Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eläkeläisten eläkkeet uhkaavat romuttaa hyvinvointivaltion, väittää tuore arvio

Vierailija
30.10.2020 |

Tuleekohan huoltoasemille 70+ tankkaajat ja kauppoihin verkkotilauskeräilijämummot?

"Evan arvion mukaan eläkemenojen ja -maksujen kasvu ajaa Suomen tuhoisaan noidankehään. Ratkaisuksi Eva ei esitä eläkkeiden leikkaamista vaan sitä, että työikäiset tekisivät yhä enemmän töitä."

Eläkkeet uhkaavat romuttaa hyvinvointivaltion, väittää tuore arvio – Nämä viisi graafia näyttävät miksi https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006705079.html

Kommentit (451)

Vierailija
161/451 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää nyt ei ole mikään uutinen. Vai tuliko yllätyksenä jollekin? Mä oon aina ajatellut että eläkkeen varaan ei voi laskea mitään, kun itse jään eläkkeelle sitä ei makseta ollenkaan, tai sitten jotain pikku-roposia joilla ei elä. Kannattaa olla oman onnensa seppä ja huolehtia siitä että on sen verran omaisuutta ja säästöjä että niillä pärjää jos vanhaksi elää.

Vierailija
162/451 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten äidinkielen opettajan palkka on voinut olla noin 7000 - 8000 euroa? En usko tuota juttua.

En tiedä mitä äidin palkka on euroina kun eurot eivät olleet silloin vielä käytössä. Äidin palkka oli lähemmäs 14000 markkaa per kk.

Nykyisessä eläkkeessä on mukana myös leskeneläke.

Tuossa nähdään, miten leskeneläkettä maksetaan sellaisille jotka tulisivat hyvinkin toimeen omalla eläkkeellään. Suomi on ollut runsaskätinen mutta se taitaa muuttua jos oikein muistan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/451 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten äidinkielen opettajan palkka on voinut olla noin 7000 - 8000 euroa? En usko tuota juttua.

En tiedä mitä äidin palkka on euroina kun eurot eivät olleet silloin vielä käytössä. Äidin palkka oli lähemmäs 14000 markkaa per kk.

Nykyisessä eläkkeessä on mukana myös leskeneläke.

Tuossa nähdään, miten leskeneläkettä maksetaan sellaisille jotka tulisivat hyvinkin toimeen omalla eläkkeellään. Suomi on ollut runsaskätinen mutta se taitaa muuttua jos oikein muistan.

Pytinin trollille ei suomi maksa, mutta eihän se ole maksanut ennenkään.

Joten muistele vain Moskovan valoja.

Vierailija
164/451 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi mä tekisin enemmän työtä, että nykyiset eläkeläiset saisivat rahansa? Mä olen 34-vuotias eikä mulla ole kovin suurta luottoa siihen, että itse saisin joskus eläkkeeni.

Oon saman ikäinen ja kyllä tulee kaljaa juotua ja sipsiä syötyä. En ole lihava, mutta saappaat jalassa olisi tarkoitus lähteä.

Vierailija
165/451 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jokainen säästää itselleen eläkkeen jatkossa"

Vtu että olet hukassa. Niin nyt jo on. Maksat eläkemaksua palkasta.

Tälläisetko meillä kohta päättävät.....

Kunkin työntekijän+työnantajan maksama eläkekertymä on käytetty normaalisti eläkkeelle jääneen kohdalla noin 15-20 vuodessa. Useiden asiantuntijoiden mukaan jo 15 vuodessa. Sen jälkeen eläkkeet otetaan sen hetkisen työssäkäyvän sukupolvelta.

Kun ihmisen eliniät ovat nousseet, niin tilanteessa kun työntekijä jää eläkkeelle vaikka 63v hän on käyttänyt kaikki kertymät ennen kuin täyttää 80v. Kun aika moni elää nykyisin ad 90v ja ylikin niin laskua tulee.

Ennen kuoltiin nuorempina, joten asia oli toinen.

Vierailija
166/451 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvasin että kohta hyökkäävät eläkeläisten kimppuun.

