Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pienen budjetin arkiruoka

Vierailija
11.02.2014 |

Tehkää (taas) ruokalista viikoksi suht pienellä budjetilla? Tai kertokaa mitä arkiruokaa olette syöneet itse lähiaikoina? Ja vinkkejä iltapalalle, ei puuroa, sitä syödään aamuisin ihan tarpeeksi. :)

Kaipaisin vaihtelua ja rahan säästöä. Meillä kaksi aikuista ja kolmevuotias lapsi.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen saanut ruokamenoja pienemmäksi vahtimalla kilohintoja: ostan vain sellaisia, jotka ovat: lihat alle 10€/kg, hedelmät ja vihannekset alle 4€/kg (kesällä löytyy hyvin alle 3€/kg), leivät alle 3€/kg. Valikoima suppenee, mutta kyllä niilläkin pärjää. Kalliimpia lihoja ostan sitten päiväystuotteina, jolloin lopullinen kilohinta jää alle tuon 10€/kg. Jugurtti on herkkua, jota ostetaan harvoin ja herkku-vanukkaat yms. jätän kauppaan ja keitän mielummin itse suklaakiisseliä - uppoaa lapsille ihan yhtä hyvin.

Paljon saa säästettyä myös tekemällä ruokia, joissa ainekset ovat sekaisin: Jos tarjolla on pihvejä, perunoita ja keitettyjä juureksia niin voitte arvata mitä miehen lautaselta löytyy. Jos taas teen samoista aineksista lihapadan niin sama lihamäärä (yleensä se aterian kallein osa) riittää kahteen ateriaan. Samalla idealla riisiä, kanafilee ja herne-maissi-paprika kannattaa tarjoilla risoton muodossa.

Vierailija
22/28 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon jo syönyt kolme päivää sunnuntaina tehtyä juuressosekeittoa ja ite tehtyjä sämpylöitä. Riittää vielä tälle päivälle. Keitto on tuunattu paahtamalla juurekset uunissa ja lisäämällä kevyesti vispattua kuohukermaa joukkoon. Ihan gourmeeta. :) Sämpyt on tehtyä spelttipuuropohjaan ja tuunattu siemenillä. Pakastin niitä tuoreena joten joka päivä saa ns. tuoreen sämpyn ruuan kanssa pakkasesta. 

Edullisinta on kun teet alkuaineista itse ja ostat mahdollisimman vähän valmista kaupasta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltapalaksi pannaria, hedelmäsalaattia, riisipuuroa (sitä ei yleensä aamulla ehdi keittelemään), lämpimiä voileipiä, itse tehty vispipuuro puolukoista, itse tehdyt sämpylät

Pääruokia lasagne, lihapullat, siskonmakkarakeitto, kanafilee + riisi + salaatti, pinaattikeitto + kananmuna, uunilohi, jauhemaksapihvit, mantelikala, uunimakkara, savulohi + salaatti, kaikki keitot.

Vierailija
24/28 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitanpa tähän meidän viime viikon ruokalistan aikani kuluksi.

Tuli pari yllättävää menoa ja loppukuu menee pienellä budjetilla :)

lounas: pinaattikeitto (itsetehty) ja kananmunia

iltaruoka: kinkkukiusaus

lounas: eilinen kinkkukiusaus

iltaruoka: kaalikääryleet (loput pakkaseen kiirepäiviä varten)

lounas: kanakeitto (suikalekasviksia, nuudelipussi ja kermaa)

iltaruoka: uunilohta ja perunat, (tarjouslohta, porkkanatikkuja uunissa lisäksi)

lounas: pastasalaatti, kinkkua ja juustoa jääkaapista sekaan, he-ma-pa

iltaruoka: lohikeitto (samasta lohesta)

lounas: mannapuuro ja itsetehty mustikkasoppa

iltaruoka: makaroonilaatikko

lounas: uunileipiä (halpaa paahtista, juustoraaste+kananmuna massaksi)

iltaruoka: eilinen makaroonilaatikkoa paistettuna pannulla

lounas: porkkana-bataattikeitto

iltaruoka: pyttipannua, nakkeja ja loput perunat perunasalaattiin seuraavalle päivälle

Halpaa tästä teki se, että ostan paljon tuotteita tarjouksesta pakasteeseen, kuten lohen, kanasuikaleet ja myös juusto on isosta köntistä :)

Välipalalla ja iltapalalla meillä on ollut mustaherukka-mustikkavispipuuroa, pannaria, itsetehtyjä sämpylöitä, dippilautanen (porkkana, kurkku, juustokuutioita (taas se iso köntti)) munakasta ja appelsiineja (0,89€/kg)

Rahaa meni maitoineen 62,70€/2+3 lasta.

Kotoa löytyi jauhoja, puurohiutaleet, marjat ja hiiva. Eli n.70€ ja itse olen tyytyväinen, koska alitin 100€/vko maksimibudjetin!

Minä ja 2 ja 3v kotona, isompi koulussa ja mies ottaa evääksi, mitä jääkaapista löytyy :D Yleensä edellisen päivän ruokaa tai tekee leipiä, kurkkua ja juustoa riitti näihinkin.

Vierailija
25/28 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene hyvään lihakauppaan ja osta esim. naudan lapaa. Se on edullista ja saat hyvää lihapataa.

Possunfilettä voi laittaa monella tapaa. Kanafileistä saa vaikka mitä. Lohi on edullista. Käytä paljon juureksia lisukkeina.

Janssonin kiusaus.

26/28 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

makaroonit nakkikastikella

Vierailija
27/28 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaalilaatikko, hernekeitto, perunat ja jauhelihakastike, kinkkukiusaus, pinaattikeitto.

Vierailija
28/28 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pannukakku, linssikeitto ja uunivoileivät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yhdeksän