Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmettelen 40v äitien lastenhaku-kiirettä.

Vierailija
10.02.2014 |

Työskentelen yhteisössä, jossa on useita iältään 36-40 vuotiaita äitejä, joilla on päiväkoti ikäiset lapset. Minullakin on eskarilainen ja päiväkotilainen, olen alle 30v. Olen vasta aloittanut ja huomannut samalla, kuinka hirvittävällä kyydillä nämä hieman vanhemmat äidit syöksyvät hakemaan lapsiaan hoidosta, jos vaan aiemmin pääsee töistä lähtemään niin sitä parempi (ja vielä ehkä jopa enemmän vauhtia). Erikoistilanteen vuoksi minulla ei ollut autoa tänään, ja kysyin että voisinko tulla työkaverin kyydillä lähemmäs kotia, ettei niin pitkä matka kävellä. Ihmettelin kyllä, kun työkaveri sitten ryntäsi pois työtiloista noin 5min ennen töiden loppumista, jättäen loppusiivouksen kesken, muiden hommaksi ja sanoi minulle että pitää mennä nopeasti, kun lapset haluaa kotiin. Sanoin, että voin kävellä sitten kyllä, mutta siivoan loppuun. Ei kuulemma tarvinnut kävellä, kunhan tulen vain nopeasti. Odotti sitten takki päällä aulassa minua ja heti minut nähdessä lähti jo pikakävellen autolle. Samaa huomaan muissakin äideissä, niinku aikapommi tikittäisi hakemisen suhteen.

Onko multa mennyt jotain ohi, rääkätäänkö siellä päiväkodissa lapsia? Vai onko symbioosi niin kova? Minä vien eskarin ajaksi nuoremmankin, vaikka olisi vapaa päivä, ja jos työpäivä loppuu aiemmin, käyn joskus kaupassa ennenkuin haen lapset.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä me normaalit äidit haetaan lapset heti kun voidaan. Eikä viedä vapaapäivinä hoitoon. Mä ja kaikki mun tuntemat äidit tekee niin. Mulla on ollut päiväkoti-ikäisiä ollessani 24-33v. ja koko ajan olen toiminut samoin.

Vierailija
2/42 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä kuin 2. 

t. 29 v äiti jolla päiväkoti-ikäiset lapset

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 17:07"]

No kyllä me normaalit äidit haetaan lapset heti kun voidaan. Eikä viedä vapaapäivinä hoitoon. Mä ja kaikki mun tuntemat äidit tekee niin. Mulla on ollut päiväkoti-ikäisiä ollessani 24-33v. ja koko ajan olen toiminut samoin.

[/quote]

Eli minä olen se epänormaali joka ei hae lapsia heti tohinalla jos työt päättyvätkin aiemmin. Ja vien nuoremmankin hoitoon vapaapäivinä. Olen kyllä joskus kuullut, että jotkut harrastavat jopa ns. virikehoitoa vaikka eivät ole töissäkään. Sitä en sentään ole tehnyt :) ap

Vierailija
4/42 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on sekin epänormaalia jos jättää työn tekemättä loppuun ja muiden niskoille sännätäkseen päiväkodille!

Vierailija
5/42 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on tarkoitus, että lapset haetaan , kun töistä päästään. Sovitaanhan ne hakuajat yleensäkin. Ei sitä hyvällä katsota päiväkodissa, jos tiedetään vanhempien tahallaan vitkuttelevan. Ja lapset tosiaan odottavat , että tultaisiin jo hakemaan.

Vierailija
6/42 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä myös liityn niihin, jotka enemmän ihmettelee että jollain ei ole kiire hakemaan lapsiaan hoidosta, etenkin jos ovat päiväkodissa (ja perhepäivähoitajalla on tietysti omat aikataulunsa). Pitkät päivät toisten lasten ja aikuisten keskellä on lapsellekin työtä, ja stressaavaa, vaikka lapsi viihtyisikin (stressiä kun ei ole ainoastaan ns negatiivinen stressi). Ja toisaalta kyllä itsekin haluan pian kotiin viettämään aikaa perheen kanssa, aika vähäiseksi se yhteinen hereillolo pienten lasten kanssa arki-iltoina kuitenkin jää. 

Virikehoito on vähän eri asia, yleensä hoitoajat on silloin lyhyitä ja pk:ssa käyminen palvelee lapsen kehitystä tavalla tai toisella. Nimenomaan hoitoajan pituus on mielestäni se ongelma, ja siksipä ymmärrän että toiset lähtee kovalla vauhdilla lapsia hakemaan. Eri asia tietysti jos toinen vanhemmista vaikkapa vie lapset myöhään hoitoon ja toinen hakee aiemmin. 

