Terveydenhuollon ammattilaisena ottaa päähän, kun omaiset eivät anna elvytyskieltoa
Ei ole mitään järkeä joitain yli 75 v enää elvytellä. Terveydenhuollon ammattilaisena ottaa päähän, jos ei ole annettu elvytyskieltoa.
Kommentit (66)
Meidän iskä kun joutui sairaalaan sydämen takia. Niin lääkäri ultras sydämen ja sanoi että tarvitsee avoleikkauksen mikä ei ollut mahdollista siinä tilanteessa kun sydän oli niin heikko. Puhui kauniisti ja arvostavasti ja rehellisesti sanoi, että elvytys ei tuottaisi tulosta ja jos hengityskoneeseen joutuisi niin sillä vaan pitkitettäisi kuolemaa.
Tehtiin veljeni kanssa elvytyskielto. Vaikein asia ikinä elämässä. Tuntui kuin olisin jotenkin ulkopuolelta katsellut sitä tilannetta mutta iskä rakas ei jaksanut vaan lähti tai van tuuliin
Ps. Sitä elvytyskielto ei anneta se on iso päätös kaikesta huolimatta
75v tänä päivänä ei ole mikään tutiseva, haudan partaalla keikkuva ihmisraiska. Ei välttämättä ole, siis. Yhä isompi osa eläkeläisistä on hyväkuntoisia ja virkeitä, harrastavia jne. Itse asiassa, moni eläkeläinen on paremmassa kunnossa kuin nykynuoret! Kertonee jotain tästä ajasta...
Mun vanhemmat on juuri kyseistä ikäluokkaa. Aktiivisia ja perusterveitä pitkän työuran tehneitä eläkeläisiä.
Toinen puoli tästä kolikosta on huonot eväät elämäänsä saaneet ja/tai huonolla tuurilla itsensä rikkoneet. Huonosta tuurista, entinen työkaveri oli leikattu kasvaimien takia 7 kertaa ennen kuin täytti 30v. Toinen kävi kerran (vai kaksi?) kertaa vuodessa sydämenpysäytyksessä ja tullee käymään koko elämänsä. Noista ei kumpikaan tule olemaan työelämässä eläkeikään asti. En silti näe elvytyskieltoa tarpeellisena kummankaan kohdalla, ainakaan niin kauan kuin sairaudet on hoidettavissa kohtuudella ja kohtalaisella ennusteella.
Vierailija kirjoitti:
Ne joiden mielestä yli 75-vuotiaat ovat turhia, voivat tehdä sitten omalla kohdallaan johtopäätökset sen rajapyykin lähestyessä. Tai jo heti eläkeiän lähestyessä, kun kerran huolestuttaa eläkeläisten aiheuttamat kustannukset muille.
Heh.
Aikoinaan Kaari Utrio ehdotti lehdissä kuolinpiikin antamista yli 70-vuotiaille.
Nyt on itse kohta 80-vuotias, ei kuulemma halua enää keskustella tuosta mielipiteestään 😀
Vierailija kirjoitti:
Elvytyskiellon pyytää ikäihminen itse kun vielä asian ymmärtää, eivät sukulaiset. Oma isäni on ilmoittanut elvytyskiellon ennakkoon, vaikka yli 80- v. ikäisenä on paremmassa kunnossa kuin moni armeijaikäinen.
Joo. Ihan epäilemättä paremmassa kunnossa kuin moni armeijaikäinen. 🤣
Vaikka se tervaskanto jaksaa kulkea marjassa ja sienessä niin et löydä koko maasta ”montaa” (uskoisin että 3+ on monta) huonokuntoisempia parikymppistä.
Tuo kommenttihan on vitsi.
Raha ei voi olla korkein arvo elämässä.
Elämä ei ole kustannustehokasta. Kustannusten kannalta ja rahallisesti olisi kannattavinta jättää syntymättä.
Mutta jos ihmiskunta loppuu, kukaan ei kaipaa rahaa.