Omat yritelmäni säälittäviä miehen menestyksen rinnalla
Mies on aina onnistunut kaikessa, mihin ryhtyykin. Löytänyt omat vahvuutensa jo lapsena ja määrätietoisesti seurannut niitä. Sai lukiossa stipendejä ja pääsi heittämällä yliopistoon haluamalleen alalle, sai sieltä huippupaperit ja tietenkin jo opiskeluaikana oman alan töitä. Nyt tienaa 9000e/kk + sijoitukset tuottavat.
Entäs minä sitten? Olin välillä tavoitteellinen, mutta jotenkin olen sulautunut liiaksi yhteen miehen kanssa. Oma 'ura' on tyssännyt paikkakunnan vaihtoon miehen työn perässä ja jätin opinnotkin kesken. Pätkätöitä surkealla palkalla. Rahat ovat yhteisiä joten en valita. Mutta oma valintani. Minulla on kiinnostuksia ja kutsumuksia, mutta ne tuntuvat naurettavilta.
Ei minun tekemisistäni kukaan edes ole kiinnostunut, kun kaikki ylistävät mieheni kiinnostavaa työtä. Minua on haukuttu ja vähätelty molempien sukulaisten taholta.
Välillä minulle tokaistaan, että pitäisi tehdä lapsi. Tuntuisi, että lapsi olisi vain oman tyhjiöni täyttöä eikä voisi kuitenkaan täyttää kaikkia tarpeitani elämässä. Koen elämäni olevan kuitenkin parempaa nyt kuin kotiäitinä. Enkä taida haluta lapsia koskaan.
Nyt olen taas työpätkän jälkeen kuopassa: minkään uuden aloittaminen ei motivoi, koska taloudellisesti sillä ei ole merkitystä. En saa tällä paikkakunnalla edes ilmaiseksi työtä, joka aidosti kiinnostaisi.
Kommentit (94)
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 13:49"]
Välillä minulle tokaistaan, että pitäisi tehdä lapsi. Tuntuisi, että lapsi olisi vain oman tyhjiöni täyttöä eikä voisi kuitenkaan täyttää kaikkia tarpeitani elämässä. Koen elämäni olevan kuitenkin parempaa nyt kuin kotiäitinä. Enkä taida haluta lapsia koskaan.
[/quote]
Juuri näin ajattelin itsekin, ja lapsettomuus oli ihan oikea päätös. Lapsi olisi tuotu maailmaan aivan vääristä syistä. Olet selvästi hyvin tietoinen (liiankin?) omista toiveistasi ja tunteistasi, joten sinuna kuuntelisin tätä ajatusta.
vaihdetaan miehiä päittäin niin sinulla on yksi murhe vähemmän :)
Miten miehesi suhtautuu siihen, että hän ilmeisesti osin elättää sinua tai ainakin turvaa elintasosi? Jos hänelle asia on ok, mikset käyttäisi ainutlaatuista tilaisuutta tehdä jotain sellaista, mistä köyhemmät vain haaveilevat, vrt. esimerkiksi kirjoitat kirjan tai teet taidetta tai opiskelet uuden ammatin?
Ymmärrän, että kaipaat työtä, mutta jos et rahan takia tarvitse työpaikkaa, on nykyisessä suurtyöttömyystilanteessa arvostettava teko jättää palkalliset työt niitä todella tarvitseville. Ja tosiaankin, monet vain haaveilevat sellaisesta tilaisuudesta kehittää itseään, joka sinulla on kuin tarjottimella.
Minusta taas tuntuu, että aapee ei ole tietoinen toiveidtaan ja tunteistaan, koska hänelle ainoa motivaattori olisi raha. Teidän tilanteessa on kuitenkin niin, että teillä on jo sen verran rahaa, että ei se oikeasti enää mitään motivoi. Ei sellaista palkkaa tuossa tilanteessa olekaan. Pitäisi löytää joku muu syy kiinnostua jostain opiskelusta tai työstä tai taiteesta tai jostain.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 14:33"]
Miten miehesi suhtautuu siihen, että hän ilmeisesti osin elättää sinua tai ainakin turvaa elintasosi? Jos hänelle asia on ok, mikset käyttäisi ainutlaatuista tilaisuutta tehdä jotain sellaista, mistä köyhemmät vain haaveilevat, vrt. esimerkiksi kirjoitat kirjan tai teet taidetta tai opiskelet uuden ammatin?
Ymmärrän, että kaipaat työtä, mutta jos et rahan takia tarvitse työpaikkaa, on nykyisessä suurtyöttömyystilanteessa arvostettava teko jättää palkalliset työt niitä todella tarvitseville. Ja tosiaankin, monet vain haaveilevat sellaisesta tilaisuudesta kehittää itseään, joka sinulla on kuin tarjottimella.
