Voihan sitä uskoa Jumalaan, muttei rakasta häntä tai pidä hänen systeemiään hyvänä
Ateismi on jotain muuta. Siinähän kielletään Jumala.
Minä en kiellä, mutten saa kylmää sydäntäni lämpenemään häntä kohtaan. Monesta asiasta kapinoin ja moneen tärkeään kysymykseen en ole saanut vastausta, enkä monia asioita Raamatusta voi hyväksyä. Minkä sille voi? En ainakaan valheessa halua elää.
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Niinhän moni tekee. Silloin on vielä mahdollisuus saada suhde kuntoon, jos niin haluaa.
Entä jos ei halua? Uskonhan pitäisi riittää pelastukseen, mutta jos uskoo, eikä suostu kumartamaan Maailmanhukuttajaa, niin mitä käy? Eikö usko riitäkään?
Mulla sama. Lisäksi tiedostan, että raamattu on ihmisten kirjoittama ja ihmiset on valinneet siihen jutut. Nythän sitä on käännettykin uudestaan ja löydetty paljon käännösvirheitä, mikä ei normaalijärjellä ajattelevaa ihmistä yllätä yhtään. Siitä on voitu jättää pois paljon sellaista, mikä ei kasaajia miellytä.
Musta oli uskovana tosi huojentavaa tunnustaa itselleni tämä, että koko Jumala jättää mut ihan kylmäksi. En pystynyt hyväksymään, saati rakastamaan etäiseksi jäänyttä, pidättyväiseltä ja myös kylmältä tuntuvaa "isähahmoa". Raamattu tuntui hyökkäävältä ja nitistävältä. Mitään lohtua en siitä saanut. Jeesuksen ristinkuolema ei tuntunut minun vuokseni tehdyltä (ja koko asia jäi muutenkin oudoksi mysteeriksi, kun Jumala olisi voinut toimia vaikka millä muullakin tavalla)... joten vaikka ihan uskon, en koe tämän asian koskettavan minua millään tavalla. ap
Jumalan systeemi on hyvä. Usko pois. Älä usko vääristettyyn tarinaan ja satuun. Kuule ihminen on aika hieno, kuten on tekijänsäkin.
Vierailija kirjoitti:
Jumalan systeemi on hyvä. Usko pois. Älä usko vääristettyyn tarinaan ja satuun. Kuule ihminen on aika hieno, kuten on tekijänsäkin.
Ei ole hyvä. Itsekeskeisen sadistin ja narsistin egoa hivelevä systeemi se on. Kaikkivoivan olisi luullut keksivän paremmankin tavan.
Vierailija kirjoitti:
Musta oli uskovana tosi huojentavaa tunnustaa itselleni tämä, että koko Jumala jättää mut ihan kylmäksi. En pystynyt hyväksymään, saati rakastamaan etäiseksi jäänyttä, pidättyväiseltä ja myös kylmältä tuntuvaa "isähahmoa". Raamattu tuntui hyökkäävältä ja nitistävältä. Mitään lohtua en siitä saanut. Jeesuksen ristinkuolema ei tuntunut minun vuokseni tehdyltä (ja koko asia jäi muutenkin oudoksi mysteeriksi, kun Jumala olisi voinut toimia vaikka millä muullakin tavalla)... joten vaikka ihan uskon, en koe tämän asian koskettavan minua millään tavalla. ap
Ymmärrän hyvin ajatuksesi. Itsekään en pidä kaikesta raamatussa kerrotusta tai tavasta, miten Jumala on päättänyt ihmiskunnasta pelastaa julistetun hullutuksen kautta, kuten Paavali toteaa. Sana rististä on hullutusta niille, jotka kadotukseen joutuvat. Jumala siis jätti näin vakavan asian kuin pelastuksesta kertomisen ihmisten käsiin, jotka saavat vielä sanoman väännettyä useiksi eri tulkinnoiksi. Huomaan siis, etten pysty olemaan kaikessa samaa mieltä raamatun tekstien kanssa, mutta haluan silti päästä ikuiseen elämään. Jumala on ilmoittanut että hän pelastaa ihmiset yksin Kristuksen sovituskuoleman kautta. Pelastukseni ei siis voi riippua siitä, miten paljon rakastan Jumalaa tai olen samaa mieltä hänen kanssaan. Jotkut asiat jäävät miksi kysymyksiksi, mutta en silti voi koko kristinuskoa hylätä näiden miksi kysymyksien vuoksi, koska sekin olisi minulle jo pelkästään älyllisesti epärehellistä.
