Kolmen FB-kaverin päivitykset tältä aamulta -->
(tarkat tiedot muutettu, ettei tunnisteta, mutta asia ja fiilis sama)
FB-kaveri nro 1: "Vauva valvotti koko yön, joten päätin hyödyntää hereilläoloaikaa hyödylliseen. Yöllä on syntynyt porkkana-auringonkukansiemensämpylöitä, sieni-juustopiirakka, Lindströmin pihvejä pakkaseen ja vauvan kasvissoseita varmaan kesään asti. Vauva nukahti nyt viimein, taidanpa tässä tarmonpuuskassa pakata vauvan vaunuihin ja lähteä reippaalle aamulenkille!"
FB-kaveri nro 2: "Molemmat lapset lähtivät piipaa-autolla sairaalaan keskellä yötä :(" Ja tähän on kommentoitu tietenkin kauhunsekaisia uteluita tapahtuneesta, johon FB-kaveri nro 2 on tietenkin vastannut "En halua kertoa enempää näin julkisesti".
FB-kaveri nro 3 (lapseton): "Siis voi äh, pomo ilmoitti taas työmatkasta. Nyt pitäis lähteä kahdeksi viikoksi Bora Boralle tapaamaan yhtä asiakasta. Ja kun lentoja menee niin harvoin, joudun yhden päivän tapaamisen takia viettämään sen lopun kaksi viikkoa rannalla makoillen :( Olisin niin halunnut lähteä Kaisa (tägätty) sun kanssa hiihtämään, mutta nyt tuli tällainen :( Aina jotain. Ei jaksais."
Kommentit (47)
Unohdit mun päivityksen: "Into-kuntoilu-huuruissa juoksin 10km lenkin ja sen jälkeen salille vielä pyörällä bodypumppiin. Sitten imurointia, pyykinpesua, ruuanlaittoa ja lattianpesua. Illalla sitten maalaan lastenhuoneen ja teen vielä lumityöt"
-Kahden lapsen kotiäiti-
pitäisikö noista nyt ajatella jotain? Tehdä jotain viiltäviä AVmaisia analyysejä terävintä keittiöspykologiaa soveltaen?
Siskonpedissä oli just sketsi tästä miten nämä päivitykset oikeasti menee :DD
:D :D :D
Toivottavasti muutit tarpeeksi ;)
Mutta ymmärrän.
Mikähän mua ärsyttäis... no varmaan joku "äh kun tää koon XS talvitakin vyötärö on liian väljä, iik näyttää kuin olisin taas raskaana!!" Mun talvitakki kokoa L näyttää siltä kuin olisin yrittänyt ahtautua nakinkuoreen.
Tai yksi työtön kaverini postailee monimutkaisista ruuanlaittosessoistaan, jossa marinoidaan, leikitetään, sitä ennen käydään tuntien hiihtolenkillä. Eihän siinä mitään, mutta tällaista suositellaan muillekin. "Nyt kaikki reippailemaan, ulkona on ihana ilma! Ja sen jälkeen maistuu alusta asti itse huolella tehty vähän parempi kotiruoka. Meillä satsataan arkeen!"
Ensimmäinen kavereistasi palaa loppuun alle puolessa vuodessa: "kotiäitiys ei vaan ole minua varten, tarvitsen aikuista juttuseuraa"
Toinen kavereistasi tulee ikuisesti olemaan se, kenellä on aina rankinta.
Kolmas kavereistasi menestyy urallaan, elää unelmaansa kuin jupit aikanaan. Onnelliseksi hän ei tule koskaan.
Toi kakkosviesti on kaikkein pahin, noihin tekis mieli aina vetäistä viiltävät analyysit: "Koska et halua tarkemmin kertoa mitä tapahtui, oletan, että miehesi yritti perhesurmaa. Jos näin on, tulen aina olemaan tukenasi. <3 "
Onko teillä kavereina ihmisiä, joista ette pidä? Miksi?
MInusta on kivaa, että asioista yritetään löytää positiivisia puolia, vaikka itse "uutinen " ei kovin kummoinen olisikaan. On paljon kivempaa lukea aamuöisin puurtavasta vauvan äidistä kuin "huoh että vituttaa, kun ei taaskaan saa nukkua".
"Hyi mikä sää" olisi tylsempää kuin "purin hammasta ja lähdin kavelylle sittenkin. Ei se niin paha ollutkaan ja olipa kiva sitten tulla takaisin viltin alle lämmittelemään"
Suomalaista perusnegatiivisuutta pitäisi vaalia enemmän, niinhän?
Kyllähän toisilla ne päivitykset on sitä, että pitää mainostaa kaikille olevansa hyvä äiti ja kertoa, että oltiin siellä ja täälläö ja tuolla ja leivoin vielä sämpylät ja kakut siihen päälle. ja sitten kerrotaan, kuinka kultturelleja ollaan ja käytiin teatterissa ja konsertissa ja sitten vielä liikuttiin 3 h zumbassa. Ja sitten pitää heti mainostaa, jos on työmatkaa tms. että kaikki varmasti tietää, että olen niin tärkeä, että matkusta työssäni.
Ja en ole kateellinen, munkin elämässä on kulttuuria ja menoja ja työmatkoja. Joskus vaan huvittaa se, miten jotkut mainostaa itseään ja elämäänsä fb:ssä.
Miksi teillä on kavereina siellä ihmisiä, joista ete pidä ja jotka kirjoittavat rasittavia päivityksiä?
