Terveydenhuollon ammattilaisena ottaa päähän, kun omaiset eivät anna elvytyskieltoa
Ei ole mitään järkeä joitain yli 75 v enää elvytellä. Terveydenhuollon ammattilaisena ottaa päähän, jos ei ole annettu elvytyskieltoa.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään järkeä yli 75-vuotiaita elvytellä? No onneksi elvytettiin minun mummoni tuon ikäisenä, koska eli vielä yli 15 vuotta sen jälkeen ja suurin osa noista vuosista oli hyvää mielekästä elämää
Mitä mummosi tuotti tuona aikana yhteiskunnalle muuta kuin menoja ja kuluja?
En tiedä tästä mummosta, mutta minun vanhempani tienaavat eläkettä (tulevaa perintöä) enemmän kuin minä saan samassa ajassa palkkaa, vaikka minulla on korkeampi koulutus. He siis maksavat verojakin enemmän kuin minä, koska veroprosentti on heillä korkeampi. Yhteiskunnan varoja he eivät kuluta terveinä ihmisinä. Tekevät vapaaehtoistyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään järkeä yli 75-vuotiaita elvytellä? No onneksi elvytettiin minun mummoni tuon ikäisenä, koska eli vielä yli 15 vuotta sen jälkeen ja suurin osa noista vuosista oli hyvää mielekästä elämää
En tiedä tästä mummosta, mutta minun vanhempani tienaavat eläkettä (tulevaa perintöä) enemmän kuin minä saan samassa ajassa palkkaa, vaikka minulla on korkeampi koulutus. He siis maksavat verojakin enemmän kuin minä, koska veroprosentti on heillä korkeampi. Yhteiskunnan varoja he eivät kuluta terveinä ihmisinä. Tekevät vapaaehtoistyötä.
Veroa tyhjästä eli tuottamattomia muumioita. Yhteiskunnan varoja he käyttävät joka päivä elleivät asu korpimökissä ilman sähköjä ja vettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummo on jo tuottanut.
Mitä tuottaa yhteiskunnalle 25v narkkari? 38v murhaaja? 42v alkoholisti? 55v monivammainen ?
Mitä tuottaa edes se 6v parantumatonta rappeuttavat tautia vielä muutaman vuosikymmenen sairastava yhteiskunnan 'heikompi ja sairaampi?
Tuolla perusteella elettäisiin melko darwinistisessa yhteiskunnassa, missä todella vain ne saisivat hoitoa, joista takuuvarmasti on myös "tuottoa" tulevaisuudessa. Pelottavaa!
Itse kyllä ihmettelin kun appiukko sairastui alkuvuodesta, huonokuntoinen ja ikää päälle 80, että laittoivat vielä hengityskoneeseen! Se oli juuri ennen korona-aikaa enkä edes tiennyt miten rankka hoito se on, silti ihmettelin että noin vanhoja ja sairaita yritetään väkisin pitää hengissä. No ei hän hengityskoneessa kauan ollut, pääsi siitä sitten valvontahuoneeseen ja taisi pari viikkoa kituuttaa ennen kuin kuolema armahti.
Kälyni on töissä terveyskeskuksen vuodeosastolla ja on aivan kypsä näihin eläkeikäisiin lapsiin, jotka ulisee vuosia hoitokodissa ja hyvässä lykyssä kuukausia jo vuodeosastolla maanneelle vanhemmalle 95v. tehohoitoa. Pitäisi viedä piipaalla yliopistolliseen sairaalaan ja pitää väkisin hengissä. Sanoi, että puolisot on järkeviä, lapset usein täysin järjettömiä. Valitteli, että nuoret lääkärit ei uskalla tehdä päätöstä, vaikka pitäisi vaan pelkäävät kiukkuisia omaisia.
Eräs sukulaiseni oli saattohoidossa ja ei kykennyt enää tekemään päätöksiä. Toinen lapsista ei meinannut millään suostua siihen, että ravinnon antaminen lopetetaan. Oli niin nuori, vanhempikin oli vasta reilu 50 ja tämä lapsi 18. Vanhempi lapsi suostui heti. Lääkäri puhui pitkään ja kauniisti äidin kivuista yms. Lopulta oli itkien suostunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veroa tyhjästä eli tuottamattomia muumioita. Yhteiskunnan varoja he käyttävät joka päivä elleivät asu korpimökissä ilman sähköjä ja vettä.
Nooh tuo on vähän rumasti sanottu, kuitenkin työtätekevät maksaa niitä eläkemaksuja koko elämänsä. Kai siitä pitää jotain saada takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummo on jo tuottanut.
Mitä tuottaa yhteiskunnalle 25v narkkari? 38v murhaaja? 42v alkoholisti? 55v monivammainen ?
Mitä tuottaa edes se 6v parantumatonta rappeuttavat tautia vielä muutaman vuosikymmenen sairastava yhteiskunnan 'heikompi ja sairaampi?
Tuolla perusteella elettäisiin melko darwinistisessa yhteiskunnassa, missä todella vain ne saisivat hoitoa, joista takuuvarmasti on myös "tuottoa" tulevaisuudessa. Pelottavaa!
Mummo syö tuottojaan alati 75v ikävuoden jälkeen. Haluatko maksaa lisää työeläkemaksua jotta mummosi voi paksusti? Aika paksu taitaakin olla jo noilla eläkevuosilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nooh tuo on vähän rumasti sanottu, kuitenkin työtätekevät maksaa niitä eläkemaksuja koko elämänsä. Kai siitä pitää jotain saada takaisin.
