Ihmettelen 40v äitien lastenhaku-kiirettä.
Työskentelen yhteisössä, jossa on useita iältään 36-40 vuotiaita äitejä, joilla on päiväkoti ikäiset lapset. Minullakin on eskarilainen ja päiväkotilainen, olen alle 30v. Olen vasta aloittanut ja huomannut samalla, kuinka hirvittävällä kyydillä nämä hieman vanhemmat äidit syöksyvät hakemaan lapsiaan hoidosta, jos vaan aiemmin pääsee töistä lähtemään niin sitä parempi (ja vielä ehkä jopa enemmän vauhtia). Erikoistilanteen vuoksi minulla ei ollut autoa tänään, ja kysyin että voisinko tulla työkaverin kyydillä lähemmäs kotia, ettei niin pitkä matka kävellä. Ihmettelin kyllä, kun työkaveri sitten ryntäsi pois työtiloista noin 5min ennen töiden loppumista, jättäen loppusiivouksen kesken, muiden hommaksi ja sanoi minulle että pitää mennä nopeasti, kun lapset haluaa kotiin. Sanoin, että voin kävellä sitten kyllä, mutta siivoan loppuun. Ei kuulemma tarvinnut kävellä, kunhan tulen vain nopeasti. Odotti sitten takki päällä aulassa minua ja heti minut nähdessä lähti jo pikakävellen autolle. Samaa huomaan muissakin äideissä, niinku aikapommi tikittäisi hakemisen suhteen.
Onko multa mennyt jotain ohi, rääkätäänkö siellä päiväkodissa lapsia? Vai onko symbioosi niin kova? Minä vien eskarin ajaksi nuoremmankin, vaikka olisi vapaa päivä, ja jos työpäivä loppuu aiemmin, käyn joskus kaupassa ennenkuin haen lapset.
Kommentit (42)
Varsinkin perjantaisin monet hakevat lapsensa hiukan aikaisemmin - kolmen ja neljän välillä. On kurjaa, jos lapsi on silloin viiteen asti päiväkodissa kun muut on jo haettu. Siksi pyrin perjantaisin hakemaan lapset viimeistään puoli neljän maissa.
Itse tgein aikoinaan perjantaisin kun lähdin aiemmin että menin kotiin ja suitsait sukkelaan siivosin, tein ruokaa, toki sitä ennen kävin kaupassa ja menin hakemaan n 16.50. Oli aikaa olla intensiivisesti la ja su yhdessä.