Suomi on maailman lapsivastaisin maa!
Kommentit (196)
Ihmisten asenteet Suomessa ovat oikeasti outoja. Oltiin juuri Itä-Suomessa hotellissa lasten kanssa. Siellä oli paljon venäläisiä turisteja. Jopa parikymppiset jätkäporukat osoittaa pitävänsä lapsista: jututtivat meidän 2 ja 4v lasta venäjäksi ja koittivat saada nauramaan. Hymyilivät lapsille, naureskelivat niiden touhuille ym. Venäläiset lapsiperheet otti lapsensa mukaan keskusteluun ruokapöydässä (täällä av:lla usein väitetty, että muualla kuin Suomessa lapset osaa käyttäytyä ruokapöydässä ja olla hiljaa). En IKINÄ ole moista nähnyt suomalaiselta jätkäporukalta, ennemmin yrmynaamoja ja lapset kierretään kaukaa.
Sama juttu esim. Etelä-Euroopassa, lapsista tykätään aidosti, niille jutellaan ja koitetaan hauskuuttaa oltiinpa ravintolassa, kaupassa tai uimarannalla. Suomessa ravintolassa lapset ovat kanssasyöjileen ja työntekijöille lähinnä riesa. Itsestäni on mukana seurata muidenkin lasten touhuja vaikka omani ei olisikaan mukana. Ja pidän silmällä esim. ravintolassa miten siellä suhtaudutaan lapsiin eli kannattaako jatkossa tuoda rahani lasten kanssa ko. ravintolaan.
Joten allekirjoitan ap:n lausahduksen täysin!
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 15:11"]
Saatko oikein jotain kiksejä, kun teet tämän saman aloituksen aina vain uudelleen? Mitä jos hakisit vaikka tuolla haulla "lapsivihamielinen" niin voisit lukea tämän aihepiirin ketjut uudelleen läpi.
[/quote]
Kuule, luulenpa, että sellaisia henkilöitä, jotka ovat asuneet/käyneet lapsineen jossain muussakin länsimaisessa sivistysvaltiossa, ja joille on tullut tällaisia ajatuksia, on useampikin kuin yksi. Suomessa todellakin annetaan usein ymmärtää, että lapset ovat tiellä, ja vanhemmat, jotka ovat heidät esimerkiksi kaupungille mukaan ottaneet, ovat hirveitä ihmisiä. Siihen, että suomalaiset aikuiset ovat ynseitä toisille muualla normaaliksi sosiaaliseksi kanssakäymiseksi luettavissa tilanteissa olen jo tottunut, mutta että ne samat aikuiset ihmiset jatkavat samalla linjalla myös lasten kanssa, on minulle täysin käsittämätöntä. Mistä mielestäsi lasten tulisi oppia esimerkiksi sitä paljon puhuttua vanhusten kunnioitusta, jos aikuiset ympärillä jatkuvasti osoittavat pienempien ja heikompien olevan huonompia ihmisiä?
Suomi ei ehkä ole maailman lapsiystävällisin maa, mutta ehkä kärkikymmenikköön kuuluu kuitenkin. Lapsiystävällisyyttä ei mielestäni mitata sillä, kuinka paljon vieraille lapsille leperellään. Todellista lapsiystävällisyyttä on se, että imeväiskuolleisuus on maailman alhaisinta, lapsiin satsataan niin yhteiskunnan kuin perheidenkin taholta, on ilmaista päivähoitoa, toimiva neuvolajärjestelmä jne. Vähän suhteellisuudentajua kehiin, kiitos!
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 14:46"]
Kyllä on hyvin asiat joillakin, jos se, että omalle vauvalle ei hymyillä, koetaan maailman lapsivihamielisimmäksi asiaksi.
Kannattaa matkustaa muuallakin kuin Euroopassa, missä nämä Epsanja-mammat ovat lähinnä reissanneet. Hotellin tarjoilija hymyillyt lapsille, että saisi tippiä... just joo.
t. Afrikassa ja Aasiassa asunut ja työskennellyt
[/quote]
Kyllä sitä on muuallakin matkusteltu, mutta espanja oli vain esimerkki. Olemme matkustaneet ympäri maailmaa ja jopa muslimimaissa ihmiset ovat tuhat kertaa lapsimyönteisempiä kuin täällä suomessa. Ehkä saavat tippiäkin, mutta myös tilantessa joissa kukaan ei ole tippiä kenellekään jakamassa. (esim kauppakeskuksessa asiakkaat) Mutta ymmärrän kyllä, että tämä on vaikea joidenkin myöntää kun huomaa itsekin käyttäytyvänsä samanlailla suomalaisena ihmisenä. Se on meihin sisään niin istutettu, että siitä on vaikea päästä eroon.
