Ulkonäkö vaikuttaa työnsaantiin - kauniit pärjäävät paremmin
Mietitään yhdessä kuinka syrjintä saadaan loppumaan kaikilla aloilla!
Tätä on ulkonäkösyrjintä työelämässä: Lähetimme 300 työhakemusta, joissa vain kuva oli eri kaunis hakija sai lähes kaksi kertaa enemmän haastattelukutsuja #uutisvahti
Kommentit (294)
Sitten jotkut ihmettelee tätä photoshoppaus ja ulkonäköön keskittyvää kulttuuria. Kaunis ihminen menestyy todennäköisemmin.
Itsellenikin on tullut olo, että olen ehkä saanut työpaikkkoja ulkonäköni perusteella. Olen mies. Hyvin urheilullinen tiukka kroppa. Naama aika perus. Työhaastatteluihin pistänyt aina päälle semmoiset tiukahkot vaattteet, että tiukka kroppa näkyy. Olen tietenkin valmistautunut muutenkin työhaastatteluun. Ja työhakemukseen pistänyt sellaisen kuvan, jossa näytän mahdollismmman hyvältä. Vähän photoshopannut kuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut niin pihalla, että olen noudattanut peruskoulussa saamaani ohjetta että työhakemukseen ei pidä laittaa kuvaa. Kuulemma uskottavuus menee! En ole tiennyt että muut laittavat kuviaan ihan yleisesti.
Tuo jutussa käytetty kuvapari on mielestäni todella epäonnistuneesti valittu. "epäviehättävän" henkilön saamat huonot pisteet eivät johdu kasvonpiirteistä, vaan asennosta, ilmeestä ja laittamattomuudesta. Kyseessähän on selvästi keskimääräistä kauniimpi henkilö, jos hänen geneettisiä ominaisuuksiaan katsoo ja jättää huomiotta ruokkoamattomat hiukset, nyppimättömät kulmat, ja luimistelevan kulmien alta katsovan asennon. Kyllä nuo asiat kertovat enemmän persoonallisuudesta kuin ulkonäöstä, ja saavatkin vaikuttaa rekrytointiin.
Olisivat voineet tehdä jutun niin, että asento ja ilme olisivat samoja ja geneettisissä piirteissä selkeät erot.
Vanha tuttuni on kertonut, että hän on yksi niistä, jotka lukevat ja karsivat työnhakijoiden hakemuksia. Hän on sanonut, että valokuva vaikuttaa paljon. Jos kuvaa ei ole, hakemus todennäköisemmin karsiutuu pois. Samoin karsiutuvat ne, joissa kuvan ilme on jotenkin epämiellyttävä. Avoin, rento hymy kuvassa on kuulemma eduksi ja sellainen henkolö kutsutaan todennäköisemmin haastatteluun.
Olen sanonut hänelle, että minusta tuo ei ole reilua. Itsekään en laittaisi itsestäni kuvaa, koska mielestäni epäonnistun valokuvissa. Mutta hän on selittänyt, että näillä säännöillä työelämä nykyään pelaa.
M35. Työskentelin aikanaan rakennustyömaasiivoojana.
Minulla oli myös kaksi miespuolista työkaveria. Meidän työpanos oli melkolailla samanlainen. Ainut vaan, että toinen työkaverini oli sellainen ns. pluskokoinen ja toinen oli hyvin pitkä ja laiha. Eivät olleet mitään komistuksia. Itse olen sellainen melko hyväkroppaine jätkä ja kasvoiltani hyvännäköinen.
Jostain syystä rakennusmestarit, jotka olivat miehiä suosivat minua. Eli pyysivät minua aina paikalle, kun tarvittiin siivousapua. Huomasin tämän itsekin jossain vaiheessa, että olin suositumpi työntekijä. Työpanos oli meillä tosiaan hyvin sama. USkoin , että minua suosittiin vain lihaksikkaan kropan ja hyvän ulkonäön takia.