[/quote]
Mies toki patistelee, että pitäisi olla jotain tekemistä. En itsekään halua mädäntyä kotona sohvalle. Taloudellisesti tuloillani ei ole juuri väliä ja itseasiassa mies ei edes huomannut kun olin palkattomalla sairaslomalla useamman viikon (siis tiliotteessa, en ollut salaa kotona :).
Niin, miksen? Koska pelkään, että olenkin vain tavis jolla ei rahkeet riitä kirjoittamiseen ja taiteiluun. Opiskelua olen miettinyt.
Voi kuinka kateellinen sinulle olen! Olisi ihana vain opiskella jotakin itseä mielenkiintoista aihetta omaan tahtiin, ilman stressiä rahasta. Jos raha on sinulle noin tärkeetä, mikset vaikka lähde opiskelemaan taloutta ja rupea sijoittelemaan yhdessä miehesi kanssa?
Voi kuinka kateellinen sinulle olen! Olisi ihana vain opiskella jotakin itseä mielenkiintoista aihetta omaan tahtiin, ilman stressiä rahasta. Jos raha on sinulle noin tärkeetä, mikset vaikka lähde opiskelemaan taloutta ja rupea sijoittelemaan yhdessä miehesi kanssa?
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 14:35"]
Minusta taas tuntuu, että aapee ei ole tietoinen toiveidtaan ja tunteistaan, koska hänelle ainoa motivaattori olisi raha. Teidän tilanteessa on kuitenkin niin, että teillä on jo sen verran rahaa, että ei se oikeasti enää mitään motivoi. Ei sellaista palkkaa tuossa tilanteessa olekaan. Pitäisi löytää joku muu syy kiinnostua jostain opiskelusta tai työstä tai taiteesta tai jostain.
[/quote]
Sisäinen kiinnostus on herännyt. Se vain tuntuu jotenkin... vähemmän tärkeältä ja typerältä maailman silmissä, muut arvostelevat kiinnostuksiani. Toisaalta tuo kutsu on kasvamassa niin voimakkaaksi, että pian en kysele keneltäkään lupaa tai vahvistusta.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 14:41"]
[/quote]
Sisäinen kiinnostus on herännyt. Se vain tuntuu jotenkin... vähemmän tärkeältä ja typerältä maailman silmissä, muut arvostelevat kiinnostuksiani. Toisaalta tuo kutsu on kasvamassa niin voimakkaaksi, että pian en kysele keneltäkään lupaa tai vahvistusta.
[/quote]
Miksi 'pian' et kysele lupaa tai vahvistusta? Miksi sun pitää keneltäkään lupia kysellä oman elämäsi elämiseen? Sun täytyy kyllä oikeasti kasvaa nyt isoksi ja olla niin kovasti välittämättä siitä mitä ihmiset ajattelee. Sillä ei ole mitään merkitystä. Vaikutat kovin epävarmalta ja varovaiselta ihmiseltä.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 14:40"]
[/quote] Sepä juuri, kun en paini miehen kanssa samassa sarjassa enkä koskaan voi voittaa hänen lajissaan. Enkä ole kilpailemassa vaan olen se taustakannustaja ja se joka on valinnut asettaa miehen uran etusijalle.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 14:44"]
[/quote]
[/quote]
Miksi 'pian' et kysele lupaa tai vahvistusta? Miksi sun pitää keneltäkään lupia kysellä oman elämäsi elämiseen? Sun täytyy kyllä oikeasti kasvaa nyt isoksi ja olla niin kovasti välittämättä siitä mitä ihmiset ajattelee. Sillä ei ole mitään merkitystä. Vaikutat kovin epävarmalta ja varovaiselta ihmiseltä.
[/quote]
Nytkin av:lta kysyin ;) Huomenna ehkä en, joten pian... pian...
Niin olenkin. Olen aina etsinyt muilta vahvistusta enkä ole luottanut sisäiseen ääneeni. Olen torjunut monia pyrkimyksiäni ennen kuin olen aloittanutkaan ajattelemalla, ettei se kannata.
Alan huomata asenteeni muuttuvan koko ajan, mutta se lopullinen sysäys ja uskallus hypätä omalle tielleni pelottaa. Pitäisi potkaista itseäni.
Mä olin samassa tilanteessa, ja puf, kävikin niin, että se mies löysi duunikavereiden joukosta mua menestyvämmän naisen, ja kas, niin loppui meidän 15 vuotta kestänyt rakkaus. Nyt v*tuttaa, että pistin omaa uraa sivuun rakkauden vuoksi (mm. muutin maasta toiseen miehen perässä ja tein sen vuoksi kunnon uran sijaan alemman tason pätkätöitä).
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 14:48"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 14:44"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Nytkin av:lta kysyin ;) Huomenna ehkä en, joten pian... pian...
Niin olenkin. Olen aina etsinyt muilta vahvistusta enkä ole luottanut sisäiseen ääneeni. Olen torjunut monia pyrkimyksiäni ennen kuin olen aloittanutkaan ajattelemalla, ettei se kannata.