Minulle on henkilökohtaiesti aivan sama hymyileekö joku lapselleni, siitä ei ole kyse, vaan nyt puhuttiin siitä valtavasta erosta mikä on suomalaisten ja ulkomaalaisten välillä. Ja se on todella näkyvä ero! Ja sitä edelleen, että kyllä meisät varmaan täällä vähän erilaisia kasvaisi jos huomioisimme lapset myönteisemmin.
Olen itse yrittänyt nyt petrata tuota tapaani. Otan katsekontaktia lapsiin ja vauvoihin ja hymyilen. Moni suomalaislapsi selvästi hämmästyy tuota reaktiota, enkä ihmettele kun ovat tottuneet aivan muuhun. Niin kuin aikuisetkin. Täällä kun ei kukaan koskaan hymyile toiselle tai juttele tuntemattomille. Ihan ihme porukkaa koko suomi täynnä.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 15:38"]
Suomi ei ehkä ole maailman lapsiystävällisin maa, mutta ehkä kärkikymmenikköön kuuluu kuitenkin. Lapsiystävällisyyttä ei mielestäni mitata sillä, kuinka paljon vieraille lapsille leperellään. Todellista lapsiystävällisyyttä on se, että imeväiskuolleisuus on maailman alhaisinta, lapsiin satsataan niin yhteiskunnan kuin perheidenkin taholta, on ilmaista päivähoitoa, toimiva neuvolajärjestelmä jne. Vähän suhteellisuudentajua kehiin, kiitos!
[/quote]
Nämä luettelemasi asiat eivät ole mielestäni mitään lapsiystävällisyyttä vaain sillä satsataan nimenomaan aikuisiin ja siihen, että näistä lapsista kasvaa niitä aikuisia jotka maksaa sitten veroja.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 15:43"]
[/quote]
Nämä luettelemasi asiat eivät ole mielestäni mitään lapsiystävällisyyttä vaain sillä satsataan nimenomaan aikuisiin ja siihen, että näistä lapsista kasvaa niitä aikuisia jotka maksaa sitten veroja.
[/quote]
Ei jumalauta, mikä NUIJA! :DDD
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 15:44"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Sinä vaikuttatkin ihan tosi järjevältä ;)
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 15:02"]
Minä tykkään hymyillä vauvoille, mutta teen sitä vain silloin kun vanhemmat eivät huomaa. Minulle on nimittäin joskus tullut palautetta vauvalle hymyilystä, kun vanhemmat ovat huomanneet (" Mitä sä siinä virnuilet/irvistelet mun lapselle?!" " Lopeta se tuijottaminen!!")
Ja ei, minulla ei ole mikään hirviön pelottava hymy, yleensä lapsia alkaa hymyilyttämään/naurattamaan kun hymyilen heille, en vain tiedä miksi jotkut vanhemmat eivät tykkää.
[/quote]
Miksi tätä miinustetaan? Kyllä minäkin olen huomannut että jotkut mammat suhtautuvat suorastaan vihamielisesti jos joku nuori LAPSETON heidän kullannupulleen kehtaa hymyillä.
Mikä on ongelma mammat, mitä te haluatte?
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 12:33"]
Jopa lapsivihainen. Tuulipukukansa ei tykkää!
[/quote]
Ihanko tosi? Eli suomessa on kurjempaa kuin maissa, joissa lapset ovat tehtaissa 5-vuotiaana ompelemassa meille vaatteita tai maissa, joissa lapsia kaikki saavat piiskata jos meteli raikaa tai tiellä ovat eivätkä töissä?
Tai maassa, jossa katulapsen tappamisesta saa mitalin, koska joku rikas saa siitä uuden sydämen tai keuhkot tai nivelen.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Et vissiin sitten ymmärtänyt oikein lukemaasi? No väännetään rautalangasta sitten, niin kun yksinkertaisille ihmisille pitää.
Lapsiystävällisyys sanana kyllä kuvastaa nimenomaan sitä miten lapsiin suhtaudutaan ihan tässä arjessa ja miten lapset otetaan huomioon kanssakäymisissä jne. Nuo terveydenhuollot ja päivähoidot ovat kiistämättä erittäin hienoja asioita ja ne ovatkin hyvinvointivaltion merkki. Mutta eivät ne ole lapsiystävällisyyttä. Ne ovat ihan inhimmillistä käytöstä mitä hyvinvointivaltiossa ihmisiltä odotetaankin. Ei kukaan väitäkään, että jossain lähi-idässä tai afrikassa nämä asiat olisivat paremmin kuin meillä (ja tiedät sen itsekin,että tässä ketjussa pihutaan ihan toisesta asiasta) mutta silti siellä voidaan olla lapsiystävällisempiä.
