/quote]
Koetko hävinneesi väittelyn?
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 18:11"]
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 18:09"]
[/quote]
Koetko hävinneesi väittelyn?
[/quote]
En ollenkaan. Sinä et vaan ymmärrä pointtia tai siis tahallasi et ymmärrä, kun sattui sinivalkoisiin suomilaseihin. Jos vaikka junassa on lapsiin kärsimättömästi suhtautuvia ja jopa ilkeitä ihmisiä niin yhteiskunta ei saa sitä muutettua.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 18:16"]
En ollenkaan. Sinä et vaan ymmärrä pointtia tai siis tahallasi et ymmärrä, kun sattui sinivalkoisiin suomilaseihin. Jos vaikka junassa on lapsiin kärsimättömästi suhtautuvia ja jopa ilkeitä ihmisiä niin yhteiskunta ei saa sitä muutettua.
[/quote]
Ihan jokaisessa yhteiskunnassa on lapsiin kärsimättömästi suhtautuvia ja ilkeitä ihmisiä.
Olet jo loukannut minua useaan otteeseen. Se on varma merkki väittelyn häviämisestä. Nyt sinun pitää vain myöntää se itsellesikin.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 18:18"]
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 18:16"]
[/quote]
Ihan jokaisessa yhteiskunnassa on lapsiin kärsimättömästi suhtautuvia ja ilkeitä ihmisiä.
Olet jo loukannut minua useaan otteeseen. Se on varma merkki väittelyn häviämisestä. Nyt sinun pitää vain myöntää se itsellesikin.
[/quote]
Olen asunut perheen kanssa parissa muussakin maassa ja Suomi vetää näistä pohjat mm. kärsimättömissä ihmisissä ja kaikessa sosiaalisuudessa esim. lapsiin kohdistuen.
Hävisit taistelun jo eka sivulla; et edes ymmärrä mistä tässä puhutaan. Toki sitä voi urheasti puolustella tappiollakin.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 13:54"]
Vauva vaunuissa, jokeltelee ja hymyilee vastaantuleville. Suomessa kukaan ei hymyile takaisin tai reagoi lapseen. Lapsi oppii pikkuhiljaa siihen, että hän ei merkitse kenellekään mitään ja hänen hymynsä on ilmaa aikuisille. Hänestä kasvaa sulkeutunut aikuinen joka toimii itse sitten aikuisena samanlailla.
Vauva vaunuissa, jokeltelee ja hymyilee vastaantuleville. Ihmiset hymyilevät takaisin, jopa jäävät juttelemaan ja ihastelemaan vauvaa. Vauva oppii, että hymyyn vastataan ja, että ihmiset välittävät. Hänestä kasvaa sosiaalinen aikuinen ja toimii itse asiassa samanlailla aikuisena.
[/quote]
Menepä miehenä tekemään nuo, niin hyvin äkkiä saat pedofiilin leiman täällä Suomessa. Mä vähän veikkaan, että suurin osa teistä äideistä tuskin tykkäisi kovin hyvää, jos joku tuntematon mies hymyilisi teidän lapsellenne.
Sanokaapa aivan rehellisesti. Jos joku "karvainen lihava keski-ikäinen äijä" hymyilisi TEIDÄN omalle lapsellenne ja jäisi juttelemaan TEIDÄN oman lapsenne kanssa, niin mitä te ensimmäisenä ajattelisitte?
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 18:27"]
Vauva vaunuissa, jokeltelee ja hymyilee vastaantuleville. Suomessa kukaan ei hymyile takaisin tai reagoi lapseen. Lapsi oppii pikkuhiljaa siihen, että hän ei merkitse kenellekään mitään ja hänen hymynsä on ilmaa aikuisille. Hänestä kasvaa sulkeutunut aikuinen joka toimii itse sitten aikuisena samanlailla.
