Raskaus ja pyörrytys
Pyörryttää päivittäin useamman kerran. Välillä niinkin, että tekee mieli mennä lattialle istumaan kun tuoli tuntuu hataralta. Ei kuitenkaan kestä kuin viitisen minuuttia maksimissaan.
Verenpaine on matalahko (111/58, sitä ennen 106/67, sitä ennen 103/67 ja sama kaava jatkuu koko raskauden) mutta se on aina ollutkin samaa tyyliä. Voiko raskauden aikana nuo keholle tutut ja aiemmin oireettomat paineet tehdä tällaista kuitenkin vai olisiko syytä etsiä aiheuttajaa muualtakin?
Viikkoja nyt 32. Paino on normaali, koko raskaudessa tullut kuutisen kiloa. Ei turvota.
Kiitos!
Kommentit (5)
Oli 111 siinä vaiheessa kun olin syönyt lisärautaa pari viikkoa. Nyt olen syönyt näitä tabletteja nelisen viikkoa, arvoa ei ole vielä mitattu uudelleen.
Ap
Minulla on myös samanlaisia tuntemuksia, raskausviikkoja on 25. Pyörrytys pahenee jos tulee kuuma esim. paksut talvivaatteet päällä ostoksilla. Huimaava olo johtuu erittäin matalasta verenpaineesta, lääkärin mukaan sille ei suoranaisesti voi mitään. Täytyy vain muistaa juoda tarpeeksi ja syödä säännöllisesti. Ja pitää huolen ettei pyörry jaloiltaan. Lisärautaa olen syönyt itsekin matalaan hb:n kuukauden.
4, sinulla lienee minua matalammat paineet? Minulle ainakaan kukaan ei ole maininnut erittäin matalaksi, hyviksi tai hoeman matalaksi kyllä.
Itsellä huimaus ei suoranaisesti ole seuraus mistään (esim kuumuus), tai ainakaan en ole huomannut - täytyykin seurata sitä. Ja tosiaan täytyy muistaa juoda runsaammin!
Ap
Mulla oli varsinkin ekassa raskaudessa pyörrytystä. Se oli kyllä rasittavaa; jos ei ollut penkkiä lähellä sai aina kyykistellä milloin missäkin...piti tosissaan aina ennakoida ja kuulostella olotilaansa, että ehtii hallitusti "maahan" ennen kuin pyörtyy! Varsinkin kauppareissut ja jonottaminen kassalle oli painajaismaista! Söin lisärautaa,mutta en muista oliko siitä sen kummempaa hyötyä. Toisessa ja kolmannessa raskaudessa pyörrytys oli todella paljon lievempää, kaupasta selvis helposti ulos ilman että silmissä musteni :) Mutta todella ikävä vaiva tuo pyörrytys,toisilla sitä on ja toisille se on aivan tuntematon raskausvaiva.
Mites sun hb?