Ihminen yrittää aina selittää Jumalan, että miten se on. Jostain se Jumalaan uskominen on tullut. Oletteko kuulleet että sellaista hirvitystä ajetaan läpi, että sinun pitää kieltää uskosi Jumalaan? Eikö ole outoa? Miksi en saisi uskoa hyvää tekevään, anteeksiantavaan Jumalaan, kuka haluaa pelastaa sieluni, palauttaa arvoni? Mistä jumalasta oikein puhuvat, että kuka pitää kieltää? Mutta sitten toisaalta pitäisi kumartaa paavia, imagoja, kuvia, idoleita, muslimeja, hollywoodia, itään päin pitäisi kumartaa?
Vierailija kirjoitti:
Ihminen yrittää aina selittää Jumalan, että miten se on. Jostain se Jumalaan uskominen on tullut. Oletteko kuulleet että sellaista hirvitystä ajetaan läpi, että sinun pitää kieltää uskosi Jumalaan? Eikö ole outoa? Miksi en saisi uskoa hyvää tekevään, anteeksiantavaan Jumalaan, kuka haluaa pelastaa sieluni, palauttaa arvoni? Mistä jumalasta oikein puhuvat, että kuka pitää kieltää? Mutta sitten toisaalta pitäisi kumartaa paavia, imagoja, kuvia, idoleita, muslimeja, hollywoodia, itään päin pitäisi kumartaa?
Missä muka on yritetty kieltää uskomasta?
Jotkut on systeemissä, joka ei kuulu Jumalalle. Siis he ketkä eivät usko mihinkään, eivät etenkään Jumalaan. Uskonnot ovat tietty tosi erikoinen asia, mutta voisivatko ihmiset joskus miettiä, miten paljon elävät ohjailtuna, sidottuina kuin vankeina, jota sanelevat politiikka, viihde- ja muotimaailma, sekä vääränlainen liike-elämä? Ihan oikeasti kumartavat sinne roomaan ja egyptiin, intiaan ja iraniin. Pilkkaavat samalla Jumalaa, jos edes ajatusta siihen suuntaan luovat. Oikeasti eivät elä, eivät näe vaivaa, eivätkä auta lähimmäisiään.
Vierailija kirjoitti:
Ei se oikein voinut toimia millään muulla tavalla.
Kyse on siitä, että Jumala on Hyvä ja oikeudenmukainen, ei Hän voi rikkoa lakia, vaikka siihen kyllä pystyisi ja monet asiat voisi tehdä sormia napsauttamalla. Silloin Hän olisi manipuloiva ja kontrolloiva, eikä kunnioittaisi ihmisen vapaata tahtoa. Hän ei tee näin, juurikin koska on Hyvä, ihminen saa itse valita. Tietysti olisi voinut luoda tahdottomia marionetteja tahtonsa mukaan pomppimaan, mutta halusi luoda ihmisen, joka saa valita itse. Hän loppuun asti kunnioittaa ihmisen vapaata tahtoa.
Jatkuu..
Lyhyesti:
Loi maailman, ihmiset paratiisiin, kaikki hyvin, ihmisen tarkoitus olla siellä Jumalaan yhteydessä ja elää ikuisesti, vailla sairautta, kirousta, kuolemaa. Vaikka ihminen sielläkin tekee välillä väärin, ei tajua tekevänsä, koska omatunto ei ollut herännyt, ei tietoa oikeasta, eikä väärästä.
Jotta vapaa tahto idea toteutuu, Jumala laittoi paratiisiin yhden puun, josta sanoi ettei saa syödä. Sen tarkoitus oli osoittaa, että ihminen kunnioittaa Jumalaa. Maapallo oli kokonaan heidän käytössä, miljardeja puita heillä käytössä, ei ollut puista pulaa siis. Pyyntö ei ollut mahdoton, piti vaan olla syömättä puusta,yhdestä puusta.
No, siellä oli käärme, joka houkutteli valheillaan ihmisen syömään puusta. Ihmisen silmät aukeni, hän ymmärsi hyvän ja pahan, samaan aikaan tuli osalliseksi kuolemasta, kirouksesta sairaudesta. Koska ei kunnioittanut Jumalaa antoi Herruuden saat#nalle elämänsä suhteen. Ihminen valitsi antaa hallintavallan hänelle. Vapaa tahto.
No, Jumala olisi voinut jättää ihmisen tähän, mokasit, minkäs teet, koita selvitä. Koska Jumala on rakkaus ja rakasti luomaansa ihmistä, Hän teki pelastussuunnitelman, jolla ihminen ei joutuisi ikuiseen eroon Hänestä luojasta, ja että ihminen ei kuolisi, vaan saisi elää, ja täytyi olla myös keino sairautta ja paha vastaan.
Tilanne oli se, ettei Jumala vain korjata tilannetta,koska saatan# oli saanut laillisen oikeuden ihmiseen.