Nyt menee ihan yli hilseen.
Miksi ulkonäkö ei saisi vaikuttaa?
Tottakai kauniit ihmiset pärjäävät se on luonnon laki, jos saat valita palveleeko sinua ravintolassa se miellyttävän näköinen vai vähemmän miellyttävän näköinen niin kumman valitset?
Otetaanko raksalle hommiin miehiä/naisia jotka ei jaksa kirvestä nostaa?
Poliiseiksi ahdistushäiriöisiä introverttejä?
Jos menet lääkäriin niin haluatko sen fiksun vai tyhmän? Sekin kun on syntymässä saatu ominaisuus josta ei kai saisi syrjiä.
Aletaanko heittämään ammatit arvalla, ettei ketään vaan syrjittäisi.
Tää on ihan pellemaailma
Vierailija kirjoitti:
Ehdotan, että kuvia ei tulisi saada laittaa hakemuksiin lainkaan, vaan siitä tehtäisiin kiellettyä. Samoin iän kysymisestä.
Tästä on jo parikymmentä vuotta, minua kehotettiin laittamaan kuva hakemukseen kun työhistoria siinä vaiheessa oli vielä vaatimaton, naama sitten ilmeisesti ei. Jo silloin ajattelin että ei helevetti mikä neuvo. Ilmeisesti ajat ei ole muuttuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdotan, että kuvia ei tulisi saada laittaa hakemuksiin lainkaan, vaan siitä tehtäisiin kiellettyä. Samoin iän kysymisestä.
Tästä on jo parikymmentä vuotta, minua kehotettiin laittamaan kuva hakemukseen kun työhistoria siinä vaiheessa oli vielä vaatimaton, naama sitten ilmeisesti ei. Jo silloin ajattelin että ei helevetti mikä neuvo. Ilmeisesti ajat ei ole muuttuneet.
Tämä siis työkkäristä jossain kurssilla.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai kauniit ihmiset pärjäävät se on luonnon laki, jos saat valita palveleeko sinua ravintolassa se miellyttävän näköinen vai vähemmän miellyttävän näköinen niin kumman valitset?
Jos menet lääkäriin niin haluatko sen fiksun vai tyhmän? Sekin kun on syntymässä saatu ominaisuus josta ei kai saisi syrjiä.
Tää on ihan pellemaailma
Haluatko mieluummin kauniin ja sosiaalisen lääkärin kuin sellaisen, joka osaa auttaa?
Mieluummin kauniin ja sosiaalisen opettajan kuin sellaisen, joka osaa opettaa?
Mä saan helposti työtä haastatteluista, mutta kuvan laittamalla en niin helposti tosin kuvan olen laittanut ehkä 2 kertaa ja mulle on monet sanonu että en onnistu kuvissa, vaan että olen livenä kauniimpi. Riippuu paljon työnantajasta. Mies haastattelijoiden kautta aina saanu töitä ja kauniiden naisten. Jos taas rekry tai pomo on joku korppikotka ja tietää ettei tyylitkään käy yhteen niin en varmasti ole töitä saanu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on ihan pellemaailma
Haluatko mieluummin kauniin ja sosiaalisen lääkärin kuin sellaisen, joka osaa auttaa?
Nyt oli kyse ASIAKASPALVELU TYÖSTÄ ja onko oikein, että ulkonäöllä on merkitystä.
Monella firmalla kun on nämä "monimuotoisuus"-ohjelmat missä palkataan erityisesti naisia ja vähemmistöjä miesten ja valkoihoisten kustannuksella, miksei saman voisi tehdä ylipainoisillekin? Yhtä laitonta ulkonäkösyrjiminenkin on joten olii tekopyhää ellei yritykset perustaisi ohjelmaa missä palkataan ylipainoisia normaalipainoisten kustannuksella.
