Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ostaisitko tytölle poikien leluja tai pojille tyttöjen leluja, jos lapsi haluaisi??

Vierailija
12.02.2014 |

Kyse ei olisi mistään tyyliin autoista tai pehmoleluista, millä molemmat voi automaattisesti leikkiä.

Vaan ennemminkin ihan tytöille suunnatut lelut (barbit/ keijut yms...) tai pojille suunnatut lelut (esim, pyssyt, miekat jne...)

Mä en osta meidän pojalle mitään tyttöjen vaaleanpunaisia härpäkkeitä, koruja tai prinsessaleluja. En myöskään osta, mitään tyttöjen kimalletarrajutskia. Mun mielestä ne ei oo poikien juttuja.

Leikkikeittiöitä, silitysrautoja yms voisin kyllä ostaa meidän pojalle. On päiväkodissa kovastikin tykännyt leikkiä kaikkia koti- ja ruuanlaittoleikkejä.;)

Mutta en voisi kuvitellakaan ostavani mitään bling bling- pitsikeijuhärpäkkeitä meidän pojalle. :O

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 10:39"]Hohhoijaa, meillä on tyttö leikkinyt barbeilla ja kaikilla pinkeillä poneilla yms. En ole ruvennut "poikien leluja" ostamaan kun ei ole osoittanut kiinnostusta niitä kohtaan. Olisin kyllä voinut ostaa, mutta kun ei ole kiinnostusta autoihin esimerkiksi osoittanut niin en ole autoleleluja ostanut.

Nykyään mennään jo vähän överiksi tässä sukupuolettomassa kasvatusmeiningissä, onhan tyttö tyttö ja poika poika. Eri asia fyysisesti. Se mitä haluan opettaa lapsilleni on, että sukupuolestaan saa ja pitää olla ylpeä, eikä se saa olla (tietenkin fyysisten rajojen puitteissa: mies ei voi synnyttää yms) rajoite.

Olen pukenut tytöt pinkkiin ja pojat vaaleansiniseen. Kyllä tyttö saa pitää pinkkiäkin ja pojat sinistä. Jos joku asiasta jaksaa nostaa metelin niin silloinhan sukupuolesta tehdän vasta se numero? Mielestäni tyttöjen synttäreitä saa mainostaa pinkkeinä juhluna ja poikien juhlia sinisenä. Lapsihan sen sitten osaa valita kummanlaiset juhlat haluaa. Järjestäisin pojalle myös keijusynttärit jos se olisi toiveena.

eli, ostaisin "eri sukupuolen leluja", mutta sitten kun lapsi niitä itse osaa pyytää. Siihen asti leikkiköön niillä mitä meillä nyt on.

[/quote]

Liekö kukaan puhunut samasta asiasta tässä ketjussa kuin sinä nyt. Googleta vaikka sukupuolineutraali ja sukupuolisensitiivinen kasvatus niin ehkä ymmärrät eron. Totta kai sukupuolestaan saa ja pitää olla ylpeä, mutta en ymmärrä miten sillä pitäisi olla vaikutusta siihen miten hänet kasvatetaan, mitä leluja ja vaatteita hänelle ostetaan tai mitä häneltä ylipäätään odotetaan.

Ap:lta kysyisin, että mitä muita kummallisia rajoituksia asetat lastenne elämään? Lähi-idässä miehet pitävät usein mekkoja, opetatko pojallesi ettri sellainen ole soveliasta?

Vierailija
2/42 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai ostan lapsille sellaiset lelut joita he haluavat, en keksi mitään syytä kieltää pojalta kimaltavat jutut. Ei ne tyttöjen lelut pojasta homoa tee, jos ei ole sellainen jo syntyjään. En muutenkaan käsitä, miksi poikien pitää aina tyytyä kaikkeen rumaan, poikien vaateosastotkin on aina pienenpiä, ja vaatteet ankeita verrattuna tyttöjen vaatteisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostan ehdottomasti ja annan lasten, tyttöjen ja poikien, leikkiä vapaasti kaikella mitä leikkihuoneesta löytyy. Ostan tosin melko harkiten leluja, joten niitä ei oo paljon kuten täältä näkyy 

http://laulaenleikkien.munblogi.com/2014/02/13/ostetaanko-leluja-harkiten/

Mun mielestä vanhempien tehtävä ei oo määrittää lapsen leikkejä. Mitä jos me sillä riistetään lapselta luontainen luovuus ja mielikuvitus?!!

Vierailija
4/42 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tarvinnut ostaa, kun sisarukset voivat leikkiä toistensa leluilla. Mutta poika saa vapaasti leikkiä barbeilla ja muilla "tyttöjen jutuilla". Kerran meni jumppaan siskon vaaleanpunaisessa tyllihameessa kun oli siellä tytöillä niitä nähnyt!

Tytär on taas niin prinsessa ettei poikien jutut oikein kiinnosta.

Vierailija
5/42 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin ja olen ostanutkin. Ostan leluja (ja osaksi myös vaatteita) lasten kiinnostuksen mukaan, en sukupuolen.

nimim. äiti, jonka poika meni päiväkotiin vaaleanpunainen Hello Kitty-paita päällään

Vierailija
6/42 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin ostan. Vaikka pyssyissä vedän rajan, niitä en osta pojalle enkä tytölle. mielestäni sotaleikkejä ei tarvita tässä muutenkin epävakaassa maailmassa.