Ihminen ei kyennyt itse myöskään itseään pelastamaan. Israelin kansa oli erikseen valittu kansa, jotta muuta kansat näkevät millaista on elää Jumalan yhteydessä, jotka eivät Jumalaa vielä tunne. Heille annettiin uhri yms toimituksen, jotta pahat teot saatiin hetkeksi peitettyä janihminen ei tuhoudu.
Kuitenkin Jumalan pelastussuunnitelma oli koko ajan tulilla. Kun aika oli sopiva, Hän lähetti poikansa, synnittömän Kuninkaan maailmaan pelastajamaan ihmisen. Kukaan muu ei tätä voi tehdä. Ainoa kuka voi kumota tapahtuneen on täysin virheetön synnitön uhri ja Veri. Silloin ihminen voi pelastaa itsensä uskomalla tähän uhriin, koska ihminen ei voi itseään uhrata, koska ei ole täysin puhdas.
Kaikki jotka uskovat tähän uhriin, laittavat siihen toivonsa, pelastuvat.
Se, että Jumalan ainoan pojan veri vuosi on jotain niin käsittämättömän suurta voimaa, siinä on maailmankaikkeuden suurin voima. Se kykenee peittämään alleen kaikkien ihmisten kaikkien aikojen synnit. Kaikki sairaudet ja kiroukset. Kuka turvaa tähän veren, tähän uhriin, on pelastettu ikuisesti. Jeesuksen veri riittää ja kattaa. Se pelastaa ikuiselta kuolemalta (helvetti) mikä on ero Jumalasta. Siinä on voima parantaa sairauksia ja voima kirousta ja pahaa vastaan.
Tämä ei jätä kylmäksi, jos sen oikein ajattelee.
Itse en tajunnut jutun juonta ja olo oli aika sama, en ihan tajua. Sitten pyysin, että Isä Jumala näyttää itsensä, millainen on. Aloin tutustua Jeesukseen, koska Hön tuli näyttämään millainen Isä Jumala on. Jeesus teki vain mitä näki Isän tekevän. Jeesus oli heikkojen, kiusattujen, sairaiden, ahdistettujen, syntisten, epäonnistuneiden, kaiken kusseiden puolella. Se on aika harvinaista rakkautta se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan lievänä versiona, kuinka monen uskovan luulet oikeasti avoimesti kertovan uskostaan? Ja että siihen suhtauduttaisiin normaalisti? Työelämä, opiskelut? Lastentarhat? Alakoulussa? Yläkoulussa? Lukiossa? Yliopistossa? Leikkipuistot? Kerhot? Kahvipöytäkeskustelut? Siihen totaalikieltämiseen on varmaan hieman aikaa vielä.
Jos itse järjestäisit jotkut hulppeat pippalot ja haluaisit kutsua sinne mahdollisimman paljon hyvin käyttäytyviä ihmisiä, niin mitä tekisit? Jos olisit Jumala, niin etkö järjestäisi sellaiset esikarsinnat, jossa voit taustalta tarkkailla, että kuka sopii juhliisi ja kuka ei? Jos teet niinkuin Jeesus opetti Jumalan käskyjen mukaan, niin pääset bileisiin, jos hylkäät tai alat vääristelemään niitä Jeesuksen opetuksia, olet saanut porttikiellon Taivaallisiin menoihin. Helvetti = ikuinen ero Jumalasta, se on pelkästään sinusta kiinni että haluatko elää Jumalan valtakunnassa vai helvetissä. Jumala on ojentanut käden, joko tartut siihen tai et tartu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se oikein voinut toimia millään muulla tavalla.
Kyse on siitä, että Jumala on Hyvä ja oikeudenmukainen, ei Hän voi rikkoa lakia, vaikka siihen kyllä pystyisi ja monet asiat voisi tehdä sormia napsauttamalla. Silloin Hän olisi manipuloiva ja kontrolloiva, eikä kunnioittaisi ihmisen vapaata tahtoa. Hän ei tee näin, juurikin koska on Hyvä, ihminen saa itse valita. Tietysti olisi voinut luoda tahdottomia marionetteja tahtonsa mukaan pomppimaan, mutta halusi luoda ihmisen, joka saa valita itse. Hän loppuun asti kunnioittaa ihmisen vapaata tahtoa.
Jatkuu..
Ei voi olla vapaata tahtoa, jos on olemassa kaiken luonnut, kaikkitietävä ja kaikkivoipa luoja, joka on jo ennen luomisen alkua tiennyt, miten luotuna tulevat toimimaan.
Ja vaikka jotenkin olisi, olisi Herran vapaan tahdon kunnioittaminen sama, kuin ryöstäjä antaisi vaihtoehdon "Rahat tai henki". Omasta vapaasta tahdostasi antaisit siis rahasi tai valitsisit kuolla. Kukaan ei pakottanut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole hyvä. Itsekeskeisen sadistin ja narsistin egoa hivelevä systeemi se on. Kaikkivoivan olisi luullut keksivän paremmankin tavan.