Niin vaikuttaa valitettavasti. Sain kyllä juuri uuden työn pitkän työttömyyden jälkeen, toivottavasti en kohtaa työpaikkakiusaamista rumuuteni takia. :(
Vierailija kirjoitti:
Tää on ihan pellemaailma
Mutta eihän artikkelissa siitä ollut kyse. Siinä todettiin, että ulkonäön merkitys työnhaussa on sama kuin se on myös muilla elämänalueilla: parinvalinnassa, taloudellisessa tilanteessa, uskottavuudessa esim. esimiehinä tai politiikassa, sosiaalisessa elämässä. Siis että ulkonäkö on pääomaa siinä missä taloudellinen ja kulttuurinen pääoma, eikä se ole välttämättä huono asia.
Sitten kun cv:ssä on meriittejä enemmän, niiden merkitys korostuu vaikkakin tietynlainen huoliteltu ulkonäkö on aina eduksi.
Asiakkaana ilahdun aina kun asiakaspalvelija onkin joko muodokas (ylipainoinen), vanhempi ihminen tai muutoin nykypäivän standardien vastainen :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on ihan pellemaailma
Miksi ihmeessä ulkonäkö vaikuttaisi pätevyyteen? Haluan asiakkaana kauniin JA osaavan. Miten vaikeaa on palkata sellaisia? Rumemmat voivat työskennellä tutkijoina ja jossain kaapissa.
Vierailija kirjoitti:
Niin vaikuttaa valitettavasti. Sain kyllä juuri uuden työn pitkän työttömyyden jälkeen, toivottavasti en kohtaa työpaikkakiusaamista rumuuteni takia. :(
Rumuutesi vaikuttaa varmaan asenteisiisi enemmän ja sinua kiusataan niistä. Ei kukaan aikuinen kiusaa rumaa siksi, että tämä on ruma, vaan monilla rumilla on vammainen asenne.
uskottavuudessa
-öööh. Tiiätkö kuinka usein käy just niin että kauniita ei oteta vakavasti? Sehän on ihan yleinen puheenaihe.
Myös kauniit saa kiusaamista osakseen, usein enemmän kun rumat koska rumat sopeutuu joukkoon.
Esim. meillä töissä eräs rumempi työntekijä on aina uhriutumassa joka asiasta ja valittamassa. Rumien kiukuttelu nyt vain näyttää vastenmieliseltä. Kyllä eräs kauniskin aika ajoin valittaa, mutta se tuntuu paljon enemmän vainasialliselta epäkohtien esiinnostamiselta, koska kaunis on valittaessaankin hyvän näköinen.
Eipä ihme, että.uutinen on totta. Sen verran kuvottavia näkemyksiä täällä 🙄
Vaikea sanoa tästä kyllä... Valitut kuvat olivat minusta huonoja koska elekieli on aivan eri noissa kuvissa. Ihminen, joka tuijottaa epäilyttävästi kulmiensa alta virallisessa cv-kivassa nyt vain viestii olevansa epäedustava, ehkäpä antisosiaalinen ja ehkäpä aika yksinkertainen. En nyt ota muuta kantaa kuin, että molemmista kasvoista olisi pitänyt käyttää kohtisuoraan kameraan katsonutta ja positiivista tunnetta ilmaisevaa kuvaa. Eli tämä testi toteutettiin minusta väärin ja ulkonäön merkitystä ei tässä eritelty yleisestä viehättävyydestä.
Tuo on niin totta, ja otan esimerkin nyt siitä et meillä oli asiakaspalvelu koulutus, odotin siinä et kummasta ovesta mennään sisään,, miehiä siitä kulki ohi eivätkä kysyneet et voisivatko auttaa,, kun kauniimpi ja hoikempi työkaveri tuli siihen niin heti välittömästi joku mies kysyi hymyilen et mihinkä oot menossa, voinko auttaa jotenkin puhuen vaan tälle mun työkaverille
On se hienoa olla ruma kauniiden keskellä, huomaa kuinka tyhmiä miehet on, vaan ulkonäkö ratkaisee on kysymys sit työstä, vapaa ajasta tai muusta