Marin, Vanhanen ja muut. Takaisin ne suomalaisten miljardit Suomeen. Tämä peli ei vetele.

Isänmaanpetturit.

Vierailija
167/451 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunkin työntekijän+työnantajan maksama eläkekertymä on käytetty normaalisti eläkkeelle jääneen kohdalla noin 15-20 vuodessa. Useiden asiantuntijoiden mukaan jo 15 vuodessa. Sen jälkeen eläkkeet otetaan sen hetkisen työssäkäyvän sukupolvelta.

Kun ihmisen eliniät ovat nousseet, niin tilanteessa kun työntekijä jää eläkkeelle vaikka 63v hän on käyttänyt kaikki kertymät ennen kuin täyttää 80v. Kun aika moni elää nykyisin ad 90v ja ylikin niin laskua tulee.

Ja kun yhä moni kuolee jopa alle 70v, niin näiltä jääviltä sitä laskua tasataan.

Vierailija
168/451 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leskeneläke työeläkkeestä. Äitini saa isästäni n. 1000e puhtaana käteen joka kuukausi. Laskin juuri että äitini on saanut kymmenen vuoden aikana kuolleen isäni työeläkettä n. 120 000e, siis rahaa tililleen. Ja näin saavat lesket Suomessa. Äiti on niin pihi, että ei ole jakanut kuolinpesää, asuu tod. isossa asunnossa. Mielestäni nämä leskeneläkkeet on epäreiluja. Veteraanien lesket ne vasta saakin, leskeneläkkeene lisäksi edes menneiden miestensä veteraanietuudet-esim.ilmainen hoito ja kuntoutus veteraanien hoivakodeissa.

Nämä etuudet pitäisi kohdistaa lapsille, jotka ovat esim. avioerojen ja rikosten kohteeksi joutuneita.

Vierailija
169/451 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini pääsi jo 50v eläkkeelle eikä mitään sairautta, eikä ole vieläkään melkein 80v. Siihen aikaan pääsi kun vähän vaivaa näki. Nykyään ei päästetä sairaitakaan ellei ole ihan kuolemaisillaan. Ja minun pitäisi painattaa nyt 64v asti ja mahdollisesti jos se nousee niin 67-68v asti. Olen luultavasti jo kuollut ennen eläkkeelle pääsyä. Meidän lähi suvussa kaikki työssä raataneet ovat kuolleet 60-70v- välillä. Niinhän yhteiskunta haluaa että raataa viimeiseen asti eikä ehdi eläkettä koskaan nostamaan. Kaikkein hyödyllisempiä ihmisiä sellaiset. Jään työttömäksi enkä aio 55v pidemmälle töitä tehdä. 55 vuotiasta ei enää kukaan palkkaa niin ettei ole uudelleen työllistymisen vaaraa enään. Kun en matkustele niin pärjään pienemälläkin eläkkeellä. Suurin menoerä vain ruoka, asuminen, lääkkeet ja terveydenhoito. Säästöjä sukanvarressa harrastusmenoihin jotta pysyy virkeänä. 

En usko sinua. Kyllä eläkkeelle oli vaikea päästä 90-luvullakin. Monet kuntoutuskeinot ja                     kuntoutustutkimukset olivat käytössä ennen kuin eläkepapereita edes suunniteltiin. Olen ollut tekemässä työkyvynarvioita -90-luvulla ja eläkepaperit eivät lähteneet eteenpäin ilman painavia syitä. Jos kevyin perustein tehtiin lausunto, se tuli bumerangina takaisin.

Joten uskon, että et tiedä äitisi eläkkeelle siirtymisen syytä, B-lausunto on täytynyt olla. Se sitten on eri asia, jos äitisi on osannut hyvin teeskennellä sairasta.

Juurikin noin ja tiedän tuon sh.alan konkarina. Moniakin esimerkkejä muistan. MM työtoverini taisteli vuosia alle 50- vuotiaana, ennen kuin pääsi eläkkeelle. Ja löytyi selvä fyysinen dg, miksi mm tavarat eivät pysyneet käsissään ( kuten ruiskut jne) mutta kaikenlaista työkokeilua piti käydä läpi muutama vuosi, ennen kuin eläkeelle pääsy oli selvä. Kaiken lisäksi työtoveri olisi halunnut tehdä töitä.