Alan huomata asenteeni muuttuvan koko ajan, mutta se lopullinen sysäys ja uskallus hypätä omalle tielleni pelottaa. Pitäisi potkaista itseäni.
[/quote]
Me olemme nyt potkineet sinua, joten anna palaa. Sinulla tuntuu olevan haaveita, joten toteuta ne! Rahalla ja "menestyksellä" voit heti kättelyssä pyyhkiä hanurisi. Sinulle oikeita asioita tekemällä saat mielihyvää ja onnistumisen kokemuksia ihan jo pienistä kehittymisen ja oppimisen askelista, vaikka et miljoonatuloiseksi tulisikaan.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 14:53"]
tein sen vuoksi kunnon uran sijaan alemman tason pätkätöitä).
[/quote]
Varmaan parempi nekin kuin "taiteilijaksi" jättäytyminen?
No mitkä ovat sinun haaveitasi, esimerkiksi opiskelualan suhteen ja ovatko ne mahdollisia paikkakunnallasi tai lähikunnissa/etänä? Minun mielestä sinulla on aika ihanteellinen tilanne alkaa toteuttamaan itseäsi: teillä ei todellakaan ole rahasta kiinni (ja tuskin miestäsi noilla palkoilla haittaa, jos et osallistu yhteiseen taloudenpitoon rahallisesti pikkupalkalla), sekä sinulla ei lapsia, etkä ainakaan halua niitä lähiaikoina. Mikä sinua estää, muu kuin oma alemmuudentunteesi? Vain taivas on rajanasi, jos mies myös tukee sinua haaveissasi. Vaikka asuisit tyyliin Ivalossa, niin tilanne ei ole epätoivoinen. Isoissa lähikaupungeissa on iltalukiota ja yliopistoa, joissa usein voi tarpeen mukaan suorittaa etänä. Mikäli jokin lähijakso tulee, niin tuskin noilla rahoilla olisi hankala hoitaa väliaikaista asumista toisella paikkakunnalla. Siispä mieti tätä: onko miehesi valmis tukemaan sinua haaveidesi seuraamisessa, ja ennen kaikkea, oletko itse valmis tähän?
Jokaisen menestyvän miehen takana on suuri nainen. Ole ylpeänä miehestäsi äläkä vähättele itseäsi. Varo, että et tee itsestäsi jotain surkeaa hiirulaista miehesi rinnalla. Voitko olla kiinnostunut miehesi jutuista vai ovatko ne tosi kaukana omasta maailmastasi? Varo että tilanne ei ajaudu avioeroon.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 15:19"]
Mikä sinua estää, muu kuin oma alemmuudentunteesi? Vain taivas on rajanasi, jos mies myös tukee sinua haaveissasi.
[/quote] Kysyisin samaa. Paitsi että voi olla muitakin rajoituksia kuin taivas.. vai uskooko joku oikeasti rajattomiin mahdollisuuksiin?
Niin, ap:n kysymys ei tunnu olevan enempää eikä vähempää kuin mikä on (hänen) elämansä tarkoitus? Jotkut - mutta nykyään kyllä todella harvat - naiset saavat elämäänsä tarkoituksen vain mahdollistamalla miehensä menestyksen kodin ulkopuolella. Me muut saamme sen omasta työstämme, harrastuksistamme ja lapsista, parisuhteen lisäksi. Itse en voisi kuvitella olevani noin tyhjän päällä kuin ap (tosin ap on varmaan minua nuorempikin), monesti tuntuu että vaikka minulla itselläni on vaativa ja arvostettu työ, kolme tutkintoa, kolme lasta ja urheiluharrastus, SILTI haeskelen välillä sitä oman elämäni merkitystä... Kyllä tosiaan ap:nä rupeaisin hyvissä ajoin tekemään asioita ihan itseni vuoksi, mikä sitten hyvältä tuntuukaan, muuten keski-iän kriisi ja kokemus "hukkaan heitetystä" elämästä voi olla aika ravisuttava...
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 12:24"][quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 10:52"]
Tekstistäsi minulle tuli mieleen kaksi asiaa: hienoa, että kasvuympäristösi tietynlaisista puutteista huolimatta (= vanhempasi eivät opettaneet sinua kuuntelemaan itseäsi ja seuraamaan vaistoasi elämässä) olet löytänyt punaisen langan elämääsi. Kaikki eivät löydä sitä koskaan, vaan elävät koko elämänsä suorittaen sitä muiden asettamien vaatimuksien mukaisesti.
[/quote]
Kasvuympäristöni perusteella minun pitäisi olla päihdeongelmainen siivooja. Siihen nähden olen 'menestynyt'.
[/quote]
Onnea ja aplodeja
Miksi vertaat itseäsi mieheen ja hänen menestykseensä? Etsi vaan sitä, mitä sinä oikeasti haluaisit tehdä, ja jos sen löydät, tulet onnelliseksi, vaikket maailman silmissä tai rahallisesti olisikaan mitenkään menestynyt.