Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajat, mitä ajattelette vanhemmasta, joka

Vierailija
14.02.2014 |

Viestittelee teille usein? Mietin, että viestittelenkö liikaa, asioista kyllä. Parin viikon sisällä oon nyt viesittänyt esim, että ehtikö lapseni kouluun, kun kotoalähtö venyi. Luvannut yhdessä viestissä opetalla kotona matikkaa, kun koe oli mennyt heikosti. Muistuttanut, että pitää ottaa lääke. Tekstannut, että lapsi jännittää liikuntaa, missä hiihtoa, kun on vähän taitamaton vielä hiihtämään.

En siis kirjoittele mitään, että meidän Nicopetterin ei sitten tarvi syödä pinaattilettuja, meidän nicopetterin pitää saada sitä ja tätä, en siis mitään vaatimuksia tai arvosteluja vaan lapsia koskevia asioita, mitä koen tärkeäksi kertoa.

Oletteko te ihan kypsiä tällaiseen vai mitä ajattelette? Kyseessä on ekaluokkalainen. Paljonko vanhemmat yleensä teille viestittelee ja mistä asioista?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa asia, josta olisin viestin voinut laittaa, oli se lääkejuttu. Ja jos opettajan kanssa sekin olis ollut etukäteen sovittu niin en olis sitäkään varmistanut viestillä enää.

Olisin vain pyytänyt että katsoo että lapsi ottaa lääkkeen, lapsi kun ei itse sitä vielä osaa tehdä tuon ikäisenä välttämättä. Ja jos lääke olis ollut elämän ja kuoleman kysymys, olisin senkin antamisen tehnyt itse. Koska niin tärkeässä asiassa en olis luottanut opettajaan.

En ymmärrä miksi laittelet tuollaisia viestejä.

Vierailija
22/44 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä tulee mieleen, että saatat antaa opettajalle kuvan ylihysteerisestä, ehkä hieman lapsellisesta, hössöttävästä curling-äidistä. Mikä välttämättä ei ole edes kovin kaukaa haettua. Joten siinä mielessä tämä viestittely voi olla jopa tarpeellista ja informatiivista (tosin eri tavalla kuin itse kuvittelet) ja auttaa opettajaa näkemään lapsen käytöksen vähän uudessa valossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tuo nyt paha vielä ole, mutta hyvä kun älyät tätä kysyä ja mahd. hiukan suitsia itseäsi, jos tuota innokkaampi viestivimma vielä iskee!

Vierailija
24/44 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tää on provo. MIKSI viestittelet tuollaisia?!?

Vierailija
25/44 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutat kyllä todella rasittavalta.

Vierailija
26/44 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkejuttu ok ja ehkä se hiihtokin, jos on tosiaan hysteerinen. Muuten en ymmärrä. Jos kaksikymmentä äitiä laittaisi tekstiviestin ja kyselisi, ehtikö lapsi ajoissa kouluun, niin eipä se ope paljon muuta ehtisikään kuin viestitellä. Jos ope ei esim. tuohon viestiin vastannut, niin eiköhän se kerro jo jotain. Tottakai on tärkeää, että lapsi ehtii ajoissa kouluun, mutta kysy asiaa lapselta! Eikä sekään ole niin tärkeää, myöhästyikö tänään, vaan se, että juttelette miksi lähtö viivästyi ja mitä pitäisi tehdä, ettei tule tavaksi. Ekaluokkalaiset ovat kyllä pieniä, ja olen sitä mieltä, että liika huolehtiminen on parempi vaihtoehto kuin välinpitämättömyys (paljon yleisempää), mutta lapsellesikin on oikeasti kiva oppia huolehtimaan asioita itse. Ole kiinnostunut lapsesi asioista, mutta lähinnä niin, että lapsi on se, jonka kanssa kommunikoidaan!

Vierailija
27/44 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun kanssa on otettava vähän se asenne, että "no news is good news". Kyllä sieltä koulusta ollaan yhteydessä, jos tarvetta on. Viitaten siis noihin "myöhästyiköhän lapsi" tai "kyllä, harjoitellaan matikkaa" -viestehin.

Vierailija
28/44 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 13:54"]

Oliko siis tuo kouluunkin ehtiminen typerä juttu? En haluaisi, että lapsi myöhästyy ja siksi huolehdin asiaa. ap

[/quote]älä nyt tikusta tee asiaa!