Toisaalta en tiedä missä määritellään oikea termi sille mistä ap puhuu. Mutta jos nyt kuitenkin olet ihan normaalilla älyllä varustettu ihminen, niin varmasti tajuat hänen tarkoittavan juurikin sitä kanssakäymistä lasten kanssa, eikä näitä sinun luettelemiasi asioista, joista voit vaikka aloittaa sitten ihan oman ketjusi!
Ehkä oikein termi ap:llä olisi pitänyt olla lapsimyönteisyys? En tiedä onko siis alkuperäinen termi ollut oikein, mutta onko sillä väliä jos kaikki kuitenkin (paitsi sinä) ymmärsi mistä puhutaan?
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 15:48"]
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 15:02"]
Minä tykkään hymyillä vauvoille, mutta teen sitä vain silloin kun vanhemmat eivät huomaa. Minulle on nimittäin joskus tullut palautetta vauvalle hymyilystä, kun vanhemmat ovat huomanneet (" Mitä sä siinä virnuilet/irvistelet mun lapselle?!" " Lopeta se tuijottaminen!!")
Ja ei, minulla ei ole mikään hirviön pelottava hymy, yleensä lapsia alkaa hymyilyttämään/naurattamaan kun hymyilen heille, en vain tiedä miksi jotkut vanhemmat eivät tykkää.
[/quote]
Miksi tätä miinustetaan? Kyllä minäkin olen huomannut että jotkut mammat suhtautuvat suorastaan vihamielisesti jos joku nuori LAPSETON heidän kullannupulleen kehtaa hymyillä.
Mikä on ongelma mammat, mitä te haluatte?
[/quote]
Niin, mietippä sitä. Marttyyri.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 13:54"]
Esimerkki.
Vauva vaunuissa, jokeltelee ja hymyilee vastaantuleville. Suomessa kukaan ei hymyile takaisin tai reagoi lapseen. Lapsi oppii pikkuhiljaa siihen, että hän ei merkitse kenellekään mitään ja hänen hymynsä on ilmaa aikuisille. Hänestä kasvaa sulkeutunut aikuinen joka toimii itse sitten aikuisena samanlailla.
[/quote]
Ennen tein tuota että hymyilin takaisin jokeltevalle ja tuijottavalla vaaville, mutta kun vanhemmat huomaa että joku ottaa kontaktia lapseen niin äkkiä lähdetään tilanteesta pois tai käännetään vaunut toisinpäin. Eipä paljoa huvita kiinnittää lapsiin huomiota kun jos näin tekee niin vanhempi ajattelee minun olevan joku hullu ja uhka lapselle..
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 15:50"]
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 12:33"]
Jopa lapsivihainen. Tuulipukukansa ei tykkää!
[/quote]
Ihanko tosi? Eli suomessa on kurjempaa kuin maissa, joissa lapset ovat tehtaissa 5-vuotiaana ompelemassa meille vaatteita tai maissa, joissa lapsia kaikki saavat piiskata jos meteli raikaa tai tiellä ovat eivätkä töissä?
Tai maassa, jossa katulapsen tappamisesta saa mitalin, koska joku rikas saa siitä uuden sydämen tai keuhkot tai nivelen.
[/quote]
Hei ihan oikeasti, mene nyt jo muualle kun tuosta asiasta ei nyt puhuttu. Sinä nussit täällä nyt pilkkua asiasta mistä kukaan muu ei oikeastaan edes puhu. Tarkoituksesi on ilmeisemmin vain ärsyttää muita, mutta tuo on ihan turhaa. Toisaalta kuvastaa taas kerran suomalaisia :)
Vastaan ennen kuin luen muiden vastauksia. Meillä on nejä lasta. En ole kokenut Suomea lapsivihamieliseksi. Sain äitiyspakkaukset, on neuvolat jne. Ja lapsilleni ollaan ystävällisiä ja huomaavaisia esimerkiksi kaupoissa ja ravintoloissa. Toki olen huomannut, että on netissä lapsivihamielistä kirjoittelua jne., mutta käytännössä olen kokenut ystävällisyyttä lasteni kanssa.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 15:46"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Sinä vaikuttatkin ihan tosi järjevältä ;)
[/quote]
Joo, järjevä nimenomaan.
