Kolmen FB-kaverin päivitykset tältä aamulta -->
(tarkat tiedot muutettu, ettei tunnisteta, mutta asia ja fiilis sama)
FB-kaveri nro 1: "Vauva valvotti koko yön, joten päätin hyödyntää hereilläoloaikaa hyödylliseen. Yöllä on syntynyt porkkana-auringonkukansiemensämpylöitä, sieni-juustopiirakka, Lindströmin pihvejä pakkaseen ja vauvan kasvissoseita varmaan kesään asti. Vauva nukahti nyt viimein, taidanpa tässä tarmonpuuskassa pakata vauvan vaunuihin ja lähteä reippaalle aamulenkille!"
FB-kaveri nro 2: "Molemmat lapset lähtivät piipaa-autolla sairaalaan keskellä yötä :(" Ja tähän on kommentoitu tietenkin kauhunsekaisia uteluita tapahtuneesta, johon FB-kaveri nro 2 on tietenkin vastannut "En halua kertoa enempää näin julkisesti".
FB-kaveri nro 3 (lapseton): "Siis voi äh, pomo ilmoitti taas työmatkasta. Nyt pitäis lähteä kahdeksi viikoksi Bora Boralle tapaamaan yhtä asiakasta. Ja kun lentoja menee niin harvoin, joudun yhden päivän tapaamisen takia viettämään sen lopun kaksi viikkoa rannalla makoillen :( Olisin niin halunnut lähteä Kaisa (tägätty) sun kanssa hiihtämään, mutta nyt tuli tällainen :( Aina jotain. Ei jaksais."
Kommentit (47)
Minä olen facessa siksi että minuun saisi yhteyden ja siksi, että useat opintoihin liittyvät asiat ilmoitellaan siellä. On aika outo käsitys, että sos. median käyttö on yhtä kuin turhat päivitykset omasta elämästä. Tätä varten mulla on esim whatsapp ja siellä ryhmiä.
Minusta on ainakin kiva kuulla, mitä muut ovat puuhanneet. Tulen hyvälle mielelle, kun joku tuttu jakaa kuvan esim. leivontasessiosta kotosalla. Minua ei haittaa tippaakaan toisten päivitykset. Sen takia olen fb:ssä, että nimenomaan pääsen lukemaan ja näkemään niitä. Kiva kuulla myös mitä kirjoja, elokuvia, näytelmiä, keikkoja tai vieraita maita ja paikkoja joku on nähnyt. Ja kyllä. Olen 30-vuotias akateeminen wt-mamma ja käytän mökillä crockseja ja juon sinisistä Kartio-laseista Lidl-mehua.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 10:33"]
Minä olen facessa siksi että minuun saisi yhteyden ja siksi, että useat opintoihin liittyvät asiat ilmoitellaan siellä. On aika outo käsitys, että sos. median käyttö on yhtä kuin turhat päivitykset omasta elämästä. Tätä varten mulla on esim whatsapp ja siellä ryhmiä.
[/quote]
No eikös whatsapp ole sosiaalista mediaa ja jos kerran kuitenkin pistät sinne ne turhat päivitykset omasta elämästäsi, niin varmaan sittenkin tajuat että just sitä varten sosiaalinen media on. Olen muuten pahoillani, että päivityksesi ovat turhia. Toivoisin, että sinullakin olisi elämä ja oikeita kuulumisia kerrottavana. :D
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 09:17"]
(tarkat tiedot muutettu, ettei tunnisteta, mutta asia ja fiilis sama)
FB-kaveri nro 1: "Vauva valvotti koko yön, joten päätin hyödyntää hereilläoloaikaa hyödylliseen. Yöllä on syntynyt porkkana-auringonkukansiemensämpylöitä, sieni-juustopiirakka, Lindströmin pihvejä pakkaseen ja vauvan kasvissoseita varmaan kesään asti. Vauva nukahti nyt viimein, taidanpa tässä tarmonpuuskassa pakata vauvan vaunuihin ja lähteä reippaalle aamulenkille!"
FB-kaveri nro 2: "Molemmat lapset lähtivät piipaa-autolla sairaalaan keskellä yötä :(" Ja tähän on kommentoitu tietenkin kauhunsekaisia uteluita tapahtuneesta, johon FB-kaveri nro 2 on tietenkin vastannut "En halua kertoa enempää näin julkisesti".
FB-kaveri nro 3 (lapseton): "Siis voi äh, pomo ilmoitti taas työmatkasta. Nyt pitäis lähteä kahdeksi viikoksi Bora Boralle tapaamaan yhtä asiakasta. Ja kun lentoja menee niin harvoin, joudun yhden päivän tapaamisen takia viettämään sen lopun kaksi viikkoa rannalla makoillen :( Olisin niin halunnut lähteä Kaisa (tägätty) sun kanssa hiihtämään, mutta nyt tuli tällainen :( Aina jotain. Ei jaksais."
[/quote]
Eipä tartte kahta kertaa miettiä, kuka näistä ihmisistä mieluiten olisin.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 10:22"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 10:12"]Mä en oo ikinä tehnyt yhtään fb-statusta. Miksi pitäis? Ja kyllä mua rasittaa just samanlaiset jutut kuin ap:tä. Kaikki nuo asiat olis ihan ok jos ne kerrottais jollekin asianomaiselle kahden kesken. Julkisuuslisä on samalla ällötyslisä. Miks ketään pitäis kiinnostaa, että oot ollut reipas? Kerro se vaikka äidillesi, älä koko maailmalle. Kyllä minäkin kerron asioita tutuilleni, mutten ikinä tule laittamaan fb-päivityksiä niistä.
[/quote]
No, sitähän varten se sosiaalinen media on olemassa. Että voidaan päivitellä elämän tapahtumia ja kuulumisia ja kuvia. Joihin totta kai toivotaan kommentteja, mitä järkeä koko somessa muuten edes olisi?
Miksi ihmeessä sä olet Facebookissa?
Noi "en halua kertoa tarkemmin" -jutut on kyl kieltämättä ärsyttäviä. :D
[/quote]
Ei kai ne nyt koko maailmalle ne päivitykset näy? Yksityisyysasetuksia kannattaa käyttää. Ei mun fb-profiili ole julkinen, näkyy vaan kaveriksi hyväksytyille. Ja joo jutut voi sieltä levitä mutten mitään arkaluontoista päivittele. En toisaalta myöskään raportoi kavereille jokaista treenikertaa tai raportoi asioita joista en halua keskustella.
Mun kavereissa on kaksi tyyppiä, joita inhoa. Joko päivitykset ovat sitä luokkaa, että leivoin, pesin ikkunat, lenkitin koiraa 2 tuntia metsässä, pesin 8 koneellista pyykkiä, tein karjalanpaistia ja nyt laitoin tulet takkaan ja istun tässä tulen loisteessa viinilasi kädessä.
Tai sitten se, joka ilmottaa, että jotain kamalaa on tahapahtunut, mutta ei viitsi kertoa enempää.
Näitä molempia sanoisin huomiohuoriksi ja tyhmiksi, koska eivät tajua muiden tajuavan heidän huomionhaluaan ja sitä, että muut alkavat ylistämään kuinka ahkera toinen on.