Omat yritelmäni säälittäviä miehen menestyksen rinnalla
Mies on aina onnistunut kaikessa, mihin ryhtyykin. Löytänyt omat vahvuutensa jo lapsena ja määrätietoisesti seurannut niitä. Sai lukiossa stipendejä ja pääsi heittämällä yliopistoon haluamalleen alalle, sai sieltä huippupaperit ja tietenkin jo opiskeluaikana oman alan töitä. Nyt tienaa 9000e/kk + sijoitukset tuottavat.
Entäs minä sitten? Olin välillä tavoitteellinen, mutta jotenkin olen sulautunut liiaksi yhteen miehen kanssa. Oma 'ura' on tyssännyt paikkakunnan vaihtoon miehen työn perässä ja jätin opinnotkin kesken. Pätkätöitä surkealla palkalla. Rahat ovat yhteisiä joten en valita. Mutta oma valintani. Minulla on kiinnostuksia ja kutsumuksia, mutta ne tuntuvat naurettavilta.
Ei minun tekemisistäni kukaan edes ole kiinnostunut, kun kaikki ylistävät mieheni kiinnostavaa työtä. Minua on haukuttu ja vähätelty molempien sukulaisten taholta.
Välillä minulle tokaistaan, että pitäisi tehdä lapsi. Tuntuisi, että lapsi olisi vain oman tyhjiöni täyttöä eikä voisi kuitenkaan täyttää kaikkia tarpeitani elämässä. Koen elämäni olevan kuitenkin parempaa nyt kuin kotiäitinä. Enkä taida haluta lapsia koskaan.
Nyt olen taas työpätkän jälkeen kuopassa: minkään uuden aloittaminen ei motivoi, koska taloudellisesti sillä ei ole merkitystä. En saa tällä paikkakunnalla edes ilmaiseksi työtä, joka aidosti kiinnostaisi.
Kommentit (94)
Äänestän tätä
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 09:57"]
Näkemyksiä on yhtä paljon kuin vastaajia, kuka nyt on oikeassa?
b) Ap on velvollinen tekemään epämiellyttäviä hanttihommia koska se kuuluu aikuisuuteen. Huolimatta tekemisen motiiveista ja muiden miellyttämisen halusta.
[/quote]
Uskottelin vuosikaude t itselleni tyytyväni johonkin vähempään työelämässä kuin mihin omat rahkeet ja lahjat riittivät.. romahdin täysin ja sairastuin, kunnes en voinut valehdella itselleni. Nyt teen uudelleen kouluttautumisen jälkeen kiinnostavaa työtä, vaikka en muiden silmissä ole "menestynyt" ja minun olisi järkevästi ajatellen pitänyt jatkaa toiseen suuntaan. Tunnistan siltä ajalta samaa muiden miellyttämisen tarvetta kuin ap:lla, mutta sen kuoren ja kulissin piti romahtaa.
Näin se menee, kronologisesti:
a) Ap on oikeutettu etsimään mielekkyyttä ja tutkimaan elämänsä sisältöä ilman taloudellisia velvoitteita.
d) Ap:n ei pitäisi mennä terapiaan vaan laatia käytännön uratavoitteet ja pyrkiä niitä kohti.
f) Ap:n ei kannata tehdä lapsia.
g) Ap:n mies tulee jättämään ap:n.
[/quote]
No voiko ap ihan terve olla päästään, jos hänellä on
rahaa
aikaa
ei lapsia
älyllisiä valmiuksia
ja silti ei saa aikaan mitään?
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 11:05"]
Näin se menee, kronologisesti:
a) Ap on oikeutettu etsimään mielekkyyttä ja tutkimaan elämänsä sisältöä ilman taloudellisia velvoitteita.
d) Ap:n ei pitäisi mennä terapiaan vaan laatia käytännön uratavoitteet ja pyrkiä niitä kohti.