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 09:30"]
Olen kateellinen ekalle, jos tarvitsee noin vähän unta. Toinen on ärsyttävä, koska normaali ihminen sanoisi edes, että miten vakavalta asia vaikuttaa jos ei enempää halua kertoa.
[/quote]
Itse asiassa kun tarpeeksi valvoo, niin tervekin ihminen saa "maanisia" oireita tai ainakin piirteitä, iskee ylivireys. Jossain vaiheessa se ylivireys tietty lakkaa, mutta jonkun aikaa se auttaa jaksamaan mahdottomiakin olosuhteita.
Samaa mieltä että tokassa kerjätään huomiota itselle vakavalla asialla. Jos asiasta ei voi kertoa enempää, niin miksi siitä on pitänyt kertoa alkuunkaan? Kuvittelisin tuollaisen päivityksen taustalla olevan jotain sellaista kuten että äiti on sammunut sohvalle ja lapset ovat leikkineet tulitukuilla/keittiöveitsillä/kaasupullolla ja joutuneet sairaalaan. Päivityksellä paskamutsi sitten hakee huomiota itselleen mutta itselle epäedullisia yksityiskohtia ei tarvitse kertoa.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 09:41"]
Onko teillä kavereina ihmisiä, joista ette pidä? Miksi?
[/quote]
No, some muuttaa ihmisiä ihan kummallisiksi. Livenä tavatessa kaverit ovat täysin ok, mukavia ja rentoja ja nauretaan usein yhdessä arjen kömmähdyksille, mutta facebookissa hehkutetaan yliampuvasti jokaista pientä asiaakin. "Sellaista se nyt vaan on siellä".
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 09:44"]
Miksi teillä on kavereina siellä ihmisiä, joista ete pidä ja jotka kirjoittavat rasittavia päivityksiä?
[/quote]
Jos joku kirjoittaa hieman hassuja tai rasittavia päivityksiä silloin tällöin, ei se tarkoita, etteikö hän voisi olla mukava ihminen. Ei tämä ole niin iso asia, että tämän takia lempataan ystävistä pois.
Antakaapa esimerkkejä omista päivityksistänne, jotka ovat kivoja, kiinnostavia ja hyviä! Koitan ottaa mallia ja tehdä tälle päivälle oikein onnistuneen FB-statuksen.
Mä en oo ikinä tehnyt yhtään fb-statusta. Miksi pitäis? Ja kyllä mua rasittaa just samanlaiset jutut kuin ap:tä. Kaikki nuo asiat olis ihan ok jos ne kerrottais jollekin asianomaiselle kahden kesken. Julkisuuslisä on samalla ällötyslisä. Miks ketään pitäis kiinnostaa, että oot ollut reipas? Kerro se vaikka äidillesi, älä koko maailmalle. Kyllä minäkin kerron asioita tutuilleni, mutten ikinä tule laittamaan fb-päivityksiä niistä.
Mun mielestä toi eka päivitys kuulostaa juuri siltä, että haluaa postata positiivisesti koska ei halua olla ärsyttävän negatiivinen.
Jos et ikinä ole itse tehnyt yhtään FB-statusta, ei tarvitse tulla neuvomaan kuinka ne kirjoitetaan oikein.
Minusta tuo kolmonen ainakin kuulosti vitsillä kirjoitetulta. :D
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 09:41"]
Toi kakkosviesti on kaikkein pahin, noihin tekis mieli aina vetäistä viiltävät analyysit: "Koska et halua tarkemmin kertoa mitä tapahtui, oletan, että miehesi yritti perhesurmaa. Jos näin on, tulen aina olemaan tukenasi. <3 "
[/quote]
Ihania nämä nykyvanhemmat, lapset viedään sairaalaan, ja mamma jää raportoimaan naamakirjaan! : D
Ap nyt ihan oikeasti, menepas lenkille, tuuleta aivosi ja laita kone kiinni.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 10:12"]Mä en oo ikinä tehnyt yhtään fb-statusta. Miksi pitäis? Ja kyllä mua rasittaa just samanlaiset jutut kuin ap:tä. Kaikki nuo asiat olis ihan ok jos ne kerrottais jollekin asianomaiselle kahden kesken. Julkisuuslisä on samalla ällötyslisä. Miks ketään pitäis kiinnostaa, että oot ollut reipas? Kerro se vaikka äidillesi, älä koko maailmalle. Kyllä minäkin kerron asioita tutuilleni, mutten ikinä tule laittamaan fb-päivityksiä niistä.
[/quote]
No, sitähän varten se sosiaalinen media on olemassa. Että voidaan päivitellä elämän tapahtumia ja kuulumisia ja kuvia. Joihin totta kai toivotaan kommentteja, mitä järkeä koko somessa muuten edes olisi?
Miksi ihmeessä sä olet Facebookissa?
Noi "en halua kertoa tarkemmin" -jutut on kyl kieltämättä ärsyttäviä. :D
Pistän pahemmaksi.
"Vauvalle ostettu hyppy kiikku kirppikseltä, nyt alkaa siis kävely reenit! Äkkiä nuo pikkuiset kasvaa <3"
Linkitin hyppykiikkujen vaaroista kertovan jutun kommenttiboksiin
"Herätys klo5 reippaalle aamulenkille, sit puurot napaan ja duuniin! Raikasta päivää kaikille!"
Kysyin, miksi laittoi puuroa napaan eikä suuhun. Kävikö edes lenkillä kun ei ollut nälkä.