Vierailija
29/44 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

anteeksi, mutta kuulostat todella rasittavalta vanhemmalta. Mietipä, että se sinun lapsesi ei ole keskipiste ja siellä luokalla on parisenkymmentä muutakin lasta - opettajalla on todellakin paljon tärkeämpää tekemistä kuin vastaanottaa täysin tarpeettomia viestejä.

Jos lapsi ei osaa huolehtia lääkkeestään, lapsi ei mene kouluun (ei ole opettajan tehtävä huolehtia), aika moni ekaluokkalainen saattaa jännittää eri juttuja, ei niistä tarvitse raportoida erikseen. Ja se jos lapsesi ei ehdi ajoissa kouluun niin näet sen kyllä wilmasta. Jos joku koe menee heikosti niin opettaja on yhteydessä kotiin.

Anna sen opettajan tehdä työnsä äläkä häiritse turhilla asioilla. Mieti hetkinen sitä tilannetta, että se opettaja saisi jokaiselta huoltajalta vastaavan määrän turhia viestejä... Siis ihan oikeasti.

terveisin rasittaviin vanhempiin kyllästynyt opettaja

Vierailija
30/44 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole rasittava, mutta suurin osa viesteistäsi menevät "hukkaan". Näistä syistä:

- Jos lapsi myöhästyy, hän myöhästyy. Opettaja ei ehkä ehdi lukeaa Wilmaa ennen koulun alkua, joten hän vain toteaa lapsen tulevan myöhässä. Jos lasta ei näy, eikä viestiä poissaolosta löydy, hän ottaa sinuun yhteyttä. 

- Jos hiihto jännittää, niin jännittää. Hiihtämään mennään anyway. Opettaja hoitelee jännittävät oppilaat itse. Sinä et tee mitään sillä tiedolla, missä kohtaa tonttia hiihdetään.

- Matikanopetuksesta kyllä saat ilmoittaa, mutta ei ole pakko, koska oikeastaan vanhempien oletetaankin kertaavan asioita lastensa kanssa myös kotona jos on isoja ongelmia. 

- Lääkeasioista kannattaa kyllä kertoa, mutta jos asia on rutiini, on opettajan aliarvioimista muistutella häntä tästä asiasta. 

Olet kyllä vähän huolestuneen oloinen vanhempi. Löysää napanuoraa hieman ja anna vastuuta toiminnasta myös lapselle. Heidän kun on pakko oppia pärjäämään ilman jatkuvaa paapomista tässä maailmassa. Kun ei kaikkea varmistella ja tehdä valmiiksi, he oppivat ottamaan vastuuta ja tekemään asioita myös itse (!)

Luokissa on nykyään valitettavan paljon oppilaita jotka eivät ymmärrä, että jos et ota itse kirjaa repusta, sitä ei sinulle kukaan tule nokan eteen laittamaan. Ohjeen jälkeen luokassa saattaa istua 4-5 oppilasta, jotka eivät kykene toimimaan suusanallisen ohjeen mukaisesti. Ilmeisesti, koska heidän ei tarvitse kotonakaan tehdä niin. Ei sanota "Hae itsellesi ruoka-annos" vaan se kannetaan hänen eteensä ruokavälineineen päivineen. 

Vierailija
31/44 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan vanhempien ja opettajan välistä yhteistyötä, mutta pitää muistaa että opettajallakin on se rajallinen työaika. :) Viesti oleellisesta asiasta - vaikkapa lääkkeestä tai jostakin konfliktista - on varmasti ok, mutta ehkäpä muut voi sitten jättää lähettämättä, tai ainakin harkita tarpeellisuutta. Jatkuva, runsas viestittely syö varmasti vähän henkistä energiaa ja häiritsee työpäivää, saati sitten että kukaan haluaisi työpäivän jälkeen enää puida liiemmälti työasioita. 

Esim. kouluun ehtimiset voisi kysyä lapselta, ja opetuksiin liittyvät epävarmuudet (hiihto) kannattaa luottaa opettajan ammattitaitoon. Tekemällä oppii, eikä opettaja välttämättä tee sillä tiedolla mitään että yksittäinen oppilas on hieman epävarma taidoistaan. Hän huomaa sen opettaessaan... tietenkin jos jokin asia äityy paljon isommaksi ongelmaksi niin sitten ilman muuta luuri kouraan. :)

Vierailija
32/44 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 14:32"]Koulun kanssa on otettava vähän se asenne, että "no news is good news". Kyllä sieltä koulusta ollaan yhteydessä, jos tarvetta on. Viitaten siis noihin "myöhästyiköhän lapsi" tai "kyllä, harjoitellaan matikkaa" -viestehin.