[/quote]
[/quote]
Ja lisäksi ap kuolee joskus, varma tieto!
jatka vaan samaa rataa, ei ihminen muutu
Nyt kuules vain skarppaat, ja mietit, että mitkä ne sinun vahvuutesi ovat. Oletko matemaattisesti lahjakas? Kielissä hyvä? Onko sinulla hyvä visuaalinen silmä? Sitten seuraat työpaikkailmoituksia, että millä alalla olisi töitä, ja valitset parhaiten omiin vahvuuksiisi sopivan alan. Ei kannata kouluttautua nyt esim. biokemistiksi, sosiologiksi, datanomiksi tms. joille töitä on vain vähän tarjolla. Varsinkin, kun olet niin epävarman kuuloinen osaamisestasi, että tarvitset alan, jossa ei tarvitse verissäpäin kilpailla. Hankit sen koulutuksen, saat itsetuntoa, kun opit ja kehityt, ja sitten olet tyytyväinen elämääsi. Pragmaattinen lähestymistapa vie pitkälle! Hyvin se menee, kun ei jumitu liian haahuilevaan ajatteluun!
Vastaukset ovat jo sisälläsi. Älä meitä kuuntele.
Paljon hyviä vastauksia ja oikein veikkauskin.. En jaksa vastata jokaiseen erikseen nyt, ehkä palaan niihin myöhemmin.
Näiden asioiden aukikirjoittaminen ja ajattelu vei yllättävän paljon voimia. Eilen ja tänään olen lähinnä nukkunut ja itkenyt. Kyllä, minulla on siihen mahdollisuus toisin kuin monella muulla. Ikäänkuin minua syyllistettäisi täälläkin siitä, että pakkoa töihin raahautumiseen ei ole. Jos olisi, vetäisin sosiaalisen naamion päälle tietenkin ja suorittaisin pohtimatta mitään.
Minulle on nyt kirkastunut yksi tavoite, jota kohti olen luonnostaan ollut menossa jo vuosia, pikkuhiljaa ja sivujuonteena. Se kutsuu yhä enemmän. Täysipäiväisesti sitä alkaisin suorittaa syksyllä. Olen selvittänyt preppauskursseja aiheen tiimoilta ja muita lyhytkursseja.
Sille en oikein voi tietoisesti tehdä mitään, että tämä siirtymä oman kiinnostuksen seuraamiseen pölläyttää ilmaan vanhaa tunnesakkaa. Tai että mies ei ymmärrä tätä välivaihetta, jotain pitäisi olla heti.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 13:31"]
Paljon hyviä vastauksia ja oikein veikkauskin.. En jaksa vastata jokaiseen erikseen nyt, ehkä palaan niihin myöhemmin.
Näiden asioiden aukikirjoittaminen ja ajattelu vei yllättävän paljon voimia. Eilen ja tänään olen lähinnä nukkunut ja itkenyt. Kyllä, minulla on siihen mahdollisuus toisin kuin monella muulla. Ikäänkuin minua syyllistettäisi täälläkin siitä, että pakkoa töihin raahautumiseen ei ole. Jos olisi, vetäisin sosiaalisen naamion päälle tietenkin ja suorittaisin pohtimatta mitään.
Minulle on nyt kirkastunut yksi tavoite, jota kohti olen luonnostaan ollut menossa jo vuosia, pikkuhiljaa ja sivujuonteena. Se kutsuu yhä enemmän. Täysipäiväisesti sitä alkaisin suorittaa syksyllä. Olen selvittänyt preppauskursseja aiheen tiimoilta ja muita lyhytkursseja.
Sille en oikein voi tietoisesti tehdä mitään, että tämä siirtymä oman kiinnostuksen seuraamiseen pölläyttää ilmaan vanhaa tunnesakkaa. Tai että mies ei ymmärrä tätä välivaihetta, jotain pitäisi olla heti.