Vierailija
170/451 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kun yhä moni kuolee jopa alle 70v, niin näiltä jääviltä sitä laskua tasataan.

En usko nykyisiin elinikäennusteisiin kaikilta osin.

Ennen naiset elivät tervehenkisesti, ja siten elävät nyt pitkään.

Sen sijaan 70-80 -luvuilla elintavat huononivat, esim. tupakointi ja alkon käyttö, naisilla merkittävästi.

Aiemminhan nuo paheet olivat lähinnä miesten vitsaus.

Pakkohan noiden elintapojen seurausten on näkyä tulevaisuudessa, vaikka tapansa olisi myöhemmin parantanut.

Vierailija
171/451 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leskeneläke työeläkkeestä. Äitini saa isästäni n. 1000e puhtaana käteen joka kuukausi. Laskin juuri että äitini on saanut kymmenen vuoden aikana kuolleen isäni työeläkettä n. 120 000e, siis rahaa tililleen. Ja näin saavat lesket Suomessa. Äiti on niin pihi, että ei ole jakanut kuolinpesää, asuu tod. isossa asunnossa. Mielestäni nämä leskeneläkkeet on epäreiluja. Veteraanien lesket ne vasta saakin, leskeneläkkeene lisäksi edes menneiden miestensä veteraanietuudet-esim.ilmainen hoito ja kuntoutus veteraanien hoivakodeissa.

Nämä etuudet pitäisi kohdistaa lapsille, jotka ovat esim. avioerojen ja rikosten kohteeksi joutuneita.

Valehtelet ja keksit noita ylimitoitettuja esimerkkejä, vain ajaaksesi omaa agendaasi.

Eli haluat päästä eläkeläisten kukkarolle, kun omat kykysi ja taitosi eivät riitä saavuttamaan himoitsemaasi vaurautta.

Vierailija
172/451 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse saan eläkettä n 1700 ja käteen siitä jää verojen jälkeen pikkusen yli 1400 euroa. Olin julkisella puolella lähes 40 vuotta töissä pienellä palkalla. En valita, tulen rahalla hyvin toimeen, olen koko elämäni elänyt säästäväisesti.

Teidän ikäluokkanne saa jokaista maksettua työeläke-euroa vastaan yli euron takaisin. Nykyiset työssäkäyvät saavat n. 60% takaisin. Nykyiset työssäkäyvät eivät tule saamaan pienellä palkalla eläkäettä 1700 €/brutto. Tämän hetkinen arvio tulevasta eläkkeestäni on 1400 euroa/kk. Se vaatiin 43 vuoden työuran ja sen, että ansaitsen koko lopputyöurani ajan 2800 eur/kk. Työuraa on jäljellä 20 vuotta.

Vierailija
173/451 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkettähän maksetaan itse  ja työnantaja maksaa myös.

Ei se ole mikään yhteiskunnan maksama etu.

Jokainenhan on se ansainnut.

Isoin tekijähän tulevaisuudessa  on valtion liian isot julkiset menot ja pienenevä töissäkäyvien määrä.

Eikä eläkkeet.

Eli julkista taloutta pitää pienentää ja ihmisten pitää käydä töissä eikä ryhtyä nettosaajiksi.

Vierailija
174/451 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vtut, lopetan työt silloin itselle sopii. Joku muu saa painaa selkä vääränä muiden eläkkeiden eteen.

Jaa. Itsehän rahoitat eläkkeesi omalla työnteollasi. Mitä enemmän oot töissä, sen muhkeampi eläke.

Muuten hyvä teoria, mutta tästä noin 30 v. eteenpäin ei ole olemassakaan mitään eläkkeitä eikä tulossa sellaisia. Kaikista suurinta tyhmyyttä on tehdä töitä hevosena jonkun virtuaalisen mielikuvituseläkkeen eteen, jota et tule koskaan saamaan. Samaan vaikutukseen pääset vähemmällä työnteolla, mutta lopputulos on just sama kun otat jo nyt tienattuja setelirahojasi ja poltat niitä pesässä.