Vauva vaunuissa, jokeltelee ja hymyilee vastaantuleville. Ihmiset hymyilevät takaisin, jopa jäävät juttelemaan ja ihastelemaan vauvaa. Vauva oppii, että hymyyn vastataan ja, että ihmiset välittävät. Hänestä kasvaa sosiaalinen aikuinen ja toimii itse asiassa samanlailla aikuisena.
[/quote]
Menepä miehenä tekemään nuo, niin hyvin äkkiä saat pedofiilin leiman täällä Suomessa. Mä vähän veikkaan, että suurin osa teistä äideistä tuskin tykkäisi kovin hyvää, jos joku tuntematon mies hymyilisi teidän lapsellenne.
Sanokaapa aivan rehellisesti. Jos joku "karvainen lihava keski-ikäinen äijä" hymyilisi TEIDÄN omalle lapsellenne ja jäisi juttelemaan TEIDÄN oman lapsenne kanssa, niin mitä te ensimmäisenä ajattelisitte?
[/quote]
Joo, Suomessa ajatellaankin toisin.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 18:23"]
Olen asunut perheen kanssa parissa muussakin maassa ja Suomi vetää näistä pohjat mm. kärsimättömissä ihmisissä ja kaikessa sosiaalisuudessa esim. lapsiin kohdistuen.
Hävisit taistelun jo eka sivulla; et edes ymmärrä mistä tässä puhutaan. Toki sitä voi urheasti puolustella tappiollakin.
[/quote]
Uskomatonta. Olet omien sanojesi mukaan asunut parissa muussakin maassa, mutta et ole oppinut yhtään mitään kokemuksistasi. Surullista.
Sinä olet haukkunut kuin pahainen katulutka. Sinä olet kaikkein epäystävällisin ja epäsosiaalisin ihminen, joka tässä ketjussa on kirjoittanut. Ehkä kannattaisi muuttaa vielä pariin muuhun maahan, niin oppisit jotain?
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 18:41"]
[/quote]
Uskomatonta. Olet omien sanojesi mukaan asunut parissa muussakin maassa, mutta et ole oppinut yhtään mitään kokemuksistasi. Surullista.
Sinä olet haukkunut kuin pahainen katulutka. Sinä olet kaikkein epäystävällisin ja epäsosiaalisin ihminen, joka tässä ketjussa on kirjoittanut. Ehkä kannattaisi muuttaa vielä pariin muuhun maahan, niin oppisit jotain?
[/quote]
Hyvin olen oppinut kokemuksistani, tiedän, että Suomessa sosiaalisuus on peestä.
Siellä Juupajoella tosiaan ei opi juuri mitään.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 19:10"][quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 18:41"]
[/quote]
[/quote]
Hyvin olen oppinut kokemuksistani, tiedän, että Suomessa sosiaalisuus on peestä.
Siellä Juupajoella tosiaan ei opi juuri mitään.
[/quote]
Sinä olet ketjun epäsosiaalisin. Taisit lähteä miehesi siivellä ulkomaille, eikö niin? Hausfrauna ei sosiaaliset taidot kerry, ellei haukkumista lasketa teilläpäin sosiaaliseksi toiminnaksi.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 15:53"]
Esimerkki.
[/quote]
Ennen tein tuota että hymyilin takaisin jokeltevalle ja tuijottavalla vaaville, mutta kun vanhemmat huomaa että joku ottaa kontaktia lapseen niin äkkiä lähdetään tilanteesta pois tai käännetään vaunut toisinpäin. Eipä paljoa huvita kiinnittää lapsiin huomiota kun jos näin tekee niin vanhempi ajattelee minun olevan joku hullu ja uhka lapselle..
[/quote]
Minä käännän vaunut pois jos joku yrittää tahallaan pelotella tai irvistellä vauvalle!
Ehkä te, joille näin on tehty kannattaisi harkita perushygieniasta huolehtimista, alkoittakaa vaikka hampaiden pesulla. Jos se ei auta menkää kauneusleikkaukseen.