[/quote]
Ei ole tarkoitus syyllistää, mutta ehkä vetää sinua hieman ulos sieltä omalta mukavuusalueeltasi näkemään, että on ihmisiä, jotka kamppailevat surkeiden uranäkymien kanssa yksin ilman hyvätuloista miestä vieressä tukemassa ja kannustamassa. Sinulla on siis moni asia hyvällä mallillla. Etkä taatusti joudu tekemään mitään ikäviä kompromisseja asioiden suhteen, koska et ole missään taloudellisessa pakkoraossa. Tuskin miehesikään olettaa, että menet kaupan kassaksi vain päästäksesi johonkin. Ainoa mitä voisit hieman tarkistaa on asenne ja se aika synkeä sisäinen monologi, jota käyt. Puhe ja ajattelu vaikuttavat uskomattoman paljon toimintaamme. "Omat yritelmäni säälittäviä miehen menestyksen rinnalla". Siinähän sinä jo valmiiksi tuomitset itsesi ja kaikki ponnistelusi oman tien löytämisestä. Joka tapauksessa onnea valitsemallasi tiellä.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 14:00"]
Tai että mies ei ymmärrä tätä välivaihetta, jotain pitäisi olla heti.
[/quote]
Etkä taatusti joudu tekemään mitään ikäviä kompromisseja asioiden suhteen, koska et ole missään taloudellisessa pakkoraossa. Tuskin miehesikään olettaa, että menet kaupan kassaksi vain päästäksesi johonkin.
Olen ollut kompromissitöissä moneen otteeseen ja nytkin se roikkuu tuossa yhtenä oljenkortena johon tarttua. Mutta miksi tarttuisin, kun en ole hukkumassa...
Ainoa mitä voisit hieman tarkistaa on asenne ja se aika synkeä sisäinen monologi, jota käyt. Puhe ja ajattelu vaikuttavat uskomattoman paljon toimintaamme. "Omat yritelmäni säälittäviä miehen menestyksen rinnalla". Siinähän sinä jo valmiiksi tuomitset itsesi ja kaikki ponnistelusi oman tien löytämisestä. Joka tapauksessa onnea valitsemallasi tiellä.
[/quote] Kirjoitin auki ajatuksiani nähdäkseni, mikä on viime päivinä painanut. en ollut tietoinen näistä tuntemuksista ennen kuin sanoin ääneen. nyt on mahdollisuus tarkistaa.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 14:30"][quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 14:00"]
Tai että mies ei ymmärrä tätä välivaihetta, jotain pitäisi olla heti.
[/quote]
Etkä taatusti joudu tekemään mitään ikäviä kompromisseja asioiden suhteen, koska et ole missään taloudellisessa pakkoraossa. Tuskin miehesikään olettaa, että menet kaupan kassaksi vain päästäksesi johonkin.
Olen ollut kompromissitöissä moneen otteeseen ja nytkin se roikkuu tuossa yhtenä oljenkortena johon tarttua. Mutta miksi tarttuisin, kun en ole hukkumassa...
Ainoa mitä voisit hieman tarkistaa on asenne ja se aika synkeä sisäinen monologi, jota käyt. Puhe ja ajattelu vaikuttavat uskomattoman paljon toimintaamme. "Omat yritelmäni säälittäviä miehen menestyksen rinnalla". Siinähän sinä jo valmiiksi tuomitset itsesi ja kaikki ponnistelusi oman tien löytämisestä. Joka tapauksessa onnea valitsemallasi tiellä.
[/quote] Kirjoitin auki ajatuksiani nähdäkseni, mikä on viime päivinä painanut. en ollut tietoinen näistä tuntemuksista ennen kuin sanoin ääneen. nyt on mahdollisuus tarkistaa.
[/quote] seliseli.. Unissaan tiedottomana kirjoitit?
Ja kuka raahaa mukanaan oljenkortta? Unohda.
b) Ap on velvollinen tekemään epämiellyttäviä hanttihommia koska se kuuluu aikuisuuteen. Huolimatta tekemisen motiiveista ja muiden miellyttämisen halusta.
c) Ap:n pitäisi mennä terapiaan selvittämään motiiveitaan (josta seuraa mitä?)
e) Ap:n kannattaisi tehdä lapsia.