Vierailija
175/451 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse saan eläkettä n 1700 ja käteen siitä jää verojen jälkeen pikkusen yli 1400 euroa. Olin julkisella puolella lähes 40 vuotta töissä pienellä palkalla. En valita, tulen rahalla hyvin toimeen, olen koko elämäni elänyt säästäväisesti.

Teidän ikäluokkanne saa jokaista maksettua työeläke-euroa vastaan yli euron takaisin. Nykyiset työssäkäyvät saavat n. 60% takaisin. Nykyiset työssäkäyvät eivät tule saamaan pienellä palkalla eläkäettä 1700 €/brutto. Tämän hetkinen arvio tulevasta eläkkeestäni on 1400 euroa/kk. Se vaatiin 43 vuoden työuran ja sen, että ansaitsen koko lopputyöurani ajan 2800 eur/kk. Työuraa on jäljellä 20 vuotta.

Käytä aikasi paremmin, äläkä trollaa palstalla.

Opettele esim. sijoittamaan, esimerkkejä pienemmilläkin tuloilla vaurastuneista löytyy kyllä yllin kyllin.

Mutta kun pitäisi SAADA, antamatta itse mitään vastineeksi.

Jos aikasi kuluu pelkkään ruikuttamiseen, on tuleva eläkkeesi aivan liian suuri tarpeisiisi.

Takuueläke riittää tuollaisten vinkujien tarpeisiin.

Vierailija
176/451 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vtut, lopetan työt silloin itselle sopii. Joku muu saa painaa selkä vääränä muiden eläkkeiden eteen.

Jaa. Itsehän rahoitat eläkkeesi omalla työnteollasi. Mitä enemmän oot töissä, sen muhkeampi eläke.

Muuten hyvä teoria, mutta tästä noin 30 v. eteenpäin ei ole olemassakaan mitään eläkkeitä eikä tulossa sellaisia. Kaikista suurinta tyhmyyttä on tehdä töitä hevosena jonkun virtuaalisen mielikuvituseläkkeen eteen, jota et tule koskaan saamaan. Samaan vaikutukseen pääset vähemmällä työnteolla, mutta lopputulos on just sama kun otat jo nyt tienattuja setelirahojasi ja poltat niitä pesässä.

Meehän nyt Pietarin trolli jo sinne oman maasi palstoille paasaamaan maatuskoille tulevista eläkkeistä.

Vierailija
177/451 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkettähän maksetaan itse  ja työnantaja maksaa myös.

Ei se ole mikään yhteiskunnan maksama etu.

Jokainenhan on se ansainnut.

Isoin tekijähän tulevaisuudessa  on valtion liian isot julkiset menot ja pienenevä töissäkäyvien määrä.

Eikä eläkkeet.

Eli julkista taloutta pitää pienentää ja ihmisten pitää käydä töissä eikä ryhtyä nettosaajiksi.

Miksi minun pitää maksaa yli kaksinkertainen määrä eläkemaksuja verrattuna 1940-luvulla syntyneeseen ja silti en saa edes puolta siitä takaisin mitä 1940-luvulla syntynyt saa?

Vierailija
178/451 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytä aikasi paremmin, äläkä trollaa palstalla.

Opettele esim. sijoittamaan, esimerkkejä pienemmilläkin tuloilla vaurastuneista löytyy kyllä yllin kyllin.

Mutta kun pitäisi SAADA, antamatta itse mitään vastineeksi.

Jos aikasi kuluu pelkkään ruikuttamiseen, on tuleva eläkkeesi aivan liian suuri tarpeisiisi.

Takuueläke riittää tuollaisten vinkujien tarpeisiin.

Osuiko arkaan paikkaan suuren ikäluokan edustajalle? Tuossahan todettiin vain faktaa eli nykyiset työikäiset ovat todellakin heikommassa asemassa verrattuna suuriin ikäluokkiin verrattuna.

Vierailija
179/451 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on. Työeläkemaksujen nousu on syönyt palkansaajien ostovoimaa kaikista eniten, mutta heidän oma eläkekertymänsä ei nouse samassa suhteessa, vaan hyöty valuu demareiden eläkkeellä jo olevalle kannattajakunnalle.