[/quote]

Joo, toi on varmasti just, että jos ei kuulu mitään, niin asiat on ok. Kiitos näistä viesteistä. En jatkossa enää laittele mitään myöhästymis tai hiihtoviestejä yms. Taidan olla aika epävarma itsestäni äitinä, siksi huolehdin liikaa. Siihen on syyt, joita en nyt ala setvimään täällä. Opettelen olemaan huolehtimatta liikaa. ap

Vierailija
33/44 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua! Ajattele, jos kaikki 28 äitiä ja muutama isä päälle tekisivät kuten sinä. Voi ope raukkaa. 

Vierailija
34/44 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 14:56"]Et ole rasittava, mutta suurin osa viesteistäsi menevät "hukkaan". Näistä syistä:

- Jos lapsi myöhästyy, hän myöhästyy. Opettaja ei ehkä ehdi lukeaa Wilmaa ennen koulun alkua, joten hän vain toteaa lapsen tulevan myöhässä. Jos lasta ei näy, eikä viestiä poissaolosta löydy, hän ottaa sinuun yhteyttä. 

- Jos hiihto jännittää, niin jännittää. Hiihtämään mennään anyway. Opettaja hoitelee jännittävät oppilaat itse. Sinä et tee mitään sillä tiedolla, missä kohtaa tonttia hiihdetään.

- Matikanopetuksesta kyllä saat ilmoittaa, mutta ei ole pakko, koska oikeastaan vanhempien oletetaankin kertaavan asioita lastensa kanssa myös kotona jos on isoja ongelmia. 

- Lääkeasioista kannattaa kyllä kertoa, mutta jos asia on rutiini, on opettajan aliarvioimista muistutella häntä tästä asiasta. 

Olet kyllä vähän huolestuneen oloinen vanhempi. Löysää napanuoraa hieman ja anna vastuuta toiminnasta myös lapselle. Heidän kun on pakko oppia pärjäämään ilman jatkuvaa paapomista tässä maailmassa. Kun ei kaikkea varmistella ja tehdä valmiiksi, he oppivat ottamaan vastuuta ja tekemään asioita myös itse (!)

Luokissa on nykyään valitettavan paljon oppilaita jotka eivät ymmärrä, että jos et ota itse kirjaa repusta, sitä ei sinulle kukaan tule nokan eteen laittamaan. Ohjeen jälkeen luokassa saattaa istua 4-5 oppilasta, jotka eivät kykene toimimaan suusanallisen ohjeen mukaisesti. Ilmeisesti, koska heidän ei tarvitse kotonakaan tehdä niin. Ei sanota "Hae itsellesi ruoka-annos" vaan se kannetaan hänen eteensä ruokavälineineen päivineen. 

[/quote]

Jeps, näen itseäni tässä, vaikken koskaan oo asiaa itsestäni uskonut taustani, jota en tässä ala setvimään, perusteella. Nyt tässä vasta kuukauden sisällä olen alkanut tiedostaa asiaa. Alan tekemään tutkistelua itsessäni asian tiimoilta, toivottavasti se muuttaa myös käytöstäni. ap

Vierailija
35/44 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 14:58"]

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 14:32"]Koulun kanssa on otettava vähän se asenne, että "no news is good news". Kyllä sieltä koulusta ollaan yhteydessä, jos tarvetta on. Viitaten siis noihin "myöhästyiköhän lapsi" tai "kyllä, harjoitellaan matikkaa" -viestehin.

[/quote]

Joo, toi on varmasti just, että jos ei kuulu mitään, niin asiat on ok. Kiitos näistä viesteistä. En jatkossa enää laittele mitään myöhästymis tai hiihtoviestejä yms. Taidan olla aika epävarma itsestäni äitinä, siksi huolehdin liikaa. Siihen on syyt, joita en nyt ala setvimään täällä. Opettelen olemaan huolehtimatta liikaa. ap

[/quote]
Kyllä se nappula siellä pärjää, usko pois. :) Jonsei pärjää niin sitä mietitään sitten. Tsemppiä. 

Vierailija
36/44 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei. Mä olen just tuollainen kanssa. Olen aina ollut lasten opettajiin tarhasta lähtien yhteydessä herkästi. Perheellämme on ollut erilaisia kriisejä, joiden olen arvellut voivan vaikuttaa lapsiin. Samoin olen ajatellut, että mitä enemmän opettaja tietään lasten (tunne)elämästä, sitä paremmin hän osaa ottaa lapset huomioon, sitä läheisemmiltä he tuntuvat.