Vierailija
7/42 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin, myös keijuhärpäkkeet pojalle.

Vierailija
8/42 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin juuri sellaisia leluja kuin lapsi haluaisi. Vain luuserivanhempi kieltää lapseltansa sellaiset lelut, leikit tai harrastukset, jotka tuo lapselle iloa. Terveisin se lapsi, joka ei ikinä saanut niitä siistejä poikien leluja vaan aina nukkeja ja muita ihan tyhmiä tyttöjen leluja. 

Vierailija
9/42 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostelin ristiin rastiin ja ihan tuli lapsista saman merkkisiä, kun jalkovälissä oli elin.

Pojan nukelle rattaat, kantoliina tehtiin ja tyttö sai sissivaatteet ja rynkyn. Vain parimainitakseni.

Vierailija
10/42 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta. Mutta saa leikkiä niillä mitä kotona on. Leluja on hulluna ja niin on lapsiakin, 2 poikaa ja 2 tyttöä. Vanhin 19 vee ja nuorin 3 vee. Leikkiköön millä tykkää mutta kaupasta en pojalle barbia osta, tosin eivät ole pyytänetkään eikä tytöt autoja tai örkkejä. Että sellaista meillä.

Vierailija
11/42 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin jos uusille leluille olisi meillä "tarvetta". Tosin esim. Synttärilahjaksi voisin ostaa jos lapsi on sitä itse toivonut.

En ole mikään sukupuolettomuuden ylistäjä, tyttö on tyttö ja poika on poika, mutta kyllä leluilla voi leikkiä sittten ja vaikka minkälaisilla kumpikin :)

Vierailija
12/42 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin ostan! Ja olen ostanut lahjaksikin, jos olen tiennyt, että pieni poika toivoo Barbia, Ponya, tai jotain vaaleanpunaista. Ja pelkkien tyttöperheiden tytöille olen yrittänyt keksiä myös vähän poikamaisempia tai ainakin neutraaleja juttuja, ovat yleensä suosittuja, kun ovat vaihtelua!

Vierailija
13/42 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt eletään kuitenkin 2010-lukua, onko tämä aivan totta että osa meistä elää tässä sukupuoliasiassa edelleen jotain 1900-luvun alkupuolta?

Minun tyttöni eivät barbeilla leikkineet. Kuinka ankea heidän lapsuutensa olisikaan ollut, jos heille olisi tungettu barbia ja bling-bling-hörhelöä eikä olisi annettu autoja, aseita ja muuta sellaista, joka heitä kiinnosti.

Vierailija
14/42 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirpparilta saavat yleensä valita yhden mieleisensä tavaran, ja joskus on poika valinnut "tyttöjen lelun" ja tyttö "poikien lelun".

Vierailija
15/42 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on poika ja tyttö. Tyttö tykkää kaikista isoveljensä "poikien leluista". Tyttöjen leluista ei välitä. Tytölle on ihan toivomuksesta ostettu synttärilahjaksi autoja, poikien legoja jne. 

Vierailija
16/42 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi saa leikkiä millä haluaa kunhan se ei ole vaarallinen esine. Pinkki tarra ei voi olla. Oikea puukko tytön käsissä voi olla.

Vierailija
17/42 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

leikkii millä lystää, mutten tyrkytä pojalle barbeja tai tytölle örkkejä. Minusta on naurettavaa yrittää tehdä tytöistä poikia väkisin tai toisinpäin. Lapsi kiittää aikuisena kun tyttöystävä haukkuu saamattomaksi akka luuseriksi kun ei ole munaa tehä oikeita hommia ja tyttö ei tule ikinä miestä saamaan muuta kuin antamalla, jos aina on kiinnostunut samoista asioista kuin mies.

Vierailija
18/42 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö 3,5 v toivoi joululahjaksi sähköautoradan, parkkitalon, pikkuautoja, lego traktorin, kauko-ohjattavan auton, salama mcqueen juttuja. ja sai nuo kaikki.

Ainoa tyttöjen juttu joka ostettiin, oli pinkki radio.

Viimeisen vuoden on ollut autobuumi päällä ja poikien juttuja on tullut sitten ostettua.

Vierailija
19/42 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin. Muistan vieläkin sen oman armottoman vitutuksen kakaraiässä kun en edes joka vuosi toivomiani legoja saanut lahjaksi kun oli muka poikien lelu! Onneksi pikkuveljen lelulaatikolla sai käydä lainaamassa pyssyjä ja dinosauruksia.

Vierailija
20/42 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 07:55"]leikkii millä lystää, mutten tyrkytä pojalle barbeja tai tytölle örkkejä. Minusta on naurettavaa yrittää tehdä tytöistä poikia väkisin tai toisinpäin. Lapsi kiittää aikuisena kun tyttöystävä haukkuu saamattomaksi akka luuseriksi kun ei ole munaa tehä oikeita hommia ja tyttö ei tule ikinä miestä saamaan muuta kuin antamalla, jos aina on kiinnostunut samoista asioista kuin mies.

[/quote]

tiedän et provoot, mut pakko silti sanoa, et noilla lumilautailijatytöillä on varmaan aika kova vienti :) Tuskin ne on lapsuuttaan Barbien kanssa nysvänneet. ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi