Meillä päiväkodissa 1v, joka 9 tuntia viidesti viikossa hoidossa.
Kaksi työssäkäyvää vanhempaa ja 1v lapsi. Lapsi herää klo 7 ja on päiväkodilla 7.30. Haetaan 16.30, syö kotona 17 päivällisen ja nukkuu iltaunet 17.30-18.30. Syö iltapuuron 19.30, jonka jälkeen menee pesujen ja iltatoimien jälkeen 20.30 nukkumaan.
Yhteistä aikaa äidin/isän kanssa on hereillä päivästä puoli tuntia aamulla, kolme illalla. Näistä nyt ei todellakaan kaikki ole mitään laatuaikaa, kun aamulla reväistään suoraan sängystä pukemaan ja autoon, suoraan päiväkotiin. Päiväkodista haetaan, autolla kotiin, ruokaa naamaan ja samantein nukkumaan. Kun herää, on tunti aikaa ennen iltapuuroa, jonka jälkeen suoraan nukkumaan.
En vain käsitä. En millään. Miksi?
Kommentit (54)
Niin, tai kaikki eivät voi olla tyytyväisiä siihen että kotona eletään kotihoidontuella ja siihen vielä sossun tuet vielä päälle niin aika laihaksi se eläminen silti jää. On se kauheata kun kaikki eivät halua olla köyhiä sossupummeja silloin kun lapsi on 1 v. Ja huom! perheissä on monesti myös muita lapsia jotka ihan konkreettisesti tarvitsevat asioita joita vain rahalla saa.
No noita iltaunia en mäkään kyllä ymmärrä, meillä toiset päikkärit jäivät pois siinä vaiheessa kun lapsi oppi konttamaan. Eli kotiin päivällinen, leikkiä, vaikka kevyempi iltapala ja sänkyyn sitten klo 20.
Riippuu siitä millaisia tyyppejä vanhemmat ovat. Jos ne on sellaisia minäminä tyyppejä että töiden jälkeen salille ja viikonloppunakin hoidetaan sitten omaa itseä niin aika surullista. Mutta jos rakastavia, henkisesti läsnäolevia ihmisiä (eli normaaleja...) niin mielestäni ihan fine.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 13:31"]
Niin, tai kaikki eivät voi olla tyytyväisiä siihen että kotona eletään kotihoidontuella ja siihen vielä sossun tuet vielä päälle niin aika laihaksi se eläminen silti jää. On se kauheata kun kaikki eivät halua olla köyhiä sossupummeja silloin kun lapsi on 1 v. Ja huom! perheissä on monesti myös muita lapsia jotka ihan konkreettisesti tarvitsevat asioita joita vain rahalla saa.
[/quote]
Miksi täällä niin usein esitetään väite, jonka mukaan kotihoidontuen lisäksi rahaa saadaan jotenkin automaattisesti sossusta? Ei sitä saa, ellei perheen tulot muuten ole tarpeeksi alhaiset, ja niiden ei tarvitse kovin suuret olla, että tuloraja täyttyy.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 13:28"]Koska kaikkien aviomiehet eivät omista coca cola companya tai applea. Töitä on vaan tehtävä, outoa että aikuiset ihmiset yllättyvät siitä.
[/quote]
Joo, ei omista minunkaan mieheni. Ei yhtään mitään, on ihan perusduunari. Mutta kyllä silloinkin on mahdollista huolehtia lapsistaan JOS haluaa. Mutku pää ei kestä ja pitää päästä töihin tuulettumaan.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 13:37"]
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 13:31"]
[/quote]
Miksi täällä niin usein esitetään väite, jonka mukaan kotihoidontuen lisäksi rahaa saadaan jotenkin automaattisesti sossusta? Ei sitä saa, ellei perheen tulot muuten ole tarpeeksi alhaiset, ja niiden ei tarvitse kovin suuret olla, että tuloraja täyttyy.
[/quote]
No ei tietenkään saa. Lähinnä tarkoitin niitä tilanteita esim. yksinhuoltajia tai perheitä joissa vaikka toinen vanhempi tienaa erittäin vähän jolloin kotihoidontuenlisäksi tulee ehkä muita tukia mutta kaikkien näidenkin tukien kanssa tilanne on erittäin karu!
Jes. Kiitos, en siis olekaan ihan luuseriäiti. Itse kirjoitin aloituksen ja kirjoitin omasta tyttärestäni.
