Selittäkää tämä kuolema minulle
Ihminen ajaa autolla kovalla vauhdilla puuta päin, menehtyy, auto syttyy tuleen ja ihminen palaa autoon, niin että hänestä ei jää mitään jäljelle.
Kutakuinkin näin minulle selitettiin, kun läheiseni kuoli näin. En osaa käsitellä vieläkään suruani, kun en ymmärrä miten kaikki tapahtui. Eikä kukaan osaa selittää minulle. Enkä ole mikään alan asiantuntija.
Hän siis törmäsi autolla, kovalla vauhdilla, puuta päin liukkaalla tiellä - miten hän kuoli? Murskautuivatko sisuskalut ja lakkasivat toimimasta? Mihin hän todennäköisesti kuoli?
Entäs sitten, kun auto syttyi tuleen ja hänestä ei jäänyt lähes mitään jäljelle. Mitä hänestä sitten jäi jäljelle?
Suuri kiitokseni, jos saan täältä tietää edes jonkinlaisia vastauksia.
Kommentit (24)
Tehtiinkö kuolinsyytutkimusta? Esim patologin lausunto, josta ilmenisi, että oliko kuollut jo ennenkuin syttyi palamaan? Ehkä poliisi tai joku muu taho voi auttaa sinua eteenpäin ihan faktojen selville ottamisessa, jos siitä olisi apua surutyössäsi. Joka tapauksessa, vaikuttaisi nopealta kuolemalta.
Ei patologi voi tutkia uolinsyytä tuhkasta.
Kun ihminen palaa, hänestä jää jäljelle melko paljon palamatonta materiaalia, joka koostuu kivennäisaineista. Esimerkiksi luut. Palamatonta materiaalia jää tavallisesti ainakin parin kilon verran, samoin kuin tuhkauksessa. Mutta palaneesta autosta tuhkan erottelu ei ehkä ole mahdollista, ja siksi jäljelle "ei jäänyt juurikaan mitään".
Kuolinsyy tuskin selviää, jonkin verran voi olla mahdollista, että poliisi on saanut selville paikalletullessaan, ja dokumentoinut esim. vakuutusyhtiö voi tehdä näillä tiedoilla jotain. Esim. voidaan selvittää, missä kulmassa ja millä vauhdilla ihminen on autossa liikkunut ennen kuolemistaan, mutta tarkkaa vauriokohtaa ei.
Mutta mielestäni voit olla hyvin varma siitä, että mikä tahansa vamma syntyi, kovaa puuhun ajettaessa taju lähtee ja kuolema tulee samantien, tai ihmisen ollessa tajuttomana. Eiköhän kyseessä ole ollut nopea ja helppo kuolema.
Tiedän, että en ole ihan selvässä ja järkevimmässä tilassa. Mutta miten ilkeä ihmisen täytyy olla, että tulee sanomaan jotain tuollaista, niinkuin tuo yksi yllä kommentoiva... Haluaisinpa nähdä teidät kasvotusten - tulisitteko sanomaan sitten minulle, että "oletko sä ihan kunnossa?" Epäilenpä. Menkää itseenne!
Kiitos kuitenkin teille muille asiallisista vastauksista. Koetan hakea apua, että pääsen tästä tuskaisen ahdistavasta surusta eroon ja pystyisin vielä joskus suremaan hyviä hetkiä muistellen.
- viestiketjun aloittaja