Mun mielestä tämä kuvaa hyvin tämän päivän politiikkoja ja ministereitä Suomessa. Yritysmaailmaa, koulutusta ja asioita mihin ihmiset helposti saadaan koukkuun. Ei toi sadistin ja narsistin ego kuvaa Jumalaa, vaan ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Jumala on ilmoittanut että hän pelastaa ihmiset yksin Kristuksen sovituskuoleman kautta.
Ei ole. Jeesus nimenomaan käski, Jumalan käskystä, TEKEMÄÄN niitä hyviä tekoja.
"Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä. Sillä en minä itsestäni ole puhunut, vaan Isä, joka on minut lähettänyt, on itse antanut minulle käskyn, mitä minun pitää sanoman ja mitä puhuman. Ja minä tiedän, että hänen käskynsä on iankaikkinen elämä. Sentähden, minkä minä puhun, sen minä puhun niin, kuin Isä on minulle sanonut." Joh.12:48-50
"Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan.Joka ei minua rakasta, se ei pidä minun sanojani; ja se sana, jonka te kuulette, ei ole minun, vaan Isän, joka on minut lähettänyt." Joh.14:23-24
"Miksi te huudatte minulle: 'Herra, Herra!' ettekä tee, mitä minä sanon?" Luuk.6:46
"Jokainen, joka kuulee nämä sanani ja tekee niiden mukaan, on kuin järkevä mies, joka rakensi talonsa kalliolle. Alkoi sataa, tulvavesi virtasi ja myrskytuuli pieksi taloa, mutta se ei sortunut, sillä se oli rakennettu kallioperustalle. Jokainen, joka kuulee nämä sanani mutta ei tee niiden mukaan, on kuin tyhmä mies, joka rakensi talonsa hiekalle. Alkoi sataa, tulvavesi virtasi ja myrskytuuli pieksi taloa, ja se sortui, maan tasalle saakka." Matt.7:24-27
"Jos veli tai sisar on alaston ja jokapäiväistä ravintoa vailla ja joku teistä sanoo heille: "Menkää rauhassa, lämmitelkää ja ravitkaa itsenne", mutta ette anna heille ruumiin tarpeita, niin mitä hyötyä siitä on? Samoin uskokin, jos sillä ei ole tekoja, on itsessään kuollut." Jaak.2:14-17
Vierailija kirjoitti:
Jos itse järjestäisit jotkut hulppeat pippalot ja haluaisit kutsua sinne mahdollisimman paljon hyvin käyttäytyviä ihmisiä, niin mitä tekisit? Jos olisit Jumala, niin etkö järjestäisi sellaiset esikarsinnat, jossa voit taustalta tarkkailla, että kuka sopii juhliisi ja kuka ei? Jos teet niinkuin Jeesus opetti Jumalan käskyjen mukaan, niin pääset bileisiin, jos hylkäät tai alat vääristelemään niitä Jeesuksen opetuksia, olet saanut porttikiellon Taivaallisiin menoihin. Helvetti = ikuinen ero Jumalasta, se on pelkästään sinusta kiinni että haluatko elää Jumalan valtakunnassa vai helvetissä. Jumala on ojentanut käden, joko tartut siihen tai et tartu.
Jumala haluaa saada ihmisen irti synnistä. Siihen on aikaa ihmisen elämän ajan verran. Miten käytät sen ajan, sen on antanut Jumala sun itsesi käsiin. Jumala tietää kyllä jokaisen kamppailun ja mistä se johtuu. Jumala ei rankaise, kun ihminen sortuu johonkin. Tai joku muu tekee sulle väärin, Jumala ei rankaise sinua. Jumala ei myöskään iske salamalla väärintekijöitä välittömästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan lievänä versiona, kuinka monen uskovan luulet oikeasti avoimesti kertovan uskostaan? Ja että siihen suhtauduttaisiin normaalisti? Työelämä, opiskelut? Lastentarhat? Alakoulussa? Yläkoulussa? Lukiossa? Yliopistossa? Leikkipuistot? Kerhot? Kahvipöytäkeskustelut? Siihen totaalikieltämiseen on varmaan hieman aikaa vielä.
Jokainen varmaan saa suhtautua miten haluaa, vai pitäisikö teihin "väärin" suhtautuvia kenties rankaista jotenkin?
Minä en kuitenkaan ole velvollinen järjestämään sinulle erikseen sopivaa ympäristöä.
Niinhän moni tekee. Silloin on vielä mahdollisuus saada suhde kuntoon, jos niin haluaa.