Kyllä, ollaan tosi vähän yhdessä lapsen kanssa. Mies harrastaa, minä harrastan. Tarvitaan myös omaa aikaa.
Viikonloppuisin sitten on enemmän aikaa, mutta arkena en kyllä voi hyvällä tahdollakaan sanoa olevani mitenkään läsnä tyttären arjessa. Perusrutiineja suoritetaan.
ap
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 13:39"]
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 13:28"]Koska kaikkien aviomiehet eivät omista coca cola companya tai applea. Töitä on vaan tehtävä, outoa että aikuiset ihmiset yllättyvät siitä.
[/quote]
Joo, ei omista minunkaan mieheni. Ei yhtään mitään, on ihan perusduunari. Mutta kyllä silloinkin on mahdollista huolehtia lapsistaan JOS haluaa. Mutku pää ei kestä ja pitää päästä töihin tuulettumaan.
[/quote]
Eipä noi meidänkään lapset ole heitteillä olleet, vaikka ovatkin aloittaneet tarhan heti kun ä-lomat on loppuneet. Vai mitä ihmettä tarkoitit huolehtimisella?
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 13:42"]
Jes. Kiitos, en siis olekaan ihan luuseriäiti. Itse kirjoitin aloituksen ja kirjoitin omasta tyttärestäni.
Kyllä, ollaan tosi vähän yhdessä lapsen kanssa. Mies harrastaa, minä harrastan. Tarvitaan myös omaa aikaa.
Viikonloppuisin sitten on enemmän aikaa, mutta arkena en kyllä voi hyvällä tahdollakaan sanoa olevani mitenkään läsnä tyttären arjessa. Perusrutiineja suoritetaan.
ap
[/quote]
Jos saa sen muun ajan lämpöä ja rakkautta riittävästi, niin hätäkös sillä.
Noin oli meilläkin. Töihin oli pakko mennä kun äitiysloma loppui. Kai sillä kotihoidontuellakin eläisi, mutta mulla on esim. oma hevonen joka syö rahaa noin tonnin kuussa. Illat menevät aika pitkälti tallilla. Onneksi lapsella on isä joka puuhastelee lapsen kanssa iltaisin ja viikonloppuisin ollaan koko perhe koolla :)
Tapasin taannoin yhden tuttavan, joka oli sitä mieltä, että äitiysloma kotona ok, mutta sen jälkeen hän koki koulutuksensa menevän hukkaan ja meni takaisin töihin. Ihan tavallinen akateeminen toimistotyöläinen siis ja samanlainen mieskin. Yksi lapsi. Minusta se oli ihan järkkyä - koulutus hukkaan vajaan vuoden paussista? Lapsella ei mitään väliä?
Itse en laita hoitoon lasta, joka ei vielä kävele, puhu tai ole päiväkuiva. En ylipäätään ole halukas ulkoistamaan lasteni kasvatusta Helsingin kaupungille ennen kuin on ihan pakko.
Tää on taas tätä. Joidenkin mielestä päiväkotiin laitto ja työssäkäynti on heitteillejättöä kunnes lapsi on 3 vai oliko se 7 oikea ikäraja jolloin työssäkäynti on muuta kun heitteillejättöä? Tärkeintä on miten lapsen hoitaa, miten on läsnä. Kyllä se aikakin on tärkeää mutta kuinka monta vanhempaa meillä on sellaista jotka ovat kyllä saman katon sisällä mutta eivät kuitenkaan läsnä tai joiden suhde on kaikkea muuta kun huolehtiva ja lämmin?
Jos nyt ap:n tapauksesta puhutaan niin ihan normaali työpäivähän teillä on ja normaali päiväkotipäivä. Mutta normi lapsella ei ole noita iltapäiväunia päiväkodin jälkeen enää yleensä kovin vanhana eli kyllä teiltäkin ne pitäis ihan kohta jäädä pois. Eli useimmilla lapsilla on enemmän aikaa olla vanhempien kanssa kun teidän. Esim. meidän 1v. menee nukkumaan n. 21.00, viedään päiväkotiin 8.00 ja haetaan 16.00 (joo normaalia lyhyempi työpäivä on mulla) ja ihan mukavasti sitä aikaa vielä jää yhdessäoloon arkenakin. Viikonloput sitten kokonaan.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 13:42"][quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 13:39"]
[/quote]
[/quote]
Eipä noi meidänkään lapset ole heitteillä olleet, vaikka ovatkin aloittaneet tarhan heti kun ä-lomat on loppuneet. Vai mitä ihmettä tarkoitit huolehtimisella?
[/quote]
Niin on huolehdittu, mutta sinä et ole huolehtinut. Toki se joidenkin perheiden kohdalla onkin ehdottomasti parempi niin.
Tarkoitin ihan sitä mitä kirjoitin. JOS haluaa itse huolehtia siitä omasta lapsestaan niin siihen on kyllä mahdollisuus. Jos ei halua, niin hyvä niille lapsille, että Suomessa ei ole pakko.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 13:47"]
Noin oli meilläkin. Töihin oli pakko mennä kun äitiysloma loppui. Kai sillä kotihoidontuellakin eläisi, mutta mulla on esim. oma hevonen joka syö rahaa noin tonnin kuussa. Illat menevät aika pitkälti tallilla. Onneksi lapsella on isä joka puuhastelee lapsen kanssa iltaisin ja viikonloppuisin ollaan koko perhe koolla :)
[/quote]
Mutta kunnon av-mamman lailla olisi pitänyt laittaa koni metwurstiksi. Ja niillä joilla sattuu talo olemaan, niin sekin pitää katsos laittaa myyntiin, valintakysymyksiä.
Vieläkö ymmärtäisi mikä vahinko on tapahtunut? Meilläkin lapset repertuaarilla 3-19v ja kaikki ihania fiksuja ja täyspäisiä lapsia. Jotain varmaan on, jota en näe...
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 13:51"]
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 13:42"][quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 13:39"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Niin on huolehdittu, mutta sinä et ole huolehtinut. Toki se joidenkin perheiden kohdalla onkin ehdottomasti parempi niin.
Tarkoitin ihan sitä mitä kirjoitin. JOS haluaa itse huolehtia siitä omasta lapsestaan niin siihen on kyllä mahdollisuus. Jos ei halua, niin hyvä niille lapsille, että Suomessa ei ole pakko.
[/quote]
Juuh.... en jaksa edes vaivautua tähän. Vertailussa lapseni vie teidän vastaavia ihan 10-0.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 13:42"]
ap
[/quote]
Kuulepa, ihan normiarkea elätte!
Noin se meni meilläkin silloin, kun lapset olivat päiväkoti-ikäisiä. Ja noin se menee sadoissatuhansissa muissakin kodeissa!
Olet niin nuori äiti, kun lapsi on vasta 1 v., niin ymmärrän, että olet epävarma siitä miten pitäisi olla äiti. Odotapa, kun saatte lisää lapsia. Silloin ehdit antaa vielä vähemmän aikaa yhdelle lapselle.
Siksi viikonloppuvapaat keksittiin viime vuosisadalla, että työssäkäyvillä vanhemmilla on aikaa olla myös perheensä kanssa. Arkena kun se yhteinen aika jää pakostakin vähäiseksi.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 13:51"]
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 13:47"]
[/quote]
Mutta kunnon av-mamman lailla olisi pitänyt laittaa koni metwurstiksi. Ja niillä joilla sattuu talo olemaan, niin sekin pitää katsos laittaa myyntiin, valintakysymyksiä.
Vieläkö ymmärtäisi mikä vahinko on tapahtunut? Meilläkin lapset repertuaarilla 3-19v ja kaikki ihania fiksuja ja täyspäisiä lapsia. Jotain varmaan on, jota en näe...
[/quote]
Itseasiassa tuli mieleen että joku heitti ton heppajutun provona jotta juuri tulisi tuollaisia vastaväitteitä kuten "heppaan tonni ja lapsilla ei väliä" Paitsi siinä mielessä kyllä olen samaa mieltä että outoa valittaa rahan vähyyttä jos maksetaan hepasta tonni kuussa. Minä en ole kotihoidontuella sen takia että tavalliseen elämiseen jäisi silloin aivan liian vähän rahaa eli ruokaan vaatteisiin jne..!
Ap:n lapsi nukkuu ehkä ne toiset päiväunet, koska on päiväkotipäivän jälkeen niin väsynyt?
Oikeasti, mua säälittää toi teidän tyttärenne. Miksi te halusitte lapsen? Mitä te sillä teette?
Koska kaikkien aviomiehet eivät omista coca cola companya tai applea. Töitä on vaan tehtävä, outoa että aikuiset ihmiset yllättyvät siitä.