Kyllä naurattaa nämä "paljon matkustelleet", jotka tekevät johtopäätöksensä kansojen luonteista tai suhtautumisesta lapsiin matkojensa perusteella. Kun edes pari vuotta asuisitte jossain muussa maassa niin voisitte oikeasti olla jotain mieltä siitä, miten lapsiin ulkomailla suhtaudutaan.
t. 15 vuotta ulkomailla asunut ulkosuomalainen
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 15:51"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Et vissiin sitten ymmärtänyt oikein lukemaasi? No väännetään rautalangasta sitten, niin kun yksinkertaisille ihmisille pitää.
Lapsiystävällisyys sanana kyllä kuvastaa nimenomaan sitä miten lapsiin suhtaudutaan ihan tässä arjessa ja miten lapset otetaan huomioon kanssakäymisissä jne. Nuo terveydenhuollot ja päivähoidot ovat kiistämättä erittäin hienoja asioita ja ne ovatkin hyvinvointivaltion merkki. Mutta eivät ne ole lapsiystävällisyyttä. Ne ovat ihan inhimmillistä käytöstä mitä hyvinvointivaltiossa ihmisiltä odotetaankin. Ei kukaan väitäkään, että jossain lähi-idässä tai afrikassa nämä asiat olisivat paremmin kuin meillä (ja tiedät sen itsekin,että tässä ketjussa pihutaan ihan toisesta asiasta) mutta silti siellä voidaan olla lapsiystävällisempiä.
Toisaalta en tiedä missä määritellään oikea termi sille mistä ap puhuu. Mutta jos nyt kuitenkin olet ihan normaalilla älyllä varustettu ihminen, niin varmasti tajuat hänen tarkoittavan juurikin sitä kanssakäymistä lasten kanssa, eikä näitä sinun luettelemiasi asioista, joista voit vaikka aloittaa sitten ihan oman ketjusi!
Ehkä oikein termi ap:llä olisi pitänyt olla lapsimyönteisyys? En tiedä onko siis alkuperäinen termi ollut oikein, mutta onko sillä väliä jos kaikki kuitenkin (paitsi sinä) ymmärsi mistä puhutaan?
[/quote]
Sinä et määrittele lapsiystävällisyyttä.
Kun puhutaan yhteiskunnan tasolla, niin silloin pitää huomioida myös yhteiskunnan tarjoamat palvelut. Näin ollen Suomi on lapsiystävällinen maa. Täällä syntyvä lapsi saa aivan käsittämättömän hyväät eväät itselleen. Joku Bangkokin lapsihuora ei osaa edes uneksia sellaisesta hyvästä, mitä täällä pystytään lapsille tarjoamaan.
Suomi sopii hyvin minulle, sillä en pidä ihmisistä, varsinkaan lapsista. Olen kyllä käynyt ulkoimalla (en missään turistirysissä) enkä koskaan huomioi lapsia. Lapsille lässyttäminen on minulle luonnotonta. Lapset saavat minussa aikaan vain närkästymistä. Mikään ei ole kamalempaa, kuin se, että joku räkänokka tulee lässyttämään kaupassa jotain soopaa. Lähden aina mitään sanomatta tieheni.
Ennen kuin joku taas kysyy sen väsyneen kysymyksen "mitä teet vauvapalstalla", niin vastaan että viihdyttävä palsta tämä on ja alunperin tulin tänne sen munsalan kansallispukusekopään takia.
T: vela mies 29v
Lapset on yleisesti aika raskaita. Kaupassa tai ravintolassa rääkyvä tenava on pahinta mitä tiedän.
Suomalaisten yleinen negatiivisuus ei kuulkaas ole mikään myytti. Kukas se 30 vuotta kriisialueita kiertänyt lääkäri taas olikaan, joka kertoi pahimman kulttuurishokin tulevan aina Suomessa, jossa ihmisillä on asiat maailman mittapuun mukaan hyvin, mutta silti koko ajan valitetaan ja kuljetaan naama mutrulla. Eivät toki kaikki ole tällaisia, mutta niin paljon useammat ihmiset kuitenkin, ettei sitä voi olla katukuvasta huomaamatta.
Ja kyllä, tunnistan tämän piirteen myös itsessäni, koska olen asunut ulkomailla ja saanut aikanaan runsaasti palautetta negatiivisuudestani, vaikka Suomessa melkeinpä ilopillerinä pidettiin. Aloin kiinnittää asiaan huomiota, ja täytyy myöntää, että latistavia ja piiloilkeitä kommentteja tuli huulilta turhan helposti päästettyä. Päätin, että mietin tarkemmin mitä sanon. Ja kun tarpeeksi kauan jätin närkästykseni ilmaisematta, huomasin, etten, kas kummaa, enää niin närkästynytkään asioista.