Ja siis mainita täytyy, että lapseni eivät ole mitään erityislapsia, vaan tosi kilttejä ja motivoituneita koululaisia.

Eikö siis löydy yhtään opettajaa, joka tykkäisi kuulla näitä pieniä tärkeitä asioita lasten elämästä? Olenko minäkin curling-vanhempi?

Vierailija
37/44 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutat kyllä oikeasti hysteeriseltä. Miksi pitää viestiä jostain hiihdostakaan? Eiköhän se opettaja sen huomaa, jos joku pelkää. Ei muutkaan lapset kaikesta tykkää tai nauti, mutta miksi niitä pitää erikseen viestiä vai onko kyse erityislapsesta, jonka stressinsietokyky on poikkeuksellisen alhaalla? Matikka? Tottakai treenailette kotona, mutta miksi viestiä. Myöhästyminen? Lapsi hoitaa itse koulunsa ja voit sitten kuitata myöhästymismerkinnän, jos sellainen tulee.

Lääke on ehkä ainoa hyvä syy olla yhteyksissä. Meillä lapset olleet koulussa yhteensä 7 vuotta ja tasan yhden viestin olen laittanut. Miksi viestisin, kun kaikki on hyvin ja lapset hoitaa itse akuutit asiat koulussa? Tarkastan läksyt, luetan kokeisiin ja niin edelleen, mutta koulussa lapsi on omillaan.

Vierailija
38/44 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 14:44"]anteeksi, mutta kuulostat todella rasittavalta vanhemmalta. Mietipä, että se sinun lapsesi ei ole keskipiste ja siellä luokalla on parisenkymmentä muutakin lasta - opettajalla on todellakin paljon tärkeämpää tekemistä kuin vastaanottaa täysin tarpeettomia viestejä.

Jos lapsi ei osaa huolehtia lääkkeestään, lapsi ei mene kouluun (ei ole opettajan tehtävä huolehtia), aika moni ekaluokkalainen saattaa jännittää eri juttuja, ei niistä tarvitse raportoida erikseen. Ja se jos lapsesi ei ehdi ajoissa kouluun niin näet sen kyllä wilmasta. Jos joku koe menee heikosti niin opettaja on yhteydessä kotiin.

Anna sen opettajan tehdä työnsä äläkä häiritse turhilla asioilla. Mieti hetkinen sitä tilannetta, että se opettaja saisi jokaiselta huoltajalta vastaavan määrän turhia viestejä... Siis ihan oikeasti.

terveisin rasittaviin vanhempiin kyllästynyt opettaja

[/quote] niin että mitä se työ onkaan.....

Vierailija
39/44 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettaja. Nykyisin vanhempien yhteydenottokynnys tuntuu olevan aivan liian matala. Rasittaa lukea turhanpäiväisiä viestejä, ja vielä rasittavampaa on, jos niihin odotetaan vastausta. Opettajilla on riittävästi huolehtimista normaalissa opetuksen pyörittämisessä ja oppilaiden oikeissa ongelmissa. Kyllä sinne Wilmaan kirjataan, jos oppilas esim. myöhästelee, tai kotoa toivotaan enemmän tukea opiskeluun.

Vierailija
40/44 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 16:34"]Voi ei. Mä olen just tuollainen kanssa. Olen aina ollut lasten opettajiin tarhasta lähtien yhteydessä herkästi. Perheellämme on ollut erilaisia kriisejä, joiden olen arvellut voivan vaikuttaa lapsiin. Samoin olen ajatellut, että mitä enemmän opettaja tietään lasten (tunne)elämästä, sitä paremmin hän osaa ottaa lapset huomioon, sitä läheisemmiltä he tuntuvat.

Ja siis mainita täytyy, että lapseni eivät ole mitään erityislapsia, vaan tosi kilttejä ja motivoituneita koululaisia.

Eikö siis löydy yhtään opettajaa, joka tykkäisi kuulla näitä pieniä tärkeitä asioita lasten elämästä? Olenko minäkin curling-vanhempi?

[/quote]

No mul on sama, kriisejä elämässä, mm lasten isän kuolema, oma sairastuminen ja pitkät sairaalassaolojaksot, jolloin lapset joutuneet asua isovanhempien luona, oman sairauden aiheuttama uupumus jne jne ja samoin murehdin, että se vaikuttaa lapsiin ja heidän koulunkäyntiin, miten pärjäävät siellä... Vaikka meidän perheen asioita onkin hoidettu terapiassa, niin herkästi sitä murehtii ja huolehtii, liikaakin, myönnän. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän