Miksi entisen puolison uusi mies/naisystävä on niin hankala hyväksyä?
Mistä johtuu että eron jälkeen uuden puolison hyväksyminen osaksi lasten elämää on niin vaikea hyväksyä? Täällä kirjoitetaan paljon siitä kuinka exät riitelevät ja haukkuvat nyxiä ja toisinpäin.
Kommentit (23)
Kateus ja katkeruus varmaan yleisin syy, ja mustasukkaisuus entisestä puolisosta. Minun mies muutti suoraan exän luota meille ja en edes odota että ex joskus hyväksyisi minut. Ehkä hän joskus kyllästyy puhumaan meistä pahaa, viimeistään sitten kun lapset ovat niin isoja etteivät enää tarvitse vanhempiaan hoitamaan asioitaan.
Mustasukkaisuus lapsesta. Jos nyxästä tulee tärkeä lapselle, exän on vaikea kestää. Pelkää, että äitipuoli on lapselle parempi kuin hän itse eli äiti.
Kyllähän se ahdistaa, kun uudesta puolisosta ei tiedä mitään oleellista ja kyseinen ihminen viettää paljon aikaa omien lasten kanssa. Toivoo vaan, ettei ole mitään päihde- tai mielenterveysongelmaa.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 07:56"]
Kyllähän se ahdistaa, kun uudesta puolisosta ei tiedä mitään oleellista ja kyseinen ihminen viettää paljon aikaa omien lasten kanssa. Toivoo vaan, ettei ole mitään päihde- tai mielenterveysongelmaa.
[/quote]
No ehken jos lähtökohta perheessä ei ole ennen eroakaan ollut päihteisiin tai mielenterveysongelmiin taipuva on hyvin epätodennäköistä että uusi puolisokaan tällainen olisi? Tai ainakaan kovin pitkä aikaisesti olisi uusi puoliso.
Meillä syynä varmasti puhdas mustasukkaisuus miehen eksän suunnalta. Erosivat monta vuotta ennen kuin tapasimme, mutta vieläkin haluaa miehen takaisin ja joka kerta kännissä lähettelee "Tuu mun luo blaablaa" viestejä. Minua ei muutoin kyseinen naikkonen häiritse, mutta vois jo lopettaa minun mustamaalaamiseni sosiaalitoimistossa ja pitkin kyliä... Toivottavasti nolaa itsensä viimein niin, ettei kukaan usko. Luulen, että hänellä on reilu annos narsistisia piirteitä, joiden vuoksi mies varmaan alunperin lähtikin. Ei mielellään puhu entisestä suhteestaan, jossa lapsi ei todellakaan ollut ilmeisesti suunniteltu (ainakaan miehen puolelta).
Varmasti vaikuttaa myös se että millä tavalla on erottu.
Luulen myös että ihmiset kirjoittelevät enemmän negatiivista tälle palstalle kuin positiivista.
Voi, kumpa exäni (lapseni isä) löytäisi jonkun mukavan naisen. Toivon sitä ihan vilpittömästi.
Miehen lapsi viihtyy liian hyvin meillä ja haluaa viettää aikaa minun (nykyinen) kanssani. Siinä varmaan perimmäinen syy. Harmi, ettei entinen vaimo ymmärrä laittaa lapsen etua omien tunteidensa edelle, vaikka itse rikkoi perheensä lähtien naapurinsa mukaan...
Sama meillä, ex ei pysty hyväksymään minua, miehen uutta vaimoa sillä lapset ovat alusta alkaen pitäneet minusta ja meidän parisuhde toimii hyvin.
Minua ärsyttää kun exän uusi vaimo puuttuu jatkuvasti lasten asioihin, sillä on aina sanottavaa tapaamista ja haluaa olla hakemassa lapsia. Lasten isä ei päätä itse mistään vaan kaikki täytyy aina sopia ensin tuon uuden vaimon kanssa.
Oma perhe on yleensä (ja toivottavastikin) niin henkilökohtainen ja tärkeä juttu, että on aika ymmärrettävää huolestua lastensa elämään tulevista uusista ihmisistä, jos itse heitä ei etukäteen tunne. Usein parisuhdeasiatkin ovat jääneet osittain käsittelemättä jolloin tuohon uuteen ihmiseen helposti yhdistää myös niitä tunteita joita ero on aiheuttanut jne. Tietenkin olisi tärkeää olla esittelemättä lapsille uusia kumppaneita (vaikka sellainen jo olisikin) ennen kun he ovat saaneet oikeasti aikaa käsitellä perheensä hajoamista.
Katkeruus ei ole koskaan hyvä juttu kenellekään, mutta aika normaalia ainakin hetkellisesti. Loppupeleissä uusi aikuinen voi kuitenkin olla lapselle jopa rikkaus, jos hänelle mahdollisuuden antaa ja hyväksyy hänet siinä roolissa kun hän itseään pystyy tarjoamaan.
Vanhemmuus usein antaa varsinkin äideille valttikortin käyttäytyä miten haluaa. Se että lasten isä päättää asioista uuden puolisonsa kanssa ydessä on aivan normaalia, ei kenestäkään yksilöstä johtuvaa vaan aivan normaalia käytöstä parisuhteessa. Hyvä suhde toimii niin että asioista keskustellaan yhdessä ja päätökset tehdään yhdessä, koskipa ne sitten puolison lapsia tai mitä tahaansa.
Minulla sama syy kun aiemmalla vastaajalla: se että lapseni viettävät aikaa aikuisen kanssa jota minä en tunne enkä ole edes tavannut. Lapseni isän mielestä minulle ei kuulu hänen asiansa eikä ole mitäään syytä miksi minun pitäisi tavata hänen uusi naisystävänsä. Exälläni on aika paljon omia menoja ja sen aikaa (esim viikonloppuisin kokonaisia päivä) lapseni ovat ihmisen kanssa jota en tunne. Onhan se vähän kummallista että lapsilla on oikeus tavata isäänsä muuttuu muotoon lapsilla on oikeus viettää aikaa isän naisystävän kanssa. Lapset haluaisivat viettää aikaa isänsä kanssa, eivät tämän naisen. He ikävöivät isäänsä ja menevät isäviikonloppuun innoissaan ja palaavat pettyneenä takaisin. Enkä siis mitenkään syytä tätä naista vaan lasten isää. Mutta harmittaa kyllä että nainen suostuu tuohon.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 08:48"]
Minulla sama syy kun aiemmalla vastaajalla: se että lapseni viettävät aikaa aikuisen kanssa jota minä en tunne enkä ole edes tavannut. Lapseni isän mielestä minulle ei kuulu hänen asiansa eikä ole mitäään syytä miksi minun pitäisi tavata hänen uusi naisystävänsä. Exälläni on aika paljon omia menoja ja sen aikaa (esim viikonloppuisin kokonaisia päivä) lapseni ovat ihmisen kanssa jota en tunne. Onhan se vähän kummallista että lapsilla on oikeus tavata isäänsä muuttuu muotoon lapsilla on oikeus viettää aikaa isän naisystävän kanssa. Lapset haluaisivat viettää aikaa isänsä kanssa, eivät tämän naisen. He ikävöivät isäänsä ja menevät isäviikonloppuun innoissaan ja palaavat pettyneenä takaisin. Enkä siis mitenkään syytä tätä naista vaan lasten isää. Mutta harmittaa kyllä että nainen suostuu tuohon.
[/quote]
Miksi sinä suostut tuohon? Kerro miehelle, että lapset odottavat ISÄNSÄ tapaamista, vaikka pitävätkin ilmeisesti uudesta vaimostakin. Ota yhteyttä suoraan nyksään, jos mies torppaa tutustumisenne ja kysy jos hän haluaa tavata. Minä olen nyksä ja kyllä varmasti miehen eksälle keittäisin kupposen kahvia ja sulattaisin vaikka pari pullaakin, siis jos sietäisi minua silmissään. Minusta on hieman kummallista vihata ihmistä, jota ei edes koskaan ole tavannut... Mutta no, se on meidän tilanne. Olen tuo vastaaja, jonka lapset viihtyy eksän mielestä liian hyvin minun kanssani.
itse "uutena" puolisona olen kokenut hyvin vaikeaksi miehen eksään suhtautumisen. Ensimmäisen vuoden ajan jaksoin olla positiivinen ja uskoin vielä, että jonain päivänä me aikuisetpystymme istumaan saman pöydän ääressä ja keskustelemaan asioista. Ymmärsin heti alusta alkaen, että lasten äiti haluaisi tavata (ymmärrettävistä syistä, lapset kun ovat paljon seurassani). Tämä kuitenkin meni siihen, että kyseinen nainen alkoi mustamaalaamaan ja haukkumaan minua lapsille, miehelle.. kaikille.. samaan syssyyn soitteli minulle töihin ja haukkui miestä.. sitten pokkana heitti perään, että haluaa että tapaamme kaikki kolme. Siinä vaiheessa jouduin sanomaan, että minulla ei ole hänelle mitään asiaa, ennen kun oppii käyttäytymään. Asioista on turha puhua, jos toinen on valmiiksi tuollaisella mielentilalla. Loppupeleissä koko tapaaminen olisi ollut vaan meidän haukkumista ja toisen pahanolon purkamista.
Nyt kolmen vuoden jälkeen en ole missään tekemisissä eksän aknssa eikä hän oel yhteyksissä minuun. Onneksi. Ei ole mitään syytäkään. MIes ja eksä hoitavat heille kuuluvat asiat keskenään., Välillä hyvin ja välillä hieman huonommin. Heidän kahden välit kun eivät koskaan ole eron jälkeen olleet hyvät...
EHKÄ joskus, kun kyseinen naishenkilö lopettaa lapsilla pelaamisen, kiristämisen, pahaa puhumisen ja alkaa käyttäytymään kuin vastuuntuntoinen ihminen, niin sitten olen valmis istumaan hänen kanssaan saman pöydän ääreen.
Sitä päivää odottaessa... Ja sellainen huomio vielä, että minä en ole mikään syypää näiden kahden eroon. Olivat eronneet jo onnen kun astuin kuvioihin.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 07:53"]
Kateus ja katkeruus varmaan yleisin syy, ja mustasukkaisuus entisestä puolisosta. Minun mies muutti suoraan exän luota meille ja en edes odota että ex joskus hyväksyisi minut. Ehkä hän joskus kyllästyy puhumaan meistä pahaa, viimeistään sitten kun lapset ovat niin isoja etteivät enää tarvitse vanhempiaan hoitamaan asioitaan.
[/quote]
Ehkä teistä tulee kavereita sitten, kun mies muuttaa seuraavan naisen luokse asumaan ;)
On niitä pirttihirmuja nyxissäkin, eipäs yleistetä.
Mutta miksi minun exäni on mustasukkainen nykyisestä miesystävästäni?
Ex itse petti ja vaihtoi minut toiseen lennosta. Kun minä aloin seurustelemaan, niin hän vaati saada tietää kaikkea "lasten takia". Häh???
[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 08:10"]
Minua ärsyttää kun exän uusi vaimo puuttuu jatkuvasti lasten asioihin, sillä on aina sanottavaa tapaamista ja haluaa olla hakemassa lapsia. Lasten isä ei päätä itse mistään vaan kaikki täytyy aina sopia ensin tuon uuden vaimon kanssa.
[/quote]
Jos asuu samankaton alla tapaamiset vaikuttavat myös tähän uuteen puolisoon ja samoin rahat, ruuat ja menot määräytyvät lapsen mukaan. Siksi on aivan luonnollista, että tapaamisiin liittyvistä asioista neuvoitellaan uusien kumppanien kanssa.
Asia olisi samoin jos sinä olisit samassa tilanteessa. Haluaisit aivan varmasti olla neuvottelemassa koska omaan kotiisi tulisi kumppanisi lapsi ja mite lomat järjestellään.
Uusioperhe on erittäin vaikea koska kaikkien täytyisi yrittää ottaa kaikkien tunteet ja ajan huomioon.
Puolisoni eronnot ex-vaimostaan useita vuosia sitten. Vaimo lähti ihan itse toisen miehen matkaan ja teki vielä lapsen hänen kanssaan. Suhde kariutui aika nopeasti. Eli minä en ollut syypää heidän eroonsa. Mieheni oli 5 vuotta sinkkunan ennenkö minä astuin kuvioihin. Lullisi että 5 vuodessa tunteet tasaantuu ja saataisiin sujuva arki ja paskat. Ex-vaimo nimittelee minua ja sanoo lapsille että "x:ää ei tarvitse totella koska hän ei ole äiti". Olen komentanut lapsia nukkumaan ja ojentanut ruokapöydässä. Tapasin ex-vaimon lasten harrastuksissa,minun tyttöni ja mieheni ja hänen tyttönsä käyvät samassa ryhmässä. Mnein esittäytymään hänelle ja ajattelin vaihtaa kohteliaasti pari sanaa,niin ex ilmoitti suureen ääneen "hän ei sua tunne eikä haluakaan tuntea". Kun vien tyttönä harrastukseen niin se ei sovi ex-vaimolle että hänen tyttärnesä tulisi minun kyydillä,minä en kuulemaa saa kuskata lapsia. No,hänen äitinsä sitten kuljettaa tyttöä,ajaellaan siis kahdella autolla peräkanaa naapurikuntaan. En voi ymmärtää exän käytöstä,kiusantekoa on joka viikkoista ja mitä älyttömimpiä tempauksia on nähty.
Meillä esimerkiksi varmaan exän on vaikea hyväksyä minut puhtaasti kateuttaan ja katkeruuttaan, ehkä hän kokee että minä onnistuin siinä missä hän ei onnistunut.