Opettajat, mitä ajattelette vanhemmasta, joka
Viestittelee teille usein? Mietin, että viestittelenkö liikaa, asioista kyllä. Parin viikon sisällä oon nyt viesittänyt esim, että ehtikö lapseni kouluun, kun kotoalähtö venyi. Luvannut yhdessä viestissä opetalla kotona matikkaa, kun koe oli mennyt heikosti. Muistuttanut, että pitää ottaa lääke. Tekstannut, että lapsi jännittää liikuntaa, missä hiihtoa, kun on vähän taitamaton vielä hiihtämään.
En siis kirjoittele mitään, että meidän Nicopetterin ei sitten tarvi syödä pinaattilettuja, meidän nicopetterin pitää saada sitä ja tätä, en siis mitään vaatimuksia tai arvosteluja vaan lapsia koskevia asioita, mitä koen tärkeäksi kertoa.
Oletteko te ihan kypsiä tällaiseen vai mitä ajattelette? Kyseessä on ekaluokkalainen. Paljonko vanhemmat yleensä teille viestittelee ja mistä asioista?
Kommentit (44)
Täällä myös yksi opettaja. Mielestäni tuo myöhästymisviestittely oli turha, muut täysin aiheellisia.
Mielestäni on hienoa, että vanhemmat osallistuvat aktiivisesti lapsen koulunkäyntiin ja huolehtivat asioista. Toki pitää antaa lapsen oppia myös itse ja esim. myöhästyä joskus.
Vastakohtana niille kodeille, joissa läksyt, kokeisiin lukemiset, käyttäytyminen ja oleminen koulussa jne. on yksi hailee, vastaisin mieluusti vaikka sadan aktiivisen ja lastaan kasvattavan vanhemman viestiin, olipa sitten kyse miten pienestä asiasta tahansa.
Hyvä näin. Vain oikeista asoista yhteyden ottaminen tarkoittaa sitä, ettei oikeat asiat huku viestien massaan.
Kommentoisin vielä (olen kommentin 40 opettaja) tuota ajatusta siitä, että runsaalla yhteydenpidolla ja oppilaan tunne-elämää "ymmärtämällä" opettaja voisi kokea oppilaan läheisemmäksi. Neuvoisin pikemminkin antamaan tilaa opettajan ja oppilaan suhteen kehittymiselle ilman vanhempien sekaantumista asiaan. Opettaja on lapselle ja nuorelle usein tärkeä aikuinen, jonka kanssa muodostetaan ihan oma suhteensa. Siksi suhteen olisi hyvä antaa kehittyä vanhemmista irrallaan ja luottaa lapseen silläkin tapaa. Jos häiriökäyttäytymistä ei ole, ei opettajan tarvitse saada ennakko- tai taustatietoja oppilaasta, vaan tärkeää on kohdata oppilas omana itsenään, ilman ennakkoluuloja.
On hyvä muistaa myös se, että koulun ensisijainen tehtävä on opettaa lapsia. Pääasiallisen kasvatusvastuun pitäisi aina säilyä vanhemmilla.
No minusta vaikutat kyllä ihanalta ja huolehtivalta äidiltä. Liian paljon on niitä vanhempia, joita ei kiinnosta lasten koulunkäynti laisinkaan. Voithan kysyä siltä opelta ihan suoraan, että laitanko liikaa viestejä. Minulla on (ja on aina ollut) kaltaisiasi äitejä luokan vanhemmissa, ja ei se nyt montaa minuuttia vie ajastani vastata niihin viesteihin. Lapsihan on vielä aika nuori, mutta pikku hiljaa voisit tietenkin lisätä hänen omaa vastuuta, ja rohkaista lasta ilmoittamaan itse asioista opelle (esim. se hiihto).
Luokanope
No siis, meillä ei ole sitä wilmaa. Mutta kuten sanoin, tiedostan asiaa ja täälläkin tätä palautetta tullut ja puhuttelee kovasti. Jatkossa aion ottaa yhteyttä vain hätätapauksissa. ap