35v olen nyt, mutta enpä missään vaiheessa ole ajatellut tästä asiasta toisin. 

Vierailija
7/42 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 17:17"]

Kyllä se on tarkoitus, että lapset haetaan , kun töistä päästään. Sovitaanhan ne hakuajat yleensäkin. Ei sitä hyvällä katsota päiväkodissa, jos tiedetään vanhempien tahallaan vitkuttelevan. Ja lapset tosiaan odottavat , että tultaisiin jo hakemaan.

[/quote]

Totta, niin sovitaan työajan/aikojen mukaan. Jos pääsen tuntia aiemmin, käyn ensin kaupassa joskus. En aina. Mutta pommi ei räjähdä jos käyn.  ap

Vierailija
8/42 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitten keksinyt tähän maanantaihin parempaa provoa? Onnitteluni, sait kuitenkin samaan aloitukseen mahtumaan nuori äiti- mummo äiti -vertauksen, virikehoidon, lapsi hoidossa vanhemman vapaapäivänä, päiväkotipäivän pituuden, päiväkodissa kiusaamisen ja oman ansiotyön laiminlyömisen. Kyllä joku varmasti jostakin ärsyyntyy ja saat aloituksellesi pitkän ketjun.

Vierailija
9/42 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 40-kymppinen ja ylikin, kun olin tuossa tilanteessa. Laskin kellosta minuutteja, millä työmatkakombinaatiolla lapselle tulisi lyhin päivä tarhassa. Hän olikin siellä ennen koulua vain 1,5 vuotta yhteensä. Mies teki joka viikkoa kotikonttoripäivä, jolloin lapselle tuli lyhempi päivä. Lapsesta kasvoi tasapainoinen, empaattinen ihana lapsi. Uskon, että lapsesta välittäminen näkyy tälläkin tavalla. Nyt tämä paapottu lapsi asuu itsenäisesti ja on yliopisto-opiskelija. Itsenäisyys on ollut hänessä ehkä se näkyvin piirre. Terve itsetunto kun on taustalla. Näin vaatimattomasti sanottuna. :)

Vierailija
10/42 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppusiivouksen tms tekemättä jättäminen ei tietenkään ole ok, mutta kyllä mä vaan lähden niin pian kuin järkevästi mahdollista. Työajan keskityn työhön, mutta sitten ei tee mieli haaskata yhtään aikaa, joka on pois lasten kanssa vietetystä ajasta. Illat on niin kovin lyhyitä. Joskus jatkan töitä iltaisin lasten mentyä nukkumaan.

Ollessani kuopuksen kanssa kotona 5 v esikoinen kävi pari kertaa viikossa virikehoidossa ja oli siellä 6 h päiviä. Mutta siinä tosiaan oli se ero, että ehdittiin silti olla paljon yhdessä.

Vierailija
11/42 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää, että työt jätetään muiden harteille. Ymmärrän kyllä, että työyhteisössä tällainen äiti on melkoinen taakka.

Toisaalta en kyllä vapaapäivinäni itse veisi lapsiani hoitoon, ellen sitten tekisi etätöitä. Kaupassa olen pikaisesti pyrähtänyt hakumatkalla, siitä en ota huonoa omaatuntoa, mutta muuten kyllä pyrin hakemaan lapset mahdollisimman nopeasti. Toisaalta oma työni on sellaista, että voin tehdä osan myös illalla, lähden siis joskus aikaisemmin ja joskus myöhemmin. Saatan jopa purkaa jotain asiakastilannetta työkaverin kanssa vähän pidempään, enkä silloin turhia hermoile hakemisista. Parempi vain lapsillekin, että olen saanut ikävän jutun pois systeemistä ennen kuin haen heidät. Päiväkodille on työpaikaltani 30 minuuttia autolla, joten saan siinäkin purettua päivän kiireitä, ja mielestäni se on ehdottoman tärkeää omassa ammatissani. Tuollainen hosuja-äiti helposti polttaa itsensä loppuun, kun yrittää vastata niin työelämän kuin äitiyden haasteisiinkin pilkuntarkasti. On hyvä pitää lasten päiväkotiajat lyhyinä mutta eivät he sinne kuole, vaikka 15 minuuttia menisikin loppusiivoukseen (paitsi jos päiväkoti menee kiinni). Joskus on hyvä hoitaa niitä suhteita myös kollegoihin ja muistaa, että kun itse hosut ja häsellät, ne kollegat joutuvat venymään, siitä tulee katkeruutta ja huonoa työilmapiiriä, joka kuormittaa entisestään. Hyvä tasapaino kaiken välillä vaikuttaa jopa niiden lastenkin elämään, kun äiti voi olla illat täysillä äiti eikä tarvitse murehtia niitä työpaikan skismoja.

