Tytär sai työharjoittelusta hylätyn
Kyseessä hoitoala. On tietysti pahoillaan, mutta kyllä muakin riipii! Ikää sentään 20 vuotta, eikä osaa ottaa vastuuta oppimisestaan. Onko kenenkään muun lapsi tai kukaan tällä palstalla saanut harjoittelusta hylättyä? Kuinka yleistä se on?
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 17:35"]
Miksi sai hylätyn? Sairaanhoitaja vai lähihoitaja? Näiden kahden tutkinnon harjoittelun arviointikriteerit ovat täysin erilaiset.Ni ei ne nyt niin erilaiset ole, ettäkö selittäisi hylätyn saamisen!
Itse hoitoalalla työskentelevänä ja joskus opiskelleena, väitän, että hylätyn saa siinä vaiheessa, kun ei osoita minkäänlaista kiinnostusta kyseistä työtä/työpaikkaa kohtaan, on "perässä raahattava", ei puhu, kysele tms. Eikä suoriudu mistään itsenäisesti.
Toinen on suuret poissaolot.
Tiedän tasan kaksi henkilöä, jotka ovat saaneet harjoittelusta hylätyn, toinen oli juuri tuollainen apaattinen elämäänsä kyllästynyt, joka ei edes yrittänyt mitään ja toinen oli yli puolet harjoittelusta pois.
noiden lisäksi en ole koskaan edes kuullut että joku ei olisi päässyt läpi.
Mut ihan oikeesti, tyttäres asenteessa on varmasti vikaa, jos hylätyn saanut. tai sit on ollut toosi paljon pois. Kyllä noista harjoitteluista aina läpi pääsee, vaikkei niin mitään osaisikaan, asenne ja halu oppia on ehkä tärkeimmät.! Ja siinä harjoittelun aikanahan on tarkoitus oppia.
Poissolo sinällään jo kertoo asenteesta
Ai vaikka olisi oikeasti sairas?
Kyllä. Jos olet paljon poissa et voi oppia riittävästi!
En muista olenko joskus muinoin tähän kirjoittanut mutta itse en meinannut päästä hotelli- ja ravintola-alan työharjoittelussa suoritettavaa näyttöä läpi, kun luvatun ruuanvalmistuksen sijaan minut laitettiin 4/5 työpäivästä tiskiin ja iho ei kestänyt sitä rasitusta ja kemikaaleja, minulla on atooppinen iho. Kun sitten kävin lääkärissä, sain uusia voiteita ja lääkäri kirjoitti suosituksen että saisin olla lopun harjoittelun tekemässä sitä ruokaa. Paikan pomo sanoi ettei tarvitse tulla enää ollenkaan ja että olen heikkohermoinen id1ootti.
Onneksi opettaja järjesti minulle pikaisesti uuden paikan jossa sain näytön tehtyä ja valmistuin.
Minä hylkäsin hoitoalan opiskelijan (ei lh) toiseksi viimeisen harjoittelun kun perusasiatkin olivat hukassa. Pelottavaa että sai silti sh:n paperit. Ei kylläkään tätä "erikoisalaa" mihin oli suuntautumassa.
Vierailija kirjoitti:
Mä taas sain ekassa näytössä nelosen (1-5), vaikka kommenteissa juurikin oma-aloitteisuuden puutetta. Olen luonteeltani myös ujo, hiljainen ja rauhallinen, mikä selvästi häiritsi näitä kovaäänisiä häsääjiä, joita suurin osa naisvaltaisen työpaikan tekijöistä on. Tein siis töitä, mutten suureen ääneen tiedottanut, mitä tein milloinkin (tai valittanut kiireestä joka käänteessä), joten eivät tainneet edes huomata, kun kävin esim pyykkituvassa, hakemassa astioita huoneista, yms.
Vaihdoin alaa myöhemmin kesken opintojen.
Olet tehnyt aivan oikean havainnon.
Sairaanhoitoalan vakiokäytäntöön kuuluu nykyään tosiaan valittaa stressistä ja kiireestä joka käänteessä.
Asiaan kuuluu myös kovaäänisesti selostaa omaa erinomaisuuttaan jos vaikka esimies kuulisi.
Ja julkisuus uskoisi.
Hylätyn voi saada työharjoittelusta vain, jos vaarantaa potilasturvallisuuden esim. antaa väärin lääkkeitä tai menettää malttinsa. Esim. haukkuu asiakasta/potilasta.
Olen aikuinen jo 30 vuotta töitä tehnyt muulla alalla. Nyt lähäriharkassa. Todella huono esihenkilö ja muutenkin meno aika villiä. Jännityksellä odotan näyttöä. Olin alussa oma-aloitteinen. Ei saa olla. Kysyin kysymyksiä. Ei saa kysyä kun nyt on kiire. Suoraan perushoitoon ilman mitään perehdytystä. Olen nyt sitten jopa itsenäisesti suorittanut työtehtäviä. Näin kuulemma pitääkin. Semmonen tunne on, että asiasta vielä pitää keskustella open kanssa.. karseita paikkoja ja tyyppejä on olemassa.
Sairaanhoitajaopiskelijoilla harjoittelu
Lähäreillä näyttö, joka arvioidaan numerolla.
Näyttöä ei pitäisi voida aloittaa, jollei ole valmiuksia läpäistä sitä. Mutta näyttökin voidaan hylätä
esim. asiakasturvallisuuden vaarantaminen, lääkevirhe, epäasiallinen käyttäytyminen, arviointikriteerit eivät täyty...
Olen omena ollut tilanteissa, joissa on annettu hylätty.
Ai vaikka olisi oikeasti sairas?
Vaikka olisi sairas pystyy silti olemaan hommissa.