Samaa mieltä näin 80-luvulla syntyneenä, mutta mahtaneeko toteutua?
Elvytyskieltojakin on montaa sorttia. Kannattaa jokaisen tehdä itselleen jo hyvissä voimissa ja järjissään olevana hoitotahto, josta käy ilmi nämä asiat. Ei tartte sitten omaisten päättää. Hätätapauksissa tietysti lääkäri tekee päätöksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä näin 80-luvulla syntyneenä, mutta mahtaneeko toteutua?
Ei välttis toteudu, mutta pitääkö siitä rangaista nykyisiä eläkeläisiä? Vai mitä siis ehdotat?
Työeläkejärjestelmän varat eivät ole yhteiskunnan varoja, vaikka jotkut vasemmistolaiset aina silloin tälöin ne rahat haluaisivatkin varastaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse kyllä ihmettelin kun appiukko sairastui alkuvuodesta, huonokuntoinen ja ikää päälle 80, että laittoivat vielä hengityskoneeseen! Se oli juuri ennen korona-aikaa enkä edes tiennyt miten rankka hoito se on, silti ihmettelin että noin vanhoja ja sairaita yritetään väkisin pitää hengissä. No ei hän hengityskoneessa kauan ollut, pääsi siitä sitten valvontahuoneeseen ja taisi pari viikkoa kituuttaa ennen kuin kuolema armahti.
Samaa olen ihmetellyt. Yli 75-vuotiaiden vanhojen ukkojen eturauhassyöpiä leikellään ja hoidellaan. Miksi? Eikös sitä priorisointia pitänyt tapahtua? Vai onko se taas pois nuoremmilta, jotta starbat saa rellestää veronmaksajien rahoilla?
Vaihda alaa, jos noin ottaa päähän. Hae vaikka Kiinaan uiguurien aivopesuleirille valvojaksi. Sopisit hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Työeläkejärjestelmän varat eivät ole yhteiskunnan varoja, vaikka jotkut vasemmistolaiset aina silloin tälöin ne rahat haluaisivatkin varastaa.
Eikö? Mistä julkisen sektorin työntekijöiden eläkkeet maksellaan? Keva, julkinen eläkevakuutusyhtiö jonka veronmaksajat rahoittavat ja loput maksetaan valtion lainalla.
Siis mikä siinä sinua niin harmittaa? Olen joskus työskennellyt vanhusten palveluasumisen ysikössä useamman vuoden, eikä koskaan tullut elvytystilannetta. Pääosin kaikki exitukset tapahtuivat yöllä/aamuyöstä ja oli aika tuuri jos olisi sattunut paikalle. Kierrot öisin kahden tunnin välein. Ei olisi ollut mikään kova rasti aloittaa elvytys jos joku olisi yhtäkkiä elottomaksi valahtanut.
Elvytyskieltohan rajaa ainoastaan elvytyksen pois, mitenkään muuten ei vaikuta hoitoon. Saattohoitopäätökset sitten erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri sen elvytyskiellon antaa, ei omainen.
Nyt puhutaan kahdesta eri tilanteesta.
Lääkäri antaa akuutissa tilanteessa esim vahvan sydänkohtauksen tms jälkeen.
Elyvtyskiellon sinällään antaa ihminen itse, että minua ei missään tilanteessa tule elvyttää. Ap oletko antanut sen itsellesi?
(Joskus on sitten myös lähiomaisten raskas velvollisuus 'antaa mennä' eikä enää vaatia uusia rankkoja hoitotoimia ihmiselle, jonka aika vaan on tullut, eikä enää pitkittää sit oman surutyön alkamista.
Ei, kyllä lääkäri voi määrätä elvytyskiellon vastoin potilaan ja omaisten tahtoa. Hän tekee sen lääketieteellisin perustein johon omaisella ei ole tietoa ja kykyä. Lääkäri arvioi hyötyykö potilas elvytyksestä vai ei, kaikki eivät hyödy vaan ihminen voi jäädä henkiin "vihannekseksi". Tiedän monta ihmistä joilla on DNR-päätös vastoin omaa tahtoa. Toisaalta akuutissa tilanteessa esim onnettomuus ei ole aikaa tarkastaa tietoja ja voidaan elvyttää vaikka olisi itse tehnyt kiellon.
Mitä se sulle kuuluu, miten vanhaksi ihminen haluaa elää?
Sitä 75v voi myös ärsyttää, että joku besserwisser haluaa hänen puolestaan päättää, milloin hän joutaa kuolla.
Vaihda ammattia, jos ajatusmaailmaltasi on tuo.
PS kai tiedät että jotkur ihmiset (narsistit, psykopaatit, munchhausen by proxy) voivat käyttää hyväkseen tuollaista? Varsinkin munchhausen by proxy missä ajatusmaailmaltaan sairas vanhempi vois saada terveen lapsen "ei kannata elvyttää"-tilanteeseen?
Kyllä elvytyskieltoja voisi olla useammalla. Etenkin kun muistisairaus on edennyt pitkälle ja ihmisellä monia sairauksia esim pitkälle edennyt syöpä johon ei enää akuutteja hoitoja anneta. Näitä sitten elvytetään kunnes ambulanssi saapuu paikalle, he sentään saa lääkäriltä luvan elvytyksen lopetukseen. Ei mitään järkeä.
Ap haaveilee että saa lasikopissa viettää enemmän aikaa kun nyt se 4 h