Mikähän puolue  niitä työeläkemaksuja on siirtänyt työnantajilta työntekijöiden maksettavaksi, kuten muitakin palkan sivukuluja?

Niinpä niin, kokoomus ja kepu. 

Suomessa työnantajallek oituvat palkan sivukulut ovat alle EU-maiden keskiarvon. Ruotsissa palkan sivukulut ovat n. 10 % korkeammat, johtuen työnantajan suurista eläkemaksuista.

Suomessa on todellakin aihetta moittia, mutta sovitaanko, eträ moititaan oikeita puolueita väärien sijaan?

Muuten, eneiten on kasvanut valtion mkasuosuu yrittäjäeläkkeisät, eikä kasvulle näy loppua. Yrittäjistä kun neljä viidestä alivakuuttaa itsensä, osa pakosta (pienet tulot), osa tarkoituksellisesti. Jälkimmäinen ryhmä sitten sijoittaa rahat ja nauttii eläkkeellä sekä pääomatuloista, että meidän  muiden, lähinnä palkansaajien ja muiden eläkeläisten kustantamasta eläkkeestä.

Ja tietysti suuri osa yrittäjistä nostaa pienintä verottajan hyväksymää palkkaa, maksaen YEL-maksua vain siitä, pääoasa tuloist anostetaan osinkotulona, josta ei makseta YEL-maksua.

Mutta valtiohan maksaa heillekin eläkettä...

Eläketurvakeskuksen mukaan valtion maksuosuukisen kasvulla  yrittäjien eläkkeistä ei ole näkyvissä loppua.

Vierailija
180/451 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

poistetaan eläkesysteemi kokonaan ja jokainen säästää itselleen toimeentulon vanhuuden varalta

Se on reilua kaikkia kohtaan ja kaikki tietävät tilanteen ja jokaisella poislukien vammaiset tai pahasti kroonisesti sairaat on mahdollisuus rakentaa tai olla rakentamatta elämänsä niin että voi säästää. Se on sitten voivoi vaan, jos ei ole osannut tai halunnut sitä tehdä.

Jos et ole sairas tai vammainen niin valtio ei tule auttamaan.

Kehitysmaissa on näin.  Hyvin toimii,  kerätään nenäpäivärahaa Suomen lapsille, joilla ei ole mahdollisuutta käydä koulua kun vanhempien on pantava puolet tienesteistään oman eläkkeelläolon turvaamiseksi.  Eikä riitäkään, koska kaikki hinnat ja maksut nousee koko ajan ja tulee uusia maksuja ja pakkoveroja.  Pankit ottaa mielellään ne palkanpuolikkaat tileilleen ja keksivät uusia tilinhoitomaksuja, jotka vähitellen syö ne rahat sieltä pois, joten on säästettävä lisää ja lisää, jos meinaa eläkeikäisenä vielä olla elossa.  

Lapsilla ja lapsenlapsilla ei ole mitään mahdollisuutta enää mihinkään.  Jaa niin, vain sairailla ja vammaisilla on elinmahdollisuudet, heidän ei tarvitse säästää eikä elää kituuttamalla.

Kehitysmaissa ja esimerkiksi Ruotsissa, Yhdysvalloissa jne...

Ymmärtäkää nyt että muissakin länsimaissa työntekijät ja työnantajat maksavat eläkemaksuja, mutta ne eivät mene pohjattomaan yhteiseen kassaan, vaan työntekijän omalle sijoitustilille.

Mites sen E-liikkeen kassan kävikään?  Työntekijöiden palkasta meni sinne osa, mutta sitten katosi koko E-liike, eikä ainakaan mun ystäväni, joka alaikäisestä asti oli ollut E-liikkeen työntekijä, nähnyt niitä rahojaan enää ikinä.

No sille kävi ihan kuin meille 20-30 v. päästä "eläkkeelle" pääseville tulee käymään. Ikänsä on palkasta varastettu surutta alati nousevia maksuja, mutta penniäkään niistä ei tullä näkemään eikä saamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi neljä