Itse siis suosittelen kaikille 15 minuutin levähdystä työpäivän päätteeksi esim. autossa radiota kuunnellen tai vaikkapa työpaikalla työkaverin kanssa jutellen. Siinä saadaan se kotivaihde päälle eikä lasten tarvitse kärsiä työpaikan ongelmista.

Vierailija
12/42 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtäisit paremmin varmaan vanhempana sitten, jos silloinkaan. Olen itsekin alle 30 mutta kyllä lapsen hoitopäivä on sen työpäivä. Lapset uupuu ja kyllä ne kotiin haluaa, vaikka viihtyisikin hoitopaikassaan.

Äiti xl 3, päivähoitoalalla työssä

Vierailija
13/42 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit vielä mainninut että vietä lapsen hoitoon vapaapäivinä ja lomalla, niin provo olisi ollut täydellinen, vai olisiko se ollut jo liian täydellinen?

Vierailija
14/42 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 17:11"][quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 17:07"]

[/quote]

Eli minä olen se epänormaali joka ei hae lapsia heti tohinalla jos työt päättyvätkin aiemmin. Ja vien nuoremmankin hoitoon vapaapäivinä. Olen kyllä joskus kuullut, että jotkut harrastavat jopa ns. virikehoitoa vaikka eivät ole töissäkään. Sitä en sentään ole tehnyt :) ap

[/quote]

Onhan se virikehoitoa, jos sä olet kotona ja lapset hoidossa ;) Kyllä sen kaupassakäynninkin voi hoitaa muutenkin kuin venyttämällä lapsen hoitopäivää. En minäkään töitä jätä tekemättä, mutta kyllä reippaasti lähden töistä päiväkodille.

2

Vierailija
15/42 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

sorry nyt vaan, että vesitän sun provosi, mutta ei toi kyllä iästä johdu. Itse olen 40-v ja mulla on päiväkoti-ikäinen lapsi. Käyn aina kaupassa ennen kun haen lapsen, en voisi kuvitellakaan vieväni väsynyttä ja nälkäistä lasta kauppaan. Aina lapsen mielestä haen hänet liian aikaisin. Teen 6 tuntista päivää. 

Vierailija
16/42 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman. Olen 23v, esikoinen on eskarissa ja 3v päiväkodissa muuten. Minulla ei ole mitään kiirettä hakemaan lapsia, sopimuksen mukaan hoitoaika on 18.00 asti, joten lähden töistä 15.00, käyn kaikessa rauhassa salilla, kaupassa, kavereitten kanssa kahvilla ja haen lapset 17.55 eli etuajassa kotiin.

Ehtiin niiden lasten kanssa olemaan ihan tarpeeksi muutenkin.

Vierailija
17/42 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos niillä on ikävä lapsia!

Vierailija
18/42 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 17:29"]

Olisit vielä mainninut että vietä lapsen hoitoon vapaapäivinä ja lomalla, niin provo olisi ollut täydellinen, vai olisiko se ollut jo liian täydellinen?

[/quote]
En vie, mutta ihmettelen sitä suureellisuutta millä lapsia lähdetään hakemaan. 50 metriä hieman nopeammin käveltynä ei auta ketään hakemaan lasta kuin muutamia sekunteja aiemmin. Autollakin saa ajaa yleensä vain 50km/h kaupungin alueella. Ylinopeudenkaan ajaminen ei juuri nopeuta matkaa sen vertaa, että sitä kannattaa tehdä. Hätä taitaa olla vain äitien pään sisällä. Näin minä sen analysoin, teistä se on ehkä sitten normaalia. ap

Vierailija
19/42 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 17:33"]

Olen huomannut saman. Olen 23v, esikoinen on eskarissa ja 3v päiväkodissa muuten. Minulla ei ole mitään kiirettä hakemaan lapsia, sopimuksen mukaan hoitoaika on 18.00 asti, joten lähden töistä 15.00, käyn kaikessa rauhassa salilla, kaupassa, kavereitten kanssa kahvilla ja haen lapset 17.55 eli etuajassa kotiin.

Ehtiin niiden lasten kanssa olemaan ihan tarpeeksi muutenkin.

[/quote]

Ehhhehhhehhheeeee. Joku koittaa nyt tosissaan saada ketjuun tuulta.

Vierailija
20/42 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa musta siltä, että nämä sun työkaverit ei vaan halunneet sua kyytiinsä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kolme